AndroidHealthClinic

Moet zwaar lichamelijk werk veel sterker beloond worden?

Iemand die hoger opgeleid is heeft veelal lichamelijk minder zwaar werk dan een persoon met lage opleiding.
Inspanning kost jaren van je leven en van je lichaam.
Om het verschil te compenseren qua leefbare tijd na hun uittreding zouden ze een bonus verdienen.
Immers een metselaar zal in de regel sneller doodgaan dan iemand die de hele dag voor zn pc hangt.
Behalve als die persoon zich volvreet!
Om dat te compenseren zou idd diegene met een zwaar beroep of eerder moeten kunnen stoppen met werken om zo ook nog echt te kunnen leven.
Of meer loon!

Idd! Zo denk ik er dus ook over. Hoe wil je anders die sector aantrekkelijk houden?

@Mighty:
Maar iemand zonder kennis en ervaring verdient naar zijn HBO vaak al meer als een bewezen iemand zonder hoge opleiding. Dat zou niet mogen imo.
Ook al heeft die ander meer kennis (sommige doen er wel 8 jaar over terwijl ze het in 4 jaar hadden kunnen doen, maar niemand die dat ooit zal zien).

Idd! Zo denk ik er dus ook over. Hoe wil je anders die sector aantrekkelijk houden?

@Mighty:
Maar iemand zonder kennis en ervaring verdient naar zijn HBO vaak al meer als een bewezen iemand zonder hoge opleiding. Dat zou niet mogen imo.
Ook al heeft die ander meer kennis (sommige doen er wel 8 jaar over terwijl ze het in 4 jaar hadden kunnen doen, maar niemand die dat ooit zal zien).

Opleiding maakt niet veel uit imo.
Ik liep destijds stage van mn MTS opleiding bij een installatie bedrijf.
Halverwege mijn stage een nieuwe collega met HBO energietechniek.
Ik moest met hem op pad voor een dag en i.p.v dat hij mij dingen uitlegde stond ik hem van alles uit te leggen!
Het mooiste was nog toen wij enkele krachtstroom aansluitingen aan moesten leggen.
Meneer met zn energie techniek wist niet eens hoe hij dat ding open moest krijgen.
Ben je 26 en zo dom als het achtereind van een koe!
Die dag gebeurden er nog een aantal dingen die ook totaal niet klopten en volgens de NEN normen en ISO bepalingen totaal niet veilig waren.
Over het algemeen heb ik beter samengewerkt met laaggeschoolden dan met HBO'ers of hoger.
Volgens hun kan op papier alles, maar de praktijk daar draait het om!

Opleiding maakt niet veel uit imo.
Ik liep destijds stage van mn MTS opleiding bij een installatie bedrijf.
Halverwege mijn stage een nieuwe collega met HBO energietechniek.
Ik moest met hem op pad voor een dag en i.p.v dat hij mij dingen uitlegde stond ik hem van alles uit te leggen!
Het mooiste was nog toen wij enkele krachtstroom aansluitingen aan moesten leggen.
Meneer met zn energie techniek wist niet eens hoe hij dat ding open moest krijgen.
Ben je 26 en zo dom als het achtereind van een koe!
Die dag gebeurden er nog een aantal dingen die ook totaal niet klopten en volgens de NEN normen en ISO bepalingen totaal niet veilig waren.
Over het algemeen heb ik beter samengewerkt met laaggeschoolden dan met HBO'ers of hoger.
Volgens hun kan op papier alles, maar de theorie daar draait het om!

Dat bedoelen ze nou :p

hehe, ouwe post aanpasser!

Hmm wat je hier omschrijft is deels waar. Maar voor die extra stress worden ze ook extra betaald.

Een metselaar die een gezin moet onderhouden van een mager loon, zal er in de avonduren en weekenden ook moeten bijklussen. Dus ook stress vanwege het moeten voeden van zijn gezin.

