Fitness Seller

Na krachttrainen sauna ???

MaiSTRo

Novice
Waardering
0
Ik train 4 keer per week , na elke training ga ik de sauna in ...

Is dit goed of slecht , want ik train me kapot om er gespierd uit te zien :) :D

Hangt er vanaf...hoe lang zit je in de sauna?

Er is volgens mij niets mis met sauna en spieropbouw...heel gezond....maar je moet wel voldoende bij drinken want vochtverlies werkt dan weer wel katabool

Er is volgens mij niets mis met sauna en spieropbouw...heel gezond....
Hoge temperaturen = meer stress op het lichaam = meer cortisolontwikkeling (spierafbraak hormoon). De invloed zal niet erg groot zijn, maar als je echt op alles let is een sauna nemen niet het meest anabole proces in de wereld.. maar opzich zou je het niet per se moeten laten. doe wat je zelf wilt. Mentaal kan het wel leiden tot ontspanning.

voeding na het trainen..iig 'n shakeje of zo...is wel belangrijk...als je die er in knalt en dan de sauna in gaat lijk mij het geen probleem!

Hoge temperaturen = meer stress op het lichaam = meer cortisolontwikkeling (spierafbraak hormoon). De invloed zal niet erg groot zijn, maar als je echt op alles let is een sauna nemen niet het meest anabole proces in de wereld.. maar opzich zou je het niet per se moeten laten. doe wat je zelf wilt. Mentaal kan het wel leiden tot ontspanning.

Tja...maar als je wakker wordt krijg je ook meer cortisol... Ik weet niet of de levels wel relevant zijn.

Door de hogere termperatuur neemt juist het cardiovasculaire transport toe waardoor meer bouwstenen naar de spieren kunnen worden getronsporteerd en meer afvalstoffen worden afgevoerd.

Daarij neemt de zuurtsof toevoer toe waardoor je spieren beter herstellen en metabolisme wordt verhoogd.

Warmte ontspant ook je spieren.

Tja...maar als je wakker wordt krijg je ook meer cortisol... Ik weet niet of de levels wel relevant zijn.
Wakker worden is iets dat je elke dag moet doen, een sauna nemen niet. Als jij cortisol kan beperken bij een activiteit, zou je dat dan niet willen doen?

Voor de rest ben ik het helemaal eens met je post. Een sauna kan zowel voor- als nadelen hebben. Hoe zwaar deze wegen ben ik verder ook wel benieuwd naar!

Wakker worden is iets dat je elke dag moet doen, een sauna nemen niet. Als jij cortisol kan beperken bij een activiteit, zou je dat dan niet willen doen?

Voor de rest ben ik het helemaal eens met je post. Een sauna kan zowel voor- als nadelen hebben. Hoe zwaar deze wegen ben ik verder ook wel benieuwd naar!

true enough (*behalve in het weekeind :D )

Mijn kiné zegt dat het slecht is om na de training een sauna te nemen.
Hij meende erbij dat de kans s'anderdaags op een blessure aanzienlijk groter was.
Kon er niet helemaal inkomen omdat ik dacht dat warmte juist goed was voor de spieren,maar als hij dat zegt, dan is het wel zo een heel gewaardeerd kine met 20 jaar ervaring,wie kan dat tegenspreken.

Mijn kiné zegt dat het slecht is om na de training een sauna te nemen. Hij meende erbij dat de kans s'anderdaags op een blessure aanzienlijk groter was. Kon er niet helemaal inkomen omdat ik dacht dat warmte juist goed was voor de spieren,maar als hij dat zegt, dan is het wel zo een heel gewaardeerd kine met 20 jaar ervaring,wie kan dat tegenspreken.

Ik ben wel benieuwd...kan je volgende keer als je hem spreekt vragen waarom dit zo is?

even nog iets over cortisol in het lichaam. Zeker aangezien het een puntje blijkt te zijn dat bij sauna bezoek opkomt.

Corrigeer me als ik echt iets raars roep...en hou er rekening mee dat dit een simplificatie is.

Gezien een van de belangrijkste functies van Cortisol (het behouden van behaalde koolhydraten niveau's in je lichaam) kan je het hormoon theoretisch terugdringen door meer glucose in je lichaam toe te voegen.

Als je traint, zeker bij krachttraining met een hoge intensiteit, wordt gewoon standaard cortisol geproduceerd omdat insuline levels afnemen. Als je na de training in normale omstandigheden dus koolhydraten neemt zou cortisol weer moeten afnemen omdat het geen noodzaak meer heeft om je lichaam over te schakelen op alternatieve brandstoffen (eiwitten en vet).

Cortisol is absoluut noodzakelijk voor je lichaams metabolisme, hartfuncties, het tegengaan van ontstekingen....en zelfs spierfuncties. Cortisol wordt altijd gedurende een dag-nacht ritme aangemaakt...en cortisol houdt ons (mede) in leven...absoluut noodzakelijk dus.

