XXL Nutrition

Nieuwe fiets (MTB)

• Topic Starter Topic Starter
Hmmm hier om de hoek hebben ze deze: Merida Big nine TFS 300 D maar 800 euro is iets meer dan waar ik op gerekend had... Moest eigenlijk 200 euro af zodat ik wat ruimte heb voor accesoires enzo (wat heb ik eigenlijk nodig behalve extra bandjes (glad) en een helm ? (oh en misschien een spatbordje om niet ALLE modder in mijn nek te krijgen).

Wel een mooi fietsje

Wel binnen mijn budget ligt een Gazelle XR-1 maar da's geen 29'r

Meh .. misschien toch maar eens langs gaan om te onderhandelen over die Merida ...

http://www.pcp-bikes.be/

is een nonkel van me, als je echt professioneel advies wilt zou ik gewoon eens even een mailtje sturen.

Hmmm hier om de hoek hebben ze deze: Merida Big nine TFS 300 D maar 800 euro is iets meer dan waar ik op gerekend had... Moest eigenlijk 200 euro af zodat ik wat ruimte heb voor accesoires enzo (wat heb ik eigenlijk nodig behalve extra bandjes (glad) en een helm ? (oh en misschien een spatbordje om niet ALLE modder in mijn nek te krijgen).

Die merida is best een leuk fietsje. voorvork is niet alles maarja als je maar af en toe offroad gaat is het goed genoeg. ik kan je alvast vertellen dat je voor 200 euro geen fatsoenlijke mountainbike gaat vinden waar een beetje een leuk vorkje in zit en fatsoenlijk afgemonteerd is. 2de hands moet je toch al aan minstens 500 denken. framemaat is trouwens ook best belangrijk bij het uitzoeken van een fiets.

Enige wat me echt belangrijk lijkt, is het versnelingstype. Want wat je er ook mee gaat doen, dat blijft even kwetsbaar (zon ding is nu eenmaal niet vrij te houden van zand enzo).

Dingen zoals het frame klinkt leuk, maar met een beetje voorvering lijkt me dat verwaarloosbaar. Tenzij je echt van plan bent om er alleen mee te stunten.
Net als het gewicht,.. alsof het zoveel toevoegt als je mtb van bv carbon is, als je niet bloedserieus erop fietst. Banden zijn maar net afhankelijk van het soort terrein, en remmen zijn discutabel.

Ben zelf gecharmeerd van Trek. "Men" zegt dat je beter voor de velgremmen moet gaan als je veel modder doet, schijfremmen slijten snel. Weet niet zeker wat hier waar van is.

Wat leuke aanbiedingen http://www.12gotrading.nl/mountainbikes/29er/trek/[0,0,0,0]/10/2

Koop geen schrijfremmen iig. Of je moet ontzettende duren nemen die hydraulisch op oliedruk werken. Daarnaast zou ik voor voorvork vering gaan enkel en alleen.

Qua merk ben ik zelf erg te spreken over Trek en koop zeker geen ander fiets merk meer.

Mijn vader rijdt merida, rijdt zeker niet verkeerd. Vind enkel dat de trappers te dicht bij de grond zitten, weet niet of dit bij elke mtb type is van merida.

KTM heeft wel mooie fietsen. Het merk wat de meeste mensen enkel kennen van crossmotors. Ze maken ook degelijke mtb's.
Kijk ook effe op http://forum.mountainbike.nl/
Daar zitten meer kenners denk ik zo :)

gazelle :barf:
Hollandse fietsen zijn lelijk

Die Merida ziet er wel tof uit, enige minpunten zijn de voorvork en de alivio shifters.
ik zou wel nog voor een kilometerteller gaan (krijg je er wel gratis bij na wat onderhandelen).

Enige wat me echt belangrijk lijkt, is het versnelingstype. Want wat je er ook mee gaat doen, dat blijft even kwetsbaar (zon ding is nu eenmaal niet vrij te houden van zand enzo).

