MuscleMeat

moslima's moeten mannelijke arts accepteren

XXLtje

Brick by Brick!
Elite Member
15 jaar lid
Waardering
431
Lengte
1m84
Massa
107kg
Vetpercentage
12%
VVD: moslima's moeten mannelijke arts accepteren
Uitgegeven op maandag 17 december 2007 om 23:09:34

(Novum) - Vrouwelijk moslims moeten niet de keuze hebben een mannelijke arts te weigeren. Dat stelt VVD-Kamerlid Henk Kamp maandagavond in actualiteitenprogramma Nova. Hij gaat daarmee in tegen een nieuwe richtlijn van artsenorganisatie KNMG.

Kamp vreest dat de gezondheidszorg in de problemen komt als patiënten artsen per definitie kunnen weigeren. Volgens Kamp is het niet haalbaar altijd vrouwen beschikbaar te hebben op medische afdelingen. Moslima's die per se niet door mannen behandeld willen worden moeten 'maar terug naar hun eigen land', zei Kamp. Volgens de VVD'er gaat het om een kleine groep die zich niet wenst aan te passen aan de Nederlandse samenleving. Hun eisen zouden de samenleving in de problemen brengen. "Wij moeten dat niet accepteren."

De richtlijn van de KNMG is opgesteld naar aanleiding van een incident in het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Daar werd deze zomer een zwangere vrouw binnengebracht die op het punt van bevallen stond. Haar echtgenoot weigerde de hulp van een mannelijke arts die op dat moment dienst had. De vrouw is toen per ambulance naar een ziekenhuis in Utrecht vervoerd.

De Nederlands-Marokkaanse kinderarts Nordin Dirham is ook tegen de nieuwe richtlijn. Volgens Dirham, werkzaam in het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam is het 'volkomen onzin' dat een vrouw volgens de islam niet door een man behandeld mag worden.

De KNMG-richtlijn zegt overigens dat vrouwen in acute situaties hulp van een mannelijke arts niet mag weigeren. In alle andere gevallen moeten ziekenhuizen wel meewerken.

Kamp roept dinsdag de ministers van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) en Integratie Ella Vogelaar (PvdA) naar de Tweede Kamer. "Zij moeten een streep trekken. Tot hier en niet verder."

[Bron; Novum]

Ben benieuwd , imo gaat deze nieuwe richtlijn ook te ver en moet iedereen een arts van welk geslacht dan ook accepteren !

Vind ik normaal en normaal gezien zou het ook geen probleem moeten vormen.
Ik vraag me af onder welke argumenten sommige moslims zich scharen...

• Topic Starter Topic Starter
Vind ik normaal en normaal gezien zou het ook geen probleem moeten vormen.
Ik vraag me af onder welke argumenten sommige moslims zich scharen...

De Nederlands-Marokkaanse kinderarts Nordin Dirham is ook tegen de nieuwe richtlijn. Volgens Dirham, werkzaam in het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam is het 'volkomen onzin' dat een vrouw volgens de islam niet door een man behandeld mag worden

Volgens dit stukje zou het niet mogen van het geloof , wss weer een multi-interpeteerbaar stukje ;)

Moet wel zeggen dat ikzelf hier niet veel van zulke dingen te horen / zien krijg ( op de SEH in het AMC )

Normaal gezien moet een moslima zich min mogelijk haar lichaam tonen, dus haar poesje is echt uitgesloten.

Maar als het echt levensdreigend wordt, dan mag ze zondigen.

Waar is ons islamist to the bone-spiertje wanneer we hem nodig hebben :-(

ik denk persoonlijk dat er een punt komt dat je moet zeggen "**** religion if its about health "

gezondheid weegt zwaarder in mijn ogen dan geloof,

die jehova's zijn ook apen met hun "geen bloedtransfusies" shop in je k*nus

• Topic Starter Topic Starter
Normaal gezien moet een moslima zich min mogelijk haar lichaam tonen, dus haar poesje is echt uitgesloten.

Maar als het echt levensdreigend wordt, dan mag ze zondigen.

