Fitness Seller

olie, het zwarte goud, en onze toekomst

Idd, landbouwgrond is al schaars genoeg.

Ik denk dat ie de productie van auto's bedoeld Zelda, maar idd massaal op biobrandstof rijden gaat problemen opleveren. zullen daarom wel verschillende "concurerende" aandrijvingen komen.

Zo werkt het natuurlijk niet. Olie is als grondstof ook vier keer duurder geworden dan eind jaren 90 maar het eindproduct benzine is dat zeker niet. Net zo goed als de stijgende cacaoprijzen of andere grondstofprijzen niet direct leiden tot een verveelvoudiging van de kosten. Grondstofprijs maakt meestal maar een klein onderdeel uit van de totale prijs van een product, bewerking, transport, opslagen etc zijn meestal veel bepalender voor de eindprijs.
Tja, ik ben als industrieel product ontwerper alleen bekend met de productie van consumentenproducten en onderdelen daarvoor. Wij kregen op de opleiding de stelregel voor de schatting van de consumentenprijs: consumentenprijs = kostprijs x 4
Bij veel producten is de materiaalprijs het grootste deel van de kostprijs (bijvoorbeeld bij waterflesjes waarvan de oplage ook enorm is).
De factor 4 is inclusief de kosten die de fabriek er verder aan heeft en wat alle tussenhandelaren eraan willen verdienen.

Om de consumentenprijs, ondanks de marges van de tussenhandelaren, toch betaalbaar te houden, wordt dus vaak uitgeweken naar Azie, waar bijvoorbeeld mankracht geen drol kost.

Maar als de olieprijzen stijgen zullen ook de andere kosten hoger worden. Intern en extern transport wordt duurder, machines en matrijzen worden duurder (zowel in aanschaf als in onderhoud), overhead kosten worden hoger.
Als naderhand door de hogere grondstofprijzen inferieure kunststoffen worden gebruikt, zullen afval en uitval ook hoger zijn. En die kosten zullen uiteindelijk ook weer naar de consument worden doorberekend.

Waarom zou als de grondstof twee keer zo duur wordt de consumentenprijs 8 keer hoger worden? 1x4=4 2x4=8 de consumentenprijs wordt dus ook twee keer zo hoog als hij was, ik denk dat je in de war bent met het feit dat hij 8 keer duurder wordt dan de oorspronkelijke grondstofprijs.
Ja, je hebt gelijk. Ik was daardoor in de war.
Bedankt voor het opmerken!

ok :) Laat niet weg dat de productie van auto's de echte belasting is voor het milieu.

Olie opraken. :roflol: Wahaha!! Over 1000 jaar is het er nog. Onder de poolkappen alleen al zit een godsvermogen. En de uitstrekking v/d aarde kent nog zoveel ongeidentificeerde oppervlakken.

De vraag is alleen wat het rendement is, de olie in Irak ligt vrij hoog aan het oppervlak. Daarom wil de Vs daar zo graag zijn. In Drenthe hebben we zelfs nog veel olie en alleen de winst marge is ZOVEEL kleiner vanwege de diepe ligging.

Je hoeft niet bang te zijn dat wij ooit een tekort hebben, alleen een vastgelopen economie door de dure winning, mager rendement en markt is een 'gevaar'.

Het is allemaal economische toekomst, de koopkracht kan dalen. Je hoeft niet bang te zijn dat ons levenstoevoer geen circulatie meer kent.

Bovendien is liegen over olievoorraden een prima machtsmiddel om vertrouwen te doen kelderen in het belang van de oliebezittende partijen.

De wietplant kan oneindig veel goedkoper verpakkingsmateriaal produceren dan vervuilend plastic. Maar DuPont wil graag z'n miljarden onderneming in stand houden. Laat je niet gek maken door kapitalisten, het enige wat telt is zakelijk en politiek belang en macht bezit naar zich toetrekken en gevestigde belangen in stand houden.

Alleen politiek gezien kun je zonder olie zitten vanwege internationale conflicten of boycots, maar de werkelijk aanwezigheid van het zwarte goud is nog voor eeuwen verzekerd.

Als bij wijze van spreken alle Joden Israel verlaten, is er in 1 klap meer olie. Niet de aanwezigheid, maar wel de toegangelijkheid tegen een veel lager tarief.

• Topic Starter Topic Starter
Olie opraken. :roflol: Wahaha!! Over 1000 jaar is het er nog. Onder de poolkappen alleen al zit een godsvermogen. En de uitstrekking v/d aarde kent nog zoveel ongeidentificeerde oppervlakken.
Dat heeft ook niemand betwist hier, voorzover ik zie?

