MuscleMeat

Meiden hoe zijn jullie begonnen?

Begin vorig jaar heb ik thuis wat oefeningen gedaan met dumbbells.
Maar had geen stok achter de deur.
Sinds juni dit jaar loop ik bij een personal trainer. Ik doe een combi van bodybuilding en hiit.(Ook een voedingsschema)
Mijn doel, buikje moet weg en licht gespierd. En ben goed op weg.
Heb een super klik met mn pt, dat scheeld echt ernorm.

Ik vind persoonlijk deze man wel goede uitleg geven over verschillende oefeningen, misschien heb je er ook iets aan.

https://www.youtube.com/user/ScottHermanFitness

Ik ben vorig jaar bij de fysio vandaan een sportschool binnengerold, kreeg daar een fitness schema met apparaten en cardio en deed groepslessen. Toen ik wat serieuzer wilde met krachttraining op eigen initiatief Stronglifts 5x5 begonnen. Ik kreeg daar geen enkele hulp bij in die sportschool waar ik toen trainde en er was geen squatrek. Via via toen bij een crossfitbox terecht gekomen en daar powerlifting classes gevolgd voor 3 x per week. Dat was op zich ideaal, want goede begeleiding en 10 'squatrekken'. Maar wel drie kwartier onderweg voor een enkele reis met de auto (en ik heb zelf geen rijbewijs, dus als vriend eens niet mee ging, zat ik anderhalf uur in de bus). Dit een half jaar gedaan, maar sinds vorige week toch weer wat dichter bij huis gaan trainen, weer in een gewone sportschool (wel met squatrek) met Wendler 5/3/1 schema (zie ook mijn trainingslog). Ik sta nu ook meestal tussen de kerels maar dat boeit me niks. Ik kom daar voor mezelf. En ze bijten niet he. :)

Na diverse sporten te hebben gedaan, zoals wielrennen, bij defensie veel intesief gesport en , rpm, bodypump noem maar op, soort van crossfit en survivalruns en psychisch gedoe beland afgelopen januari in de fitnesszaal waarbij ik geinspireerd werd en mezelf naar een doel wilde werken, gevraagd om schema's en gericht gaan trainen. Vind het heerlijk om te trainen en het resultaat van mijn voeding/trainen zelf nu te zien. Zo ben ik begonnen.

Ik geef je ook de tip om filmpjes te kijken. Goede filmpjes zijn van bodybuilding.com... daar staat zowat elke oefening uitgelegd. Controleer jezelf in de spiegel. Zorg eerst dat je houding goed is voordat je zware gewichten pakt.
Doe op het begin ook alleen oefeningen waar je je goed bij voelt. Ga met een plan naar de sportschool zodat je daar niet verloren ronddoolt.

Ik ben zelf begonnen met een trainingsschema van de sportschool. Hier was vooral krachttraining op apparaten. Ik merkte echter dat ik niet goed op de apparaten paste haha. Klinkt stom, maar ik ben nogal klein. Toen ik het aan het instructeur vroeg gaf hij me gelijk dat veel van de apparaten niet goed ingesteld konden worden. Ook lokte het krachthok me al langer, het leek me gewoon heel leuk. Ik ben begonnen met alleen op de rustige tijden te gaan. Ik maakte zelf mijn trainingsschema's en voedingsschema's, deed alleen soms een meting in de sportschool voor conditie, vetpercentage etc. Nu ga ik mijn abbonnement opzeggen aangezien mijn vriend en ik hebben geinvesteerd in fitnessapparatuur. We hebben niet veel ruimte voor veel apparatuur dus moet ik wat creatiever zijn met mijn schema's, maar dat komt helemaal goed :)

Dit:
Ik zou zeggen fullbody 3 x p week (obv grotendeels compounds) als je doel massa opbouwen is. Je kan trouwens in je eerste trainingsjaar wel massa opbouwen EN vet verliezen. Wellicht niet optimaal, maar het kan wel.

