MuscleMeat

Nieuw topic met weinig potentiele reacties, allochtonen meer aan het werk

Ja duh als allochtonen anoniem solliciteren dan weten werkgevers dat het een allochtoon is.

Jaja tuurlijk je bent ondernemer en je kent... dat verhaal is zeer betrouwbaar. Ik heb het over een grote studie uitgevoerd door een bekend interim bureau. Heb niet direct een bron maar is uitgebreid in het nieuws geweest. Waarom zouden werkgevers belang hebben bij iemand kiezen op afkomst, het gaat juist om de beste werknemer vinden, werkgevers willen geld verdienen, niet mierennken over een kleurtje :rolleyes:

ps: ik ben ook ondernemer en kom ook andere tegen, nooit heb ik iets gemerkt van discriminatie, wel integendeel.

Ik hecht idd meer waarde aan wat IK ondervind in het daagelijkse leven en wat er om me heen gebeurd dan wat er voor me wordt 'uitgezocht' in een studie waar ik even de naam van kwijt ben maar wel uitvoerig op tv is geweest..
Verder kan je natuurlijk mijn verhaal in twijvel brengen maar ik ben hier niet om jou van mijn gelijk te overtuigen en zal het me eigenlijk weinig uitmaken of jij mij verhaal betrouwbaar vind of niet.
In een perfecte wereld zou het idd niet uitmaken of je een kleurtje (of een bepaalde nationaliteit) zou hebben maar de harde werkelijkheid is toch wel anders.. zekers hier in de Randstad (by the way.. hoeveel ondernemers ken je hier met grote bedrijven waardoor je kunt vaststellen dat het iig hier niet gebeurd?)
maargoed.. blijf jij maar in sprookjes geloven en probeer vooral niet het GEHELE probleem te herkennen...

Jaja tuurlijk je bent ondernemer en je kent... dat verhaal is zeer betrouwbaar. Ik heb het over een grote studie uitgevoerd door een bekend interim bureau. Heb niet direct een bron maar is uitgebreid in het nieuws geweest. Waarom zouden werkgevers belang hebben bij iemand kiezen op afkomst, het gaat juist om de beste werknemer vinden, werkgevers willen geld verdienen, niet mierennken over een kleurtje :rolleyes:

ps: ik ben ook ondernemer en kom ook andere tegen, nooit heb ik iets gemerkt van discriminatie, wel integendeel.

inderdaad,zodra er iets is is het nadeel van een allochtoon, en dan met name marokkanen, dan is het meteen racisme en moeten we ze juist voorrang geve (positieve discriminatie, verschrikkelijk woord) ???

vind het maar een beetje een (s)links artikel over allochtonen aan het werk. zijn er nog te veel die zich te goed voelen om te werken en veel van die jeugd zit in het criminele circuit of hangt alleen maar rond om rotzooi te trappen. hier en daar kom je misschien een moslim allochtoon tegen die werkt en een goede houding heeft maar helaas is dat bij het merendeel niet zo. als je kijkt naar indo's of andere allochtonen dan is dat toch stukken beter en merk je ook dat ze beschaafder zijn dan hun allochtone collega's

Als ik een onderneming zou hebben en ik zou een stageplek op te vullen zou hebben en 2 gasten solliciteren; Mohammed en Henk, allebei even geschikt, dan neem ik ook Henk. Waarom? Omdat je met moslims gewoon een grotere kans op gezeik heb. Rekening houden met allerlei geloofsovertuigingen, culturele verschillen, eventuele discriminatie issues, omgang met vrouwelijke collega's en wat dan nog. Als ze verder gelijk zijn aan elkaar vermijd ik die risico's liever. Het is gewoon logisch en een gevolg van het eeuwige gezeik met dat domme geloof en alle rekening wat je er mee moet houden.

Als ik een onderneming zou hebben en ik zou een stageplek op te vullen zou hebben en 2 gasten solliciteren; Mohammed en Henk, allebei even geschikt, dan neem ik ook Henk. Waarom? Omdat je met moslims gewoon een grotere kans op gezeik heb. Rekening houden met allerlei geloofsovertuigingen, culturele verschillen, eventuele discriminatie issues, omgang met vrouwelijke collega's en wat dan nog. Als ze verder gelijk zijn aan elkaar vermijd ik die risico's liever. Het is gewoon logisch en een gevolg van het eeuwige gezeik met dat domme geloof en alle rekening wat je er mee moet houden.

Maar het blijft discriminatie en daarom ook verboden volgens onze grondwet. Bovendien als elke werkgever zo zou denken, hoe moeten moslims dan ooit nog aan een baantje komen en integreren in de maatschappij? Dus aan de ene kant klaag je over de problemen die moslims met zich mee brengen, aan de andere kant ben je zelf een van de veroorzakers ervan.

De redenen die ik noem zijn gewoon de waarheid, en je bent nog altijd ondernemer en geen maatschappelijk hulpverlener. Waarom zou je onnodig risico's gaan lopen? In NL wordt je als ondernemer sowieso al van alle kanten tegen gewerkt, een werknemer heeft hier bijna nog meer rechten dan een werkgever. Als jij opgescheept zit met een slechte werknemer kost je dat gewoon bakken met geld en je kan zo iemand niet zomaar op straat zetten.

