AndroidHealthClinic

Sticky Live News Topic

Is dat nog steeds aan de gang? :eek:
In Buitenveldert ook. iig veel politie en mobiele politie posten.

Beveiliging door militairen (Militaire Politie: KMar) is de standaard bij ingaan en uitgaan van de schooldag op Joodse Scholen in NL.

Bij een "Joods gebouw" waar ik op zaterdag regelmatig langsrijd staan bovenop eigen bewaking een paar mensen van de KMar, vandaag stonden er een stuk meer.
Ik was dus net op Schiphol en bij de Kiss n Ride zag ik verdomd veel KMar lopen. Ja ik weet dat ze daar altijd lopen en mogelijk was het een moment opname, maar ik telde er meer dan 10 en normaal zie ik er slechts 2 of 4 (ze lopen in duo's).

Het bevordert idd de integratie langs geen kanten. Alleen al voor de taal. Veel van die jongeren hun ouders zijn het Nederlands niet of onvoldoende machtig. Waar gaan ze het dan leren? En dan komen ze er op de arbeidsmarkt ook niet aan te pas.
de taal leer je toch op school? of heb jij alleen maar thuis dictee gekregen?

Taal leer je thuis, net als cultuur.

Grammatica leer je op school.
Wordt er thuis geen Nederlands gesproken, word ook de nederlandse of vlaamse cultuur niet overgedragen. En dan mis je wat, zonder dat je weet dat je iets mist. Maar de Belgen en de Nederlanders missen dat wel aan diegene.

Taal leer je thuis, net als cultuur.

Grammatica leer je op school.
Wordt er thuis geen Nederlands gesproken, word ook de nederlandse of vlaamse cultuur niet overgedragen. En dan mis je wat, zonder dat je weet dat je iets mist. Maar de Belgen en de Nederlanders missen dat wel aan diegene.
ik vind het nogal kortzichtig dat er gelijk wordt uitgegaan dat een kind dat niet kan, het is juist bewezen dat een kind meertalig opgevoed kan worden, ook al leert die de taal iets later. ik heb thuis altijd alleen maar arabisch gesproken, geen woord nederlands en toch kan ik wel nederlands spreken en snap ik de cultuur.

ik vind het nogal kortzichtig dat er gelijk wordt uitgegaan dat een kind dat niet kan, het is juist bewezen dat een kind meertalig opgevoed kan worden, ook al leert die de taal iets later.
Eensch.

Er zitten wat nuances aan, maar in principe heeft een kind er meer aan als het thuis correct de moedertaal leert ipv slecht Nederlands. Een voorwaarde is wel dat een kind voldoende met goed Nederlands in aanraking komt.

Van de streepjes-Nederlanders die ik tegenkom spreken de meesten beter Nederlanders dan wat hier op het forum te lezen valt. Bij de jonge mannen is er soms een "straat" accent, de jongedames spreken het vaak nog beter.
ik heb thuis altijd alleen maar arabisch gesproken, geen woord nederlands en toch kan ik wel nederlands spreken en snap ik de cultuur.
Dat weet je op jet forum aardig te verbergen.
:trollfacex:
Te flauw, te makkelijk, maar laten kan ik het niet.

Mwah, genoeg Vlaamse kinderen die naar Waalse scholen gaan en Waalse kinderen die naar Vlaamse scholen gaan juist om perfect tweetalig te worden. De taal krijg je echt wel mee op school.
De meeste Walen die ik Vlaams hoor praten (veelal op tv) hebben een dik en zwaar accent, omgekeerd valt me dat minder op.

Dat kan deels ook mijn gebrekkige Frans zijn.

De meeste Walen die ik Vlaams hoor praten (veelal op tv) hebben een dik en zwaar accent, omgekeerd valt me dat minder op.

Dat kan deels ook mijn gebrekkige Frans zijn.
Dat zijn ook meestal mensen die de taal gewoon later hebben geleerd, niet ermee zijn opgegroeid. Mijn Frans heeft ook een zwaar accent :p
Ken een aantal mensen die tweetalig zijn opgegroeid doordat ze op een school in Vlaanderen hebben gezeten, hoor je niets van (andersom ook).

Je moet wel alles lezen he.
1. We hebben t over de islamitische en joodse scholen. Daar gaan ze geen Nederlands leren. En onderling hoor ik de allochtone jongeren in het Brusselse ook weinig Frans spreken.
2. In vele van die allochtone gezinnen spreken ouders geen bal Nederlands thuis, nog steeds helaas.