Zolang je goed vooruit gaat op een schema hoef je niks te veranderen. Zodra je meer ervaring krijgt zul je merken dat je sneller blijft hangen waardoor je meer moet veranderen (meer volume, hogere frequentie etc).

Verder je vraag m.b.t. cardio; ik train, naast 3/4 keer p.w. kracht, voor een marathon. Ik zorg ervoor dat ik op cardiodagen iets meer eet. Op lange duurloop-dagen probeer ik mijn verbranding bij te eten. Met een lange duurloop verbrand ik zo'n 1000-1500 kcal, deze vang ik op door de dag ervoor +500 kcal te eten (met name carbs) en op de dag zelf +700, ongeveer. Afhankelijk van de afstand die ik daadwerkelijk heb gelopen, natuurlijk. Verder zit ik in m'n cut, dus dan is cardio prima. Ik eet wel om die reden 350 onder onderhoud (in plaats van de 'gebruikelijke' 500), omdat ik met cardio nog aardig wat verbrand.

Maargoed, ik had (en soms heb) altijd last van een soort informatie-overschot. Ik zou kiezen voor één bepaald trainingsschema, je inlezen in wat je qua voeding 'moet' doen, en dat maar eens een paar weken aanhouden om te zien hoe of wat. Toen ik na een langdurige blessure weer begon, duurde het ook weer even voordat ik doordat wat mijn lichaam nou precies nodig had. Komt goed :)!

Ik ben overigens ooit begonnen om simpelweg sterker te worden, toen ik nog voetbalde. Nu ben ik vanwege blessures gestopt, maar ben van de krachtsport gaan houden ;)

• Topic Starter Topic Starter
Dit:

Verder je vraag m.b.t. cardio; ik train, naast 3/4 keer p.w. kracht, voor een marathon. Ik zorg ervoor dat ik op cardiodagen iets meer eet. Op lange duurloop-dagen probeer ik mijn verbranding bij te eten. Met een lange duurloop verbrand ik zo'n 1000-1500 kcal, deze vang ik op door de dag ervoor +500 kcal te eten (met name carbs) en op de dag zelf +700, ongeveer. Afhankelijk van de afstand die ik daadwerkelijk heb gelopen, natuurlijk. Verder zit ik in m'n cut, dus dan is cardio prima. Ik eet wel om die reden 350 onder onderhoud (in plaats van de 'gebruikelijke' 500), omdat ik met cardio nog aardig wat verbrand.

Maargoed, ik had (en soms heb) altijd last van een soort informatie-overschot. Ik zou kiezen voor één bepaald trainingsschema, je inlezen in wat je qua voeding 'moet' doen, en dat maar eens een paar weken aanhouden om te zien hoe of wat. Toen ik na een langdurige blessure weer begon, duurde het ook weer even voordat ik doordat wat mijn lichaam nou precies nodig had. Komt goed :)!

Ik ben overigens ooit begonnen om simpelweg sterker te worden, toen ik nog voetbalde. Nu ben ik vanwege blessures gestopt, maar ben van de krachtsport gaan houden ;)

Ja die informatie overschot is heel herkenbaar ja.
Ben inmiddels begonnen met de 5x5 stronglifts. Daarnaast nog 2x p/w cardio erbij.
Dit ga ik nu eerst maar even een tijdje doen en kijken of ik mijn doel hiermee kan behalen.
De voeding is op orde in die zin dat ik goed weet wat ik wel en niet nodig heb nu moet alleen m'n lijf nog mee werken:rolleyes:

De "meiden" in mijn homegym zijn begonnen met SL 5x5 half jaartje, daarna 3x pw een HST fullbody schema en vanaf 4 januari gaat de vriendin mee 5x pw trainen volgens het "Thinner, leaner, stronger" principe van Mike Matthews (muscleforlife.com).

