AndroidHealthClinic

Maak een artikel over spierpijn.

Bezoekers in dit topic

Wat is spierpijn?

Iedereen die kent het wel, spierpijn! Maar wat is spierpijn nu eigenlijk?

Spierpijn ontstaat door beschadigde of ontstoken spieren, een aangezien praktisch het hele lichaam vol spieren zit, kan de spierpijn zich overal in het lichaam voordoen.
Ondanks dat de spierpijn soms een beetje 'vervelend' kan zijn, is het ook erg belangrijk.
De spierpijn is een teken van overbelasting van je spieren.
Eigenlijk is het heel simpel: Na heftige inspanning in de gym, ontstaan er in de spier allemaal kleine scheurtjes (microrupturen).
Door deze scheurtjes gaat de spier zich wapenen tegen de prikkels door de spiermassa te repareren en vergroten.

Met als resultaat: Grotere en dikkere spieren.

Spierpijn noodzakelijk?

De een zegt van wel, de ander zegt van niet. Mijn mening is als volgt:
Als je een dag hard hebt getraind en je word de volgende dag wakker met veel spierpijn, dan heb je het gevoel alsof je bent gegaint, alsof je 3cm groter bent geworden; want spierpijn betekend groeien...
Maar aan de andere kant: Als je een dag hard hebt getraind en je word de volgende dag wakker zonder spierpijn, dan voel ik me nog steeds alsof ik gegaint bent, en 3cm groter ben geworden...

Ik denk dat het grote verschil bij de voeding en de rust ligt die je neemt.
Als jij een goede maaltijd na de training eet en hierbij uitzonderlijk goed slaapt, je de spieren genoeg ruimte geeft om te herstellen zonder dat het tot spierpijn uitloopt.

Eiwitten en aminozuren worden door het lichaam gebruikt als bouwmateriaal om de scheurtjes te 'vullen'. De inname van eiwitten (en/of aminozuren) zorgt er dus voor dat de spieren sneller hersteld zijn (Waardoor je dus weer sneller kunt trainen).

Dus als het aan mij ligt; Nee, spierpijn is niet noodzakelijk voor de groei. (maar zou geen week zonder kunnen)

Spierpijn, wat nu?

Zoals we eerder hebben gelezen wordt de spierpijn veroorzaakt door kleine scheurtjes, het is dus niet verstandig om ze weer te prikkelen als ze nog niet volledig hersteld zijn. Dit doet de spier niet ten goede, integendeel zelfs; de spier raakt overbelast.
Als de spier overbelast is kan de (spier)pijn een langere tijd aanhouden, en zul je rustiger aan moeten doen omdat je anders langdurige blessures op kunt lopen.

Zelf doe ik lekker rustig aan als ik spierpijn heb, ik neem bijvoorbeeld een warm bad (hierdoor kunnen de spieren ontspannen), regel daarna een massage bij me vriendin, en ik eet / rust voldoende.
(Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, het gaat er uiteindelijk om dat je je spier niet(!) volledig inspant als hij nog niet hersteld is.

Heb wikipedia.org gebruikt als bron, de rest uit eigen 'ervaring' geschreven.

Dit was mijn eerste 'Topic van de maand', hoop dat (voor degene die het hebben gelezen) het een leuk stukje was.

Daniel20.
 
@daniel20, Hey kerel is toch niet slecht? Makkelijk om te lezen, en de tip van een warm bad met massage zie ik ook wel zitten.:D
 
@daniel20, Hey kerel is toch niet slecht? Makkelijk om te lezen, en de tip van een warm bad met massage zie ik ook wel zitten.:D

Mwa, het is niet bijzonder veel tekst, de andere boys hadden al aardig wat goede dingen geschreven. Maar ga het eens bijhouden, volgende topic van de maand nog maar eens wat proberen! ;)

Uitslagen begin van de nieuwe maand?
 
Netjes toch..bedankt voor je bijdrage!

