Fitness Seller

Nieuw groentje

Denk dat je het idd in de voeding moet zoeken. Trainen is qua afvallen echt een klein deel, en spiermassa die je verliest tijdens een dieet train je er binnen een paar weken weer aan. Dat hele spiermassaverlies gebeuren is alleen belangrijk voor als je een bb show gaat doen en je dus niet vol kan proppen nadat je 2 kg spier kwijt bent geraakt.

In jouw geval (schildklier ed) lijkt het mij dat alleen een dieet met hele lage kcals en refeeds (wanneer het uitkomt, bijv in het weekend) goed werkt. Fruit zoals appels en vooral banaan en druiven laten staan. Het enige fruit waar je kleine hoeveelheden van kan eten zijn watermeloen en aardbeien. Alle pasta, rijst, brood kan dan ook niet. Moet je echt aan iets saais denken zoals groenten, vis, kwark and that's it.

Ik weet voor de rest niet aan wat voor een energiebehoefte je moet denken met een schildklieraandoening. Sommige vrouwen zitten al op iets van 1500 kcals, dus dat kan aardig lastig worden.

• Topic Starter Topic Starter
Denk dat je het idd in de voeding moet zoeken. Trainen is qua afvallen echt een klein deel, en spiermassa die je verliest tijdens een dieet train je er binnen een paar weken weer aan. Dat hele spiermassaverlies gebeuren is alleen belangrijk voor als je een bb show gaat doen en je dus niet vol kan proppen nadat je 2 kg spier kwijt bent geraakt.

In jouw geval (schildklier ed) lijkt het mij dat alleen een dieet met hele lage kcals en refeeds (wanneer het uitkomt, bijv in het weekend) goed werkt. Fruit zoals appels en vooral banaan en druiven laten staan. Het enige fruit waar je kleine hoeveelheden van kan eten zijn watermeloen en aardbeien. Alle pasta, rijst, brood kan dan ook niet. Moet je echt aan iets saais denken zoals groenten, vis, kwark and that's it.

Ik weet voor de rest niet aan wat voor een energiebehoefte je moet denken met een schildklieraandoening. Sommige vrouwen zitten al op iets van 1500 kcals, dus dat kan aardig lastig worden.

Ik wil niet echt 'diëten'. Ik wil mijn voedingspatroon finetunen. Met mijn aandoening werkt crashen niet. Ik moet geduldig zijn en zeker niet overhaast willen afvallen. Daarnaast ben ik 1.81 en redelijk stevig qua bouw, dus veel minder dan 1500 kcal per dag staat voor mij gelijk aan een hongerwinter :p

Maar wat zijn refeeds? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Ik hoor ook graag waarom appels het kwaad zijn, want zoals je misschien in mijn weekmenu hebt gespot houd ik wel van een appeltje (of twee) per dag. Dat bananen en druiven minder goed zijn wist ik al.

Ik wil overigens niet ondankbaar overkomen. Ik stel het op prijs dat je meedenkt, maar het de methode die jij omschrijft spreekt me niet zo aan.

On a side-note: Mijn eerste bakje kwark heb ik zojuist verorberd, na 40 minuutjes hardlopen. Ik heb wel gesjoemeld en 3 blokjes meloen fijngesneden en er doorheen geroerd. Helemaal naturel vind ik het echt niet lekker, maar misschien is dat wennen. Iemand nog kwark-pimp tips?

Denk dat je het idd in de voeding moet zoeken. Trainen is qua afvallen echt een klein deel, en spiermassa die je verliest tijdens een dieet train je er binnen een paar weken weer aan.
Onzin.

Laat ik je graag zien met foto's van mezelf (eerste post in mijn zomerlog).
Als je weinig / niet / verkeerd traint en vooral niet genoeg eet dan gaat heel het verhaal van WeekendWarrior niet op.

Verder denk ik dat je qua training gewoon zwaar moet gaan, en je spieren de kans moet geven evenwichtig te groeien.
Qua whey: een isolaat is altijd goed - en de boardsponsoren hebben gewoon goed spul voor een goede prijs.

---------- Toegevoegd om 09:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:05 ----------

Voldoende vis (tonijn uit blik :thumb:) krikt ook je eiwitten omhoog.

