XXL Nutrition

Moet zwaar lichamelijk werk veel sterker beloond worden?

Vind dat lichamelijk zwaar werk wel beter betaald mag worden.
Maar als dat allemaal beter betaald word, betekend dat veel dingen ook duurder worden.
Plus ik zie ook vaak op bouwplaatsen dat er 2 werken en 8 kijken.
Dus in hoeverre werken de mensen dan hard.

Tevens waar ga je de grens leggen?

Ik dnek dat je mensen die zwaar lichamelijk werk doen, anders moet belonen.
Vanaf 60 jaar of 40 dienstjaren gewoon met pensioen.
Die hoogopgeleide die eindelijk met 30 gaan werken hoeven immers maar 35 jaar te werken.

precies :D

Ik roep niet direct op tot salarisverhoging e.d. maar betere arbeidsvoorwaarden op dergelijke plaatsen. Verplichting tot degelijk materiaal (je hebt steenklemmen en steenklemmen om maar iets heel simpels te noemen) Veel mensen in die sector klagen imo ook niet omdat ze niet weten hoe het moet, of - miss nog wel belangrijker - de cultuur binnen het bedrijf is er een van niet klagen maar doorgaan. Klagende mensen blijven het langst gezond.

Daarnaast, de klachten over kwalitatief slechte beginnende werknemers in de bouw- en houtnijverheid zijn niet van de lucht wat ik er van weet. Kan ook zijn dat het werk te laag wordt ingeschat en daardoor minder betaald. Dat is idd afhankelijk van de maatschappij, maar die heeft het lang niet altijd bij het langste eind.

yep
even een voorbeeld;

Mijn vader is ook manager, hij gaat s'ochtends om 6.30 weg van huis en is rond 6 uur s'avonds pas weer thuis. Hij werkt ook vaak op zondag, maar dan werkt 'ie thuis met z'n laptop. Veel deadlines, stress etc...

Mannen die in de bouw werken maken waarschijnlijk ook lange dagen (waarschijnlijk ook vanaf 6.30 alleen zijn ze wel een stuk eerder klaar met werken), maar die zijn als ze thuis komen mentaal niet meer bezig met hun werk. Zij relaxen dan waarschijnlijk.

Veel managers die hun werk goed willen doen, blijven altijd met hun werk in het hoofd zitten, omdat ze deadlines afspraken enz hebben.

miss beetje kort neergezet, want ga zo pitten, maar hier komt het ongeveer wel op neer denk ik.

Hmm wat je hier omschrijft is deels waar. Maar voor die extra stress worden ze ook extra betaald.

Een metselaar die een gezin moet onderhouden van een mager loon, zal er in de avonduren en weekenden ook moeten bijklussen. Dus ook stress vanwege het moeten voeden van zijn gezin.

Hmm wat je hier omschrijft is deels waar. Maar voor die extra stress worden ze ook extra betaald.

Een metselaar die een gezin moet onderhouden van een mager loon, zal er in de avonduren en weekenden ook moeten bijklussen. Dus ook stress vanwege het moeten voeden van zijn gezin.

Dus zo'n metselaar heeft stress vanwege het voeden van zijn gezin? Haha laat me niet lachen, als een metselaar een inkomen heeft, kan hij daar echt wel mee rondkomen met zn gezin. Het zal natuurlijk geen vetpot zijn, maar echt wel genoeg om de monden mee te voeden. Anders staan er altijd nog een scala aan subsidie potjes klaar. En de vrouw zou eventueel ook nog kunnen werken. Dus zoveel stress zou een metselaar ook niet hoeven te hebben.

Mocht hij dat wel hebben dan ligt dit in de relationele sfeer, in de privésfeer. Een manager heeft dit soort stress vanuit zijn werk. Een metselaar is om 17.00 klaar met werken en gaat naar huis..

Dus zo'n metselaar heeft stress vanwege het voeden van zijn gezin? Haha laat me niet lachen, als een metselaar een inkomen heeft, kan hij daar echt wel mee rondkomen met zn gezin. Het zal natuurlijk geen vetpot zijn, maar echt wel genoeg om de monden mee te voeden. Anders staan er altijd nog een scala aan subsidie potjes klaar. En de vrouw zou eventueel ook nog kunnen werken. Dus zoveel stress zou een metselaar ook niet hoeven te hebben.