Eind van de maand start de poll en kunnen leden op de artikelen stemmen, 2wkn later de uitslag.
 
Laatst bewerkt:
Netjes toch..bedankt voor je bijdrage!

Eind van de maand start de poll en kunnen leden op de artikelen stemmen, 2wkn later de uitslag.

Top kerel, ik ben benieuwd.
 
Niet te wetenschappelijk maken deze sectie.

Dan zou bij alles wat er geschreven wordt verschillende bronnen vermeld dienen te worden, en dan ook weer bronnen van de bronnen.

Het staat iedereen vrij hier een leuk artikeltje te schrijven, niet meer en niet minder.

Mocht er zaken in zo'n artikel staan die als onwaar wordt beschouwd, door deze of gene, schrijf dan zelf een artikel waar je dan eea mee weerlegd.

@beginnerbb...ik zie je artikel tegemoet.

Sorry, heb daar absoluut geen tijd voor. En heb in het verleden op Dbb al het een en ander weerlegd dmv wetenschappelijke artikelen.
 
Topic is imo overbodig, zoals beginnerbb ook al zei.

BOEM;

http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/spierpijn-myalgie-info-202035/

Alsof er dan niet meer een tvdm over mag zijn...omdat er al een artikel over dat onderwerp op dbb staat.

tvdm staat los van wetenschap en/of al eerdere publicaties.

Gewoon leuk zelf een artikeltje schrijven voor een aardige prijs.

Dat dat voor sommige toch zo moeilijk te begrijpen is zeg..

Doe mee of doe niet mee...niet zo moeilijk toch?
 
Ik vindt dat het topic van de maand misschien wat minder feiten zouden moeten zijn. Iets in de aard als wat vindt jij over.... of wat is jou ervaring met....

Het probleem dat Loo denk ik bedoelt is dat wanneer er één artikel is over spierpijn, eigenlijk alles erover is gezegd. Het zijn nu eenmaal feiten die erin staan, en dan gaan alle artikels op elkaar lijken.

Is natuurlijk mijn mening maar ;).


Kan wel geloven dat het niet maklijk moet zijn voor Tremendes om elke keer met een goed onderwerp te komen, misschien een idee voor de DBB'ers om wat meer ideeën te posten in het daarvoor bestemde topic!
 
Bedankt voor je support Critmonster.

Ik zelf denk dat er altijd een "eigen" artikel geschreven kan worden.

Tuurlijk zullen veel van dezelfde feitjes genoemd worden, maar iedereen doet dat in zijn eigen bewoordingen.

En dat is waar het in tvdm om draait, daarna stemmen leden op het artikel die hen het meest aanspreekt.
Criteria die ieder zal handhaven zullen manier van schrijven, wetenswaardigheden etc zijn.

Ik had deze maand juist een onderwerp gekozen uit het ideeen topic.

Houdt me bewust niet bezig of er al een artikel ergens op dbb over het onderwerp staat, om de reden die ik aangaf...ieder schrijft z'n artikel in zijn eigen bewoordingen en dat is waar het in tvdm om draait.
 
Sorry, heb daar absoluut geen tijd voor. En heb in het verleden op Dbb al het een en ander weerlegd dmv wetenschappelijke artikelen.

Topic is imo overbodig, zoals beginnerbb ook al zei.

BOEM;

http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/spierpijn-myalgie-info-202035/

Is natuurlijk maklijk om het onderwerp af te breken, maar misschien kun je dan zelf met een beter idee komen?


post het dan hier:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f127/topic-maand-suggesties-79869/index14.html
 
Ik breek het onderwerp niet af. Spierpijn is een prima onderwerp waar veel over te vertellen valt.
Maar ik was er niet van op de hoogte dat jan en alleman maar zijn mening kon spuien zonder enige wetenschappelijke referentie. Als dat de bedoeling is van de topic van de maand is dat natuurlijk prima en zal ik mij er niet verder mee bemoeien.
 