Het wordt heel erg simplistisch gezegd dus vrijgegeven als er een bepaalde balans wordt verstoord. Als je dus een daling hebt in insuline niveaus en door stress..vandaar dus dat het ook wel stress hormoon wordt genoemd (wat wel een erg eenzijdige en beperkte invuling is aan de complexe werking van het hormoon).

Stress in dit geval is niet noodzakelijk slechte stress, maar alles wat je lichaam uit een bepaalde balans haalt...ziekte, heel hard en heel lang lachen, coïtus, een avondje stappen, of training in welke vorm dan ook, lekker zonnen etc. etc. You get the point.

Cortisol kan heel goed extern beinvloed worden...en let op!!!...cortisol afgifte wordt bevorderd door hoge-eiwit dieet en verlaagd door hoog-koolhydraten dieet.....en denk er eens overna...als we langdurig onder grote spanning staan krijgen we, over het algemeen, trek in iets zoets (!!)

In een normale omstandigheid is cortisol dus niet onze (mensen die trainen) vijand. Het wordt pas een vijand als het in hoge mate en over langere periode in ons lichaam zit zonder dat we er iets aan doen!...in dat geval kan cortisol dus eiwitten om gaan zetten in energie en begint daarbij bij ook aan het afbreken van de spieren....het slaat ook, vreemd genoeg, vet op in andere dan normale locaties in het lichaam (in je gezicht en nek..bijvoorbeeld) en kan dus je overall vetpercentage verhogen.

Hierbij moet wel opgemerkt worden dat ik hierbij praat over gezonde beginnende en gemiddelde trainers...niet BB-ers of PL-ers op hoog of hoger niveau.

Dus:

niet te lang trainen...(max. 1.5 uur)
voldoende rustdagen...(minimaal 1 dag om de drie dagen...wat al extreem veel is)
voldoende slaap...(minimaal 6,5 uur...heb ik me laten vertellen)
voldoende en gebalanceerd eten...(duhuh)
het vermijden van langdurige geestelijke stress...
het vermijden van langdurige lichamelijke stress...

en...heel erg belangrijk...

een goede PW-shake of PW-maaltijd onmiddelijk na de training! (15 minuten max??)

...
Zijn allemaal afdoende om in eerste instantie en onder normale omstandigheden de problemen van cortisol te minimaliseren.

Voor zover dit betrekking heeft op de sauna gang na training lijkt het me dat de levels cortisol niet noemenswaardig toenemen om schade aan te brengen mits je direct na de training even je koolhydraten hebt verhoogd.

Mijn kiné zegt dat het slecht is om na de training een sauna te nemen.
Hij meende erbij dat de kans s'anderdaags op een blessure aanzienlijk groter was.
Kon er niet helemaal inkomen omdat ik dacht dat warmte juist goed was voor de spieren,maar als hij dat zegt, dan is het wel zo een heel gewaardeerd kine met 20 jaar ervaring,wie kan dat tegenspreken.

Wat een enorme onzin!

De warmte van de sauna is juist goed ter ontspanning van je spieren. Zeer goed om te doen dus.

Verder is het ook goed tegen spierpijn. Spierpijn is veel afvalstoffen die in je spieren zitten en die niet goed kunnen worden afgevoerd. Als je in de sauna gaat worden deze uitgezweet, en zal je dus ook nooit last hebben van spierpijn, en makkelijker de volgende dag je spieren weer zwaar kunnen belasten!

Wat een enorme onzin!

De warmte van de sauna is juist goed ter ontspanning van je spieren. Zeer goed om te doen dus.

Verder is het ook goed tegen spierpijn. Spierpijn is veel afvalstoffen die in je spieren zitten en die niet goed kunnen worden afgevoerd. Als je in de sauna gaat worden deze uitgezweet, en zal je dus ook nooit last hebben van spierpijn, en makkelijker de volgende dag je spieren weer zwaar kunnen belasten!

Er kan natuurlijk ook een goede specifieke reden zijn waarom het in sommige gevallen niet goed is.

Heb ergens hier gelezen dat het soms zo is dat bij spierblessures bijvoorbeeld zo kan zijn dat warmte juist kan zorgen voor een verdere verstijving van de spier en bij peesplessures kan het soms het genezingsproces verstoren.

Er kan natuurlijk ook een goede specifieke reden zijn waarom het in sommige gevallen niet goed is.

Heb ergens hier gelezen dat het soms zo is dat bij spierblessures bijvoorbeeld zo kan zijn dat warmte juist kan zorgen voor een verdere verstijving van de spier en bij peesplessures kan het soms het genezingsproces verstoren.

Bij serieuse blessures kan dat inderdaad zo zijn. Dit dient dan overlegd te worden met een Dokter (dat moet je altijd als je een serieuse blessure hebt). Geen serieuse blessure = warmte is altijd goed!

Terug
Naar boven