Mocht hij dat wel hebben dan ligt dit in de relationele sfeer, in de privésfeer. Een manager heeft dit soort stress vanuit zijn werk. Een metselaar is om 17.00 klaar met werken en gaat naar huis..

Ik laat je nu dus even lachen zoals jij het zegt.
Wat verdiend in jouw ogen een metselaar?
Van pak hem beet 30 jaar.
Zal ik het je verklappen?
Mag blij zijn met een 1300-1400 netto per maand.
Dan een vrouw en 2 kinderen onderhouden is nog niet zo makkelijk.
Tuurlijk kan een vrouw werken.
Maar dat kan ook de vrouw van een manager. Hoeft ie ook niet zo te stressen, want dan kan die een andere functie kiezen.

Niet zo afgeven op in jouw ogen mindere beroepen.
Moet eens weten hoeveel (hardwerkende) mensen neerbuigend doen over een kantoorfunctie.
Is dat werken? Hele dag een beetje internetten, blablabla.

Ik heb veel dingen gedaan. Imo is een lichamelijk zware job zwaarder als een kantoor functie of een management functie.

Plus om naar deze sport te relateren:
Overdag 8 uur op de bouw knallen en dan ook nog in de sportschool is een stuk zwaarder als 8 uur lang achter je desk en dan een uurtje de beer uit te hangen in de gym.

Ben je overtuigd van niet?
Ga een week stage lopen bij een ZZP die per m2 word betaald. Kijken hoe leuk je het vind in de bouw:D

Oja, en die subsidiepotjes: Daar hebben ze dan net geen recht op.
Verdiend meer als minimum enzo.
Dus kun je wel vergeten.

Zou lekker zijn als laaggeschoolden hetzelfde gingen verdienen als goed geschoolde mensen.
Goed voor de ontwikkeling van je land:thumbup:

Ik laat je nu dus even lachen zoals jij het zegt.
Wat verdiend in jouw ogen een metselaar?
Van pak hem beet 30 jaar.
Zal ik het je verklappen?
Mag blij zijn met een 1300-1400 netto per maand.
Dan een vrouw en 2 kinderen onderhouden is nog niet zo makkelijk.
Tuurlijk kan een vrouw werken.
Maar dat kan ook de vrouw van een manager. Hoeft ie ook niet zo te stressen, want dan kan die een andere functie kiezen.

Niet zo afgeven op in jouw ogen mindere beroepen.
Moet eens weten hoeveel (hardwerkende) mensen neerbuigend doen over een kantoorfunctie.
Is dat werken? Hele dag een beetje internetten, blablabla.

Ik heb veel dingen gedaan. Imo is een lichamelijk zware job zwaarder als een kantoor functie of een management functie.

Plus om naar deze sport te relateren:
Overdag 8 uur op de bouw knallen en dan ook nog in de sportschool is een stuk zwaarder als 8 uur lang achter je desk en dan een uurtje de beer uit te hangen in de gym.

Ben je overtuigd van niet?
Ga een week stage lopen bij een ZZP die per m2 word betaald. Kijken hoe leuk je het vind in de bouw:D

Oja, en die subsidiepotjes: Daar hebben ze dan net geen recht op.
Verdiend meer als minimum enzo.
Dus kun je wel vergeten.

Kijk ik lach dus omdat jij eigenlijk beweerde dat een bouwvakker extra moest bijklussen omdat hij allemaal monden te voeden had. Dat is onzin, ook al zal het geen vetpot zijn er zijn allerlei subsidies en belastingvoordelen waaraan mensen met een laag inkomen kunnen aanspraak op kunnen maken. Kinderbijslag, eventueel huursubsidie, het lagere belastingtarief. Ook kunnen ZZP-ers aanspraak maken mits ze een rechtsvorm als eenmanzaak hebben met allerlei fiscale voordelen. Ik spreek uit ervaring in de familie dat mits je de goede contacten hebt in de bouw je een ZZP bedrijf na een half jaar en wellicht al eerder winstdraaiend kunt beginnen. Mits je de juiste contacten hebt.

