AndroidHealthClinic

Moet zwaar lichamelijk werk veel sterker beloond worden?

hmmm, dat klinkt snobistisch!
U is manager of heeft daarvoor een cursus gevolgd?

Beide. Maar in dit geval is het meer een reaktie op Jacoba. Als ik haar hoor klagen, dan lijkt mij duidelijk dat zij die banen zelf zo ziet. Anders had ze er wel blij mee geweest, lijkt me.

Zelf heb ik trouwens ook k*twerk gedaan, maar ik heb besloten dat het niets voor me was en ben er wat aan gaan doen. Dat is het mooie van Nederland: opleidingstechnisch kan je bijna alles doen.

Ja ik zou ook niet zo snel willen zeggen dat bouwvakkers bijvoorbeeld nutteloos zijn of weinig waarde hebben. Punt is wel dat deze makkelijk te vervangen zijn en in het grote geheel geen grote invloed hebben in de desbetreffende branche.

**** toch op met je nuanceringen! ;)

NB: voordat mensen me negatieve karma gaan geven moet ik wel dit volgende zeggen. Eerder in dit topic noemde ik value creation. En het simpele feit is, dat elke transactie value creation is. Dus ik wil zeker niet zeggen dat sommige banen nutteloos zijn. Het gaat er alleen om dat sommige banen meer waarde genereren dan anderen. Dus waarom een baan beter belonen terwijl de toegevoegde waarde lager is?

Iedereen mag van mij een stucadoor E1000 betalen voor een net wandje wat de klant maar E500 aan meerwaarde oplevert. Alleen lijkt me duidelijk dat de meeste mensen dit niet zullen doen. Dat is het punt van value creation; een transactie moet beide partijen winst opleveren. (NB: hoeft niet altijd geld te zijn)

Naja ik vind dat mensen sowieso niet moeten zeuren over geld zo lang zij er niet alles uit halen wat er in zit.
Parttime ga je alleen werken als je kleine kinderen hebt, heb jij die dan nog Jacoba?

Ik vind het altijd zo grappig dat iedereen zijn of haar werk aan wilt halen als ''zwaar'', kom op, ik zit 8 uur per dag achter de computer, fysiek niet zwaar nee, maar geestelijk wel, haha.
Ik ben bezig met wat anders nu, zware selectieprocedure, als ik daar doorheen kom, krijg ik ook een zware baan, maar kies ik daar niet zelf voor?
Ja dus wel.

En als je zwaar werk doet en je word naar jouw mening onderbetaald ben je zelf niet goed bezig lijkt me.

Beide. Maar in dit geval is het meer een reaktie op Jacoba. Als ik haar hoor klagen, dan lijkt mij duidelijk dat zij die banen zelf zo ziet. Anders had ze er wel blij mee geweest, lijkt me.

Zelf heb ik trouwens ook k*twerk gedaan, maar ik heb besloten dat het niets voor me was en ben er wat aan gaan doen. Dat is het mooie van Nederland: opleidingstechnisch kan je bijna alles doen.

juist!

Je werkt misschien erg hard beide, maar het nut voor de samenleving (lees: klant) is marginaal. DAAROM krijg je minder. Als je het daar niet mee eens bent: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Een opleiding doet soms wonderen als het gaat om aan pauperbaantjes te ontstijgen.

Ik ben juist in deze sector gaan werken omdat het nut voor de samenleving zo primair en basaal is (jammergenoeg kom je veelal niet verder dan dat). Juist de productie (of value creation, wat precies hetzelfde is) die zich niet uitdrukt in geld of eenheden product sprak me aan. (Arme, naieve ik... :D)

Ik zou het overigens ook nog eens graag anders willen stellen: opleiding doen wonderen om pauperbaantjes te doen ontstijgen aan het pauperniveau waarop ze zich bevinden (heb het hier specifiek over de zorg). Gebrek aan kennis en beloning devalueert een beroep sowieso.

