MuscleMeat

Minister: zorgpremie ieder jaar omhoog

Weet niet meer precies hoe het zat, maar ik heb 2 jaar geleden een college bijgewoond waarin naar voren kwam dat als er niet een oplossing voor het zorgstelsel komt, wij uiteindelijk ruw geschat 75% van de loon mogen gaan afdragen om het te financieren(ergens in 2030 of 2050 volgens mij)

Was toch al zo? Ik heb een tijdje €85 per maand aan zorgpremie betaald (korting via het werk van mijn moeder) ik betaal nu €95 en ik denk dat het wel zo door blijft klimmen ieder jaar.

Weet niet meer precies hoe het zat, maar ik heb 2 jaar geleden een college bijgewoond waarin naar voren kwam dat als er niet een oplossing voor het zorgstelsel komt, wij uiteindelijk ruw geschat 75% van de loon mogen gaan afdragen om het te financieren(ergens in 2030 of 2050 volgens mij)

jep, Ik heb ook wel is gehad dat er voor het veroorzaken van een neerwaartse spiraal in de financiering van het zorgstelsel er niet veel nodig is. Dit ging over de invloed van de immigratie op het zorgstelsel.

Bij mij is de basis alleen al €105. Maar dat zal wel bij iedereen zo zijn. Ik betaal zelf €115.

Jaja, de rechtse partijen oke...
Net zoals zogenaamde sociale mensen die de hypotheekrenteaftrek willen stoppen zodat veel mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Zo kunnen we wel even doorgaan. Naar mijn mening is het mede een schuld van een groeiend aantal mensen met bijv overgewicht en mensen die veels te snel naar de dokter gaan omdat ze kleinzerig zijn

Het is mischien overgegeneraliseerd. Maar het zullen eerder de liberaal kapitalistische partijen zijn die vinden dat in elke sector binnen ons land geld verdiend moet worden. Dat sectoren als zorg en bijvoorbeeld ook cultuur geen commerciële doelen hebben en m.i. ook niet horen te hebben kunnen deze 'rechtse partijen' weinig schelen.

Solidariteit noemen we dat. Beter dan Amerikaanse praktijken lijkt me.
Mee eens, we mogen best trots zijn op ons systeem. Zolang de misbruiken maar opgespoord worden, dat vind ik vooral belangrijk.

Verder is de polarisering van rechts/links achterhaald in deze materie. Ken in België geen enkele rechtse partij die tegen een goed sociaal systeem is. Daarvoor moet je idd in de VS zijn.

Met dank aan :

Zorgkosten stijgen overigens wel jaarlijks, maar dat hele stelsel van zorgpremies had nooit op de schop gehoeven.

Dat vind ik ook, ja.
Wat was er mis met het oude systeem waarbij je in principe betaalde naar draagkracht? Verdiende je boven een bepaalde grens, was je particulier verzekerd en ja, dat was duurder maar je verdiende dus ook wel meer geld dan de mensen in het ziekenfonds.
Dit hele achterlijke systeem kost veel meer geld en dat mogen wij met zijn allen lekker solidair betalen.

Bovendien ben ik er een voorstander van om bijvoorbeeld bij bepaalde behandelingen of operaties mensen voorrang te geven die gezond leven en zuinig zijn op hun lichaam.
Iemand die zich vol vreet, klem zuipt of de t*ring rookt, kan dan wel wachten op een nieuw orgaan.
Zo nauw kijken ze nu ook niet maar wel gaan janken als het mis gaat.

Laatst bewerkt:
Het mooiste systeem zou zijn dat je minder betaalt als je AANTOONBAAR beter op je gezondheid let. Dus regelmatig sport, je gewicht op peil houdt, niet rookt, niet overmatig drinkt, niet aan de drugs zit etc.
Degenen die er bewust voor kiezen om niet op hun gezondheid te passen en maar raak leven mogen dan een hogere premie betalen. Dat is een keuze in levenstijl.

Op je gezondheid letten is geen garantie dat je niet ziek wordt en de zieken moeten ook niet gestraft worden, maar veel kwalen zijn wel te voorkomen door een beetje bewust te leven. Dit zou ook een prikkel voor velen kunnen zijn om bewuster te gaan leven.

Waarschijnlijk moeilijk uitvoerbaar, maar wel de moeite waard om eens serieus te onderzoeken denk ik.

Het mooiste systeem zou zijn dat je minder betaalt als je AANTOONBAAR beter op je gezondheid let. Dus regelmatig sport, je gewicht op peil houdt, niet rookt, niet overmatig drinkt, niet aan de drugs zit etc.
Degenen die er bewust voor kiezen om niet op hun gezondheid te passen en maar raak leven mogen dan een hogere premie betalen. Dat is een keuze in levenstijl.