Toen ik me ingeschreven had bij de sportschool zon 1,5 jaar geleden ben ik begonnen met het meedoen met groepslessen. Mijn vriend daar in tegen doet al jaren aan krachttraining 3pw en zo raakte ik geïnteresseerd. Hij heeft toen een schema voor mij gemaakt en ik ben met lichte gewichten aan de slag gegaan en naar maten de gewichten omhoog gingen ben ik meer en andere oefeningen gaan doen. Het is vooral een kwestie van durven, ik had ook dat ik als klein meisje in de gewichten ruimte werd aangestaard door al die mannen, maar als je regelmatig komt word dit vanzelf minder. Een vreemde is altijd intteresant of nu een meid is of een man.
Succes!

Ik sport nu zo'n 7 jaar minimaal 5 keer per week. Het is therapie voor mij. Ik ben net zoals jij ook begonnen met heeeeeel veeeel cardio (steps, combat, hardlopen). Toen ik het geklets in de sportschool zat was ging in meer alleen trainen in de fitness. Ik heb ooit twee jaar lang PT gehad en dat was een goede investering, ik heb een beetje kennis van welke oefeningen voor welke spiergroep. Ik ben begonnen met een full body schema, maar daar werd ik saai van. Toen ging ik over naar een split schema. En nu doe ik 1 a 2 spiergroepen per keer en dan prop ik zoveel mogelijk oefeningen in 1 spiergroep. Ik doe dan supersets en train tot uitputting. Ik heb geen idee of ik goed bezig ben. Ik heb de voeding ook nog niet op orde. Ben heel cliche sinds 1-1-2016 begonnen met 120 gram eiwit, 80 gram vetten en 175 gram koolhydraten, totaal 1900 kcal op trainingsdagen en 1440 op rustdagen. Ik merk dat ik niet durf te eten tot 1900 kcal en blijf hangen op 1600. Ik zit ook te rommelen met de verhouding. Ik ben niet zo gek op vlees (wel op ei), dus drink ook met name shakes. Ik ben ook 'burn the fat, feed the muscle' aan het lezen. Ben ook nog erg zoekende. Ik lees je post dan ook aandachtig. Vetpercentage meten vind ik ook lastig. Ik probeer het maar te zien als een proces. En ik vind het proces al geweldig leuk om te doen. Je komt er wel uit....
Oh en het trainen tussen de mannen herken ik ook. Maar ik vind het eigenlijk wel prettig. Mannen zijn minder kletserig en ze laten me zijn, heel af en toe krijg ik een (ongevraagde) tip of een ietwat denigrerende opmerking ("zohooo, miss fitness...goed bezig!" "jahaa mr. fitness, jij ook!").

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik sport nu zo'n 7 jaar minimaal 5 keer per week. Het is therapie voor mij. Ik ben net zoals jij ook begonnen met heeeeeel veeeel cardio (steps, combat, hardlopen). Toen ik het geklets in de sportschool zat was ging in meer alleen trainen in de fitness. Ik heb ooit twee jaar lang PT gehad en dat was een goede investering, ik heb een beetje kennis van welke oefeningen voor welke spiergroep. Ik ben begonnen met een full body schema, maar daar werd ik saai van. Toen ging ik over naar een split schema. En nu doe ik 1 a 2 spiergroepen per keer en dan prop ik zoveel mogelijk oefeningen in 1 spiergroep. Ik doe dan supersets en train tot uitputting. Ik heb geen idee of ik goed bezig ben. Ik heb de voeding ook nog niet op orde. Ben heel cliche sinds 1-1-2016 begonnen met 120 gram eiwit, 80 gram vetten en 175 gram koolhydraten, totaal 1900 kcal op trainingsdagen en 1440 op rustdagen. Ik merk dat ik niet durf te eten tot 1900 kcal en blijf hangen op 1600. Ik zit ook te rommelen met de verhouding. Ik ben niet zo gek op vlees (wel op ei), dus drink ook met name shakes. Ik ben ook 'burn the fat, feed the muscle' aan het lezen. Ben ook nog erg zoekende. Ik lees je post dan ook aandachtig. Vetpercentage meten vind ik ook lastig. Ik probeer het maar te zien als een proces. En ik vind het proces al geweldig leuk om te doen. Je komt er wel uit....
Oh en het trainen tussen de mannen herken ik ook. Maar ik vind het eigenlijk wel prettig. Mannen zijn minder kletserig en ze laten me zijn, heel af en toe krijg ik een (ongevraagde) tip of een ietwat denigrerende opmerking ("zohooo, miss fitness...goed bezig!" "jahaa mr. fitness, jij ook!").

