XXL Nutrition

Nieuws Meerderheid Marokkaanse jongeren Rotterdam verdacht van een delict

Zijn eerste bewering klopt, hoe groot is dit onderzoek nou? Marokkanen in Rotterdam tussen de leeftijd 18 en 24, een paar duizend hooguit, misschien 1% van de totale populatie Marokkanen.

Tsja. Dat het statistisch misschien niet helemaal significant (Zeg ik goed toch, na m'n 2 blokken statistiek gehad te hebben? ;)) voor de rest van de populatie is, okee, akkoord.

Maar je moet toch ergens vanuit gaan. Feit is dus gewoon dat in ieder geval in Rotterdam dit aan de gang is. Waarom zou het in andere steden niet zijn? Omdat dit toevallig een uitschieter zou zijn? Ik zou niet inzien waarom dat zou zijn..

Je hebt al enige nuance toegevoegd zie ik, maar over de correlatie tussen de variabelen etniciteit en criminaliteit is nu juist net geen twijfel, dit is de essentie van het onderzoek. Echter, staat dit niet noodzakelijk gelijk aan een oorzakelijk verband. Alsware men crimineel zou zijn OMDAT men allochtoon is. Nee, aangezien de correlatie vermoedelijk eveneens aanwezig is met werkgelegenheid, status, armoede, maatschappelijke kansen. Deze variabelen zijn meer aannemelijk aan te merken als causaal verband houdend met criminaliteit.

Of heb je reden om dit onderzoek in twijfel te trekken?

Ik bedoelde te zeggen dat je vanuit dit onderzoek niks inhoudelijks kan zeggen.

Ik zou wel hetzelfde kunnen zeggen. Ik verwacht hier geen reacties alsware men volleerde statistici, maar een onderzoek waarderen op zijn conclusies mag toch wel gevraagd worden.

De cijfers zijn, alhoewel weinig verbazend, zeker schokkend. Let wel dat ik zelf jarenlang in wellicht de grootste Marokkanenwijk in Rotterdam heb gewoond. Je hoeft mij niets wijs te maken.

Dan kunnen wij onze ervaringen delen, of zouden wij in ieder geval die mogelijkheid hebben.
Criminologie is een vak apart, om de achtergrond en aard van deze delicten te onderzoeken en de oorzaken die hieraan verbonden zijn vast te leggen is helaas te veel werk. De kosten van het individueel evalueren en analyseren van elke (etnische) delinquent zijn te hoog, en zal de belastingbetaler zoals jij en ik niet op prijs stellen. Althans als ik voor mijzelf mag spreken; ik wil er geen cent meer aan besteden. Wat mij betreft mogen ze dat onderzoek achterwege laten want ik wil er niet voor betalen.

Armoede zal denk ik niet het probleem zijn, als ik marokkanen zie lopen dan zijn ze erg goed (lees: duur) gekleed en besturen ze een redelijk dure auto of scooter.
Al dan wel of niet eerlijk verkregen, het feit blijft dat ze het geld niet nodig hebben, Armoede argument afgewezen.

Maatschappelijke kans zal denk ik ook niet aan de orde zijn, ze hebben immers zelf invloed op hun maatschappelijke status. Er zijn zelfs bedrijven (voornamelijk overheidsinstellingen) die persee een voorkeur geven aan allochtonen. Werkgelegenheid en maatschappelijke status? er zijn volop kansen, als je zelf maar wil!

Tsja. Dat het statistisch misschien niet helemaal significant (Zeg ik goed toch, na m'n 2 blokken statistiek gehad te hebben? ;)) voor de rest van de populatie is, okee, akkoord.

Maar je moet toch ergens vanuit gaan. Feit is dus gewoon dat in ieder geval in Rotterdam dit aan de gang is. Waarom zou het in andere steden niet zijn? Omdat dit toevallig een uitschieter zou zijn? Ik zou niet inzien waarom dat zou zijn..

