AndroidHealthClinic

moslima's moeten mannelijke arts accepteren

Ik vond dit ook wel een beetje te ver gaan .
respect voor ieder zijn geloof , maar om nou onze wetgeving daar ook op aan te passen .
tjonge tjonge ...
Na 30 jaar in ons land bijna 3 generaties , nu gaan zeuren over een mannelijke arts die je kind gezond op de wereld kan zetten .
Vroeger deed de buurvrouw als vroedvrouw optreden ???

'Kosten weigeren arts verhalen op patiënt'
Uitgegeven: 18 december 2007 15:54
Laatst gewijzigd: 18 december 2007 15:54

DEN HAAG - Patiënten die zorg van een dienstdoend arts weigeren, gaan mogelijk opdraaien voor de kosten die dat met zich mee kan brengen.
ANP

Minister Ab Klink (Volksgezondheid) wil onderzoeken in hoeverre het mogelijk is de kosten te verhalen van bijvoorbeeld een extra ambulancerit naar een ander ziekenhuis.

Kamervragen

Dat antwoordde de minister dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van PVV-Kamerlid Fleur Agema over moslima's die zorg van een mannelijke arts weigeren. Aanleiding zijn nieuwe richtlijnen van de artsenorganisatie KNMG.

In uiterste situaties kan de weigering van de patiënte wordt genegeerd, aldus de organisatie.

Keuzevrijheid

Net als de KNMG gaf Klink in de Kamer de grenzen aan van de keuzevrijheid van een patiënt. Een arts moet zich er altijd van vergewissen of de patiënt zelf een keuze maakt voor een andere arts of daar door een derde, bijvoorbeeld de partner, toe wordt gedwongen. Dit komt in de buurt van een strafbaar feit, gaf Klink aan.

Agema wil dat moslima's die een mannelijke arts weigeren, strafrechtelijk vervolgd worden, maar daar bestaat geen grond voor, antwoordde Klink. Van discriminatie is daarbij geen sprake, stelde de minister.

Welzijn

Een andere grond om aan de wens van een patiënt voorbij te gaan is het welzijn van iemand anders, zei Klink. Als bijvoorbeeld bij een bevalling de gezondheid van het kind in gevaar loopt, kan de arts de wens van de aanstaande moeder negeren om door een vrouw geholpen te worden.

Dat klinkt al beter.

ik vindt het geslachtsdiscriminatie.

las vandaag dat als men het van tevoren aan kan geven, stond een aardig artikel over in de krant, dat mensen met voorkeuren, bijvoorbeeld hetero's die niet geholpen willen worden door een homo-arts, dit op tijd aan moeten geven.

als dit gedaan word dan zal er rekening mee worden gehouden. maar in noodsituaties is het een ander verhaal aldus het artikel.
aangezien de patient hiertoe het recht heeft. naja dat probleem ook weer opgelost.

las vandaag dat als men het van tevoren aan kan geven, stond een aardig artikel over in de krant, dat mensen met voorkeuren, bijvoorbeeld hetero's die niet geholpen willen worden door een homo-arts, dit op tijd aan moeten geven.

Je reinste vorm van homofobie...

Ik vind het niet meer dan normaal dat er een keuze kan worden gemaakt. Als ik behandeld wordt wil ik ook een arts die ik vertrouw.

als ze niet door een man willen geholpen worden en er is geen vrouw ter beschikking fine.... laat ze dan creperen

Wat is het probleem als het vantevoren aangeven, natuurlijk is het zo dat je niet moet weigeren als je ligt te sterven.

Maar dat zou volgens mij 0,00001% van de moslims doen in zo'n geval,maarja met de generalisaties hier is het hier de normaalste zaak van de wereld om ervan uit te gaan dat elke moslims zo is.

Henk Kamp is voor mij nog de enige reden om de VVD serieus te nemen. Die kerel durft tenminste nog standpunten te nemen.

Als een mannelijke arts een moslima zou weigeren, zou het pure discriminatie zijn, dus waarom andersom dan ook niet???

Ik vind het werkelijk waar belachelijk dat de organistatie van de dokters dus ook zegt dat het ziekenhuis z'n uiterste best moet doen om een moslima vrouw te helpen aan een vrouwelijk dokter.
Je komt naar het ziekenhuis om hulp omdat je dat nodig hebt, niet om te gaan zeuren!

Dat ze vanwege geloofsovertuiging niet toelaten is volledig hun probleem. Dit is iets wat ze vinden voordat ze naar Nederland emigreerde...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ja Yzord, dat bewijst wel hoe erg we in Nederland zijn doorgeslagen. In het streng islamitische Saoudi Arabië of all places vinden ze het zelfs te ver gaan om mensen op coïtuse te laten discrimineren in het ziekenhuis. SAOUDI ARABIË!!

