MuscleMeat

olie, het zwarte goud, en onze toekomst

Auto's aan de praat krijgen zonder olie.Heel simpel maar ook heel moeilijk ;)

Maar de prijs van kunststof zal daardoor ook flink stijgen. Hout en beton zijn duur, maar niet vergelijkbaar met kunststof, qua toepassingsmogelijkheden, of verwerkingsgemak (en precisie!) Veel plezier met je betonnen broodbak, of je houten monitor :D
Van boterhamzakjes tot PC's tot de luxaflex en CD's....

Ik heb nog nooit gehoord van een andere manier om kunststof te verkrijgen, maar het zou kunnen. (link?) Zal wel een heel beste manier moeten zijn, om aan de huidige vraag te kunnen voldoen.

Kunststof is nu meestal erg goedkoop dus als de olieprijs verdubbelt of verviervoudigt zal kunststof nog steeds redelijk betaalbaar blijven. De kritische prijs voor benzine is veel lager dan voor kunsstof. In een PC van honderden euro's zit voor een paar euro kunsstof, laat dat in de toekomst een paar tientjes worden, big deal. Op het moment dat vrijwel niemand meer kan autorijden op benzine is kunsstof nog steeds rendabel denk ik, je zal hooguit iets minder vaak je AH boodschappentas vergeten opnieuw te gebruiken. :D

Wellicht wordt staal, hout enz. ook vaker gebruikt, is ook een wat mooier materiaal als je het mij vraagt.

We moeten minder afhankelijk worden van olie, dat is duidelijk. Europa moet hier de voortrekker van zijn. Biodiesel is trouwens geen echt goed alternatief, deels nog steeds slecht voor opwarming klimaat en verhoogt de voedselprijzen.
Auto's die op pure biobrandstof rijden zijn niet slecht voor 't klimaat, als CO2 uberhaupt al iets te maken heeft met de huidige klimaatveranderingen.

Kunststof is nu meestal erg goedkoop dus als de olieprijs verdubbelt of verviervoudigt zal kunststof nog steeds redelijk betaalbaar blijven. De kritische prijs voor benzine is veel lager dan voor kunsstof. In een PC van honderden euro's zit voor een paar euro kunsstof, laat dat in de toekomst een paar tientjes worden, big deal. Op het moment dat vrijwel niemand meer kan autorijden op benzine is kunsstof nog steeds rendabel denk ik, je zal hooguit iets minder vaak je AH boodschappentas vergeten opnieuw te gebruiken. :D

Wellicht wordt staal, hout enz. ook vaker gebruikt, is ook een wat mooier materiaal als je het mij vraagt.

Het ging me erom dat ik me afvroeg wat er zou gebeuren als de olie 'op is'. Waar halen ze een vervangend product vandaan dat in zo belachelijk veel soorten en maten te maken is? Staal en hout kunnen imo absoluut niet tippen aan de mogelijkheden van kunststof.

De prijs boeit me dan nog niet eens zo. (had ik dus ook beter niet op in kunnen gaan, bedenk ik me nu:o). Puur het praktische nut van kunststof is zóóó belachelijk immens.

Niet alleen de prijs is van belang qua 'toekomst'. Het moet voor handen zijn. Als het niet over 100 jaar is, dan wel over 200 jaar: maar het raakt een keer op. Lijkt me.

Olie, of kunsstof, is niet een element dat niet geproduceerd kan worden. Ik ben geen chemicus maar ik kan me zo voorstellen dat je kunststoffen ook uit synthetische olie kan maken, bijvoorbeeld uit biobrandstoffen. Of je kan kunststoffen recyclen.

Plastic wordt al uit andere bronnen gefabriceerd maar het is nog wel duurder om te maken dan plastic uit petroleum. Als olie duurder wordt zal er vanzelf meer geleund worden op dat soort fabricageprocessen alleen is het probleem dat er momenteel nog geen al te grote variatie is zoals bij plasticsoorten uit petroleum.

Olie, of kunsstof, is niet een element dat niet geproduceerd kan worden. Ik ben geen chemicus maar ik kan me zo voorstellen dat je kunststoffen ook uit synthetische olie kan maken, bijvoorbeeld uit biobrandstoffen. Of je kan kunststoffen recyclen.

Recycling levert inferieur materiaal op voor zover ik weet. De biobrandstoffen zouden heel goed kunnen. Heb ik geen weet van.

Plastic wordt al uit andere bronnen gefabriceerd maar het is nog wel duurder om te maken dan plastic uit petroleum. Als olie duurder wordt zal er vanzelf meer geleund worden op dat soort fabricageprocessen alleen is het probleem dat er momenteel nog geen al te grote variatie is zoals bij plasticsoorten uit petroleum.