Dingen zoals het frame klinkt leuk, maar met een beetje voorvering lijkt me dat verwaarloosbaar. Tenzij je echt van plan bent om er alleen mee te stunten.
Net als het gewicht,.. alsof het zoveel toevoegt als je mtb van bv carbon is, als je niet bloedserieus erop fietst. Banden zijn maar net afhankelijk van het soort terrein, en remmen zijn discutabel.
volgensmij heb je geen idee waar je over praat.... :o
ik heb het over de frameMAAT... je hebt verschillende groottes kwa frames en als je een veel te grote of veel te kleine zoekt voor jou lengte dan gaat zoiets niet lekker fietsen. voorvering is ook zeer belangrijk. een voorvork is ongeveer het duurste onderdeel van een MTB dus je wil niet hebben dat die kapot gaat.

dit lijkt me een net fietsje voor TS:
http://link.marktplaats.nl/523176236
goed merk, geen schijfremmen, leuk afgemonteerd

Laatst bewerkt:
volgensmij heb je geen idee waar je over praat.... :o
ik heb het over de frameMAAT... je hebt verschillende groottes kwa frames en als je een veel te grote of veel te kleine zoekt voor jou lengte dan gaat zoiets niet lekker fietsen. voorvering is ook zeer belangrijk. een voorvork is ongeveer het duurste onderdeel van een MTB dus je wil niet hebben dat die kapot gaat.

dit lijkt me een net fietsje voor TS:
http://link.marktplaats.nl/523176236
goed merk, geen schijfremmen, leuk afgemonteerd
Tot een half jaartje terug was 150km per week echt het minimum voor mij, ik heb idd géén idee waar je over praat.

Framemaat, komop zeg, alsof iemand een fiets (mtb of gewoon) zou kopen in een juiste maat. Ik ben klein, en zoals je waarschijnlijk wel weet, zijn de meeste mtb's gericht op langere mannen.

En leuk dat jij het daarover hebt, maar was mijn vorige post een quote op jou? Reageerde ik daar ergens inhoudelijk op jou?

Voorvering is zo goed als standaard, achter niet. Je mag van goede huize komen, als je daarbij aan gewoon een standaard dingetje als beginner niet genoeg hebt.

In de juiste maat kopen is toch wel belangrijk, verkeerde houding kan funest voor je rug of knieen zijn. Tegenwoordig zijn er prima MTB's koop in een kleine maatvoering en genoeg merken hebben speciale damesmodellen.

Tegenwoordig zijn er prima MTB's koop in een kleine maatvoering en genoeg merken hebben speciale damesmodellen.
Mod trolling mod :roflol: Only mods allowed to troll mods???:(

Zelf vroeger nog met goedkope mountainbike uit fietsenwinkel gereden (500 €) en was heel degelijk. Vaak op MTB parcours gereden zonder problemen.
Tegenwoordig fietsen wel wat duurder geworden dus mss als minimum prijs 600-700€ zetten.

Of waarom niet zo 1? Als je er semiprofessioneel mee gaat rijden is het meer conditie training dan je zou denken :p.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Mod trolling mod :roflol: Only mods allowed to troll mods???:(

Misschien even kijken waar ik op reageer ;)

Overigens zelf in een grijs verleden fietsenmaker cq fietsenverkoper geweest en als ik een MTB of racefiets verkocht keek ik altijd goed of iemand een fiets kocht met de juiste maatvoering. Helemaal op maat gaat niet lukken met fabrieksmodellen maar meer dan 20 jaar terug had je al kleinere en grotere maten. Een goede houding op de fiets is gewoon erg belangrijk en een te kleine of te grote maat kopen valt meestal niet op te vangen door zadellhoogte, stuurpenlengte of hoek aan te passen.

mijne mag je hebben voor 300 euro, nieuw 900 Columbus, volledig LX, RockShox voorvork- vering.

Of waarom niet zo 1? Als je er semiprofessioneel mee gaat rijden is het meer conditie training dan je zou denken :p.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

crossen is vet en word vaak onderschat qua inspanning maar het kost echt veel knaken ;) niet alleen in aankoop maar ook in onderhoud, licenties, kleding, baanentree etc etc

In de juiste maat kopen is toch wel belangrijk, verkeerde houding kan funest voor je rug of knieen zijn. Tegenwoordig zijn er prima MTB's koop in een kleine maatvoering en genoeg merken hebben speciale damesmodellen.
dat zeg ik toch juist? Zo moeilijk is het niet om de juiste maat te vinden, zelfs niet met mijn lengte

Voor dames modellen betaal je trouwens regelmatig meer dan hetzelfde formaat mannen model, dus ik heb gewoon een mannen fiets

Terug
Naar boven