AndroidHealthClinic

na laparascopische operatie: met wat herbeginnen en op welke termijn?

Aerona

Novice
Waardering
0
Vorige week met spoed geopereerd aan een galblaas die op springen stond, vandaag net terug uit het ziekenhuis.
Operatie is laparascopisch gebeurd, alles goed verlopen maar nu vraag ik me dus af met welke zaken ik het sporten terug kan opnemen en na welke termijn.

Ik ben sowieso nog 3 weken werkonbekwaam.

Vorige week met spoed geopereerd aan een galblaas die op springen stond, vandaag net terug uit het ziekenhuis.
Operatie is laparascopisch gebeurd, alles goed verlopen maar nu vraag ik me dus af met welke zaken ik het sporten terug kan opnemen en na welke termijn.

Aan je arts(en) vragen:)

Ik sta altijd versteld van dergelijke vragen. Heb je je arts niet gesproken alvorens je ontslag uit het ziekenhuis?
Bel hem en vraag het hem. Je kan nooit weten dat er tijdens de operatie iets "bijzonders" nodig was (extra klemmetje of nietje) die iets meer tijd nodig heeft of zo. Bel je arts. Succes en wees voorzichtig.

• Topic Starter Topic Starter
ik heb de arts maar heel kort gezien voor het ontslag en het ontslag verliep sowieso al hectisch (ik woon in het buitenland en wist nog niet hoe alles hier gedaan werd, ik had dus al een hele hoop vragen over het administratieve gedeelte). Ik ben dat dus echt vergeten te vragen.
De nacontrole is pas begin april , vrijdag heb ik wel controle bij de huisarts, hoop dat hij me wat meer info zal kunnen geven.

ik heb de arts maar heel kort gezien voor het ontslag en het ontslag verliep sowieso al hectisch (ik woon in het buitenland en wist nog niet hoe alles hier gedaan werd, ik had dus al een hele hoop vragen over het administratieve gedeelte). Ik ben dat dus echt vergeten te vragen.
De nacontrole is pas begin april , vrijdag heb ik wel controle bij de huisarts, hoop dat hij me wat meer info zal kunnen geven.

On welk verbuitenland woon je dan? :) En "hier" is nu Nederland?

Je kan toch het ziekenhuis bellen en vragen of je de arts kan spreken? Soms hebben ze een telefonisch spreekuur.

ik woon nu in Frankrijk, ik ben Belgische.

maar ik zal inderdaad eens proberen het ziekenhuis telefonisch te bereiken.

Over het algemeen wat ik patiënten meegeef bij ontslag na het verwijderen van hun galblaas middels kijkoperatie is 3 weken tot je je oude werkzaamheden en voormalige activiteiten meest waarschijnlijk weer hervat bent. 2 - 3 dagen na de operatie kun je de wond onder de douche gewoon schoonmaken, na douchen goed droog deppen en indien de wond nog wat nalekt afplakken middels een verbandje ter bescherming van de kleding. Gedurende de 1e 4 weken minimaal niet zwemmen, indien toch wat onzeker wacht tot poli controle en vraag na. In geval van zonnen of zonnebank zeker het 1e jaar goed insmeren van het litteken voor fraaiste resultaat, echter vermijden van blootstelling aan de zon is nog fraaier.

Daarnaast uiteraard in geval van lokale roodheid, warmte of eventueel pus eerder contact opnemen; zelfde in geval van koorts.

Ik weet niet precies welk beleid de Franse collega's hanteren, en het kan zeker geen kwaad het na te vragen bij de afdeling waar je opgenomen bent geweest. Het zal denk ik soortgelijk zijn.

thx Fornix!

beginnen jullie dan met gewone coreoefeningen of eerst wat specifieke afgezonderde oefeningen?

thx Fornix!

beginnen jullie dan met gewone coreoefeningen of eerst wat specifieke afgezonderde oefeningen?

Voor wat betreft zowel het galblaasbed als de structuren waar de clipjes opgeplaatst zijn is er geen directe verbinding met de spieren, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat daar bijv. een clipje zal losraken.

Wel kan ik me voorstellen dat m.n. bij core oefeningen de operatiewond nog wel gevoelig zal zijn na 3 weken. Vergeet namelijk niet dat door zowel de rechte buikspier als de schuine buikspieren een kleine snede is gemaakt. En het gemiddeld genomen een week of 6 duurt eer dat echt goed genezen is. Vanaf een week of 3 - 4 kan het zeker geen kwaad om onbelast te kijken of het pijnvrij is of niet. Indien oncomfortabel zou ik de core oefeningen nog iets uitstellen.

Er zit aardig wat verschil in van patiënt tot patiënt hoe lang het duurt tot iets weer maximaal belastbaar is, de belangrijkste graadmeter daarin blijft gewoon je eigen lichaam. Als jij na 4 weken al je core oefeningen pijnvrij kunt doen, prima. Maar het kan ook dat dat pas na bijv. de 6 weken is.

Oefeningen gericht op armen, benen en cardio oefeningen zul je vanaf een week of 3 over het algemeen zeker weer gewoon op je oude niveau kunnen uitvoeren.

Terug
Naar boven