Wat eet j weinig voor 5x p/w trainen. Of zie ik dat verkeerd? Wat is je doel?
Ik ben nu tijdje bezig met de 5x5 begint nu wel echt zwaar te worden! Merk aan m'n lijf nog niks. Kom niet aan en val niet af. Ben zelf ook niet consequent in m'n eten. Wel in de verhouding maar te weinig. Gemiddelde per week is 1750 en daarmee blijf ik stabiel terwijl berekeningen aangeven dat ik rond de 2250 zou moeten eten. Wees niet te bang om te eten! Ik heb maanden rond de 1250/1300 gezeten en ben hierna toch gaan verhogen. Voelde me slecht en moe. 1,5 kilo erbij (dit kan vocht zijn) en sindsdien stabiel dus. Train 3x p/w kracht en 2x cardio. We zullen zien!
Succes ermee

Laat ik ook maar op de vroege morgen mijn verhaal doen.

Als kind wou ik al bere sterk zijn en dan is geloof ik nooit helemaal weg gegaan:p

Tot mn middelbare school heb ik jaren gevoetbald in een jongensteam. Ik was ook niet echt een meisje meisje (altijd aan het ravotten buiten). Vanaf de middelbare school was de trent mega skinny (een zus als supermodel helpt ook niet bepaald mee). De ellende van jojo-en begon vanaf mn 14e. Vanaf mn 15e was mn bmi eng laag. Ik teerde maandenlang op 1000 kcal met af en toe uitschieters naar 1600 kcal in het weekend (en ja, 1600 is voor mij nu bizar laag want ik eet het dubbele).

Ik vond het zelf niet mooi (wel het laag in vet, maar niet de bottige look). Vanaf daar ging ik naar de bieb Krachttraining boeken kopen (ik tekende altijd power women stripfiguren en dat was ook mijn doel!) en belande in een sportschool (dit was in 2003) zonder begeleiding op luchtdrukapparaten. Vanaf daar ben ik veel gaan sportschool hoppen en heb ik met vlagen intensief getraind. Ik kan mij nog als de dag van vandaag herinneren dat ik 20 kg benchpress amper kon liften. Helaas nooit doorgezet en ik was voornamelijk bezig met vet kwijt raken.

In 2010 heb ik een tijd gebokst en daarna ging ik wederom weer naar de gym. Na een jaar af en aan te hebben gecut vanwege de zwangerschapskilos ging ik voor het eerst bulken. Dat was een drama. Volgens de meting had ik enkel vet gewonnen! We waren destijds het huis aan het opknappen en daarna ben ik weer gestopt bij de gym. Pas na mn operaties in 2013 besloot ik opnieuw naar de gym te gaan. De jaren ervoor was ik wel gaan hardlopen in combi met te extreem gezond eten was ik zwak, moe en mager (dat motiveerde mij om nog gezonder te eten waardoor het steeds erger werd). Ik krijg daarom de kriebels van mensen die raw food eten of iets dergelijks. Ieder z'n ding natuurlijk , maar ik voel me nu met elke dag suiker en "normaal" eten veel gezonder en fitter! Ik praatte mijzelf ook aan dat ik reageerde op gluten en dergelijke. Ik zie nu in dat het de angst voor het product was waarom ik buikpijn kreeg na brood.