Ik hoop het voor de wereld over 200 jaar :D
Die variatie lijkt me een kwestie van tijd. Als je ziet wat er sinds de uitvinding van de kunststoffen en nu aan bizarre ontdekking gedaan zijn op dat vlak...

Kunststof recyclen gaat moeilijk i.v.m. de achteruitgang van de kwaliteit van kunststof bij faseverandering.

Die andere dingen, als 't rendabel was werd dat nu ook al gedaan..

Kunststof recyclen gaat moeilijk i.v.m. de achteruitgang van de kwaliteit van kunststof bij faseverandering.

Die andere dingen, als 't rendabel was werd dat nu ook al gedaan..

Wordt natuurlijk rendabeler naarmate de markt zich moet aanpassen aan de olievoorraad.

Ja, ten opzichte van 't alternatief. Maar 't gaat er zeker niet goedkoper op worden..

Nee maar ook niet extreem veel duurder. Zoals ik al eerder zei is het geen ramp als het 2 of 3 keer duurder wordt, het kost nu bijna niets.

• Topic Starter Topic Starter
Ander nadeel van biokunststoffen niet zo stabiel blijken als die uit aardolie. Zo zijn niet alle huidige productieprocessen te gebruiken, omdat de smelttemperatuur en de temperatuur waarbij de kunststof uit elkaar valt te dicht bij elkaar liggen.
(maar dit komt van een arftikel dat al een paar jaar oud is)

Mwa... het begint bij E1.20-1.30 per kg. Dus gratis is het nu ook weer niet.
Dat zijn de prijzen van bijvoorbeeld granulaat voor de fabrieken. Voor het dan als klaar product bij de consument wordt aangeboden, mag je de prijs verviervoudigen. Dus als de grondstof 2x duurder wordt, wordt het artikel voor de consument ongeveer 8x duurder...

Dat zijn de prijzen van bijvoorbeeld granulaat voor de fabrieken. Voor het dan als klaar product bij de consument wordt aangeboden, mag je de prijs verviervoudigen. Dus als de grondstof 2x duurder wordt, wordt het artikel voor de consument ongeveer 8x duurder...

Zo werkt het natuurlijk niet. Olie is als grondstof ook vier keer duurder geworden dan eind jaren 90 maar het eindproduct benzine is dat zeker niet. Net zo goed als de stijgende cacaoprijzen of andere grondstofprijzen niet direct leiden tot een verveelvoudiging van de kosten. Grondstofprijs maakt meestal maar een klein onderdeel uit van de totale prijs van een product, bewerking, transport, opslagen etc zijn meestal veel bepalender voor de eindprijs.

Overigens, nu hebben we wel een bio-alternatief voor de grondstof genoemd, maar er hangt ook nog een productieproces aan vast.

Denk bijvoorbeeld aan al die productiemachines, hun vervaardiging (en materiaal), de matrijzen en mallen, hun smering en waar ze hun energie vandaan halen. Of alle assemblagemachines en vulmachines...

Kromme conclusie.

Waarom zou als de grondstof twee keer zo duur wordt de consumentenprijs 8 keer hoger worden? 1x4=4 2x4=8 de consumentenprijs wordt dus ook twee keer zo hoog als hij was, ik denk dat je in de war bent met het feit dat hij 8 keer duurder wordt dan de oorspronkelijke grondstofprijs.

Anyway, ik vind dit gepraat over plastics niet echt ter zake doen. Het probleem van duurdere olie op zichzelf is denk ik veel groter dan bijeffecten als hogere plasticprijzen. Alternatieve energiebronnen zijn moeilijker te vinden dan alternatieve kuststoffen.

• Topic Starter Topic Starter
Anyway, ik vind dit gepraat over plastics niet echt ter zake doen. Het probleem van duurdere olie op zichzelf is denk ik veel groter dan bijeffecten als hogere plasticprijzen. Alternatieve energiebronnen zijn moeilijker te vinden dan alternatieve kuststoffen.

Ze hebben beide dezelfde problemen: niet zo veelzijdig, niet zo makkelijk in te zetten, vergen een enorme investering, hebben een andere infrastructuur nodig, en zullen nooit volwaardige vervangers zijn. Dus de oplossing is simpel: minder verbruiken. Alleen probeer dat maar eens te verkopen aan Jan Modaal.

Ik vraag me af of er nooit volwaardige vervangers te vinden zijn. Zeker voor plastic uit andere bronnen dan petroleum zullen de kosten op den duur alleen maar dalen.

Volwaardige brandstofvervangers vinden gaat denk ik ook wel lukken. Als bijvoorbeeld fuel cells goedkoper gefabriceerd kunnen worden en je op grote schaal waterstof kan aanbieden heb je al een goede vervanger. Waterstof en zuurstof zijn in principe ongelimiteerd beschikbaar.

Terug
Naar boven