Ik wil niet echt 'diëten'. Ik wil mijn voedingspatroon finetunen. Met mijn aandoening werkt crashen niet. Ik moet geduldig zijn en zeker niet overhaast willen afvallen. Daarnaast ben ik 1.81 en redelijk stevig qua bouw, dus veel minder dan 1500 kcal per dag staat voor mij gelijk aan een hongerwinter :p

Maar wat zijn refeeds? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Ik hoor ook graag waarom appels het kwaad zijn, want zoals je misschien in mijn weekmenu hebt gespot houd ik wel van een appeltje (of twee) per dag. Dat bananen en druiven minder goed zijn wist ik al.

Ik wil overigens niet ondankbaar overkomen. Ik stel het op prijs dat je meedenkt, maar het de methode die jij omschrijft spreekt me niet zo aan.

On a side-note: Mijn eerste bakje kwark heb ik zojuist verorberd, na 40 minuutjes hardlopen. Ik heb wel gesjoemeld en 3 blokjes meloen fijngesneden en er doorheen geroerd. Helemaal naturel vind ik het echt niet lekker, maar misschien is dat wennen. Iemand nog kwark-pimp tips?

Het gaat om de balans , je kan heus wel bananen , druiven of appels eten. Sommige mensen zijn bang voor de koolhydraten ( voornamelijk de 'snelle' suikers)die er in zitten .

Onzin.

Als je weinig / niet / verkeerd traint en vooral niet genoeg eet dan gaat heel het verhaal van WeekendWarrior niet op.

Verder denk ik dat je qua training gewoon zwaar moet gaan, en je spieren de kans moet geven evenwichtig te groeien.
Qua whey: een isolaat is altijd goed - en de boardsponsoren hebben gewoon goed spul voor een goede prijs.

---------- Toegevoegd om 09:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:05 ----------

Voldoende vis (tonijn uit blik :thumb:) krikt ook je eiwitten omhoog.

Bedankt voor de tips.

Jouw foto's zien er trouwens fantastisch uit! Wat een verschil zeg!

Onzin.

Ik geloof best dat je veel water/spiermassa kwijt bent geraakt ipv vet. Ik kan ook wel raden wat je at: te weinig eiwit, teveel khs. Met genoeg eiwit en lage khs was dit in de eerste plaats nooit gebeurt, afgezien van totale kcals of trainschema.

Een ongetrainde vrouw die naar pakweg 20% BF wil verliest echt geen spiermassa, en het hele trainschema omgooien slaat nergens op want een kcal tekort en genoeg eiwit is het belangrijkste voor vetverlies en behoud van spiermassa. Dat betekent niet dat ik zeg dat trainen niks uitmaakt en dat het verspilling van tijd is ofzo, maar als je haar nu perfect zou laten trainen en de voeding hetzelfde zou houden dan ziet ze er over een jaar hetzelfde uit.

In meloen enz zitten minder kcals en meer voedingsstoffen. Maar verder is het geen ramp die appels.

Refeed is een tijdelijke verhoging van koolhydraten om spier en leverglycogeen aan te vullen zodat je kan trainen. Het is ook goed om vetverbranding op gang te houden en aangezien het voornamelijk je spierglycogeen aanvult wordt er minimaal vet aangezet (mits je vetinname laag houdt tijdens deze periode).

En verder, naja, niemand denkt "joepie, lekker dieten". Maar als je schildklier kaput is zie ik niet hoe je kan afvallen op pakweg 1700 kcals. De gemiddelde vrouw zit op slechts 2000 kcals.

Je kan wel makkelijk je energiebehoefte bepalen als je weet wat je at tijdens een periode dat je niet aankwam of afviel, in dat geval kan je gaan rekenen.

Wat ik eet staat in mijn weekmenu in de OP. Iets vergelijkbaars is zeker een jaar of twee mijn vaste prik. Met af en toe een week met wat meer biertjes in het weekend :P Ik heb een maand of twee geleden alle snacks verbannen, maar die at ik sowieso al weinig, dus dat heeft geen zoden aan de dijk gezet.