Ik begon met bootcamps en dat was een prima begin! Het was een combo van zandzak squats, tafel pushups, touwtje springen, squat en pushpresses, boksen etc. Na een paar maanden ging ik na elke sessie een half uurtje Krachttraining doen en pas vanaf januari 2014 Ben ik volledig Krachttraining gaan doen (4 x per week een 2 split) en ben steeds meer gaan eten. Mn angst voor koolhydraten liet ik steeds meer los en ben dat op gaan bouwen tot juni (ik heb toen voor het eerst gecut voor 6 weken).

In maart 2014 kwam ik op dit forum dus vanaf daar is alles wel bekend;)

Oja meer als toelichting, ik geloofde er nooit in dat ik spieren kon krijgen. Dat werd me verteld en daar ga je in geloven. Je resultaten zijn dus echt wel afhankelijk of je in jezelf geloofd of niet! Klinkt cliché maar zo is het wel.

Laatst bewerkt:
Na jaren een hekel aan gym en dus sport te hebben gehad, wilde ik toen ik ging studeren erg graag kickboksen. Ik ben eerst begonnen met hardlopen, om een beetje conditie op te bouwen, voordat ik dat durfde. Al snel van de bokstrainer een schemaatje gekregen (split, met veel apparaten) en aan de slag gegaan in de fitness. Vond het zo leuk om sterker te worden en m'n lichaam te zien veranderen! Boksen heb ik eigenlijk nooit meer gedaan, maar krachttraining nooit meer mee gestopt.
Al snel van studentenfitness over gestapt naar zo'n hypermoderne keten, nog een tijdje in het buitenland getraind en daarna wat meer hardcore sportscholen :D

Nu staat het op een lager pitje, maar blijf het trainen zelf nog steeds zo leuk vinden. Helpt ook prima om blessures te voorkomen en m'n lichaam in enigszins acceptabele vorm te houden ;)

Ruim 5 jaar geleden sloeg het noodlot toe. De ene dag verzorg je je 1 week oude baby en de volgende dag vind je partner je nagenoeg dood in bed. Zuurstof te kort en daar een hersenbeschadiging aan over gehouden. Links verlammingsverschijnselen, zenuwuiteinde zijn kapot en bij hoge druk in de hersenen krijg ik een black out. Ik moest revalideren, zo is de passie voor krachtraining begonnen (al was ik vroeger al een heel sportief persoon). het begin was erg moeizaam, geestelijk wilde ik meer als mijn lichaam aan kon. Lag dan ook meer op de grond als dat ik aan het trainen was.

nu 5 jaar later ben ik een stuk gespierder als ik begon loop ik een stuk beter als ik deed, maar helaas heb ik nog steeds verlamming, val ik nog steeds flauw tijdens het trainen, kan ik niet zwaar trainen en kan ik mijn benen niet zwaar belasten maar ik weiger op te geven! Dit is echt mijn uitlaatklep geworden, ik kan hier al mijn frustratie in kwijt welke ik door de dag heen op bouw! Daarbij hoop ik mensen te kunnen inspireren en te laten zien dat je ondanks een beperking heel ver kan komen!

Zo ben ik dus begonnen ;)

Ruim 5 jaar geleden sloeg het noodlot toe. De ene dag verzorg je je 1 week oude baby en de volgende dag vind je partner je nagenoeg dood in bed. Zuurstof te kort en daar een hersenbeschadiging aan over gehouden. Links verlammingsverschijnselen, zenuwuiteinde zijn kapot en bij hoge druk in de hersenen krijg ik een black out. Ik moest revalideren, zo is de passie voor krachtraining begonnen (al was ik vroeger al een heel sportief persoon). het begin was erg moeizaam, geestelijk wilde ik meer als mijn lichaam aan kon. Lag dan ook meer op de grond als dat ik aan het trainen was.

nu 5 jaar later ben ik een stuk gespierder als ik begon loop ik een stuk beter als ik deed, maar helaas heb ik nog steeds verlamming, val ik nog steeds flauw tijdens het trainen, kan ik niet zwaar trainen en kan ik mijn benen niet zwaar belasten maar ik weiger op te geven! Dit is echt mijn uitlaatklep geworden, ik kan hier al mijn frustratie in kwijt welke ik door de dag heen op bouw! Daarbij hoop ik mensen te kunnen inspireren en te laten zien dat je ondanks een beperking heel ver kan komen!