Ik zeg overigens niet dat ik te weinig krijg. Ik wordt vorstelijk betaald, doe werk dat ik graag doe en die combi is voor mij meer dan genoeg. Maar als we verder kijken dan onze eigen neus lang is, is het goed om ons dergelijke vragen te stellen imo. 2050 gaat bijv tussen de 400.000 a 500.000 dementerenden tellen en een groot deel van de mensen in de zorg werkt voor het geld... makes you wonder :D

Het is juist dat we het als zo marginaal zien, waar de problemen liggen. Als het nut echt zo marginaal was geweest, had Juliana geen 1 op 1 verzorging nodig gehad toch? de waarde is immers maar marginaal en zou onze dementerende ex-koningin toch niet veel goeds hebben kunnen doen.
Het is een kwestie van perspectief imo, niet van wetten van meden en perzen die het ene beroep zo waardevol maakt en het andere in de marge van schijnbare nutteloosheid voor de maatschappij plaatst.

Maar goed, ik begin een betoog te houden voor de zorg, hetgeen nogal een vernauwing is van de strekking van het topic.

Ik ben juist in deze sector gaan werken omdat het nut voor de samenleving zo primair en basaal is (jammergenoeg kom je veelal niet verder dan dat). Juist de productie (of value creation, wat precies hetzelfde is) die zich niet uitdrukt in geld of eenheden product sprak me aan. (Arme, naieve ik... :D)

Ik zou het overigens ook nog eens graag anders willen stellen: opleiding doen wonderen om pauperbaantjes te doen ontstijgen aan het pauperniveau waarop ze zich bevinden (heb het hier specifiek over de zorg). Gebrek aan kennis en beloning devalueert een beroep sowieso.

Ik zeg overigens niet dat ik te weinig krijg. Ik wordt vorstelijk betaald, doe werk dat ik graag doe en die combi is voor mij meer dan genoeg. Maar als we verder kijken dan onze eigen neus lang is, is het goed om ons dergelijke vragen te stellen imo. 2050 gaat bijv tussen de 400.000 a 500.000 dementerenden tellen en een groot deel van de mensen in de zorg werkt voor het geld... makes you wonder :D

Het is juist dat we het als zo marginaal zien, waar de problemen liggen. Als het nut echt zo marginaal was geweest, had Juliana geen 1 op 1 verzorging nodig gehad toch? de waarde is immers maar marginaal en zou onze dementerende ex-koningin toch niet veel goeds hebben kunnen doen.
Het is een kwestie van perspectief imo, niet van wetten van meden en perzen die het ene beroep zo waardevol maakt en het andere in de marge van schijnbare nutteloosheid voor de maatschappij plaatst.

Maar goed, ik begin een betoog te houden voor de zorg, hetgeen nogal een vernauwing is van de strekking van het topic.

Goede post. En ik ben blij dat je blij bent met je baan. Net wat je zegt: een inkomen waar je van en mee kunt leven, plus werk dat je leuk vindt, is prachtig. Maakt dan niet uit welk werk het is.

En ja, wat nu gezien wordt als klotewerk voor weinig geld, dat is misschien het beroep om over 30 jaar te gaan doen. Alle accountmanagers de zorg in. :) Wat je ook zegt: de waarde is wat ieder er aan toekent, dus dat is een continu veranderend complex.

Je werkt misschien erg hard beide, maar het nut voor de samenleving (lees: klant) is marginaal. DAAROM krijg je minder. Als je het daar niet mee eens bent: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Een opleiding doet soms wonderen als het gaat om aan pauperbaantjes te ontstijgen.

Welke baan heeft volgens jou wel echt veel nut voor de samenleving dan......?

Zoals je uit bovenstaande posts al had kunnen destilleren: de banen waardoor het meeste nieuwe waarde wordt gemaakt. Dat kunnen succesvolle managers zijn, maar bijvoorbeeld ook kunstenaars.

Bill Gates is stinkend rijk, maar zonder Microsoft zou de computerwereld er nu heel anders uitzien. Vanuit niets heeft hij een gigantisch bedrijf opgebouwd. Hij heeft honderden miljarden aan de wereldeconomie toegevoegd die er daarvoor simpelweg niet waren. Dus veel nut voor de samenleving in de vorm van werkgelegenheid voor honderdduizenden mensen die indirect van de PC boom hebben geprofiteerd. Dus is hij 50 mld waard? Zeker.

Succesvolle kunstenaars doen in principe hetzelfde: een product leveren waar vraag naar is, en waar omheen een hele industrie draait. Het argument dat kunst geen nut heeft zal ik voor zijn: als het geen nut had, was er niet zo'n vraag naar.