Inderdaad dat dit onderzoek veelzeggend is, en aannemelijk dat het niet heel erg ver afwijkt in andere grote steden. Maar let wel, het betreft een relatief kleine leeftijdsgroep! Het nieuwsbericht over het onderzoek zwijgt over de cijfers van deze bevolkingsgroep als geheel. De reden hiervoor zal ik in het midden laten.

Dus waar moet men nu van uitgaan exact? Valt te verwachten dat dit soort nieuws het in de hoofden van Nederlanders het verder verpest voor andere Marokkanen die wél belangrijk zijn voor Nederland, en daarom probeer ik te benadrukken dit onderzoek in het juiste licht te zien.

Dan kunnen wij onze ervaringen delen, of zouden wij in ieder geval die mogelijkheid hebben.
Criminologie is een vak apart, om de achtergrond en aard van deze delicten te onderzoeken en de oorzaken die hieraan verbonden zijn vast te leggen is helaas te veel werk. De kosten van het individueel evalueren en analyseren van elke (etnische) delinquent zijn te hoog, en zal de belastingbetaler zoals jij en ik niet op prijs stellen. Althans als ik voor mijzelf mag spreken; ik wil er geen cent meer aan besteden. Wat mij betreft mogen ze dat onderzoek achterwege laten want ik wil er niet voor betalen.

Armoede zal denk ik niet het probleem zijn, als ik marokkanen zie lopen dan zijn ze erg goed (lees: duur) gekleed en besturen ze een redelijk dure auto of scooter.
Al dan wel of niet eerlijk verkregen, het feit blijft dat ze het geld niet nodig hebben, Armoede argument afgewezen.

Maatschappelijke kans zal denk ik ook niet aan de orde zijn, ze hebben immers zelf invloed op hun maatschappelijke status. Er zijn zelfs bedrijven (voornamelijk overheidsinstellingen) die persee een voorkeur geven aan allochtonen. Werkgelegenheid en maatschappelijke status? er zijn volop kansen, als je zelf maar wil!

De voorbeelden die ik gaf zijn een aantal verbanden die steevast naar voor komen in onderzoeken die in het verleden zijn gedaan. Echter, in tegenstelling tot jou ben ik wel bereid te betalen voor dergelijk onderzoek zodat populisten en hun (simpele) volgelingen om de oren valt te slaan met cijfers.

Dus je ziet dure kleding en dure auto's. Weet je ook van wie die auto is? En weet je ook in hoeverre bezuinigt op bijvoorbeeld woonruimte om in andere zaken te kunnen voorzien?

Werkgelegenheidcijfers liggen duidelijk lager. En de kansen die jij ziet hoeven natuurlijk niet direct voor een ieder te gelden.

Natuurlijk ken ik ook Marokkanen die het wel ver schoppen, en ontken ook absoluut niet dat hen kansen worden geboden, maar het is tevens zo dat de weg voor hen vaak langer en zwaarder is.

demografie.jpg

[cbs]

Inderdaad dat dit onderzoek veelzeggend is, en aannemelijk dat het niet heel erg ver afwijkt in andere grote steden. Maar let wel, het betreft een relatief kleine leeftijdsgroep! Het nieuwsbericht over het onderzoek zwijgt over de cijfers van deze bevolkingsgroep als geheel. De reden hiervoor zal ik in het midden laten.

Dus waar moet men nu van uitgaan exact? Valt te verwachten dat dit soort nieuws het in de hoofden van Nederlanders het verder verpest voor andere Marokkanen die wél belangrijk zijn voor Nederland, en daarom probeer ik te benadrukken dit onderzoek in het juiste licht te zien.