Ik heb mijn weekmenu gepost omdat ik een nieuw voedingsschema wil. Dit is dus niet poging 1. Mijn gewicht is al een tijdje redelijk stabiel. Je zou dus kunnen zeggen dat het menu in de OP mijn normale energiebehoefte goed weergeeft.

Ik heb al wel wat gelezen over diëten met weinig tot geen koolhydraten, zoals het South Beach dieet. Nu heb ik geen flauw benul of relatief veel koolhydraten eet of niet. Waarschijnlijk wel iets te veel. Ze helemaal bannen en dan langzaam invoeren lijkt me maar niets. Liever ga ik gewoon meteen naar een verhouding koolhydraten-vetten-eiwitten die gezond is.

Je eet eigenlijk vrij weinig van alles. Een normale vrouw met dit activiteitsniveau en dit dieet zou in 2 maanden al 5 kilo kwijt zijn, hoewel dit niet altijd het geval hoeft te zijn ivm water enz. Ik neem aan dat je echt niks kwijt bent? Ook geen broeken die losser zitten ofzo?

Om je een idee te geven wat per dag je moet eten om genoeg eiwit en lage khs binnen te krijgen:

1 bak kwark (500g)
500g mager vlees en/of vis
500g groenten/meloen/watermeloen/aardbeien

Ongeveer 1200 kcals (175+g eiwit/50<g kh/30<g vet). Als we aannemen dat je huidige kcals je onderhoud is verlies je hier ongeveer 0,5kg vet p/w mee.

Ik ben sinds ik me hier heb ingeschreven begonnen om wat meer eiwitten in mijn dieet te proppen. Het gaat nog niet van harte, maar we komen er wel. Ik ben ook overgestapt op 'complexere koolhydraten', zoals volkorenpasta en dat heb ik nog maar een keer op, terwijl ik normaal zeker drie keer in de week pasta at.

Ik moet wel nog steeds fatsoenlijke keukenweegschaal kopen, zodat ik kan uitrekenen op hoeveel calorieën ik zit met mijn normale menu. Zodra ik dat heb gedaan zal ik eens gaan nadenken over hoeveel lager ik wil gaan zitten.

Overigens vroeg ik me af hoe goed fetakaas is. Ik ben de verpakkingen van mijn voedsel wat beter gaan bestuderen. Gisteren stond er verse spinazie met rijst en fetakaas op het menu en ik zag dat daar toch wel veel eiwitten inzitten. Ook wel redelijk wat vet, maar niet alleen slechte vetten. Nadeel is de hoeveelheid zout. Nu voeg ik eigenlijk nooit zout toe aan mijn voedsel, dus af en toe een beetje extra is voor mij geen ramp.

500 gram kwark per dag eten gaat hem echt niet worden. Ik vind dat spul eigenlijk niet te hachelen en ben nog steeds op zoek naar tips om het wat smaakvoller te maken.

Ik geloof best dat je veel water/spiermassa kwijt bent geraakt ipv vet. Ik kan ook wel raden wat je at: te weinig eiwit, teveel khs. Met genoeg eiwit en lage khs was dit in de eerste plaats nooit gebeurt, afgezien van totale kcals of trainschema.

Dank je voor je conclusie, maar je hebt het mis.
Die 500gram kwark kwam ik wel aan per dag, plus verder goede verhoudingen eten zoals ze hier worden uitgelegd op DBB. (geen koolhydraatoverschot)

Net weer gaan hardlopen, 7km in 40 minuten (wat ik best awesome van mezelf vond). Nu had ik het ingenieuze idee om een beetje kaneel over mijn kwark te strooien. SLECHT idee als je al een droge b**kes hebt van het rennen :') Helaas is mijn eerste bak kwark nu leeg, dus kan ik geen nieuwe pakken.

dat is schrikken hè Centaur? Er bestaan legio vrouwen die van Voetbal en Bier houden:bierbang:

Goh, sta al maanden droog. Word al dronken als ik naar bier kijk maar goddank is snuiven/ ruiken van bier niet slecht voor een dieet;)
dus jij bent zo die aan me bier ruikt als ik in de kroeg sta?:mad:

Ik gebruik dit topic maar even voor een update!