-Dat probeerde ik dus duidelijk te maken ja :)

-Ja dat kan, en die mensen zouden ook meer moeten verdienen zodat ze niet hoeven bij te klussen ( zwart ).

Tja, zo wordt het een beetje een gebed zonder eind. Iemand, die gestudeerd heeft, moet hetzelfde geld in een kortere tijd verdienen, dus misschien verdienen ze daarom wel meer.
Uiteindelijk kun je zo wel door blijven gaan. Ik vind dus niet, dat lichamelijk zwaar werk, waar je geen opleiding voor nodig hebt, hetzelfde uitbetaald zou moeten worden als werk waar je jaren voor moet hebben gestudeerd.

Iemand die hoger opgeleid is heeft veelal lichamelijk minder zwaar werk dan een persoon met lage opleiding.
Inspanning kost jaren van je leven en van je lichaam.
Om het verschil te compenseren qua leefbare tijd na hun uittreding zouden ze een bonus verdienen.
Immers een metselaar zal in de regel sneller doodgaan dan iemand die de hele dag voor zn pc hangt.
Behalve als die persoon zich volvreet!
Om dat te compenseren zou idd diegene met een zwaar beroep of eerder moeten kunnen stoppen met werken om zo ook nog echt te kunnen leven.
Of meer loon!

Ik vind dit trouwens echte bullshit, nu ik er nog eens over nadenk. Waarom zou je eerder op zijn, wanneer je laag-opgeleid-werk doet? Denk, dat je als luie kantoorkneus eerder risico's loopt, omdat je de hele dag op je luie krent zit.

Ik vind dit trouwens echte bullshit, nu ik er nog eens over nadenk. Waarom zou je eerder op zijn, wanneer je laag-opgeleid-werk doet? Denk, dat je als luie kantoorkneus eerder risico's loopt, omdat je de hele dag op je luie krent zit.

Ja, hoor iemand die in de bouw werkt krijgt geen last van zijn knieën,rug,schouders.
En iemand op kantoor wel!
Jij kunt dit BS vinden maar het is toch echt de realiteit!
Iemand van de bouw heeft niet de keus om te kiezen iemand die de hele dag op zn reet zit weet dat hij/zij weinig verbrand en als je dan in de pauze broodjes kroket ballen gehakt met pindasaus loopt te vreten en 's avonds thuis nog een keer warm dan doe je dat zelf!
Bepaalde werkzaamheden hebben bepaalde kwalen zoals verrotte knieën en een kapotte rug bij een stratenmaker horen zo hoort RSI ( de computah neurds willen ook zielig zijn ) bij kantoorklerken.
Punt uit!
Ik denk trouwens dat er meer mensen in de WAO terecht komen met een zware baan ( lichamelijk zwaar ) dan iemand van kantoor!
Iemand wat statistieken?

Ja, hoor iemand die in de bouw werkt krijgt geen last van zijn knieën,rug,schouders.
En iemand op kantoor wel!
Jij kunt dit BS vinden maar het is toch echt de realiteit!
Iemand van de bouw heeft niet de keus om te kiezen iemand die de hele dag op zn reet zit weet dat hij/zij weinig verbrand en als je dan in de pauze broodjes kroket ballen gehakt met pindasaus loopt te vreten en 's avonds thuis nog een keer warm dan doe je dat zelf!
Bepaalde werkzaamheden hebben bepaalde kwalen zoals verrotte knieën en een kapotte rug bij een stratenmaker horen zo hoort RSI ( de computah neurds willen ook zielig zijn ) bij kantoorklerken.
Punt uit!
Ik denk trouwens dat er meer mensen in de WAO terecht komen met een zware baan ( lichamelijk zwaar ) dan iemand van kantoor!
Iemand wat statistieken?
Kijk, je gaat nu voorbeelden noemen van uitersten, dus dan volg ik jouw voorbeeld maar even. Er zijn genoeg kantoorkneusjes, die last krijgen van RSI, Burnouts, zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten, omdat ze 1/3 van hun leven op een stoel doorbrengen. Mensen, die volledig doordraaien, omdat ze de druk en/of verantwoordelijkheid niet aan kunnen.
Ik denk, dat mentale stoornissen zwaarder zijn om mee te leven dan een versleten gewricht.