Je hebt ook wel gelijk dat het een relatief kleine leeftijdsgroep is. Maar dat geeft toch aan dat er iets goed verpest is. Stel het misdaadcijfer ligt bij de ouderen velen malen lager, dan is er hier dus iets fout gegaan. En we kunnen verwachten dat kinderen van criminelen ook de criminele kant op gaan. (Is een aanname van me, daar heb ik geen concrete cijfers maar, maar klinkt erg aannemelijk.) Mocht dat cijfer dus net zo hoog liggen, welke conclusie kunnen we dan trekken? Marokkanen (of het overgrote deel van de Marokkanen) zijn niet geschikt om aan de Nederlandse maatschappij deel te nemen?

En tsja, ook ik zal niet ontkennen dat er best belangrijke Marokkanen zijn, net zoals er belangrijke Nederlanders zijn, of belangrijkse Surinamers, of whatever. :)

Maar bovenstaande ontwikkeling is wel iets om ons zorgen over te maken. Het zal ook voornamelijk bij het publiek spelen omdat het ook iets is wat het publiek raakt. Moord wordt breed uitgemeten in de media, fraude ook, maar daar ondervinden mensen gevoelsmatig minder problemen mee. (De kans dat je vermoord lijk je veel meer last van te hebben dan iemand die miljoenen steelt van een multinational.)

Laat het 2, misschien 3% zijn.

Je hebt ook wel gelijk dat het een relatief kleine leeftijdsgroep is. Maar dat geeft toch aan dat er iets goed verpest is. Stel het misdaadcijfer ligt bij de ouderen velen malen lager, dan is er hier dus iets fout gegaan. En we kunnen verwachten dat kinderen van criminelen ook de criminele kant op gaan. (Is een aanname van me, daar heb ik geen concrete cijfers maar, maar klinkt erg aannemelijk.) Mocht dat cijfer dus net zo hoog liggen, welke conclusie kunnen we dan trekken? Marokkanen (of het overgrote deel van de Marokkanen) zijn niet geschikt om aan de Nederlandse maatschappij deel te nemen?

Simpelweg omdat blijkt dat mensen die crimineel gedrag vertonen typisch zich in een bepaalde leeftijdsgroep bevindt.
En om dan te zeggen, eens crimineel altijd crimineel, en wanneer deze groep later kinderen krijgt zal het met die kinderen ook wel fout gaan, slaat de plank mis. Ten eerste omdat dit het gegeven negeert wat ik in mijn eerste zin stel. Daarnaast kan je hier tegen inbrengen dat deze generatie mogelijke eerder crimineel is vanwege gebrekkige integratie van hen ouders, een trend die geleidelijk afneemt mag men verwachten.

Men mag wat mij betreft hieruit de conclusie trekken dat Marokkaanse jongeren in grote steden een doelgroep is om hard aan te pakken gericht op de overlast terug te dringen én hen in plaats daarvan de kans te geven een bijdrage te geven aan de maatschappij.

Nee idd, je kan niks inhoudelijks zeggen. Het bestuur van de stad Rotterdamn moet dit artikel louter op de vorm en de layout beoordelen. :roflol:

Alé dan, construeer dan eens een betrouwbare en valide theorie zonder te vervallen in een speculatief crap. :rolleyes:

Op basis van 1 simpele correlatie. :roflol:

Ok. De Marokkaanse bevolking "laten we zeggen ongeveer 60 duizend marokkaanse jongeren" daar 55 % van genomen maakt ongeveer 25 duizend potentieel Marokkaanse criminelen. 18 % van 8 miljoen autochtone "criminele" jongeren. Dus 1.4 miljoen van de blanke autochtone Hollandse jeugd is potentieel crimineel. 1.4 miljoen tegenover de 25 duizend Marokaanse 'criminelen'.. :rolleyes:

De cijfers zeggen voornamelijk iets over Rotterdam en voornamelijk over de leeftijdscategorie van 18 tot 24 die in aanraking zijn geweest met de politie op verdenking van een strafbaar delict. Het gaat om het aantal verdachten en niet om het aantal daadwerkelijke criminelen. Daarin zit een wereld van verschil. Het feit dat iemand sneller verdacht wordt van een strafbaar daad valt te wijten aan zijn huidskleur en/of afkomst. De cijfers zijn trouwens niet schrikbarend als je afgaat van het feit dat het de allochtoonse bevolking betreft.

