ik heb ook alles gelezen en ik heb er ook op geantwoord en het ontkracht, meerdere personen zelfs. maar goed:
1. ze gaan wel Nederlands leren want Nederlands is letterlijk de voertaal in een Nederlandse school. Of die nou openbaar, Christelijk, Joods of islamitisch is. dat is gewoon een feit.
2. ik ben inderdaad een van die personen die nooit Nederlands heeft gesproken thuis, maar blijkbaar ben jij degene die niet goed kan lezen: de rest hier kan mijn Nederlands wel prima begrijpen. m’n ouders spreken inderdaad gebrekkig Nederlands omdat ze op een latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen. dat is een ander verhaal. maar je had het over de kinderen, dus wat jij zegt klopt niet.
het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat kinderen op jonge leeftijd makkelijk meerdere talen kunnen leren. het alleen meekrijgen op school is in dat geval genoeg. vergeet niet dat er ook zoiets bestaat als Nederlandse tv programma’s waar je ook de taal door kan leren. en liedjes/muziek. of boeken, als je op de leeftijd komt dat je kan lezen.