Kijk, je gaat nu voorbeelden noemen van uitersten, dus dan volg ik jouw voorbeeld maar even. Er zijn genoeg kantoorkneusjes, die last krijgen van RSI, Burnouts, zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten, omdat ze 1/3 van hun leven op een stoel doorbrengen. Mensen, die volledig doordraaien, omdat ze de druk en/of verantwoordelijkheid niet aan kunnen.
Ik denk, dat mentale stoornissen zwaarder zijn om mee te leven dan een versleten gewricht.

Zal allemaal wel!
Maar bij de meeste kwalen kan iemand op kantoor zelf wat aan doen.
Burnouts komt veelal door de stress en de prestatiedrang en thuis praten dat soort mensen niet over hun problemen, zwaarlijvigheid dat voorbeeld gaf ik al in mijn reply.
Als je een aantal minuten in de kantine kan staan in de rij voor je bal met saus kun je ook gewoon een normaal belegd broodje eten, doordraaien doe je ook zelf je kunt er mee omgaan of niet!
Een stratenmaker kan er weinig aan veranderen want door zijn houding wordt hij gedwongen om op zn knieën te gaan in weer en wind.
Sommige werkzaamheden hebben bepaalde klachten die bij het vak horen en waar je niks aan kunt doen.
Op kantoor zijn er genoeg middelen om je lichaam te ontzien ( ergenomische stoelen,tafels, muizen,toetsenborden,muismatten, beeldschermen etc,etc )
Een stratenmaken moet het nog steeds doen met vochtige grond, knielappen een moker en een beitel!;)

Zal allemaal wel!
Maar bij de meeste kwalen kan iemand op kantoor zelf wat aan doen.
Burnouts komt veelal door de stress en de prestatiedrang en thuis praten dat soort mensen niet over hun problemen, zwaarlijvigheid dat voorbeeld gaf ik al in mijn reply.
Als je een aantal minuten in de kantine kan staan in de rij voor je bal met saus kun je ook gewoon een normaal belegd broodje eten, doordraaien doe je ook zelf je kunt er mee omgaan of niet!
Een stratenmaker kan er weinig aan veranderen want door zijn houding wordt hij gedwongen om op zn knieën te gaan in weer en wind.
Sommige werkzaamheden hebben bepaalde klachten die bij het vak horen en waar je niks aan kunt doen.
Op kantoor zijn er genoeg middelen om je lichaam te ontzien ( ergenomische stoelen,tafels, muizen,toetsenborden,muismatten, beeldschermen etc,etc )
Een stratenmaken moet het nog steeds doen met vochtige grond, knielappen een moker en een beitel!;)
Dat is makkelijk praten idd. Kan ik net zo goed zeggen, dat een stratenmaker er zelf voor kiest om dat vak uit te gaan oefenen.:rolleyes:

@Mighty:

Als diegene hetzelfde vak uitoefent, geloof ik daar niets vn, dat iemand, die net van school komt meer gaat verdienen. Als je echter verschillende beroepen met elkaar gaat vergelijken kan dat idd kloppen.

werkgelegenheid ;)
Iemand kan wel kiezen voor een baan, maar kiest veelal niet voor de risico is het wel?

Ik neem aan, dat iemand dat toch wel redelijk kan inschatten. Als ik bij Defensie zou solliciteren, kan ik er toch ook rekening mee houden, dat ik uitgezonden zou kunnen worden.
Datzelfde geldt ook voor de lichamelijk zwaardere beroepen.