Ik zie het niet dat de werkgever de veroorzaker is. Het grote probleem zijn gewoon geloofsovertuigingen van mensen die niet samengaan met westerse bedrijfscultuur en het feit dat de wetgeving zo is dat je niet zomaar iemand kan ontslaan want dan is het discriminatie. Die combinatie brengt veels te veel risico met zich mee en daarom zullen die mensen ook minder snel aangenomen worden. Logisch.

Wat zou je doen als Mohammed geschikter is, betere opleiding etc.

Dan zou ik Mohammed uitnodigen voor een gesprek en kijken hoe serieus zijn geloofsovertuigingen zijn. Heeft hij problemen om orders van een hoger geplaatste vrouw aan te nemen? Moet hij 25 keer per dag pauze nemen om te bidden? Al dat soort shit. Ik ben er voor de beste en meest geschikte persoon aan te nemen welke de beste input voor je onderneming heeft, ongeacht zijn naam en/of afkomst. Als Mohammed geschikter is dan Henk is hij van harte welkom.

Maar mocht het een type zijn als Spiertje, tja dan neem ik nog eeder Henk aan die halverwege zijn huishoudsschool is afgehaakt dan een vwo geschoolde extremist.

Heel lang geleden (8 jaar ofzo) werd in telefacts over dit probleem een reportage gemaakt.

Een turkse/marokaanse naam kwam niet in aanmerking in een bedrijf terwijl een typisch belgennaam wel aanvaard werd en ze gebruikten dus dezelfde cv.

Maar het blijft discriminatie en daarom ook verboden volgens onze grondwet. Bovendien als elke werkgever zo zou denken, hoe moeten moslims dan ooit nog aan een baantje komen en integreren in de maatschappij? Dus aan de ene kant klaag je over de problemen die moslims met zich mee brengen, aan de andere kant ben je zelf een van de veroorzakers ervan.

Hoeze verboden?
Als Henk en Koos samen solliciteren en Henk word gekozen hoor je Henk toch ook niet klagen. De werkgever kiest de persoon waarvan hij denkt dat hij het beste past bij zijn bedrijf.

Als een turks reisbureau moet kiezen tussrn een turk of nl en beiden even geschikt zijn wie kiezen hun dan?

Hoeze verboden?
Als Henk en Koos samen solliciteren en Henk word gekozen hoor je Henk toch ook niet klagen. De werkgever kiest de persoon waarvan hij denkt dat hij het beste past bij zijn bedrijf.

Als een turks reisbureau moet kiezen tussrn een turk of nl en beiden even geschikt zijn wie kiezen hun dan?

Idd, je mag imo als werkgever altijd zelf weten wie je aanneemt.

Hoeze verboden?

Ik denk dat de mens daar sowieso niet rationeel genoeg voor is. En daarnaast gaat dit een beetje voorbij aan de main issue: bij grote getallen zijn de patronen duidelijk. En dan gaat er imo iets verkeerd. Als we roepen om integratie is dat geen eenrichtingsverkeer.
(ook ben ik van mening dat bedrijven ook kunnen floreren vanwege een bepaald beschermd klimaat van werknemers, daar staat ook wat tegenover.) Versoepeling van het ontslagrecht ben ik wel (enigszins) voor denk ik.

Dan zou ik Mohammed uitnodigen voor een gesprek en kijken hoe serieus zijn geloofsovertuigingen zijn. Heeft hij problemen om orders van een hoger geplaatste vrouw aan te nemen? Moet hij 25 keer per dag pauze nemen om te bidden? Al dat soort shit. Ik ben er voor de beste en meest geschikte persoon aan te nemen welke de beste input voor je onderneming heeft, ongeacht zijn naam en/of afkomst. Als Mohammed geschikter is dan Henk is hij van harte welkom.

Maar mocht het een type zijn als Spiertje, tja dan neem ik nog eeder Henk aan die halverwege zijn huishoudsschool is afgehaakt dan een vwo geschoolde extremist.

Gelukkig dat ik ook nooit zal dienstreden bij een kuffar zoals jou :rolleyes:
Als ik eenmaal klaar ben, kan ik praktisch overal te wereld te werk gaan.

Suicide bombing I suppose.

oja, pas op voor drempels :roflol:

Hoeze verboden?

Als een werkgever onderscheid maakt door iemands afkomst, religie of geslacht enz. dan is dit gewoon discriminatie. Wat de Turkse reisbureau betreft: ook discriminatie.

Twee werknemers zijn nooit even geschikt in de praktijk en als een moslim door zijn religie niet wordt gekozen terwijl hij/zij meer geschikt is, dan is dat discriminatie.

Terwijl vroeger discriminatie taboe was lijkt het nu wel taboe om iemand ervan te beschuldigen. Kijk eens in de woordenboek en kijk eens in ons grondwet mensen, de definitie is nog altijd niet veranderd.

Terug
Naar boven