Fitness Seller

Niet trainen op max. gewicht?

Anoniem_19_83_

Novice
uitgeschakeld
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
73kg
Hallo, ik las pasgeleden op een website dat als je traint voor massa dat je dan niet op je maximale gewicht moet trainen omdat je dan meer traint voor kracht dan voor massa???
Hoe denken jullie hier over?;)

Als je met max gewicht 1 RM bedoelt: dat is idd niet het gewicht wat je tijdens je trainingen veel zult gebruiken ;)
maar minder pakken dan je kunt is nutteloos imo

ligt eraan wat je bedoeld met maximaal...

voor 1 reppers gaan lijkt me niet ideaal voor massa, want de tut (time under tension) is kort en de vorm van je oefening leid in 99% van de gevallen onder het gewicht..

ideale reps bestaan overigens wat mij betreft niet, alles van 1-20 reps kan werken, verschilt per persoon en per spiergroep (ik merk bijv. dat ik bij benen dikke spierpijn heb van max effort (1 rep) squats, terwijl als ik max effort bench ik totaal geeen spierpijn heb, hooguit een beetje "weinig kracht gevoel" maar geen spierpijn in pecs/shoulders/triceps)

Ik denk dat voor een echte beginner je pezen, spieren enzo moet laten wennen met 12 a 20 reps en als je dat zeg anderhalve maand gedaan hebt 5 reps 5 sets een compromis tussen pure kracht en trainen op massa. Ja dat is vrij gericht op kracht en dat moet ook is mijn visie. Sterker worden heeft een hogere prioriteit dan massa, als beginner kom je kracht meer tekort. Die 5 reps kan je dan uitbouwen naar meer reps (met gelijk blijven gewicht dan) zodra je op een redelijk gewicht bent voor een bepaalde oefening.

• Topic Starter Topic Starter
Misschien was ik niet geheel duidelijk met mijn vraag:), ik bedoel dat als je (bijv in mijn geval) 4 sets van 8 doet of je dan niet minder gewicht en meer reps moet doen als je voor massa wilt trainen ipv kracht?;) ik train nu namelijk ongeveer anderhalf jaar en met mijn kracht zit het denk ik prima maar ik zou graag meer spiermassa gainen:)

Wat de beste rep range is zal je zelf moeten uitvinden. Richtlijnen voor spiermassa zijn 5-15, maar ik ken ook mensen die op minder dan 5 groeien en hoor van mensen die met 15+ ook resultaat boeken.

beste is ook om uit te gaan van gewicht en niet van reps. Spiervezelverdeling verschilt van persoon tot persoon waardoor een rep range die voor de 1 goed werkend is voor een ander wel te veel/weinig kan betekenen.

Ga gewoon uit van 75-85% 1RM en doe daar op een redelijke manier zoveel mogelijk reps mee (met op een reelijke manier bedoel ik zonder al te veel gebruik van spiren die je op dat moment niet wilt trainen).

Voor de 1 zal dat bij een bepaalde oefening 5 reps zijn, voor de ander 10 of 13.

Lees ook dit eens door. http://web.archive.org/web/20031010...com/index.cfm?action=viewarticle&articleID=15

Google eens naar HST trainen. Als je voor massa gaat gaat het erom dat je zo danig belast dat er scheurtjes ontstaan. Dit gebeurd ook bij lagere gewichten dan je max RM. Het maakt niet uit bij hoeveel %RM zolang het maar gebeurd.

Dus google even en je zult zien wat ik bedoel.

Wat de beste rep range is zal je zelf moeten uitvinden. Richtlijnen voor spiermassa zijn 5-15, maar ik ken ook mensen die op minder dan 5 groeien en hoor van mensen die met 15+ ook resultaat boeken.

beste is ook om uit te gaan van gewicht en niet van reps. Spiervezelverdeling verschilt van persoon tot persoon waardoor een rep range die voor de 1 goed werkend is voor een ander wel te veel/weinig kan betekenen.

Ga gewoon uit van 75-85% 1RM en doe daar op een redelijke manier zoveel mogelijk reps mee (met op een reelijke manier bedoel ik zonder al te veel gebruik van spiren die je op dat moment niet wilt trainen).

Voor de 1 zal dat bij een bepaalde oefening 5 reps zijn, voor de ander 10 of 13.

Lees ook dit eens door. http://web.archive.org/web/20031010...com/index.cfm?action=viewarticle&articleID=15

Interessant! Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Heb altijd kant en klare schema's om de zoveel tijd omgewisseld. En dan naar aanleiding van het aantal reps daarbij gekeken hoeveel gewicht ik kon doen.

In 1-1,5 jaar tijd van 72 naar 85+ kg gegaan, en nou ben ik laatste tijd bezig geweest met Rippetoe, wat overigens zeer goed werkte voor mij. (3kg+ erbij in vrij korte tijd) Maar nu ben ik wel weer toe aan wat anders.

Ik wil m'n 1RM gaan bepalen, maar moet je dat voor elke spiergroep met elke oefening opnieuw doen? Of hoef je per spier groep maar 1 oefening te doen? (Dat word me niet helemaal duidelijk uit dat schema onderaan bij die link)

Elke oefening is een samenspel van verschillende spieren(spiergroepen) die in meer of mindere mate bij die oefening betroken zijn.

Je zult dus voor iedere oefening een RM moeten bepalen.

Stel je voor iemand die op 1 manier blijft trainen, lichaamsprikkels blijven in de meeste gevallen weg.

Afwisseling en uitproberen is de key. Zo groei ik bijvoorbeeld goed bij een reprange van 4-6 bij de meeste oefeningen. Daarbij doe ik dan ook soms reverse reps of soms gewoon een weekje rust. Herstel is vaak nog beter.

Misschien was ik niet geheel duidelijk met mijn vraag:), ik bedoel dat als je (bijv in mijn geval) 4 sets van 8 doet of je dan niet minder gewicht en meer reps moet doen als je voor massa wilt trainen ipv kracht?;) ik train nu namelijk ongeveer anderhalf jaar en met mijn kracht zit het denk ik prima maar ik zou graag meer spiermassa gainen:)
Meer spiermassa gainen is ook genoeg eten he? Het klinkt een beetje zo uit je post dat je dat niet doet?

Terug
Naar boven