Ik denk overigens, dat het grootste nadeel met dit soort beroepen is, dat er weinig doorgroei-mogelijkheden zijn en dat de medewerkers zich niet laten (bij)scholen. Als het namelijk allemaal zo beroerd is als hier geschetst wordt, lijkt het mij vrij logisch, dat je probeert om uit die situatie te komen en je jezelf omhoog probeert te werken of ander werk te vinden.
Dat gebeurt dus heel weinig en jullie vinden dat dat beloond dient te worden.;)

de bouw is ook niet altijd stressvrij hoor, zijn ook deadlines die gehaald moeten worden en er kunnen ook een hoop zaken verkeerd gaan, om maar een voorbeeld te geven, iemand uit mijn omgeving heeft op een bouwtje gewerkt en daar ging en was dus echt bijna alles mis, een heel flatgebouw verkeerdom geplaatst (gelukkig natuurlijk niet de schuld van de bouwvakkers want die hebben geen verantwoordelijkheid?) en het draaide gewoon totaal niet op dat bouwtje, daar heeft de desbetreffende persoon toen zeer veel stress van ondervonden en dat maalde ook in zijn hoofd, dus stress is echt niet alleen iets wat je bij managementsbaantjes vind.

de bouw is ook niet altijd stressvrij hoor, zijn ook deadlines die gehaald moeten worden en er kunnen ook een hoop zaken verkeerd gaan, om maar een voorbeeld te geven, iemand uit mijn omgeving heeft op een bouwtje gewerkt en daar ging en was dus echt bijna alles mis, een heel flatgebouw verkeerdom geplaatst (gelukkig natuurlijk niet de schuld van de bouwvakkers want die hebben geen verantwoordelijkheid?) en het draaide gewoon totaal niet op dat bouwtje, daar heeft de desbetreffende persoon toen zeer veel stress van ondervonden en dat maalde ook in zijn hoofd, dus stress is echt niet alleen iets wat je bij managementsbaantjes vind.

Maar wie is er eindverantwoordelijk voor het hele gebeuren? Bouwvakkers hebben ook in bepaalde mate een verantwoordelijkheid aan de baas ja. Als de bouwvakker iets fouts doet krijgt ie op zijn fl**ker van de baas. Maar als er echt iets grondigs misgaat dan is het bouwbedrijf daarvoor aansprakelijk. Denk eens aan constructiefouten etc etc, het ergste wat er kan gebeuren is dat zo'n bouwvakker wordt ontslagen, de baas van zo'n bedrijf kan voor de rechter gesleept worden en de rechter kan dan bepalen dat het bedrijf een fikse schadevergoeding moet betalen.Of iets dergelijks. Dus dan heeft zo'n eindverantwoordelijke nog altijd meer last op zijn schouders dan een bouwvakker...

• Topic Starter Topic Starter
Vind het wel grappig dat er wordt aangehaald dat stratenmakers en bouwvakkers totaal geen kwalificaties hebben, want dat is ook zo. Qua opleiding zijn ze laag, maar qua lichamelijke kracht zijn ze wel degelijk ontwikkeld.

En hier dus geen discussie over kwalificaties graag, waarom denk ontwikkeling wel zwaar belonen, en doe ontwikkeling niet? Daar gaat 't om.

Je kunt zeggen dat ze er niets voor hoeven te leren of niets voor hoeven doen. Maar met een hoog geschapen IQ hoef je ook niets voor te doen. Dat is aangeboren en maak dat educatie stukken soepeler gaat. Vaak zie je dat VWOérs die universitair gaan makkelijk doorwandelen. Het gaat alsware vanzelf en het leven ernaast kan soms best uitbundig blijven.

Topmanagers hebben veel verantwoordelijkheden, maar die iele lichamen in die bedekkende pakken wijzen erop dat ze nog geen spijker in de muur kunnen slaan. Veelal hebben ze 'air' die in de omgang en verschijning sterk terug te zien is. Verder zijn ze vaker dan andere bekrompen wat betreft begrip en gevoel voor anderen. Egocentrische verschijningen.

Terug
Naar boven