Ligt natuurlijk iets genuanceerder, moet natuurlijk wel een aardig artikeltje zijn maar je begrijpt wel wat er bedoeld wordt.

Nu maar weer ontopic, een discussie topic is iig niet de bedoeling van tvdm.

Leuke artikeltjes graag! :)
 
Morgen laatste dag van de maand :D
 
Ben benieuwt. Wel jammer dat er niet zoveel deelnemers zijn, dat had het toch wat uitdagender gemaakt.

Succes aan de deelnemers! :thumb:
 
Ben benieuwt. Wel jammer dat er niet zoveel deelnemers zijn, dat had het toch wat uitdagender gemaakt.

Succes aan de deelnemers! :thumb:

Ja ik ben ook best wel benieuwd na de uitslag.. inderdaad niet veel deelnemers, maar dat is al een lange tijd niet meer.
Vanaf de volgende keer even wat meer promoten, maar dat moet wel goed komen in overleg met TS.

(Als deelnemer: dankjewel ;))
 
overal hebben jullie het toch over de microscheurtjes, maar:
Tot voor kort werd algemeen aangenomen dat spierpijn na een training berust op minuscule beschadigingen in de myofibrilen, de krachtproducerende vezels in een spier. Onderzoek uit de jaren ’80 liet zien dat na intensieve belasting veranderingen optreden en die werden geïnterpreteerd als schade. Dat leek logisch. Het verleggen van de grenzen kan immers behoorlijk pijn doen. Op basis van deze bevindingen werd atleten geadviseerd bij spierpijn erg voorzichtig te zijn. Meer belasting zou wel eens tot nog grotere schade kunnen leiden. Prof. dr. Lars-Eric Thornell, hoogleraar anatomie aan de universiteit van het Zweedse Umeå, had moeite met die redenering. Waarom zou een spier een trauma nodig hebben om sterker te worden? Hij kon dat niet rijmen met de waarneming dat sporters die ondanks flinke spierpijn blijven doortrainen, toch beter worden. ‘Als er sprake zou zijn van beschadigingen, compleet met ontstekingsreacties en zwellingen, zou een atleet die met spierpijn traint zichzelf moeten slopen en dat is niet zo.’
Thornell en zijn pupil Ji-Guo Yu lieten een grote groep studenten (op vrijwillige basis) vijftien keer achter elkaar de trappen tussen de begane grond en de tiende verdieping van het universiteitsgebouw op en af rennen. Na afloop namen ze met tussenpozen weefselmonsters van zowel de afgebeulde vrijwilligers als van toekijkende studenten die als controlegroep fungeerden. Analyse van de weefsels bracht aan het licht dat de op de proef gestelde spiercellen geen spoortje weefselschade of ontsteking vertoonden[1]. ‘Integendeel, de gepijnigde spieren waren bezig zich op te bouwen,’ zegt Thornell. ‘Er was sprake van een snelle toename van het aantal sarcomeren, de kleinste structuren in de spier. Al na enkele uren zagen we sterker en langer, kortom beter spierweefsel.’
De meeste trappenlopers liepen na de exercitie niettemin twee dagen krom, en Thornell en Yu hebben geen verklaring voor die pijn. ‘Het enige wat we kunnen zeggen is dat je rustig kunt doortrainen met de vage, zeurende pijn die ontstaat als je je grenzen hebt verlegd,’ zegt Thornell. ‘Pas wel op als je plotseling een intense, scheurende pijn ervaart. Dan heb je waarschijnlijk een spierscheuring opgelopen en moet je wel degelijk rust nemen.’
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierpijn
[1]↑ Yu JG, Carlsson L, Thornell LE.Evidence for myofibril remodeling as opposed to myofibril damage in human muscles with DOMS: an ultrastructural and immunoelectron microscopic study. Histochem Cell Biol. 2004 Mar;121(3):219-27.
 
Back
Naar boven