Mijn weekmenu van vorige week:

Maandag
T: Klein glas magere yoghurtdrink (zonder suikers)
O: Meergranen broodje met zalmpate en sla, gekookt ei
L: Tomaten/basilicum soep met een volkoren broodje
D: Zilvervliesrijst 75g, haricot verts 150g, tilapiafilet (in beetje olijfolie gebakken)
T: Yoghurtdrink

Dinsdag
O: Donker volkorenbroodje zalmpate, rucola, + yoghurtdrink
T: Appel
L: Mais panini met 20+ kaas, becel pro-actief en een bordje rauwkost
T: Bakje kwark
D: Mix van volkorenpasta en gewone pasta 100g, tomatensaus, gestoomde broccoli (een halve) en een beetje parmezaanse kaas.

Woensdag
O: Kwark/yoghurt mix met een handjevol cruesli en 1/5 galia meloen
L: Dubbele volkorenboterham met krabsalade (de kantine had niet zoveel te bieden :P)
T: Twee surimisticks
D: Pandanrijst 75g, verse spinazie 200g, paar blokjes fetakaas
T: Kwark met een klein stukje meloen erdoor gesnipperd

Donderdag
O: Smoothie: 2 kiwi's, 1 banaan, magere yoghurt, sinaasappelsap
L: Donker volkoren panini met becel pro, 30+ kaas en komkommer
T: Blikje Cola Zero
D: Risotto 75g met tonijn uit blik, courgette en tomaat
T: Kwark (met kaneel :'))

Vrijdag (begin van mijn asociaal lange weekend!)
O: Gekookt ei, een meergranen boterham met zalmpate, komkommer en bladsla
T: 3 surimisticks
L: Dubbele geroosterde meergranenboterham met light margarine en banaan.
D: Kommetje mosterdsoep, boterham met zalmpaté, augurkjes en sla, boterham met kruidenkaas en sla, maiskolf met zout en peper, klein bakje Griekse salade.
T: Kwark met 1/4 appel

Zaterdag
O: Boterham met philedelphia light en sla
L: Helft van een klein meergranen stokbroodje met 30+ kaas en tuinkruiden uit de oven
T: Surimistick, 6 amandelen
D: Wok: garnalen, sugarsnaps, koriander saus + woknoodles
T: Kwark!

Zondag (opgestaan om half 1 :P Dus begon ik maar met de lunch)
O: Boterham 30+ kaas, light margarine, komkommer + gekookt ei
T: Liuk citroensorbet waterijsje
D: Pastasalade (50g pasta) met tonijn uit blik (op zonnebloemolie), cherrytomaatjes, amandalen en basilicum
T: Kwark + 1/4 appel

Mijn doel is om langzaam maar zeker wat kleine aanpassingen in mijn dieet te maken, totdat ik op een gezond niveau zit. Ik wil het niet te rigoureus doen, voor het geval mijn lijf het niet zo goed trekt. Daarom zit er niet heel veel verschil tussen vorige week (OP) en deze week. Ik heb minder fruit gegeten en minder cruesli. Daarnaast is er kwark bijgekomen.

Het kwark eten gaat me redelijk goed af. Ik haal ongeveer 2,5 portie uit een bak. Ik vind het alleen nog steeds niet lekker. Ik koop magere kwark van AH huismerk. Misschien heeft iemand nog een suggestie voor een smakelijkere variant?

Ik ben nog steeds op een queeste voor een digitale keukenweegschaal. Ik heb zo'n 'normale', maar die is alleen geschikt als het je niet uitmaakt dat je er misschien een gram of 10 naast zit :D

Sporten ging aardig deze week. Ik heb twee keer een uur krachttraining gedaan, op maandag en op woensdag. Op dinsdag en donderdag respectievelijk 45 minuten en 35 minuten hardlopen, en de andere dagen Pilates (45 minuten). Gisteren was mijn rustdag.

Alleen is het nu zo takkeheet dat de zin om te sporten me een beetje vergaat. Toen ik donderdagavond na het voetbal ging hardlopen ging ik echt kapot, en het was al half 11 's avonds. Ik ga eens overwegen om voortaan 's ochtends te gaan. Dan moet ik alleen wel erg vroeg mijn nest uit en daar ben ik niet zo goed in.