Een manager kiest vaak een beroep omdat hij het leuk vind om dat te doen. Er zullen vast ook genoeg bouwvakkers zijn die dat doen. Ikzelf ben manager van een groot bedrijf, en ik maak ook lange werkweken. Mensen vragen mij wel eens waarom ik het doe? Ik doe het omdat ik het leuk vind om dit soort werk te doen. Ikzelf zal nooit mijn stress meenemen naar huis dat moet je naar mijn mening ook niet doen. Je moet proberen zo goed mogelijk te handelen als er dingen misgaan. Maar mocht het fout aflopen dan heb je in ieder geval je best gedaan. Zo denk ik er over. En ik ben nog nooit gestresst of overwerkt geweest. Het ligt ook totaal aan jezelf of je gestresst raakt vind ik. Maar dat is weer een ander verhaal.;)

Dan zeg je dat ik afgeef op bepaalde beroepen. Dat is totaal niet waar. Mijn hele familie bestaat uit timmermannen,metselaars,voegers etc etc. Ik weet wat het is om hard te werken. Zelf heb ik ook een tijdje in de bouw gewerkt, het is inderdaad zwaar werk. Een 38 urige werkweek was zwaar. Maar nu ben ik manager en ik maak makkelijk 50 uur in de week. ( afgezien van de tijd die ik nu ook weer op DBB doorbreng kuch kuch:D )
En die 50 uur in de week zijn net zo zwaar als dat het werk in de bouw was. Nog wel zwaarder denk ik, neem jij eens een paar weken het werk over van Rijkman Groenink of van Jan Bennink, beide zijn topmanagers. Ben benieuwd hoe lang je het vol houdt.;)

Lumey je zegt wel dat je lange werkweken hebt, maar stress kun je amper hebben als je constant kunt posten hier.
Ik weet niet wie hier werkzoekend is, maar volgens mij hebben die mensen nog minder tijd om te posten dan dat jij doet.
Of heb je thuis geen pc?

Lumey je zegt wel dat je lange werkweken hebt, maar stress kun je amper hebben als je constant kunt posten hier.
Ik weet niet wie hier werkzoekend is, maar volgens mij hebben die mensen nog minder tijd om te posten dan dat jij doet.
Of heb je thuis geen pc?

Ik ben tussen de bedrijfigheid door inderdaad af en toe aan het posten hier ja. In de pauzes ook wel eens, omdat het een beetje afleiding is tussen het werken door. Maar verder werk ik ook vooral gespreid over de week, 7 dagen in de week werk ik, alleen op zondag ben ik meestal de hele dag vrij. Daarbij komt ook dat we als we een grote order krijgen van een klant dat het ineens een gekkenhuis wordt hier op het kantoor. Overigens heb ik een laptop, dus die kan ik zowel op kantoor als thuis gebruiken.;)

wat noem jij slecht betaald dan?

Hehe idd jij hebt een zware management functie.
Net als dat ik altijd hard werk hier op mijn pctje;)

Tegenwoordig is het anders, omdat het bijna altijd 2-verdieners zijn. Maar de oudere garde waarbij dus de vrouw gewoon altijd thuis is, is imo wel een ander verhaal.

Maar 1 vraag aan sommige hier:
Waarom zouden hoogopleiden beter moeten verdienen als een laagopgeleide?
Zie ik niks in.

Dus iemand LBO mag maar 2 per maand verdienen, MBO 3, HBO 4 en Uni 5?
Dus omdat iemand genetisch beter is bedeeld, verdiend dan de rest van zijn leven betere perspectieven?

En als die persoon van de UNI een nieuw huis gebouwd wilt hebben, zal hij toch een laaggeschoolde zijn huis moeten laten bouwen.

Tuurlijk vind ook ik dat bepaalde functies meer recht hebben op een hoger salaris als een ander.

Maar ik ben wel meer naar belonen naar prestatie.

Bijvoorbeeld een basissalaris metselaar:
Matige metselaar krijgt daar 5% mer
Een gemiddelde 10% meer
Een goede 20% en een extreem snelle goede metselaar 30%.
En dit ook voor kantoor functies, management functies.
Manager die gewoon zijn taken doet, manager die extra uren maakt en wat bijdraagt 20% extra, en een super manager 30%.
Zoiets zou er moeten komen.

Maar iemand die 30 jaar in de bouw zit leid gewoon fysiek.
Dus moeten deze eerder met vut/pensioen kunnen!