En zo kunnen er nog meer voorbeelden worden genoemd. Kortom: iemand die door zijn werk een ander aan het werk helpt, die is nuttig bezig. En iedereen doet dat; alleen doen sommigen het veel meer dan anderen.

Goede post. En ik ben blij dat je blij bent met je baan. Net wat je zegt: een inkomen waar je van en mee kunt leven, plus werk dat je leuk vindt, is prachtig. Maakt dan niet uit welk werk het is.

En ja, wat nu gezien wordt als klotewerk voor weinig geld, dat is misschien het beroep om over 30 jaar te gaan doen. Alle accountmanagers de zorg in. :) Wat je ook zegt: de waarde is wat ieder er aan toekent, dus dat is een continu veranderend complex.

Klopt imo zeker. Maar als je puur van vraag en aanbod uitgaat is het bijzonder moeilijk anticeperen als het gaat om infrastructuur en scholing. (want die volgen op vraag, gaan ze imo zeker niet vooraf!). Mocht eenmaal de tijd rijp zijn dan kun je er donder op zeggen dat je dan voor een mooi probleem staat als je niet genoeg leraren, materialen, stageplekken etc etc hebt. Dan gaat het aan twee kanten snijden en dubbel zo hard.

Nut is dus een marginale term. Op dit moment is er een praktisch Darwiniaans gestel als het gaat om 'nut', met vraag als consumerende tegenhanger van natuurlijke selectie. Denkt men wat hard nodig te hebben, dan reageert men met toegenomen bereidheid (want die gaat verder dan alleen geld) om het te verkrijgen.

Zoals je uit bovenstaande posts al had kunnen destilleren: de banen waardoor het meeste nieuwe waarde wordt gemaakt. Dat kunnen succesvolle managers zijn, maar bijvoorbeeld ook kunstenaars.

Bill Gates is stinkend rijk, maar zonder Microsoft zou de computerwereld er nu heel anders uitzien. Vanuit niets heeft hij een gigantisch bedrijf opgebouwd. Hij heeft honderden miljarden aan de wereldeconomie toegevoegd die er daarvoor simpelweg niet waren. Dus veel nut voor de samenleving in de vorm van werkgelegenheid voor honderdduizenden mensen die indirect van de PC boom hebben geprofiteerd. Dus is hij 50 mld waard? Zeker.

Succesvolle kunstenaars doen in principe hetzelfde: een product leveren waar vraag naar is, en waar omheen een hele industrie draait. Het argument dat kunst geen nut heeft zal ik voor zijn: als het geen nut had, was er niet zo'n vraag naar.

En zo kunnen er nog meer voorbeelden worden genoemd. Kortom: iemand die door zijn werk een ander aan het werk helpt, die is nuttig bezig. En iedereen doet dat; alleen doen sommigen het veel meer dan anderen.

Nou ja, dat Bill Gates helemaal uit het niets Microsoft heeft opgezet en groot gebracht, zou ik niet durven beweren. Zijn heel wat zaken en gunstige omstandigheden aan vooraf gegaan. Maar hij heeft wel heel wat geflikt.
80% van de computersystemen (in de zakenwereld) sluit niet goed op elkaar aan. Geeft ook wat om na te denken voor wie iemand 50 miljard waard achten, maar het kwaad is al geschied :D
Volgens mij is hij het er zelf ook niet zo mee eens, getuige het feit dat ie als een wilde geld aan het spenderen is aan goede doelen. Die man is met pensioen gegaan en z'n dagtaak is nu geld uitgeven :roflol:
Moet hierbij overigens ook denken aan een reactie van een autofabrikant op de opmerking van Bill Gates dat, als auto's net zo hard vooruit waren gegaan als pc's, je op een druppel benzine van de oost- naar de westkust zou kunnen rijden :D Kan de tekst helaas niet meer vinden, als iemand em heeft....:o

de definitie van 'kunst' lijkt me ook nogal belangrijk als je een bepaald 'nut' aan het uiten van kunst wilt koppelen.

Ik vind het altijd zo grappig dat iedereen zijn of haar werk aan wilt halen als ''zwaar'', kom op, ik zit 8 uur per dag achter de computer, fysiek niet zwaar nee, maar geestelijk wel, haha.
Ik ben bezig met wat anders nu, zware selectieprocedure, als ik daar doorheen kom, krijg ik ook een zware baan, maar kies ik daar niet zelf voor?
Ja dus wel.