Je hoeft niet bang te zijn dat wij ooit een tekort hebben, alleen een vastgelopen economie door de dure winning, mager rendement en markt is een 'gevaar'.
Dat is het enige gevaar dat telt.

Trouwens nog een leuk interview met Jeroen van der Veer, voorzitter van het Comité van Directeuren van Shell:
Shell in Nederland - Shell Venster januari / februari 2008

Vooral als je dat positieve verhaal vergelijkt met een stukje uit een intern bericht dat hij bij Shell heeft rondgestuurd:
We are experiencing a step-change in the growth rate of energy demand due to population growth and economic development, and Shell estimates that after 2015 supplies of easy-to-access oil and gas will no longer keep up with demand.

Kortom: $100 per vat is dan niet meer de uitschieter, maar de basis.

Laatst bewerkt:
Vraag me echt of wat voor gevolgend dit allemaal op termijn gaat krijgen met die snelstijgende prijzen.

'Tweehonderd dollar vat olie reëel'
NEW YORK - Het is waarschijnlijk dat een vat ruwe olie in 2010 meer dan tweehonderd dollar kost. Dat stelt de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs in een dinsdag vrijgegeven onderzoeksrapport.

http://www.ad.nl/economie/2273644/Tweehonderd_dollar_vat_olie_reel.html

Vraag me echt of wat voor gevolgend dit allemaal op termijn gaat krijgen met die snelstijgende prijzen.

NEW YORK - Het is waarschijnlijk dat een vat ruwe olie in 2010 meer dan tweehonderd dollar kost. Dat stelt de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs in een dinsdag vrijgegeven onderzoeksrapport.

Yep, heb dit gisteren ook gehoord op de radio. Is hetzelfde kantoor dat ook de 100 dollar-grens voorspelde. Gezaghebbend dus.

Als gevolg van dit bericht klom de olieprijs spontaan naar 125 euro.:eek:

Perverse trekjes van de markt:(

Las net ook dat de dollar waarschijnlijk uiteindelijk een halve euro waard wordt.. Dus valt allemaal nog mee.

Niets anders dan dat we moeten accepteren dat inleveren reeel is wat betreft mogelijkheden in het leven. Je beperkter bent en minder besteding hebt in je vrije tijd.

Het is gewoon de adapatie die we ontwikkelend hebben door de eeuwen heen.

Daar waar voor ons het verschil geldt van stijgende voedselprijzen en brandstof, zijn er elders in de wereld bevolkingen die van bedelen belanden in een situatie met het net kunnen kopen van dagelijks eten met een vast dak boven hun hoofd.

De middenklasse in grote delen van Azie die nu nog arm zijn t.o.v onze middenklasse zullen een inhaalslag maken.

En in de Arabische wereld popt er een schitterende decadentie uit de grond waar de Westerse toeristen terecht zullen kunnen.

Vergeet ook niet dat het Nederlandse aardgas fors in verkooprijs stijgt. :D Die 1/3 de die er nu nog in Slochteren zit had al een rendement van 128 miljard dacht ik.

Niets anders dan dat we moeten accepteren dat inleveren reeel is wat betreft mogelijkheden in het leven. Je beperkter bent en minder besteding hebt in je vrije tijd.

Het is gewoon de adapatie die we ontwikkelend hebben door de eeuwen heen.

Daar waar voor ons het verschil geldt van stijgende voedselprijzen en brandstof, zijn er elders in de wereld bevolkingen die van bedelen belanden in een situatie met het net kunnen kopen van dagelijks eten met een vast dak boven hun hoofd.

De middenklasse in grote delen van Azie die nu nog arm zijn t.o.v onze middenklasse zullen een inhaalslag maken.

En in de Arabische wereld popt er een schitterende decadentie uit de grond waar de Westerse toeristen terecht zullen kunnen.

Vergeet ook niet dat het Nederlandse aardgas fors in verkooprijs stijgt. :D Die 1/3 de die er nu nog in Slochteren zit had al een rendement van 128 miljard dacht ik.

De steenkool in België ook:roflol:

Ik raak er eigenlijk steeds meer van overtuigd dat olie de komende jaren alleen maar duurder wordt. Er is geen enkele reden waarom de huidige prijzen omlaag zouden gaan. De vraag wordt alleen maar hoger en de productie houdt dat zeker niet bij, die neemt waarschijnlijk zelfs af. Ik investeer alvast zwaar in isolatie en zuinige elektrische apparaten bijvoorbeeld.

Klinkt misschien paniekerig maar wacht maar af.

