XXL Nutrition

Sticky Meisjes, wat is jullie voorbeeldlichaam?

Meer spiertjes op de armen en beentjes, minder vet bij de taille, en GENETICS. :)

Dank XXL!

Maar toch ook meer spiertjes op de buik en minder vet op de armen en benen? Traint ze haar armen en benen nmisschien met zware gewichten en haar buik alleen met lichaamsgewicht? Of veel herhalingen voor haar buik en armen en benen zwaar en kort?

Ik wil het graag weten omdat ik haar buik heel mooi vind, maar de armen en benen te fors naar mijn smaak.

Oeps, offtopic.

Huh wat, aantal herhalingen heeft geen invloed op hoe een spier eruit ziet.

Maar grootste gedeelte is genetics, en sowieso, bij vrouwen zit het gros van het vet bij de buik, als je dus lager gaat in vet, wordt je taille in verhouding smaller.

Waarom wordt er dan advies gegeven om kort en zwaar te trainen voor spieropbouw ipv (zwaar en) veel herhalingen?

Waarom wordt er dan advies gegeven om kort en zwaar te trainen voor spieropbouw ipv (zwaar en) veel herhalingen?

Omdat je bij een reprange rond de 10 het snelst massa opbouwt. Of je die massa nou opbouwt in een lagere reprange of in een hogere maakt geen reet uit voor de vorm.

oké. Maakt ook niet uit of je het met lichte gewichten doet? Verschil witte en rode spiervezels?

Er wordt zoveel elkaar tegengesproken, ik raak er helemaal de draad door kwijt. Pff.

oké. Maakt ook niet uit of je het met lichte gewichten doet? Verschil witte en rode spiervezels?

Hypertrofie vindt plaats bij hoge intensiteit (dus kilo's), zeg maar tussen de 55tot 85% van de 1 rm. Hypertrofie vindt alleen plaats bij de 'witte' spiervezels. Terwijl je bij duursporten meer gebruik maakt van de 'rode' spiervezels.

Het aantal herhalingen is slechts een indicatie waarbij je een specifiek resultaat kan verwachten. Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat als je 20 herhalingen maakt, je dan geen hypertrofie hebt. Intensiteit is veel belangrijker (vind ik dan).

---------- Toegevoegd om 16:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:17 ----------

Ga je niet zien, massa is massa.

Als je traint met lichte gewichten, dan spreek je vooral de rode spiervezels aan. Terwijl als je massa wilt, je voornamelijk op hypertrofie traint en daar is een hogere intensiteit voor nodig. Dus ja, je kan wel zien wat voor type spiervezels iemand traint.

---------- Toegevoegd om 16:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:19 ----------

Bij een hogere intensiteit maakt het lichaam ook meer groeihormonen aan. Ook wel positief dus.:)

@ballon
Ja tuurlijk kan ik zien aan iemand z'n training welk type spiervezels hij voornamelijk probeert aan te spreken, maar je gaat geen verschil zien aan de buitenkant qua massa.

@ballon
Ja tuurlijk kan ik zien aan iemand z'n training welk type spiervezels hij voornamelijk probeert aan te spreken, maar je gaat geen verschil zien aan de buitenkant qua massa.

Nou, ik bedoel dus: als iemand met een te lichte intensiteit traint, zal hij alleen de rode spiervezels aanspreken en niet de witte spiervezels. Dus je kan wel verschil zijn. Uiteraard, er zijn nog meer factoren afhankelijk of je wat van de hypertrofie ziet (voeding, rust).

Dus als ik jou een plaatje laat zien van iemand z'n biceps kan jij zien of hij z'n massa heeft gekweekt d.m.v. veel herhalingen, lage intensiteit, of weinig herhalingen, hoge intensiteit?

Nee we bedoelen iets anders (lijkt mij), volgens mij doelt hij erop dat je de verschillende spiervezels kan aanspreken door het anders aan te pakken, dit kan uiteraard. Echter ga je aan de buitenkant geen verschil zien of iemand nu z'n 40cm biceps heb gekweekt met lage intensiteit veel herhalingen, of hoge intensiteit weinig herhalingen.

Ballon is vrouwelijk ;)

Klopt dat Ballon, wat XXL zegt?

Nee we bedoelen iets anders (lijkt mij), volgens mij doelt hij erop dat je de verschillende spiervezels kan aanspreken door het anders aan te pakken, dit kan uiteraard. Echter ga je aan de buitenkant geen verschil zien of iemand nu z'n 40cm biceps heb gekweekt met lage intensiteit veel herhalingen, of hoge intensiteit weinig herhalingen.

Wat is er voor nodig om 40 cm biceps te krijgen? Hypertrofie? En in welke spiervezeltype vindt dat plaats? Toch vooral de 'witte'. Over het algemeen spreek je de witte spiervezels aan met een hoge intensiteit, 55 tot 85% van de 1 rm. Met een te lichte intensiteit spreek je dus, zoals al gezegt, de rode spiervezels aan, waar geen hypertrofie plaats vindt. En ik ben trouwens een zij.

Ik weet niet of je weleens een boek over trainingsleer en sportfysiologie hebt gelezen, maar dat kan inzicht geven over de manier waarom en hoe je moet trainen om een bepaald resultaat te krijgen. :)

---------- Toegevoegd om 16:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:41 ----------

Kan best zijn dat we elkaar verkeerd begrijpen. :)

Slow-twitch vezels kennen zeer zeker ook hypertrofie. Ik weet niet hoe je erbij komt dat dit niet bestaat niet bij slow-twitch.

Ik weet niet of je weleens een boek over trainingsleer en sportfysiologie hebt gelezen, maar dat kan inzicht geven over de manier waarom en hoe je moet trainen om een bepaald resultaat te krijgen.
Daar staat niet in dat alleen witte spiervezels hypertrofie kennen.

Sprak ik toch niet helemaal onzin, ik ging al aan mezelf twijfelen. Dank voor je posts Ballon.

Terug
Naar boven