Ik ben niet vreemd in de cijfers van de criminologie. Er komt meer kijken dan etniciteit en/of cultureel criminaliteit. Vergelijk dezelfde cijfers van bevolkingsgroepen met de criminaliteit in het land van herkomst en de resultaten zullen gigantisch ver uiteen liggen.

Alé dan, construeer dan eens een betrouwbare en valide theorie zonder te vervallen in een speculatief crap. :rolleyes:

Op basis van 1 simpele correlatie. :roflol:

Je begrijpt niet eens de termen die je gebruikt, want je zet ze de helft van de tijd in een foute context. Ook trek je vreemde conclusies en ontken je het probleem bij een bepaalde groep die hier heel specifiek omschreven wordt en die net zo specifiek kan geviseerd worden. Omdat het gros dit hier niet doorheeft kom je er hier mee weg, maar ik ga er met jou geen verdere discussie over voeren. This is pointless.

Laatst bewerkt:
Je begrijpt niet eens de termen die je gebruikt, want je zet ze de helft van de tijd in een foute context. Ook trek je vreemde conclusies en ontken je het probleem bij een bepaalde groep die hier heel specifiek omschreven wordt en die net zo specifiek kan geviseerd worden. Omdat het gros dit hier niet doorheeft kom je er hier mee weg, maar ik ga er met jou geen verdere discussie over voeren. This is pointless.

Lul niet slap man. Er is duidelijk een verband aangetoond tussen marrokanen in een bepaalde segment en criminaliteit. Ok, so far so good. Ik zeg dat je met deze info niet veel kunt aanvangen. Jij meent van wel. Wel, aan u dan de opdracht om deze feiten te verklaren en, gezien het ook verwikkeld is in een politiek thema, mag je ook voorstellen geven voor oplossingen.

Ik heb enkel kritiek op de wetenschappelijkheid van de artikel en de implicaties daarvan. Dit soort onderzoeken zijn een eerste aanzet voor verklaringen. Je kan onmogelijk vanuit dit onderzoek inhoudelijke opmerkingen geven, omdat je gewoonweg te weinig info hebt. Indien je dat wel doet, verval je in simplistische niet-accurate speculatieve crap die vaak verpakt wordt in een stom links-rechts discussie.

Rechts: zie je wel, die jongens zijn allemaal gewelddadig, blablabla
Links: overheid heeft duidelijk gefaald om hen op te voeden, die jongens hebben hulp nodig.

= fail.

Geen cent willen geven aan onderzoek (1ste alinea) en dan ga je even 'aan zelf-onderzoek doen die wrsch vol zit met biasses(2de alinea) :roflol:

Laatst bewerkt:
Sorry, discussieer niet met jou, heb ik toch al gezegd. Pointless.

Ja, want inhoudelijk bak je er niks van, daar ben ik van overtuigd ;)
Ik heb je een simpel opdracht gegeven waar je je punt kon staven en tegelijkertijd mijn ongelijk aantonen. Niet daarop ingaan zegt genoeg.

• Topic Starter Topic Starter
Denk niet dat de situatie in Amsterdam, Utrecht of Den Haag veel beter zal zijn. Ook al is in Den Haag de criminaliteit dan wel weer een stuk lager dan in Rotterdam. Maar als in Rotterdam 60% van de jonge Marokkanen wel eens met justitie in aanraking is geweest dan zal dat in andere steden niet wezenlijk afwijken qua percentages.

Het is zeker niet, eens een dief altijd een dief maar veel jongeren hebben wel een vrij verrotte start. Met zo'n start kan het wel een stuk lastiger worden om later succesvol te worden.

Terug
Naar boven