Zo ben ik dus begonnen ;)

Respect!

Voor mij heel simpel, gestopt met roken, 10 kilo aangekomen en ingeschreven bij de gym. Eerste jaar was onregelmatig. Je kent het misschien wel, 3 maanden fanatiek daarna 6 maanden niks...ineens greep het me, werd steeds fanatieker, eerst veel cardio en een beetje krachttraining. Nu inmiddels omgedraaid naar kracht en soms cardio (straf als ik me heb laten gaan)....maar girls ik vraag me af, hoe komen jullie zo gespierd? Ik lees de blogs en zie jullie spieren... Ik druk bijna 400 kg leg press, DL met 60 kg maar ben lang niet zo gespierd! Wat is jullie geheim?

Voor mij... een lange weg. na jaren ziekte en bijna niet meer kunnen lopen ben ik weer op gaan bouwen met eerst weer beter leren lopen en spieren aansterken op fysio fitness. Hoe meer ik vooruitging hoe meer het echte KT werd. Ben toen overgestapt naar een echte sportschool. Toen weer werk gevonden en verder opgebouwd met een droom ooit op het podium te staan. Toen ik net op de grens van weer gezond gewicht zat en mijn training echt vruchten afwierp werd ik getroffen door een nekhernia. dat was februari 2014.. dat kostte me mijn zuur opgebouwde spieren van een paar jaar.. in een klein half jaar. Aankomen was altijd al lastig.. toch heb ik het weer opgepakt. Hetzij nu nog met uitval links (arm/schouder). Net weer opbouwend kreeg ik een zware schouder blessure en viel mijn arm steeds vaker uit. De drive om door te trainen is er nog altijd. Doe ik het niet dan heb ik meer pijn en zal die arm langzaam dunner worden. Nog altijd train ik met plezier.. al strooien ale tegenvallers afgelopen jaar veel roet in het eten en sta ik qua gewicht terug op 2 jaar geleden. :(
Maar ik zet door! Trainen zal ik nooit opgeven.. en mijn droom ook niet... al zeggen de meeste mensen toch dat het onhaalbaar is...

Voor mij heel simpel, gestopt met roken, 10 kilo aangekomen en ingeschreven bij de gym. Eerste jaar was onregelmatig. Je kent het misschien wel, 3 maanden fanatiek daarna 6 maanden niks...ineens greep het me, werd steeds fanatieker, eerst veel cardio en een beetje krachttraining. Nu inmiddels omgedraaid naar kracht en soms cardio (straf als ik me heb laten gaan)....maar girls ik vraag me af, hoe komen jullie zo gespierd? Ik lees de blogs en zie jullie spieren... Ik druk bijna 400 kg leg press, DL met 60 kg maar ben lang niet zo gespierd! Wat is jullie geheim?

Paar jaar trainen;)

Zelfde als @booboo kitty. Ook veel aangekomen toen en was het zat en gaan fitnessen op toestellen en veel cardio gedaan. Voormalig coach ontmoet en de eerste enercup in 2013 meegedaan.

Daarvoor jaren aan wedstrijdzwemmen gedaan en fitness dus het vele trainen zat er wel in en had het ook zo weer opgepakt.

Nu geen wedstrijd doel. Gewoon lekker trainen en goed eten en in balans zijn.

400 kg leg press, dan moet ik nog ff.

Terug
Naar boven