XXL Nutrition

oefeningen voor wijde rug

En kun je dan bij T-bar rows beter je handen zo breed mogelijk nemen of op schouderbreedte?

Roeien en of chinnen.

schouder breedte. Je kan ook gewoon de stang beetpakken ipv het T stuk te gebruiken :)

alle zware basisoefeningen voor de rug;)

Hmm mijn rug werd aardig wijd door alleen al roeien.
Heb in het verleden afgewisseld tussen 2 trainingen.

1e trainingen: Heavy
Reverse grip barbell row
Deadlift
Dumbbell row
T-bar row
4-8 reps

2e training: light
Pull down
Reverse pull down
One arm cable row
8-12 reps

SHUTTERSPEED zei:
palmen weg van je gezicht
bekijk dit anders even:
Sneller Een Bredere En Dikkere Rug

Op deze site staat als laatste oefening de "behind the neck latt pulldown"
Ik deed deze ook altijd achter mijn nek, tot ik op de sportschool het advies kreeg deze aan de voorkant uit te voeren ivm met belssures.

Hoe denken jullie hier over, is een behind the neck mits gecontroleerd beter of toch liever aan de voorkant van het lichaam ??

behind the neck word meestal afgeraden omdat het nogal voor wat stress in het schoudergewricht levert. mits je een goede uitvoering hebt en warme schouders hebt moet t naar mijn idee niet zo'n probleem zijn.
aan de voorkant uitvoeren werkt ook goed hoor, helemaal bovenin strekken wel met spanning erop, dan naar beneden trekken tot bovenkant borst.

Wat me wel opvalt is dat de meesten hier nog steeds de Arnold-onzin van wijd chinnen en roeien aanhouden...

Probeer het nou eens uit: trek met een brede grip en kijk waar je het voelt als je je rug goed aanspant. Een brede grip voel je aan de binnenkant, niet aan de buitenkant van je rugspieren. Wil je de buitenkant van die spieren aanpakken - en je rug dus breder maken - dan kun je het beste een smalle grip aanhouden. Houd je handen maar eens recht voor je en trek je ellebogen recht naar achteren, druk je borst naar voren en knijp je schouderbladen samen. Waar voel je dat voornamelijk? Buitenkant!

Kijk eens hoe Yates het doet, of Cutler. Voornamelijk smalle grepen. Geloof me niet maar probeer het gewoon. Als je je rug goed aanspant, iets wat je trouwens maar weinigen goed ziet doen, dan zul je duidelijk het verschil voelen.

Ben je effies kwijt, /-\naboliC...

Degluiperd zei:
Op deze site staat als laatste oefening de "behind the neck latt pulldown"
Ik deed deze ook altijd achter mijn nek, tot ik op de sportschool het advies kreeg deze aan de voorkant uit te voeren ivm met belssures.

Hoe denken jullie hier over, is een behind the neck mits gecontroleerd beter of toch liever aan de voorkant van het lichaam ??
De meeste trainers raden behind the neck pulldowns af. Ik ben het gedeeltelijk met ze eens, als je schoudergewrichten niet flexibel genoeg zijn om de beweging te maken, dan kun je het beter niet doen.

Wanneer je de oefening doet zoals de meesten - recht naar beneden trekken en dan snel je hoofd naar voren buigen en de stang je nek in trekken - dan heb je er weinig aan. Zorg ervoor dat je ver naar voren leunt met je rug ietwat hol en trek je schouderbladen goed tegen elkaar aan. Doe je dat niet, dan heeft het weinig zin en is het een leuke bicepsoefening :rolleyes:

Hetzelfde geld eigenlijk voor behind the neck presses: heb je de flexibiliteit niet, dan moet je het zeker niet doen. Het kan je je rotator cuff spieren kosten als je toch probeert de beweging te forceren.

@ stijn de vos:
moet je je niet zo gek druk om maken. Een deel van waar je naar vraagt is wss genetisch bepaald. Bij sommige lijken de lats heel hoog te beginnen, bij anderen redelijk laag op de rug.
Ik schat dat je nog niet gek lang traint (no offence) en dus ga je als een speer op om het even wat, als je je voeding lekker op orde hebt.
Maar leer iig optrekken (met gewicht), deadlifts en (BO)Rows. Dat is de basis imo. Leverholds (turn oefeningen), Snatches en Cleans hebben imo ook erg leuke dingen in petto voor een ongetrainde rug :D

Roeien, chinnen, etc.
Als je net begint met trainen maakt het idd niet zo gek veel uit wat je doet zoals builderb dat al aangeeft.

Chins met 20kg gewicht om je middel, bent over rows,lateral raises
gr
johncs

die lateral raises maken je rug echt dik he:D

ontopic ik doe alleen maar chins/rows/deadlifts meer niet en het werkt:p

Nee maar die zijn voor de zijkant van je schouders toch?
Heeft dat dan niets met schouderbreedte te maken?
Schouderbreedte is afhankelijk van de lengte van je sleutelbenen dat is aangeboren dat kan je niet veranderen!
Dus als je van je eigen niet zo breed bent kan je met die zijkant toch wel wat goed maken denk ik?

Ja, je moet het langzaam opbouwen maar daar moet je toch wel naar toe werken als je breder wilt worden .
gr
johncs

Of zorgen dat je zelf steeds zwaarder word :)

Terug
Naar boven