AndroidHealthClinic

Niet varieren in je voeding is slecht?

RamboII

Dutch Bodybuilder
Waardering
5
Lengte
1m81
Massa
85kg
Vetpercentage
12%
Dbb's,

Elke keer als ik mensen mijn voedingschema laat zien hoor ik hetzelfde tekstje;
Maar eet jij elke dag hetzelfde? Dat is slecht hoor je moet varieren in je voeding!

Klopt dit? Of is dit hetzelfde als mensen zeggen dat hun vet wordt verbrand naar spier.
Na mijn weten moet je toch gewoon je voedingstoffen binnen krijgen? Of je nou mac, burger king, of gezond eet?

Bedankt!

Dbb's,

Elke keer als ik mensen mijn voedingschema laat zien hoor ik hetzelfde tekstje;
Maar eet jij elke dag hetzelfde? Dat is slecht hoor je moet varieren in je voeding!

Klopt dit? Of is dit hetzelfde als mensen zeggen dat hun vet wordt verbrand naar spier.
Na mijn weten moet je toch gewoon je voedingstoffen binnen krijgen? Of je nou mac, burger king, of gezond eet?

Bedankt!

Als je alle macro's en micro's binnenkrijgt, kun je iedere dag hetzelfde eten.

T kan maar ik denk dat je dan sneller iets uit gegeten bent dan wanneer je varrieert.

- Elke dag hetzelfde eten is niet gezond hoor.
- Elke dag kip eten is niet goed voor je hoor.
- savonds moet je niet meer eten wordt je alleen maar dik van.

:rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
- Elke dag hetzelfde eten is niet gezond hoor.
- Elke dag kip eten is niet goed voor je hoor.
- savonds moet je niet meer eten wordt je alleen maar dik van.

:rolleyes:

Zeggen mensen terwijl ze zelf elke dag de meest verschrikkelijke ongezonde rotzooi achteloos naar binnen stouwen waarna ze een lekker sigaretje opsteken onder het genot van een sixpack bier :').

Heb het me ook wel eens afgevraagd of een gebrek aan variatie kwaad kan, maar eiwit/vet/koolhydraat is gewoon wat het is, in welke voedingsmiddel het ook zit. Het is eerder voor de afwisseling dat ik wel eens iets anders wil pakken, maar geloof niet dat geen variatie een probleem is, eerder een dooddoener wanneer bepaalde voedingsmiddelen je tegen gaan staan omdat je het zoveel eet. En natuurlijk word het pas slecht als je door een vast voedingsschema bepaalde voedingsstoffen tekort komt.

Ik neem aan dat je niet iedere dag precies hetzelfde eet (niet iedere avond aardappels met broccoli en kip bijvoorbeeld). Mijn ervaring is dat het soms moeilijk kan zijn om door middel van een gevarieerd eetpatroon altijd aan je macro's te komen, dus je ontkomt er niet aan een aantal dingen vaker te eten. Voor mij is dit bijvoorbeeld havermout, tonijn en kwark (niet door elkaar haha).
Ik zou je wel afraden om je voedingsstoffen uit fastfood (burgerking) te halen omdat daar ook veel slechte voedingsmiddelen in zitten.
succes!

Eten gaat verder dan alleen macro's vitamines en mineralen. Eten zit bomvol stoffen die niet vernoemd worden. Biotine, bepaalde bacteriën enzovoort. Afwisseling is wel echt nodig om echt alles binnen te krijgen.

Meeste mensen eten al 10 jaar hetzelfde ontbijt en hetzelfde beleg in de middag op de boterham. Als die mensen menen dat je variatie moet hebben wijs ze dan even op dat feit en dat ze elke ma tot do stamp eten en vrijdag friet. Zogenaamd routine in de variatie.....

Zeggen mensen terwijl ze zelf elke dag de meest verschrikkelijke ongezonde rotzooi achteloos naar binnen stouwen waarna ze een lekker sigaretje opsteken onder het genot van een sixpack bier :').

Heb het me ook wel eens afgevraagd of een gebrek aan variatie kwaad kan, maar eiwit/vet/koolhydraat is gewoon wat het is, in welke voedingsmiddel het ook zit. Het is eerder voor de afwisseling dat ik wel eens iets anders wil pakken, maar geloof niet dat geen variatie een probleem is, eerder een dooddoener wanneer bepaalde voedingsmiddelen je tegen gaan staan omdat je het zoveel eet. En natuurlijk word het pas slecht als je door een vast voedingsschema bepaalde voedingsstoffen tekort komt.

Hmz dat vind ik wel erg kortzichtig.
En wat betreffende vitaminen, mineralen, vezels, spoor-elementen en dergelijke om nog maar te zwijgen over e-nummers, kleurstoffen en bewerkingen met bijbehorende rotzooi die in eten wordt gestopt.

