Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zestig aanhoudingen bij aankomst Sinterklaas in Gouda
Bij de intocht van SInterklaas in Gouda zijn zaterdag zestig mensen aangehouden. Tijdens de ontvangst ontstond vlak achter het oude stadhuis een opstootje tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.
Dat meldt burgemeester Milo Schoenmaker op een persconferentie. Of het gaat om voor- of tegenstanders van Zwarte Piet kon Schoenmaker niet zeggen.
De burgemeester zei ''teleurgesteld'' te zijn over incidenten en noemde de sfeer die daardoor ontstond ''grimmig''.
Een vader en kinderen kwamen door opstootjes in het centrum in het gedrang, zei Schoenmaker. ''Een vervelend moment''. Ook riepen demonstranten beledigingen naar de politie en naar andere betogers.
Voor de intocht zijn volgens de burgemeester alle scenario's, ook met arrestanten, doorgenomen. ''Ik had het, ook met de kennis van nu, niet anders aangepakt'', aldus Schoenmaker. Hij zei verder wel bedroefd te zijn dat het zo is gelopen en te hopen ''dat we snel van de discussie af zijn''.
Terwijl Sinterklaas onthaald werd op het bordes van het stadhuis, ging het aan de achterkant mis. Tegenstanders van Zwarte Piet, die demonstreerden met een spandoek met de tekst 'Zwarte Piet is racisme' werden belaagd en uitgejouwd door voorvechters van Zwarte Piet.
Buiten het oog van de tv-camera's werd over en weer getrokken, geduwd en gescholden. Er was veel politie op de been.
Na de officiële ontvangst van Sinterklaas vertrokken veel mensen en werd het weer rustiger.

Waarom laten we zwarte pieten niet gewoon spelen, door echte ''zwarte'' mensen.
Ik zie Humberto Tan wel rondwandelen in zo'n pakkie hoor.![]()

Nee geen zin in, ik weet dat ze daar een wit geschminkte zwarte sint hebben.
Tevens ook gekleurde pieten (als in gekke kleuren).
zielig dat mensen echt de straat op gaan om dit kinderfeest te verpesten. waarschijnlijk hebben ze zelf geen leuke jeugd gehad en gunnen ze dat deze generatie dus ook niet?
Ze zouden de straat niet opgaan als piet er niet als een fokking slaaf bij liep en zich niet zo dom en onderdanig zou gedragen.
Waarom laten we zwarte pieten niet gewoon spelen, door echte ''zwarte'' mensen.
Ik zie Humberto Tan wel rondwandelen in zo'n pakkie hoor.![]()
Jawel, want het zijn paupers. Die hebben geen reden nodig om de straat op te gaan en te klagen.