En als je zwaar werk doet en je word naar jouw mening onderbetaald ben je zelf niet goed bezig lijkt me.

onderschat de fysieke belasting van pc werk niet! (belasting kan imo ook afwezigheid van deugdelijke belasting zijn)

Idd is opkomen voor (de onwtikkeling van) het beroep een belangrijk gegeven als het gaat om waardering. Zijn boeken over volgeschreven hoe beroepen zich kunnen ontwikkelen tot bijv een professie.
In de wat lager geschoolde groepen die ik meemaak is er ook nog een bijna russisch aandoende 'veerkracht' tegen verregaande beperking van het beroep. Ze/we pikken het. Goede scholing behoeft in deze natuurlijk geen verdere toelichting :D

onderschat de fysieke belasting van pc werk niet! (belasting kan imo ook afwezigheid van deugdelijke belasting zijn)

Idd is opkomen voor (de onwtikkeling van) het beroep een belangrijk gegeven als het gaat om waardering. Zijn boeken over volgeschreven hoe beroepen zich kunnen ontwikkelen tot bijv een professie.
In de wat lager geschoolde groepen die ik meemaak is er ook nog een bijna russisch aandoende 'veerkracht' tegen verregaande beperking van het beroep. Ze/we pikken het. Goede scholing behoeft in deze natuurlijk geen verdere toelichting :D

I know...
Loop toch echt bij de fysio voor mijn nek met uitstraling naar de armen.
Maar ik zeik niet, want als ik het zo zwaar vind zoek ik wel wat anders.

I know...
Loop toch echt bij de fysio voor mijn nek met uitstraling naar de armen.
Maar ik zeik niet, want als ik het zo zwaar vind zoek ik wel wat anders.

waha sorry irongirl :roflol: 20 jaar en hoelang ben je aan het werk....

(van een simpele metselaar)

Ik laat je nu dus even lachen zoals jij het zegt.
Wat verdiend in jouw ogen een metselaar?
Van pak hem beet 30 jaar.
Zal ik het je verklappen?
Mag blij zijn met een 1300-1400 netto per maand.
Dan een vrouw en 2 kinderen onderhouden is nog niet zo makkelijk.
Tuurlijk kan een vrouw werken.
Maar dat kan ook de vrouw van een manager. Hoeft ie ook niet zo te stressen, want dan kan die een andere functie kiezen.

Niet zo afgeven op in jouw ogen mindere beroepen.
Moet eens weten hoeveel (hardwerkende) mensen neerbuigend doen over een kantoorfunctie.
Is dat werken? Hele dag een beetje internetten, blablabla.

Ik heb veel dingen gedaan. Imo is een lichamelijk zware job zwaarder als een kantoor functie of een management functie.

Plus om naar deze sport te relateren:
Overdag 8 uur op de bouw knallen en dan ook nog in de sportschool is een stuk zwaarder als 8 uur lang achter je desk en dan een uurtje de beer uit te hangen in de gym.

Ben je overtuigd van niet?
Ga een week stage lopen bij een ZZP die per m2 word betaald. Kijken hoe leuk je het vind in de bouw:D

Oja, en die subsidiepotjes: Daar hebben ze dan net geen recht op.
Verdiend meer als minimum enzo.
Dus kun je wel vergeten.

komt er nog bij dat je in belgie maar 3euro per maand gereedschapsvergoeding krijgt dus al je gereedschap mag je zelf kopen.

Iemand die hoger opgeleid is heeft veelal lichamelijk minder zwaar werk dan een persoon met lage opleiding.
Inspanning kost jaren van je leven en van je lichaam.
Om het verschil te compenseren qua leefbare tijd na hun uittreding zouden ze een bonus verdienen.
Immers een metselaar zal in de regel sneller doodgaan dan iemand die de hele dag voor zn pc hangt.Behalve als die persoon zich volvreet!
Om dat te compenseren zou idd diegene met een zwaar beroep of eerder moeten kunnen stoppen met werken om zo ook nog echt te kunnen leven.
Of meer loon!

bullshit, dan ga je ook rapper versleten zijn als je traint he

Heeft er misschien ook mee te maken dat 3/4 van de bouwvakkers een pakje zware shag per dag rookt en leeft op een dieet van bier en friet. ;)