En wat betreffende vitaminen, mineralen, vezels, spoor-elementen en dergelijke om nog maar te zwijgen over e-nummers, kleurstoffen en bewerkingen met bijbehorende rotzooi die in eten wordt gestopt.

Ik bedoel dan ook met de laatste zin dat je natuurlijk wel alle voedingsstoffen binnen moet krijgen, zoals vitaminen, vezels, etc. Wat betreft kleurstoffen en E-nummers, ik ga er eigenlijk vanuit dat iedere serieuze bodybuilder genoeg kennis heeft omtrent dat onderwerp, is voor mij eigenlijk vanzelfsprekend dat je als serieuze sporter zo schoon mogelijk eet? Vandaar dat ik daar niet eens bij stil stond :).

• Topic Starter Topic Starter

Ja maarja als ik zie wat ik voor mijn voedingschema at, dan at ik denk ik nog geen 50 % van de vitamine mineralen etc van wat ik nu eet. Moet je nagaan wat mensen eten die niet op hun voeding letten maar wel gevarieerd eten. Die krijgen meer troep binnen dan voedingstoffen lijkt me.

Als je maar aan alle voedingstoffen komt die je nodig hebt toch?:)

Ja maarja als ik zie wat ik voor mijn voedingschema at, dan at ik denk ik nog geen 50 % van de vitamine mineralen etc van wat ik nu eet. Moet je nagaan wat mensen eten die niet op hun voeding letten maar wel gevarieerd eten. Die krijgen meer troep binnen dan voedingstoffen lijkt me.

Als je maar aan alle voedingstoffen komt die je nodig hebt toch?:)

Agree

Enne Sanne: soms zie ik hier toch zaken voorbij komen waarvan ik denk.....
Als je ziet wat sommige supermarkten in (vooral) vlees en brood verstopt hebben zitten :rolleyes:

en achja, wat is gezond he: dat verandert ook wel vaker, de schijf van 5 is inmiddels wel behoorlijk achterhaald, maar werd toch jarenlang aangeprezen als "de manier om gezond eten inzichtelijk te maken"

[/B]

Agree

Enne Sanne: soms zie ik hier toch zaken voorbij komen waarvan ik denk.....
Als je ziet wat sommige supermarkten in (vooral) vlees en brood verstopt hebben zitten :rolleyes:

en achja, wat is gezond he: dat verandert ook wel vaker, de schijf van 5 is inmiddels wel behoorlijk achterhaald, maar werd toch jarenlang aangeprezen als "de manier om gezond eten inzichtelijk te maken"

Ja, klopt. Ik ben ook van mening dat je eigenlijk vooral zelf moet verdiepen in producten, op verpakkingen staat het soms mooi omschreven, maar ondertussen.. Ben daarom inmiddels bijvoorbeeld een fervent labeltjes-lezer geworden, als er "gezond", "slank" of "fit" op een verpakking staat is het 9 van de 10 keer alsnog troep. Als je je goed gaat verdiepen in de voedselindustrie is het echt schrikbarend..
Om trouwens nog maar niet van het Voedingscentrum te spreken. Ugh, muh, je merkt het vast, kan me er echt over opwinden, als consument word je erg snel misleid en krijg je al snel verkeerde voorlichting.

Ja, klopt. Ik ben ook van mening dat je eigenlijk vooral zelf moet verdiepen in producten, op verpakkingen staat het soms mooi omschreven, maar ondertussen.. Ben daarom inmiddels bijvoorbeeld een fervent labeltjes-lezer geworden, als er "gezond", "slank" of "fit" op een verpakking staat is het 9 van de 10 keer alsnog troep. Als je je goed gaat verdiepen in de voedselindustrie is het echt schrikbarend..
Om trouwens nog maar niet van het Voedingscentrum te spreken. Ugh, muh, je merkt het vast, kan me er echt over opwinden, als consument word je erg snel misleid en krijg je al snel verkeerde voorlichting.

grrr, ja, praat me er niet over :mad:

variëren is gezonder
verhoogt de kans op 'van alles genoeg en van niets te veel'

Laatst bewerkt:
Gewoon logisch nadenken en idd kritisch zijn over wat je binnenkrijgt. Als je al behoorlijk clean eet dan ben je al erg goed bezig. Wss is variatie idd wel beter (om de redenen hierboven genoemd door nickycf enz) maar je moet je ook bedenken dat het nooit perfect kan. Bepaalde regels mbt voeding zijn over een jaar alweer achterhaald.

Ik maak altijd 3 schema's die ik afwissel. Zelfde macro's en kcal aantal

Terug
Naar boven