Verder heb ik mezelf eergisteren gewogen en was er wel iets af. Nu denk ik dat het vooral komt door het hete weer (vochtverlies etc, ik drink me een ongeluk) dus ga ik nog maar geen cijfers posten. Eerst eens kijken of het er af blijft.

Ik heb een tijdje terug een keukenweegschaal gekocht bij de Lidl in de aanbieding, top ding! (maar ja: hebben ze dus eens in de zoveel tijd)...

Verder moet je je personenweegschaal uit het raam gooien en een meetlint pakken, en natuurlijk elke maand foto's maken! (die hoef je niet te posten, als je ze maar voor jezelf maakt)

Kwark met wat nootjes is wel lekker (vind ik) of een schepje whey, of cacaopoeder / kaneel met wat vloeibare zoetstof.

Ik heb een tijdje terug een keukenweegschaal gekocht bij de Lidl in de aanbieding, top ding! (maar ja: hebben ze dus eens in de zoveel tijd)...

Verder moet je je personenweegschaal uit het raam gooien en een meetlint pakken, en natuurlijk elke maand foto's maken! (die hoef je niet te posten, als je ze maar voor jezelf maakt)

Kwark met wat nootjes is wel lekker (vind ik) of een schepje whey, of cacaopoeder / kaneel met wat vloeibare zoetstof.

Ik heb vorige week 'beginfoto's' gemaakt. Misschien post ik die nog wel over een tijdje, als ik ook al foto's heb waar progressie op te zien is :D.

Gewicht is voor mij wel een beetje een ding. Ik kom heel snel aan en wil dat een beetje in de gaten houden als ik dingen aanpas in mijn voedingspatroon. Ik kijk dus niet echt om te zien of ik ben afgevallen, maar meer om te zien of ik niet ben aangekomen. Nu was ik toevallig 1,5 kilo lichter, vandaar de mededeling. Een meetlint kopen is wellicht wel een plan. Ik zet hem op mijn eindeloze lijst met dingen die ik nog moet kopen :p

Bedankt voor de kwarktips! Zoals je misschien hebt gelezen was ik niet zo'n fan van kaneel in mijn kwark op dagen dat ik heb hardgelopen, maar wat gemalen nootjes lijkt me wel oké!

Wat vind je verder van mijn weekmenu? Nog tips? :)

Als de kwark te droog wordt door de kaneel kun je er in principe onbeperkt water bij gooien om het een 'drinkyoghurt' te laten worden.

Voor je weekmenu denk ik dat het belangrijk is om echt elke maaltijd een eiwitbron te eten, niet alleen een appel tussendoor, maar ook wat nootjes er bij. Of neem 2 gekookte eieren als tussendoortje, of sla met tonijn.

Ik kan wel wat noten meenemen naar mijn werk. Goeie tip! Voedsel dat snel bederft is geen optie, want ik heb geen koelkast tot mijn beschikking daar. Die tonijnsalade gaat 'm dus niet worden, tenzij ik hem als ochtendtussendoortje eet. Het probleem is alleen dat ik dan zelden honger heb.

Als ik thuis ben zijn surimisticks helemaal mijn ding :p Ik heb ontdekt dat die relatief veel eiwitten bevatten in verhouding tot het aantal kcal. Per 100g: 78kcal, 9,6g eiwit, 9,4 koolhydraten, 0,3 vet. In een pakje van 200 gram zitten er 12 en ik eet er meestal een of twee als tussendoortje.

Zijn eieren niet slecht voor je cholesterol? Ik houd me altijd braaf aan de volkswijsheid van max 3 per week.

Verder ben ik wel benieuwd of ik een beetje de goede kant op ga qua vetten en koolhydraten. Volgens mij zit daar nog veel ruimte voor verbetering.

Geen tonijnsalade, maar een krop sla kopen - in stukken snijden en blik tonijn door gooien.

Eieren & cholesterol = achterhaald (ik eet er 2 per dag zonder problemen).
Vetten en eiwitten kunnen iig een stuk hoger. Krijg je allebei te weinig binnen.

Terug
Naar boven