Ik vind dat er waardering mag zijn voor het zware werk dat bouwvakkers verzetten, maar inclusief bijklussen enz hebben ze het volgens mij zo slecht nog niet. Een funcitie die maar weinig mensen kunnen vervullen omdat er een lange moeilijke opleiding voor nodig is heeft nu eenmaal een grotere waarde voor de maatschappij dan iemand die stenen op elkaar metselt of stukadoort. Dat is misschien lullig, maar het kan niet anders. Als de lonen zoals TS voorstelt zo'n beetje zouden verdubbelen dan zouden veel mensen zeggen ik doe het zelf wel. Met alle respect, maar de meeste dingen die bouwvakkers doen heb je na een paar dagen of weken wel onder de knie. Misschien bereik je niet gelijk hetzelfde vakmanschap maar toch, dan neem je iets langer de tijd voor hetzelfe klusje.
En als ik kijk naar hoe veel bijv. een verbouwing nu al kost denk ik niet dat er veel mensen de diensten van bouwvakkers nog zouden kunnen betalen als het loon zoveel zou stijgen -> werkloosheid bouwvakkers gaat omhoog....

ok ik geef je 1 jaar om te oefenen en dan mag je een huis komen pleisteren voor mij take your time ik doe er 16 dagen over jij krijgt 3 maand.

als het je lukt eet ik men pleisterspaan op:D

Ik laat je nu dus even lachen zoals jij het zegt.
Wat verdiend in jouw ogen een metselaar?
Van pak hem beet 30 jaar.
Zal ik het je verklappen?
Mag blij zijn met een 1300-1400 netto per maand.
Dan een vrouw en 2 kinderen onderhouden is nog niet zo makkelijk.
Tuurlijk kan een vrouw werken.
Maar dat kan ook de vrouw van een manager. Hoeft ie ook niet zo te stressen, want dan kan die een andere functie kiezen.

Niet zo afgeven op in jouw ogen mindere beroepen.
Moet eens weten hoeveel (hardwerkende) mensen neerbuigend doen over een kantoorfunctie.
Is dat werken? Hele dag een beetje internetten, blablabla.

Ik heb veel dingen gedaan. Imo is een lichamelijk zware job zwaarder als een kantoor functie of een management functie.

Plus om naar deze sport te relateren:
Overdag 8 uur op de bouw knallen en dan ook nog in de sportschool is een stuk zwaarder als 8 uur lang achter je desk en dan een uurtje de beer uit te hangen in de gym.

Ben je overtuigd van niet?
Ga een week stage lopen bij een ZZP die per m2 word betaald. Kijken hoe leuk je het vind in de bouw:D

Oja, en die subsidiepotjes: Daar hebben ze dan net geen recht op.
Verdiend meer als minimum enzo.
Dus kun je wel vergeten.

Dit bedoel ik.....

waha sorry irongirl :roflol: 20 jaar en hoelang ben je aan het werk....

(van een simpele metselaar)

Ga je daarom lachen?
Denk je dat ik er blij mee ben? Mijn nekklachten zijn (na een ongeluk) zo erg geworden dat er zelfs een MRI scan is gemaakt onlangs, mijn nek is dus een héle zwakke plek geworden.
Daarvoor loop ik bij de fysio, zodat dit hopelijk nog hersteld kan worden en ik niet voor altijd bij de fysio hoef te lopen.
Dit heeft dus niks met mijn leeftijd te maken, als ik dit ongeluk op mijn 10e had gehad had ik ook bij de fysio gelopen.
Want een kortzichtigheid zeg... :rolleyes:

bullshit, dan ga je ook rapper versleten zijn als je traint he

Bullshit?
Ik neem aan dat de oefeningen die wij doen anatomisch gezien verantwoord zijn!
Ik neem aan dat een metselaar die ook voegjes zet en veelal ook boven zijn hoofd werkt ook goed bezig is.
Ooit gehoord van de ARBO wet?
Daarin zul je al snel lezen dat veelvuldig boven je hoofd werken niet mag!
Jammer dat je mijn post onderuit probeert te halen, maar zoek op internet maar eens naar de statistieken van de mensen die richting WAO gaan en in welke branche dit het meeste voorkomt.
Ik durf er mijn handjes voor in het vuur te steken dat meer dan 50% toch echt mensen zijn met zwaar lichamelijk werk!

Terug
Naar boven