shark89
Ripped Bodybuilder
- Waardering
- 1.057
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja sure, vergeet niet goed te drinken he shark89.
Creatine 'bindt' niet aan water, het trekt water aan door de osmotische druk (hogere intracellulaire concentratie). Dit is zo'n 2 liter over tijdsbestek van enkele dagen bij een laadfase; 2 liter extra water over een paar dagen verspreid is niet zo'n punt. Je moet extra water drinken bij alles wat zorgt voor meer verlies van water (e.g. sporten, grote brandplekken) en wat zorgt voor accumulatie van water (wat altijd vrij beperkt zal zijn, gezien je niet eeuwig gaat opzwellen). Bijgevolg is extra drinken door accumulatie van water een non-issue, dit wordt overigens ook perfect gereguleerd door je lichaam, iets met dorst.
Creatine wordt verder overigens vooral in je spieren afgebroken tot creatinine (daar zit immers >95% van je lichaams creatine), dit gebeurt grotendeels spontaan en komt geen enzym bij kijken. Dat het vervolgens via de nieren wordt uitgescheiden is het gevolg van diens polariteit.
Ik ken ook iemand die door te weinig drinken problemen kreeg, dat heet uitdroging en gebeurt vrij frequent bijv. bij ouderen (i.v.m. minder goed functioneren van het 'dorst' zintuig) en sporters (i.v.m. overmatig vochtverlies door transpiratie). Ik zie echter niet in wat dit te maken heeft met neveneffecten van creatine.
Weten we niet, want geen studies. De trend lijkt echter dat bij hogere doseringen er simpelweg meer geoxideerd wordt. Dosering op rustdagen zou niet per se anders hoeven te zijn dan dat van trainingsdagen (er is geen acuut effect bij gemoeid).
Betaine is dus trimethylglycine en vervult ruwweg twee rollen in het menselijk lichaam; 1. methyldonor (voor remethylatie van homocysteine) en 2. osmolyt. De volgende studie bracht het weer helemaal in de picture voor bodybuild doeleinden:
http://www.jissn.com/content/10/1/39
Wat je ziet is een flinke stijging in VVM, en een soortgelijke daling in vet. The holy grail van body recomposition op het eerste gezicht. Punt is dat ik persoonlijk denk dat dit, in ieder geval ten dele, te wijten is door diens functie als osmolyte, en dat deze resultaten het gevolg zijn van vochtrepartitionering. Het gewicht bleef namelijk nagenoeg onveranderd, en de daling in vet is dus ruwweg gelijk aan de gemeten stijging in VVM; deze werd bepaald d.m.v. een huidplooimeting. Als betaine ervoor heeft gezorgd dat er wat minder vocht subcutaan gaat zitten, en wat meer ergens anders (waardoor het niet gemeten gaat worden door een huidplooimeter), krijg je dat soort resultaten. Neemt niet weg overigens dat er ook aardig wat moleculaire mechanismen zijn waarvia betaine mogelijk anabool werkt, en ook de lipolyse en vetoxidatie in de hand werkt.
Ter toelichting overigens nog: een osmolyte betekent zoveel als dat het het celvolume kan waarborgen d.m.v. osmose (het wordt tegen een concentratie gradient ingepompt en trekt bijgevolg vocht met zich mee door de osmotische druk). Daarnaast betekent een methyldonor zoveel als dat het een methylgroep doneert (in dit geval aan homocysteine). Dit resulteert in methionine, wat vervolgens s-adenosyl-methionine vormt (SAM). SAM is een wat universelere methyldonor die bij flink wat processen betrokken is (methylatie is belangrijk bij tal van biochemische processen. Het doneert bijv. ook een methylgroep aan guanidinoacetic zuur, wat de biologische precursor van creatine is, en verhoogt dus mogelijk zo ook de creatine synthese). Daarnaast spaart het choline (o.a. betrokken bij de vorming van acetylcholine wat je vast bekend klinkt), doordat betaine normaal ook gevormd kan worden uit choline.
Creatine:interessant bra. Wat voor doseringen zou jij aanraden bij een crea+beta ala stack? Pak je ze zelf ook alle 3?
for the giant gains

Thx! Zocht toevallig beetje clarifyin info over betaine. Enige wat ik kan vinden is pilvorm, meestal 648mg per pil + wat pepsin. Zijn idd vrij duur, rond 20 euro per 250 pillen.
Wel, anhydrous betekent zoveel als dat het de droge stof is. HCL kan misschien wat maagklachten opleveren op den duur.Thanx, was vergeten dat TMG andere vorm was, zocht steeds op betaine.
HCL is minder gedoseerd dan anhydrous, enige reden? En welke beschouw jij zelf beter?
Het is veel goedkoper in UK trouwens, 5 euro voor 100g poeder en die van Now Foods fost ook maar 8 euro.
Welkom. Je weet het weegschaaltje te vinden

Creatine:
d 1-5 3x 5 gr per dag
d 6-90 5 gr per dag
Beta-alanine:
2x 1.5 gr per dag till eternity
Betaine:
3x 1 gr per dag till eternity
Betaine is alleen wel een beetje prijzig. Op papier pak ik ze alle 3, maar ik ben ****ing lui en vergeet het gewoon vaak
Ik wacht zelf ook nog op arachidonzuur. Wordt in juli een studie gepresenteerd van Tampa University bij de NSCA conferentie. Spoilers: gains (heb het abstract al, maar mag deze niet verspreiden).

Ik hoop dat jij agmatine bedoelt, want ik zie geen nut om dagelijks antibiotica (met penicillin) te gebruiken![]()
. Fixed.Maar natuurlijk, inwisselen voor gratis supps in de elite member karma shop.
Vraag me wel eens voor de gein af. Wat zou er gebeuren als je een hele pot creatine in 1 keer zou gebruiken? Geen hond die dat doet uiteraard. Wat zou er dan gebeuren? Ga je dan dood?
Creatine "kuren" is achterhaald en nergens voor nodig.
Er is alleen sprake van een oplaadfase die je op twee verschillende manieren kan invullen. Daarna kan je onbeperkt de creatine verzadiging in je spieren onderhouden met 3-5 gram creatine per dag. Tijdstip van inname lijkt tot dusver ook niet uit te maken.
NeeIs 't niet zo dat 3-5 gram per dag voor kracht gains is, en 10 gram voor massa?
Kan het ook totaal mis hebben, maar dit is mij verteld door een Bodybuilder bij ons in de Gym

Is 't niet zo dat 3-5 gram per dag voor kracht gains is, en 10 gram voor massa?
Kan het ook totaal mis hebben, maar dit is mij verteld door een Bodybuilder bij ons in de Gym