Ik hoop dat al die mensen die onze westerse waarden graag inruilen voor deze middeleeuwse praktijken snel oprotten, hoewel zelfs Saoudi Arabië waarschijnlijk nog niet islamitisch genoeg is voor ze. :mad:

Ik vind het werkelijk waar belachelijk dat de organistatie van de dokters dus ook zegt dat het ziekenhuis z'n uiterste best moet doen om een moslima vrouw te helpen aan een vrouwelijk dokter.
Je komt naar het ziekenhuis om hulp omdat je dat nodig hebt, niet om te gaan zeuren!

Dat ze vanwege geloofsovertuiging niet toelaten is volledig hun probleem. Dit is iets wat ze vinden voordat ze naar Nederland emigreerde...

Dokters taak is om mensen helpen. Of het al dan niet etisch verantwoord is, geven ze om geen ****. Mag wel niet leiden tot discriminatie van mannelijke werknemers.

Mag wel niet leiden tot discriminatie van mannelijke werknemers? Wat bedoel je daarmee?

Ja maar je hebt altijd al de keuze gehad in een ziekenhuis op de dames afdeling .
Mannelijk of vrouwelijke arts !!
Maar als het op een bevalling aankwam dan kan je ook een mannelijke arts verwachten .
Dus in principe is de vrije keuze er altijd al geweest , je mag ook je eigen ziekenhuis kiezen .
Dus wats de probs dan eigenlijk

• Topic Starter Topic Starter
Religie is ondergeschikt aan gezondheid en fundamentele rechten en plichten in onze maatschappij dus dit spreekt voor zich. Dat hier zelfs nog maar over moet gedebatteerd worden is voor mij al gek.

Yupz, zoals het recht op school bijv :D

Ik vind dat als je geen mannelijke arts wil.. je dat niet hoeft. Veel vrouwen voelen zich veel meer op gemak bij een vrouwelijke arts(niet alleen moslima's) dus ik snap niet waarom dit zo'n probleem is.

Als je om deze reden doodgaat omdat je geen arts kan vinden.. tja, shit happens.

Hmz en de kosten die het met zich meebrengt om een door geboortcomplicaties gehandicapt kind op te voeden? Of serieus gevaar voor de vrouw?

als dit gedaan word dan zal er rekening mee worden gehouden. maar in noodsituaties is het een ander verhaal aldus het artikel.
aangezien de patient hiertoe het recht heeft. naja dat probleem ook weer opgelost.

Lijkt me meer iets met de WGBO te maken hebben. In principe moet je instemmen met de behandeling. Informed Consent enzo.
Mensen die geen homo-arts aan hun lijf willen hebben, hebben een flink aantal steken los in hun botte hoofd overigens. Henk Fluit denkt een arts met vele jaren opleiding even te kunnen rangschikken naar coïtusuele voorkeur. ****ers. Net zoals die vent van die barende vrouw. De Ultieme Zak Hooi dat ie is. Maar dat terzijde.

als ze niet door een man willen geholpen worden en er is geen vrouw ter beschikking fine.... laat ze dan creperen

Zie above comment. Daarnaast, de man besliste mee in het geheel. Vind ik eigenlijk nogal flinke nalatigheid, mochten er problemen door ontstaan. Mishandeling wellicht?

Henk Kamp is voor mij nog de enige reden om de VVD serieus te nemen. Die kerel durft tenminste nog standpunten te nemen.

Ex-Minister van Defensie die iets te melden heeft over de gezondheidszorg. Heeft toch iets wrangs, maar goed, mocht Henk Kamp in zijn curriculum ook iets van verwantschap met de gezondheidszorg hebben staan, dan was het tot daar aan toe. Maar nee, de ex-bestuurder van de Achterhoek, heeft naast zijn HAVO diploma een opleiding bij de belastingdienst gevolgd. :D

Als een mannelijke arts een moslima zou weigeren, zou het pure discriminatie zijn, dus waarom andersom dan ook niet???

Nee, je mag een behandeling in principe weigeren. (Tenzij het gevaar voor het kind of de moeder heel groot is denk ik)

Dat het negeren van een mannelijke arts als (geslachts)discriminatie gezien zou kunnen worden :rolleyes:

Mwa, volgens mij heeft dat dus weinig rechtelijke grond. Wellicht dat iemand hier heel goed onderlegd is in het gezondheidsrecht en er meer over kan vertellen?

Normaal gezien moet een moslima zich min mogelijk haar lichaam tonen, dus haar poesje is echt uitgesloten.

Maar als het echt levensdreigend wordt, dan mag ze zondigen.

Waar is ons islamist to the bone-spiertje wanneer we hem nodig hebben :-(
Zoals je mischien weet is het vandaag feest(wat je waarschijnlijk niet eens viert:kots: )
Dus ik bemoei me even niet met dit soort dingen en laat mijn humeur er niet door verpesten.

Terug
Naar boven