De wietplant kan oneindig veel goedkoper verpakkingsmateriaal produceren dan vervuilend plastic. Maar DuPont wil graag z'n miljarden onderneming in stand houden. Laat je niet gek maken door kapitalisten, het enige wat telt is zakelijk en politiek belang en macht bezit naar zich toetrekken en gevestigde belangen in stand houden.

Alleen politiek gezien kun je zonder olie zitten vanwege internationale conflicten of boycots, maar de werkelijk aanwezigheid van het zwarte goud is nog voor eeuwen verzekerd.

Als bij wijze van spreken alle Joden Israel verlaten, is er in 1 klap meer olie. Niet de aanwezigheid, maar wel de toegangelijkheid tegen een veel lager tarief.
Onafhankelijke bron voor dat van wiet?, Dan zou riet ook gaan?

Als Israel er weggaat dan zal er wel ergens een conflict in die regio zijn, Mensen hebben geen uitlaat klep: burgeroorlog enz.

Marky: Wat jij zegt is gedeeltelijk waar.. We hebben nog genoeg op plekken waar we het nog niet pakken kunnen. Aan de andere kant heb je china die nu de rijzende ster is. Het zijn er zoveel die nu opeens een boost vinden in ontwikkeling gaan ze in eenr edelijke korte tijd absurt veel vragen aangezien daar veel minder in de grond zit. Sommige landen aan die kant importeren niet voor niks alles. De markt is daardoor allang een klap aan het krijgen spullen voor ons worden schaarser om het zo te zeggen. De prijs word hoger.

Wie kan nu eerlijk zeggen hoeveel er nog in de grond zit? Niemand want de wereld hebben we nog lang niet helemaal ontdekt. Dus zeggen dat er nog superduperveel is is te snel gezegt en niet onderbouwd.

Buiten dat allemaal speculeren we natuurlijk er lekker op los maar misschien moeten we buiten het doosje denken. Waterstof is al lang en breed beschikbaar(auto probleem). Als we ons vervoer zouden veranderen naar andere middellen buiten biobrandstof en olie. Het volgende punt is als jij je oude 7liter diesel/benzine race apparaat van de vorige eeuw wegdoet omdat de nederlandse staat het te duur maakt voor je gaat die de handel in en doet die in afrika nog eens tien jaar doortuffen. Dus terwijl wij hier ons scheel betalen blijft het milieu verontreinigd worden omdat wij auto's kopen om een beter milieu te creeeren blijven onze oude auto's nog een tijd rijden. Natuurlijk zijn wij als land vooruitstrevend maar zoals mijn broer het zei vernietig dan de oude auto en doe ze niet inzetten in afrika. Wij weten veelal niet wat er gebeurt alleen dat de wereld een kromme plek is die niet de richting opgaat die wij willen. Een beter milieu en moedernatuur zonder onze luxe op te geven.

Misschien vinden we over een tijd wel een reeks dingen uit die ons gigantisch veel zullen helpen met onze eeuwige tochT naar massa productie. MAar wat vinden jullie van de stelling: De mensheid moet zich voortplanten maar in de komende tijd niet met aantallen vergroten maar verkleinen? NEt zoiets als in china 1 kind niet meer?

MVg

Laatst bewerkt:
Vind ik een goed plan, terug naar 10 miljoen mensen in nederland. Dan wordt t weer gezellig.

Tijd voor een pandemie.

Ik raak er eigenlijk steeds meer van overtuigd dat olie de komende jaren alleen maar duurder wordt. Er is geen enkele reden waarom de huidige prijzen omlaag zouden gaan. De vraag wordt alleen maar hoger en de productie houdt dat zeker niet bij, die neemt waarschijnlijk zelfs af. Ik investeer alvast zwaar in isolatie en zuinige elektrische apparaten bijvoorbeeld.

Klinkt misschien paniekerig maar wacht maar af.

De beschikbare hoeveelheid van iets veranderd niet. Maar het aantal afnemers stijgt fors. Europa en de VS hadden samen meer dan 600 miljoen inwoners die vol de dienst uitmaakte op economisch gebied.

Nu kelderd dat en komen er 1300 miljoen bij. Het is dus logisch dat òf de economie meer productie touren moet gaan draaien of de prijs fors stijgt. Maar het is niet of of, want het valt niet bij te benen, alleen te beperken door bijvoorbeeld met z'n allen 40 uur te gaan werken, mannen en vrouwen.

Maar goed, ook al zou de OPEC bij wijze van spreken de olie productie kunnen opvoeren zodat het netjes bij de vraag aansluit, dan nog doe je zoiets natuurlijk niet.

Dus dat gelul van het Nederlandse kabinet doet niets is grondloos. Het zijn namelijk de grootmachten die bepalen.

Terug
Naar boven