XXL Nutrition

melk, vetlaag maag en opname eiwitten?

Ik las laatst dit: whey kan je het beste met water innemen omdat de casseine in melk een harde laag kan vormen in de maag waardoor de opname van de whey vertraagd kan worden.
Maar harpep en 3xl zeiden al dat eiwitten niet in de maag worden opgenomen. Wat gebeurt hier dan? Worden ze afgebroken, en wordt dit dan misschien vertraagd door de harde laag die de casseine in je maag zou vormen?
Of klopt het gewoon niet, en is het onzin dat er een harde laag gevormd wordt die 'iets' zou vertragen?

Harde laag?

Caseine gaat in een zure omgeving vlokken waardoor je een dikkere brij krijgt (zoek eens op hoe ze kaas maken). Die dikkere brei passeert de maag trager waardoor de opname in de darm later begint en door de gelijdelijkere aanvoer trager (maar wel gelijkmatiger) is.

Als je trouwens kijkt naar de hoeveelheid caseine die je in een gmiddelde shake binnen krijg dan zat dat heus geen significante negatieve invloed hebben. Strker nog, als je in de wetenschapsectie kijkt zie je dat wei+caseine bter scoort dan alleen wei.

Casseine veroorzaakt ook slijmvorming overigens..

Waarvan veel mensen denken dat het een vetlaagje is.

Hallo mensen,

Zoals de titel als zegt, melk zorgt voor een vetlaag in de maag waardoor eiwitten niet goed kunnen worden opgenomen? Iets wat ik laatst hoorde, mocht dit waar zijn is veel melk drinken natuurlijk niet goed. Maar aangezien er hier liters worden weggetankt graag jullie mening hierover (ik kan er namelijk weinig over vinden)... thanks :)

Zelfs al moest melk voor een vetlaag in de maag zorgen, dan nog, voedingsstoffen worden opgenomen in de dunne darm en niet in de maag.

leuke broscience topic dit weer :D erg vermakelijk hoe sommige mensen alles wat ze ergens horen of lezen klakkeloos overnemen zonder enige achtergrondkennis te bezitten.

voor de mensen die serieuze en correct responses geven niet lullig bedoeld btw ! :D

• Topic Starter Topic Starter
thanks guys

Terug
Naar boven