Kunnen we niet beter een groot hek om België heen zetten , met hun 3 talen ,500 gewesten en architectuur uit het voormalig Oostblok? Of ga ik dan als Uber -Nederlander te ver 🤪

Je moet wel alles lezen he.
1. We hebben t over de islamitische en joodse scholen. Daar gaan ze geen Nederlands leren. En onderling hoor ik de allochtone jongeren in het Brusselse ook weinig Frans spreken.
2. In vele van die allochtone gezinnen spreken ouders geen bal Nederlands thuis, nog steeds helaas.
ik heb ook alles gelezen en ik heb er ook op geantwoord en het ontkracht, meerdere personen zelfs. maar goed:
1. ze gaan wel Nederlands leren want Nederlands is letterlijk de voertaal in een Nederlandse school. Of die nou openbaar, Christelijk, Joods of islamitisch is. dat is gewoon een feit.
2. ik ben inderdaad een van die personen die nooit Nederlands heeft gesproken thuis, maar blijkbaar ben jij degene die niet goed kan lezen: de rest hier kan mijn Nederlands wel prima begrijpen. m’n ouders spreken inderdaad gebrekkig Nederlands omdat ze op een latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen. dat is een ander verhaal. maar je had het over de kinderen, dus wat jij zegt klopt niet.

het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat kinderen op jonge leeftijd makkelijk meerdere talen kunnen leren. het alleen meekrijgen op school is in dat geval genoeg. vergeet niet dat er ook zoiets bestaat als Nederlandse tv programma’s waar je ook de taal door kan leren. en liedjes/muziek. of boeken, als je op de leeftijd komt dat je kan lezen.

ik heb ook alles gelezen en ik heb er ook op geantwoord en het ontkracht, meerdere personen zelfs. maar goed:
1. ze gaan wel Nederlands leren want Nederlands is letterlijk de voertaal in een Nederlandse school. Of die nou openbaar, Christelijk, Joods of islamitisch is. dat is gewoon een feit.
2. ik ben inderdaad een van die personen die nooit Nederlands heeft gesproken thuis, maar blijkbaar ben jij degene die niet goed kan lezen: de rest hier kan mijn Nederlands wel prima begrijpen. m’n ouders spreken inderdaad gebrekkig Nederlands omdat ze op een latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen. dat is een ander verhaal. maar je had het over de kinderen, dus wat jij zegt klopt niet.

het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat kinderen op jonge leeftijd makkelijk meerdere talen kunnen leren. het alleen meekrijgen op school is in dat geval genoeg. vergeet niet dat er ook zoiets bestaat als Nederlandse tv programma’s waar je ook de taal door kan leren. en liedjes/muziek. of boeken, als je op de leeftijd komt dat je kan lezen.
Ik zeg dat de kinderen thuis geen Nederlands leren omdat hun ouders het niet kunnen of niet goed kunnen. Dat klopt toch gewoon?
En ik kom alle dagen in Brussel en deelgemeenten. Ik weet verdorie heel goed welke taal de allochtone jongeren onderling spreken. En dat is geen nederlands en geen Frans. En als ze dan toch 1 vd 2 moeten spreken trekt het op geen kloten. (En is het nooit Nederlands trouwens maar dat er in Brussel bijna geen Nederlands meer gesproken wordt is een andere discussie).
Dus als ze het dan toch zogezegd zo makkelijk aanleren is er bij een groot deel serieuze onwil.

Praktijk laat echter zien dat kinderen uit bepaalde "culturen" wel degelijk een taal achterstand hebben . En wat dat onderzoek betreft over twee talig opgevoed worden ging om kinderen die thuis dialect spraken en op school abn . Wat een wereld van verschil is tussen bv Arabisch en Nederlands , Arabisch is namelijk geen dialect van het Nederlands .Jouw bereidheid om de taal machtig te zijn en toe te passen op dagelijkse basis heeft niks met twee talig zijn te maken

ik vind het nogal kortzichtig dat er gelijk wordt uitgegaan dat een kind dat niet kan, het is juist bewezen dat een kind meertalig opgevoed kan worden, ook al leert die de taal iets later. ik heb thuis altijd alleen maar arabisch gesproken, geen woord nederlands en toch kan ik wel nederlands spreken en snap ik de cultuur.
Je doet het goed :thumb: ik had voor deze week jouw achtergrond niet geraden.

Terug
Naar boven