XXL Nutrition

Nieuwe fiets (MTB)

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.446
Lengte
1m89
Ik heb eigenlijk wel zin in een nieuwe fiets... Ik zat te denken aan een niet al te dure mountainbike, maar bij gebrek aan veel bos hier in de buurt zal ik er toch voornamelijk mee op de weg gaan fietsen ben ik bang (toch altijd leuke cardio hoor). Echter voor die enkele keer dat ik wel in de gelegenheid bent om off-road te gaan moet hij er wel geschikt voor zijn. Heuvels vind je hier in het Noorden NOG minder dan bospaadjes, maar ik verwacht dat het geen probleem zal opleveren mocht ik toch een keer in de Ardennen verzeild raken.

Iemand een suggestie of pointers om op te letten bij het uitzoeken van zo'n contraptie ? (soort remmen, banden, versnellingen, vering ?) Als ik hem lokaal koop kan ik waarschijnlijk mijn baas wel mee laten betalen (woon-werkverkeer).

Ik weet niet zoveel af van onderdelen op fietsen, maar je zal geen schijfremmen nodig hebben als je veel op de weg gaat fietsen (het staat natuurlijk wel heel mooi) Ik heb zelf een CUBE MTB gekocht. Ben daar zeer tevreden over en goede prijs/prestatie verhouding. Misschien voor jou ook interessant om naar te kijken? Je hebt budget, maar ook high-end modellen.

Als ik jouw was zou ik dan MTB banden pakken met alleen profiel aan de zijkant. Zijn genoeg goede merken op dat gebied vooral Michelin.

Wanneer je niet te duur uit wilt zijn zou ik gewone v-brakes pakken. Vragen minder onderhoud en is eenvoudig zelf te doen. Wil je hydraulisch of schijfremmen zou ik meteen voor duurdere gaan anders is het duurkoop.

Trouwens vering is niet eens nodig, fietst veel fijner als je niet veel off-road gaat. Voor die paar bergjes in Nederland. Kijk ga je nou kilometers afdalen dan is vering zeker handig. Op de weg en semi-off-road paden raak je er alleen maar extra energie (van het pompen) mee kwijt. Wel goed kijken soms is complete fiets met vering goedkoper als vaste voorvork.

Kijk eens op deze site www.mathsalden.nl. Echter groot assortiment tegen schappelijke prijzen. Heb zelf een Massini (huismerk) met volledige XT groep (V-Brakes) en mavic wielen + michelin slicks. Ben er super tevreden over. Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag. Salden is dan wel misschien niet lokaal helaas wel webwinkel.

Versnelling zijn altijd wel redelijk standaard voor MTB, dus daar hoef je niet echt naar te kijken. Achterblok gewoon 11 oplopend t/m 25 of eventueel lager.

Waarom geen koersfiets ? Kan je lekker hard mee doorfietsen :)

• Topic Starter Topic Starter
Waarom geen koersfiets ? Kan je lekker hard mee doorfietsen :)

De optie om af en toe van de weg af te gaan trekt me toch wel en om nu een cyclecrosser te gaan worden ... dat hoeft nu ook weer niet. (nog even los van het feit dat ik last van mijn rug krijg als ik lang te ver voorovergebogen op een fiets moet zitten)

Kijk eens naar het merk Merida/bulls/cube , goede prijs/kwaliteit.

Fiets zonder hydr schijfrem is bijna niet meer weg te denken , iets van een voorvork van rockshox 80mm en een XT schakelgroep. Dat moet wel te doen zijn , in het noorden heb je idd geen full suspension fiets nodig.

Als je niet constant in het terrein gaat rijden heb je geen Shimano XT nodig, SLX is dan voldoende.

Cube, Merida, Giant en nog wat andere merken hebben MTB's met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Een Giant Talon 0 heeft SLX-afmontage (XT achter derailleur) en dan ben je voor rond de 1000 euro klaar. Als je iets meer kan of wil uitgeven is een Giant Talon LTD een goede keuze, heb je Shimano XT afmontage en kwalitatief net wat betere onderdelen dan op de Talon 0.

Je kan ook kijken naar een 29-er, dat is een MTB met 28 inch wielen i.p.v. 26 inch. Heeft zeker voordelen als je veel op de weg rijdt. Rijd nu zelf ook op een 29-er en op de weg is het voordeel van een grotere wielmaat dat je wat makkelijker hoge snelheden behaalt. Minder omwentelingen nodig, wat efficienter is.

Ik was ook op zoek naar zo'n fiets en ben toen uitgekomen op een tweede hands Trek 7200fx.

Die fiets bevalt goed, soms eens een mtb-pad nemen, maar het meeste gewoon op de weg.
Ik heb er een tweede set wielen bij gekocht die wat minder sterk zijn en heb daar snelle banden onder liggen.
Onder de andere set zitten mtb/banden.

Groot verschil tussen weg en mtb is dat de kabels bij een wegfiets meestal onderlangs lopen. Als je dan t bos in gaat dan worden deze erg vies, en slijten dan sneller.

Ongeveer zoiets, heb ik nu.

http://fietsen-brommers.marktplaats...4T7DtPQ5iboMM/vAoykHi+Xr84jlVl&fta_ind=2&fs=1

ik heb wel het zadel en de handvatten vervangen voor wat comfortabelere.

En ik weet ook niet wat voor budget je hebt, je kan altijd iets kopen met betere onderdelen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Met 20 euro bij een zwerver kan je al een heel eind komen.

Ik dacht wtf, toen keek ik naar de leeftijd :roflol:

No offense :p

Zou niet voor een mtb gaan maar voor een atb. Aangezien je zegt meer op de weg te gaan rijden maar ook wel wat off road wilt. Mtb met dikke vering en hele brede banden zuigt echt energie.

ATB bestaat niet, dat is ooit uitgevonden omdat je in Nederland geen bergen hebt. Dan bekte het wat lekkerder om All Terrain Bike te zeggen i.p.v. Mountainbike.

Een MTB kan je gewoon uitrusten met slicks (zelf ook gedaan) en als de vering op stijf zet zal je daar verder ook weinig van merken als je op de weg rijdt.

• Topic Starter Topic Starter
ATB bestaat niet, dat is ooit uitgevonden omdat je in Nederland geen bergen hebt. Dan bekte het wat lekkerder om All Terrain Bike te zeggen i.p.v. Mountainbike.

Een MTB kan je gewoon uitrusten met slicks (zelf ook gedaan) en als de vering op stijf zet zal je daar verder ook weinig van merken als je op de weg rijdt.

Ik dacht dat ATB's wat lichter uitgevoerd waren ? smaller frame, iets minder stevig ? Ik zat al te denken aan een tweede setje banden voor als ik toch eens het bos in wil. Zoveel werk is het opzetten van een paar bandjes nu ook weer niet.

ATB is gewoon een andere benaming voor mountainbike.

Wordt postbode. Avonturen genoeg.

ik heb zelf een cube gekocht en ben daar heel tevreden over. Rijd er ook gewoon bijna dagelijks mee over de baan (thuis / gym) en heb er ook al langere stukken mee over de baan gedaan en zit nog redelijk comfortabel op de weg.

Geen schijfremmen, zijn sneller kapot dan V-brakes, geen fully pakken is niet nodig. Qua systemen van shimano, hoe duurder hoe lichter en kwalitatief iets beter, LX, XT, XTR ben niet meer op de hoogte van de huidige stand.

Als je in het noorden woont kan je naar de eilanden toe voor mooi offroad terrein

Terug
Naar boven