Waar is ons islamist to the bone-spiertje wanneer we hem nodig hebben :-(

Ben idd wel benieuwd naar zijn standpunt tov van dit

Religie is ondergeschikt aan gezondheid en fundamentele rechten en plichten in onze maatschappij dus dit spreekt voor zich. Dat hier zelfs nog maar over moet gedebatteerd worden is voor mij al gek.

Moslima's die per se niet door mannen behandeld willen worden moeten 'maar terug naar hun eigen land', zei Kamp.

Goede vent.hou van hem :D

Ik vind ook dat ze gewoon moeten accepteren wat voor arts ze krijgen die dan op dat moment aanwezig is.
Dit geval beschreven zou ook keihard de rekening van transport + bijbehorende kosten gewoon op het bord moeten krijgen.

Ik vind dat als je geen mannelijke arts wil.. je dat niet hoeft. Veel vrouwen voelen zich veel meer op gemak bij een vrouwelijke arts(niet alleen moslima's) dus ik snap niet waarom dit zo'n probleem is.

Als je om deze reden doodgaat omdat je geen arts kan vinden.. tja, shit happens.

Ik vind dat als je geen mannelijke arts wil.. je dat niet hoeft. Veel vrouwen voelen zich veel meer op gemak bij een vrouwelijke arts(niet alleen moslima's) dus ik snap niet waarom dit zo'n probleem is.
Omdat in noodsituaties men zo de enige arts die kan helpen zou weigeren natuurlijk. Natuurlijk mag je rustig naar een vrouwelijke arts zoeken als daar tijd voor is, maar je mag een mannelijke niet weigeren als er geen andere optie is.

Als je om deze reden doodgaat omdat je geen arts kan vinden.. tja, shit happens.
Ja, maar wie denk je dat er dan verantwoordelijk is voor de dood, hint: het is niet de patient of de echtgenoot die weigerde.

Omdat in noodsituaties men zo de enige arts die kan helpen zou weigeren natuurlijk. Natuurlijk mag je rustig naar een vrouwelijke arts zoeken als daar tijd voor is, maar je mag ze niet weigeren als er geen andere optie is.

Ja, maar wie denk je dat er dan verantwoordelijk is voor de dood, hint: het is niet de patient of de echtgenoot die weigerde :rolleyes:

Dan moet dat dus veranderd worden.. je mag een arts weigeren maar als dat betekent dat je dood gaat is het ziekenhuis niet verantwoordelijk. Lijkt mij een mooie regel.

In een situatie waarin de man bepaald of zijn echtgenoot mag geholpen worden, is het mogelijk dat de vrouw overlijdt. Eigenlijk is dit moord, en dat kan een ziekenhuis noch samenleving aanvaarden.

In een situatie waarin de man bepaald of zijn echtgenoot mag geholpen worden, is het mogelijk dat de vrouw overlijdt. Eigenlijk is dit moord, en dat kan een ziekenhuis noch samenleving aanvaarden.

Goed punt.. dan weet ik het ook niet.. ik ging ervan uit dat het hier ging om moslima's die gewoon geen mannelijke artsen willen. Oh well.

Ik eis door een lekker wijf geholpen te worden!

In principe mag je altijd een arts weigeren tenzij dit op basis van geslacht, geloofsovertuiging, afkomst of nationaliteit is. Die moslimmannen moeten dus gewoon hun bek houden en die mannelijke arts aan hun vrouw laten frunikken. :thumbup:

In principe mag je altijd een arts weigeren tenzij dit op basis van geslacht, geloofsovertuiging, afkomst of nationaliteit is. Die moslimmannen moeten dus gewoon hun bek houden en die mannelijke arts aan hun vrouw laten frunikken. :thumbup:
coïtusist:D

laat ze toch gewoon in rust die moslims, als vrouwelijk moslims niet geholpen willen worden, wie boeit dat ??? mij niet in iedergeval ;)

behandeling door wie er beschikbaar is en anders pech gehad. we blijven een beetje bezig hier.

Terug
Naar boven