Op je gezondheid letten is geen garantie dat je niet ziek wordt en de zieken moeten ook niet gestraft worden, maar veel kwalen zijn wel te voorkomen door een beetje bewust te leven. Dit zou ook een prikkel voor velen kunnen zijn om bewuster te gaan leven.

Waarschijnlijk moeilijk uitvoerbaar, maar wel de moeite waard om eens serieus te onderzoeken denk ik.

Eens, de enige ziektekosten die ik maak zijn melatonine tabletten op doktersrecept en deze zomer kosten voor fysio en ziekenhuis omdat ik me knieband afscheurde. Voorderest kom ik er nooit. Drink trouwens helemaal niets en rook ook niet.

De zorgpremie zal jaarlijks blijven stijgen. Dat zei minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) zondag in actualiteitenprogramma Buitenhof. De zorgpremie gaat ook volgend jaar weer omhoog en zal dat, ongeacht welk zorgsysteem er is, ook blijven doen, zei de bewindsvrouw.

Volgens Schippers is de stijgende zorgpremie het gevolg van de vergrijzing en van innovaties in de zorg. "We kunnen steeds meer en hebben te maken met een vergrijzende bevolking. Daar betalen we met zijn allen de rekening voor." De minister benadrukte wel dat het kabinet probeert de zorg zo goedkoop mogelijk te houden.

Bron

Bob pakt zijn shotgun en gaat wat oudjes schieten,

wait whut this aint GTA:o

Ach men is nu zo huiverig dat alles flink stijgt door de vergrijzing.
Echter, dat probleem lost zichzelf ook weer op binnen 15 jaar, dan overlijden de babyboomers namelijk massaal. Problem solved. Case closed.

Ach men is nu zo huiverig dat alles flink stijgt door de vergrijzing.
Echter, dat probleem lost zichzelf ook weer op binnen 15 jaar, dan overlijden de babyboomers namelijk massaal. Problem solved. Case closed.

Aantal 65-plussers

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Beter eerst de prognoses checken voordat je dit soort uitspraken doet, het vergrijzingsprobleem speelt ook na 2025 nog en wordt er echt niet beter op. Babyboomers uit 1955 zijn in 2025 pas 70 jaar oud, die hebben nog wat jaren te gaan en de geboortegolf daarna nog een stuk langer.

Het aantal 65 plussers zal zeker nog wel even toenemen. We hebben immers niet te klagen met onze goede gezondheidszorg. Er zijn echter wel factoren die dit kunnen opvangen. Deels doordat mensen langer doorwerken en met name door technische verbeteringen waardoor mensen minder afhankelijk zijn van hun al dan niet chronische ziekte. E-health zie ik zeker als iets dat veel potentie heeft. Het gaat verder om de verhouding 65 plussers versus de beroepsbevolking. Als de piek van de babyboomers er eenmaal af is zullen de kosten omgerekend weer beperkter worden. Dus ja het is maar hoe optimistisch of pessimistisch je het wilt zien.

Mee eens, we mogen best trots zijn op ons systeem. Zolang de misbruiken maar opgespoord worden, dat vind ik vooral belangrijk.

Verder is de polarisering van rechts/links achterhaald in deze materie. Ken in België geen enkele rechtse partij die tegen een goed sociaal systeem is. Daarvoor moet je idd in de VS zijn.

LDD en Vlaams Belang

VB is net als het Nederlandse PVV wel sociaal ingesteld, maar dan vooral voor 'eigen volk'... LDD is dan idd veel rechtser, maar ook zij willen een goed sociaal systeem volgens Europese normen. Hier zitten geen ultraconservatieve republikeinen die communisme schreeuwen als je het hebt over ziektekostenverzekering.

inkomensafhankelijk lijkt me een beter plan.
Een eigen risico van 170 euro is voor sommigen al niet te betalen.

Dus? maak het dan voor de rest die wel hard werken maar duurder?

De hogere inkomens betalen al voor de lage inkomens (het is al deels inkomensafhankelijk) terwijl de hogere inkomens aantoonbaar minder een beroep doen op de zorg.

Dus? maak het dan voor de rest die wel hard werken maar duurder?

De hogere inkomens betalen al voor de lage inkomens (het is al deels inkomensafhankelijk) terwijl de hogere inkomens aantoonbaar minder een beroep doen op de zorg.

Veel geld verdienen staat niet altijd gelijk aan harder werken...
Daarbij maakt dat me weinig uit, ziektekosten zouden gewoon voor iedereen betaalbaar moeten zijn.
Vandaag iemand gezien die eind december geopereerd is aan een hernia en nu in januari moet beginnen met fysio. Dit kost hem in totaal 340 euro. Waarom je dan überhaupt nog verzekeren vraag ik me af. Belachelijke prijzen.

Leuk zeg, laat de medische wereld ook maar met shit komen zodat we langer leven, mogen we NOG langer gaan werken en nog langer van alles betalen :D

Terug
Naar boven