Het is toch gewoon logisch, dat iemand, die de tekening van het huis maakt meer verdient dan degene, die het huis van die tekening bouwt? Anders zou de bouwer zelf die tekening wel kunnen maken, etc..
Dat de lonen te laag zijn om een fatsoenlijk bestaan op te bouwen, dat is weer een andere discussie. Dat heeft met de CAO's, etc. te maken.
Echter, om te zeggen dat iemand, die weinig tot geen scholing heeft genoten (en dus ook minder kennis en inzicht heeft vergaard) net zoveel zou moeten verdienen als iemand, die jarenlang heeft gestudeerd voor zijn vak, vind ik wat te ver gaan.
Daarnaast ben je er altijd nog zelf bij, hoeveel je gaat verdienen en welke kansen je wel of niet aangrijpt.

opdrijven van de lonen hoeft niet echt, met 1500 netto per maand kan je gerust wel lekker leven, huisje huren en de kids grootbrengen, maar iedereen hoeft blijkbaar ook een blitse sportwagen te hebben, elk jaar in Spanje op het stand te gaan liggen en de nieuwste electro apparatuur in huis te hebben.
Dan ben ik eerder een voorstander van vervroegde pensioenen, of hier en daar wat betaalde arbeidsonderbreking om een leuke studie aan te vatten.
Ik ben ook van plan om 5 jaar te studeren enkel met een toekomst als leraar middelbaar onderwijs op het oog, matig loontje, maar leuke job en genoeg vrije tijd waar ik zonder al te veel geldverkwisting van zal kunnen genieten.

Tegenwoordig is het anders, omdat het bijna altijd 2-verdieners zijn. Maar de oudere garde waarbij dus de vrouw gewoon altijd thuis is, is imo wel een ander verhaal.

Zie ik niks in.

Dus omdat iemand genetisch beter is bedeeld, verdiend dan de rest van zijn leven betere perspectieven?

En als die persoon van de UNI een nieuw huis gebouwd wilt hebben, zal hij toch een laaggeschoolde zijn huis moeten laten bouwen.

Tuurlijk vind ook ik dat bepaalde functies meer recht hebben op een hoger salaris als een ander.

Een gemiddelde 10% meer
Manager die gewoon zijn taken doet, manager die extra uren maakt en wat bijdraagt 20% extra, en een super manager 30%.

Je vergeet denk wel het gedeelte verantwoording wat gedragen wordt door iemand met een 'hogere' functie dan de lagere.
Als iemand met die hogere functie en meer verantwoording een fout maakt, zal dit in de continuiteit van de onderneming meer invloed kunnen hebben dan bijvoorbeeld die metselaar die jij noemt. Meer risico voor de ondernemer, gaan ze meer betalen voor beter personeel (ook cao)

Daarnaast is het een markwerking, er zijn nu eenmaal meer laag geschoolde als hoog geschoolde. Veel vraag, weinig aanbod, is veel salaris vragen...

Zie ik niks in.

Een gemiddelde 10% meer

Het is heel simpel waarom sommige beroepen minder betaald krijgen dan andere. MARKTWERKING

Het is en blijft uiteindelijk een kwestie van vraag en aanbod. Ongeschoolde beroepen zijn altijd beroepsgroepen geweest waarbij het aanbod van werk (dus de mensen die dat soort werk doen) groot is.

Beroepen voor hoog-opgeleiden zijn nu eenmaal zeldzamer (zowel de vraag als het aanbod), waardoor de prijs die voor arbeid betaald wordt ook hoger zal liggen.

Het is toch gewoon logisch, dat iemand, die de tekening van het huis maakt meer verdient dan degene, die het huis van die tekening bouwt? Anders zou de bouwer zelf die tekening wel kunnen maken, etc..
Dat de lonen te laag zijn om een fatsoenlijk bestaan op te bouwen, dat is weer een andere discussie. Dat heeft met de CAO's, etc. te maken.
Echter, om te zeggen dat iemand, die weinig tot geen scholing heeft genoten (en dus ook minder kennis en inzicht heeft vergaard) net zoveel zou moeten verdienen als iemand, die jarenlang heeft gestudeerd voor zijn vak, vind ik wat te ver gaan.
Daarnaast ben je er altijd nog zelf bij, hoeveel je gaat verdienen en welke kansen je wel of niet aangrijpt.

