Wat jij in jouw omgeving ziet is blijkbaar anders dan wat ik zie. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
De klant. Net als de lonen van de mensen die in de bouw werken. Grappig dat veel mensen denken dat managers alles alleen maar doen om de arme mannen op de werkvloer te pesten.

De klant die, zoals bijna iedereen, van niets weet, accepteert de veel mindere kwaliteit omdat het wel ietsje goedkoper is. Je vliegt er als manager dan heel snel uit als je je mensen dan toch dure kwaliteit neer laat zetten -- want niemand wil daar voor betalen en het komt dus uit de eigen zak van het bedrijf.
RSI is een nieuwe aandoening. Metselaar zijn mensen al duizenden jaren. Als je dan als 16-jarige schoolverlater nog niet hebt meegekregen dat het lichamelijk zwaar is, dan is het niet verwonderlijk dat je niets anders kan dan in de bouw werken.
Nee, want dan moet er geleerd worden -- wat dan de meesten niet kunnen. DAT is nu precies de reden dat er in die beroepen veel minder betaald wordt. Makkelijk werk, makkelijk over te nemen, weinig inwerktijd nodig, praktisch geen scholing vereist. Kortom: mensen die, buiten hun huidige capaciteiten, zeer weinig toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt hebben. Waarom zou daar meer voor betaald moeten worden? Als je die mensen extra gaat betalen, dan geef je ze eigenlijk een soort hopelozen-uitkering. Als ik in de bouw zou werken, dan zou ik nog liever sterven van de honger dan dat ik zoiets betuttelends kreeg.