Je zegt:
Je maakt nu bijna een vergelijking met WO1, of bijvoorbeeld de NAVO en het Warschaupact. Een aanval op 1, is een aanval op allen. Dat is natuurlijk niet het geval. Rusland bondgenoot van Syrië? Klopt:
dat komt omdat het nog steeds zo is dat wanneer er één NAVO-lid wordt aangevallen, de andere als het ware verplicht zijn om ter hulp te komen (artikel 5) echter is dat tot nu toe pas 1 keer voorgekomen en dat was met 9/11
Dat zij deze relatie willen behouden is eigenbelang. Daarom steunen zij Assad. Dit betekent niet dat zij zo verweven zijn dat als Noord-Korea de situatie uit de hand laat lopen, zij Syrië bellen (hoe kom je er überhaupt bij dat Assad de middelen heeft om ook maar iets te ondernemen op dit moment?) en dat Rusland dan ten wapens trekt. Dit zal namelijk hun belang weer schaden.
Syrië zie ik op zichzelf niet als groot gevaar. het gaat om de banden met rusland, o.a. wapenhandel e.d. zoals je die benoemd. Die samenwerking en het meeslepen op dat gebied is een "doemscenario", het gaat me meer om de mensen die standvast houden dat er geen mogelijkheden zijn. mogelijkheden uitsluiten zie ik als naïef (no offense)
Noord-Korea is helemaal niet belangrijk, voor niemand. Kijk, een Rusland zal het vast wel best vinden dat dit regime er blijft, zij hebben zelf ook weinig met echte democratie en mensenrechten. Maar oorlog voeren om Noord-Korea? Welnee.
kans is klein inderdaad dat rusland zich er direct mee zal bemoeien, maar die kans is daarentegen niet uitsluitbaar
Verder heb je het erover dat landen hun defensiebudgetten hebben vergroot. Dit weet ik niet, zou kunnen. Maar dit betekent niet dat er een oorlog nadert. Nogmaals, een oorlog komt er niet zomaar. Je zou wellicht juist blij moeten zijn dat zij dit doen, dan is er namelijk machtsevenwicht. Niet voor niets zijn er veel mensen die denken dat het in de Bi-polaire wereld van de Koude Oorlog veiliger was dan in de Multi-polaire wereld erna.
Maar het belangrijkste is: Deze dreigende taal wordt vooral gezien als deel van de binnenlandse politiek van Kim-Un. Hij wilt zijn macht consolideren door een crisis te doen ontstaan waarin hij de held speelt. Het is alleen moeilijk in te schatten voor analysten hoe gestoord die gast nou werkelijk is. Daarom zijn zij natuurlijk nu bezig met het sturen van vliegdekschepen e.d.
Ik zie zijn gedrag inderdaad ook als machtsvertoon en testosteronoverschot oid, het is inderdaad de vraag hoe hij denkt aangezien hij ook is opgevoed op de "noord koreaanse" manier waarin NK het sterkste en het beste is en alle ellende wordt verbloemd.
---------- Post toegevoegd 4 April 2013 om 13:23 ----------
O en China heeft N-K lang verdedigd omdat het mede-commies waren, maar China is de streken van het kleine broertje langzamerhand ook zat. Dit soort gedrag is slecht voor business.