Dus een timmerman omdat hij kwa nivo niet verder als LTS is geschoold is minder goed dan iemand die tien jaar gestudeerd heeft en architect is?
Hij kan een hele goede timmerman zijn, en de ander een waardeloze architect.
Ik snap heel goed wat je bedoeld, maar de verschillen zijn gigantisch, de 1 kan niet zonder de ander, en het probleem is gewoon dat er dadelijk geen mensen meer in de bouw zijn.

opdrijven van de lonen hoeft niet echt, met 1500 netto per maand kan je gerust wel lekker leven, huisje huren en de kids grootbrengen, maar iedereen hoeft blijkbaar ook een blitse sportwagen te hebben, elk jaar in Spanje op het stand te gaan liggen en de nieuwste electro apparatuur in huis te hebben.
Dan ben ik eerder een voorstander van vervroegde pensioenen, of hier en daar wat betaalde arbeidsonderbreking om een leuke studie aan te vatten.
Ik ben ook van plan om 5 jaar te studeren enkel met een toekomst als leraar middelbaar onderwijs op het oog, matig loontje, maar leuke job en genoeg vrije tijd waar ik zonder al te veel geldverkwisting van zal kunnen genieten.

1500 netto verdienen de meeste hier niet.
En de lasten in Belgie zijn denk ik gemiddeld een stuk lager als in NL.
En idd, een vervroegd pensioen vind ik ook een beter plan dan de lonen maar simpelweg te verhogen. Maar mensen moeten wel de behoefte houden om zwaarder werk te gaan doen. Anders is er dadelijk geen bouw meer.

Je vergeet denk wel het gedeelte verantwoording wat gedragen wordt door iemand met een 'hogere' functie dan de lagere.
Als iemand met die hogere functie en meer verantwoording een fout maakt, zal dit in de continuiteit van de onderneming meer invloed kunnen hebben dan bijvoorbeeld die metselaar die jij noemt. Meer risico voor de ondernemer, gaan ze meer betalen voor beter personeel (ook cao)

Daarnaast is het een markwerking, er zijn nu eenmaal meer laag geschoolde als hoog geschoolde. Veel vraag, weinig aanbod, is veel salaris vragen...

Nog wel, duurt niet lang meer. Iedereen studdert maar door, dikke schulden enz enz.

Tevens vind ik het ook raar dat bepaalde CAO's maar 1-2% er bij krijgen (lees hierbij de grote meute) en dat andere functies wel tot 25% verhoging krijgen.
Is gewoon krom. Ze verdienen al meer, en dan nog ook nog de verschillen laten vergroten.

Damm ik lijk wel een SPér.
Eric zou trots op me zijn:D

Oja, ik ben trouwens geen harde werker hoor.

Als het 'zware' werk bepaalde fysieke risico's met zich meebrengt dan zal dit worden vertaald in extra vergoeding normaal gesproken.
Maar anderzijds wordt er wel een beetje blindgestaard op het fysieke arbeid en de gevolgen daar van, enig idee hoeveel mensen (meerdere) burn outs krijgen door 'zware' arbeid in tal van professionele sectoren?

Als het 'zware' werk bepaalde fysieke risico's met zich meebrengt dan zal dit worden vertaald in extra vergoeding normaal gesproken.
Maar anderzijds wordt er wel een beetje blindgestaard op het fysieke arbeid en de gevolgen daar van, enig idee hoeveel mensen (meerdere) burn outs krijgen door 'zware' arbeid in tal van professionele sectoren?

Hmm een stucadoor krijgt geen extra toelage, maar zijn schouders zijn na 20 jaar wel naar de klote (bijdehanhdjes ben ik voor, nee ze doen geen rc werk).

En idd bepaalde beroepen zijn mentaal erg zwaar, en mensen nemen soms zelf te veel hooi op hun vork, en tegenwoordig mogen mensen minder tillen, en komen er steeds meer andere machines om de lasten te verlichten.
Echter voor de generatie (laat zeggen 15 jaar ouder als mijzelf die zijn momenteel de dupe van de regelgeving (Vut eraf, 40 jaar in dienst eraf enz. enz.).

