DDoob
Dutch Bodybuilder
- Waardering
- 26
Ze moeten het splitsen, bovendien is een vergelijking met "normale" mensen ook geen criterium, want wat zijn dat. (junks, hippies, huisartsen?)
In mijn beleving is de vergelijking in orde. Junks, hippies en huisartsen vallen inderdaad onder de normale/gewone mensen. Een "normaal/gewoon" mens drinkt inderdaad vaak alcohol, sommige roken daarbij ook sigaretten enzovoort. Indien wij het specifiek hebben over mensen met zeer gezonde bezigheden zouden de AAS gebruikers het misschien afleggen.
Het komt er simpel op neer dat de AAS gebruikers die daarbij sportte ook het alcohol en roken tevens deden tijdens of na hun atletische periode. Daarbij zou je de conclusie dus kunnen trekken dat specifiek de AAS niet een grote invloed heeft gehad op hoe oud iemand werd, tevens gezien de huidige geneeskunde kunnen wij een hartafwijking wat tijdig word opgemerkt waarschijnlijk (deels)genezen, dit hoeft dus tegenwoordig niet je leven te verkorten.
Wat mij als vroegere worstel fan altijd verbaast is het aantal doden onder wwf superstars. Dit is echt schrikbarend. Nooit is er als oorzaak vastgesteld dat dit bij ook maar een geval door aas komt. Deze topsporters hebben vaak een carriere van 20-30 jaar topsport waarin jaren achtereen volop wordt gebruikt. Bij het gros van de gevallen is hartfalen de doodsoorzaak. Echter is het niet natuurlijk om voor je 50e al aan hartfalen te sterven. Deze kunnen we dus afstrepen.
Hier een link met een uitgebreide lijst van de leeftijd van gestorven worstelaars en oorzaak. http://www.wrestlerbiographies.com/dead-wrestlers-list
Ik heb de lijst bekeken en het gros lijkt te sterven aan algemene zaken, dit neemt niet weg dat er velen sterven aan een hartprobleem. Nou is elke competitieve sport een stressvolle bezigheid, dit kan een uitwerking hebben op iemand hart. AAS staat er tevens om bekend om toxisch te zijn voor hartcellen, dit kan beide resulteren in waar jij op doelt.
Ik wil tevens AAS gebruik niet stimuleren, maar denk persoonlijk dat de lange termijn gevolgen bij "normaal" gebruik reuze meevallen.