Klopt maar aan de andere kant, wordt de arbeid ook niet duur betaald door de consument! Als jij je timmerman een tientje per uur meer wil geven, moet dat wel doorberekent worden in de kostprijs. En aangezien alles al voor woekerprijzen weg gaat, zal het aandeel arbeiders uit lage lonen landen daar alleen maar door toenemen ben ik bang.

een 'goede' timmerman zal ook op zoek gaan naar een bedrijf wat hem betaald naar zijn kunnen, dus ik denk dat dat wel meevalt. Dat zal dan waarschijnlijk wel een wat kleiner bedrijfje worden.

Dus een timmerman omdat hij kwa nivo niet verder als LTS is geschoold is minder goed dan iemand die tien jaar gestudeerd heeft en architect is?
Hij kan een hele goede timmerman zijn, en de ander een waardeloze architect.
Ik snap heel goed wat je bedoeld, maar de verschillen zijn gigantisch, de 1 kan niet zonder de ander, en het probleem is gewoon dat er dadelijk geen mensen meer in de bouw zijn.

Ik zeg volgens mij nergens, dat iemand beter is dan de ander, en al helemaal niet o.b.v. genoten opleiding. Ik geef alleen aan, dat het logisch is, dat iemand, die weinig tot geen scholing heeft minder verdiend dan iemand, die jarenlang gestudeerd heeft voor zijn vak. De kennis (expertise) van de laatste is veel groter.
Het verschil, dat jij verder nog aangeeft, bepaalt daarna pas hoeveel iemand gaat verdienen. Als je heel goed bent in je werk, zul je, mijns inziens, altijd veeeeeeell meer gaan verdienen dan anderen, omdat je door je vakkundigheid meer werk zult kunnen genereren. Dat is dus het stukje "kansen pakken", waar ik het over had.

Om nog even terug te komen op het beter zijn dan anderen, wat ik dus niet vind. Het is uiteraard wel zo, dat de ene werknemer meer waarde heeft dan de ander voor zijn werkgever. Dat kan per functie enorm verschillen, maar ik denk niet dat dat alleen maar op studiejaren is gebaseerd. Als jij als laaggeschoolde heel belangrijk voor je werkgever bent, omdat je bijvoorbeeld heel goed bent in je werk en je werkgever dus veel klanten kan genereren, vanwege jouw expertise, kun je daar dus ook meer geld uithalen voor jezelf.
Als je dat vervolgens niet doet, ben je dus gewoon niet slim.

Ik zeg volgens mij nergens, dat iemand beter is dan de ander, en al helemaal niet o.b.v. genoten opleiding. Ik geef alleen aan, dat het logisch is, dat iemand, die weinig tot geen scholing heeft minder verdiend dan iemand, die jarenlang gestudeerd heeft voor zijn vak. De kennis (expertise) van de laatste is veel groter.
Het verschil, dat jij verder nog aangeeft, bepaalt daarna pas hoeveel iemand gaat verdienen. Als je heel goed bent in je werk, zul je, mijns inziens, altijd veeeeeeell meer gaan verdienen dan anderen, omdat je door je vakkundigheid meer werk zult kunnen genereren. Dat is dus het stukje "kansen pakken", waar ik het over had.

Om nog even terug te komen op het beter zijn dan anderen, wat ik dus niet vind. Het is uiteraard wel zo, dat de ene werknemer meer waarde heeft dan de ander voor zijn werkgever. Dat kan per functie enorm verschillen, maar ik denk niet dat dat alleen maar op studiejaren is gebaseerd. Als jij als laaggeschoolde heel belangrijk voor je werkgever bent, omdat je bijvoorbeeld heel goed bent in je werk en je werkgever dus veel klanten kan genereren, vanwege jouw expertise, kun je daar dus ook meer geld uithalen voor jezelf.
Als je dat vervolgens niet doet, ben je dus gewoon niet slim.

Iemand die hoger opgeleid is heeft veelal lichamelijk minder zwaar werk dan een persoon met lage opleiding.
Inspanning kost jaren van je leven en van je lichaam.
Om het verschil te compenseren qua leefbare tijd na hun uittreding zouden ze een bonus verdienen.
Immers een metselaar zal in de regel sneller doodgaan dan iemand die de hele dag voor zn pc hangt.
Behalve als die persoon zich volvreet!
Om dat te compenseren zou idd diegene met een zwaar beroep of eerder moeten kunnen stoppen met werken om zo ook nog echt te kunnen leven.
Of meer loon!

Terug
Naar boven