MuscleMeat

Nieuws Ondanks anabolengebruik worden topsporters net zo oud als gewone mensen

• Topic Starter Topic Starter
Ze moeten het splitsen, bovendien is een vergelijking met "normale" mensen ook geen criterium, want wat zijn dat. (junks, hippies, huisartsen?)

In mijn beleving is de vergelijking in orde. Junks, hippies en huisartsen vallen inderdaad onder de normale/gewone mensen. Een "normaal/gewoon" mens drinkt inderdaad vaak alcohol, sommige roken daarbij ook sigaretten enzovoort. Indien wij het specifiek hebben over mensen met zeer gezonde bezigheden zouden de AAS gebruikers het misschien afleggen.

Het komt er simpel op neer dat de AAS gebruikers die daarbij sportte ook het alcohol en roken tevens deden tijdens of na hun atletische periode. Daarbij zou je de conclusie dus kunnen trekken dat specifiek de AAS niet een grote invloed heeft gehad op hoe oud iemand werd, tevens gezien de huidige geneeskunde kunnen wij een hartafwijking wat tijdig word opgemerkt waarschijnlijk (deels)genezen, dit hoeft dus tegenwoordig niet je leven te verkorten.

Wat mij als vroegere worstel fan altijd verbaast is het aantal doden onder wwf superstars. Dit is echt schrikbarend. Nooit is er als oorzaak vastgesteld dat dit bij ook maar een geval door aas komt. Deze topsporters hebben vaak een carriere van 20-30 jaar topsport waarin jaren achtereen volop wordt gebruikt. Bij het gros van de gevallen is hartfalen de doodsoorzaak. Echter is het niet natuurlijk om voor je 50e al aan hartfalen te sterven. Deze kunnen we dus afstrepen.

Hier een link met een uitgebreide lijst van de leeftijd van gestorven worstelaars en oorzaak. http://www.wrestlerbiographies.com/dead-wrestlers-list

Ik heb de lijst bekeken en het gros lijkt te sterven aan algemene zaken, dit neemt niet weg dat er velen sterven aan een hartprobleem. Nou is elke competitieve sport een stressvolle bezigheid, dit kan een uitwerking hebben op iemand hart. AAS staat er tevens om bekend om toxisch te zijn voor hartcellen, dit kan beide resulteren in waar jij op doelt.

Ik wil tevens AAS gebruik niet stimuleren, maar denk persoonlijk dat de lange termijn gevolgen bij "normaal" gebruik reuze meevallen.

Wat mij als vroegere worstel fan altijd verbaast is het aantal doden onder wwf superstars. Dit is echt schrikbarend. Nooit is er als oorzaak vastgesteld dat dit bij ook maar een geval door aas komt. Deze topsporters hebben vaak een carriere van 20-30 jaar topsport waarin jaren achtereen volop wordt gebruikt. Bij het gros van de gevallen is hartfalen de doodsoorzaak. Echter is het niet natuurlijk om voor je 50e al aan hartfalen te sterven. Deze kunnen we dus afstrepen. Zou hier bij geen enkel geval aas een beslissende factor hebben gespeeld? Nee volgens jou statistieken.

Hier een link met een uitgebreide lijst van de leeftijd van gestorven worstelaars en oorzaak. http://www.wrestlerbiographies.com/dead-wrestlers-list

Hartfalen is veelal niet de oorzaak van overlijden, maar een plotse hartdood. Een probleem welk frequenter speelt dan enkel onder worstelaars. Zo komen binnen Nederland alleen al jaarlijks ruim 200 jonge sporters te overlijden t.g.v. een plotse hartdood. Bekende voorbeelden hier zijn vaak voetballers. Men refereert het vaak aan de sport welk binnen een land of regio het meest populair is, maar eigenlijk zie je het bij iedere sport terug.

Het probleem is dat er jarenlang veel te weinig aandacht aan is besteed. Pas zeer recent zijn er enkele instanties zoals bijv. de FIFA begonnen met medische keuringen voor alle spelers, data verzameling, etc. Het is dan ook nog haast onmogelijk een factor aan te wijzen als schuldige.

Is het een probleem welk ligt bij AAS? Dat is dan ook nog zeer slecht te beantwoorden. Overigens vermoed ik dat de kans vrij klein is, gezien hoewel AAS binnen sommige sporten een prominente rol inneem er ook voldoende sporten zijn waarin dit in mindere mate is, maar plotse hartdood toch aanwezig is.

De eerst beschreven casus welk passend is in de lijn van plotse hartdood dateert zelfs terug naar de tijd van de grieken. Pheidippides, een jonge hardloop koerier welk al 240 km binnen 2 dagen had afgelegd om vervolgens vanaf het slagveld bij Marathon naar Athene te rennen, bericht te doen over het winnen van de strijd tegen de Perzen.... om vervolgens dood neer te vallen. Uiteraard is het moeizaam met 100% zekerheid toe te schrijven aan een plotse hartdood, maar AAS is het zeker niet.

Hartfalen is veelal niet de oorzaak van overlijden, maar een plotse hartdood. Een probleem welk frequenter speelt dan enkel onder worstelaars. Zo komen binnen Nederland alleen al jaarlijks ruim 200 jonge sporters te overlijden t.g.v. een plotse hartdood. Bekende voorbeelden hier zijn vaak voetballers. Men refereert het vaak aan de sport welk binnen een land of regio het meest populair is, maar eigenlijk zie je het bij iedere sport terug.

Het probleem is dat er jarenlang veel te weinig aandacht aan is besteed. Pas zeer recent zijn er enkele instanties zoals bijv. de FIFA begonnen met medische keuringen voor alle spelers, data verzameling, etc. Het is dan ook nog haast onmogelijk een factor aan te wijzen als schuldige.

Is het een probleem welk ligt bij AAS? Dat is dan ook nog zeer slecht te beantwoorden. Overigens vermoed ik dat de kans vrij klein is, gezien hoewel AAS binnen sommige sporten een prominente rol inneem er ook voldoende sporten zijn waarin dit in mindere mate is, maar plotse hartdood toch aanwezig is.

De eerst beschreven casus welk passend is in de lijn van plotse hartdood dateert zelfs terug naar de tijd van de grieken. Pheidippides, een jonge hardloop koerier welk al 240 km binnen 2 dagen had afgelegd om vervolgens vanaf het slagveld bij Marathon naar Athene te rennen, bericht te doen over het winnen van de strijd tegen de Perzen.... om vervolgens dood neer te vallen. Uiteraard is het moeizaam met 100% zekerheid toe te schrijven aan een plotse hartdood, maar AAS is het zeker niet.

De gevallen van de worstelaars zijn niet tijdens wedstrijden of trainingen gebeurt, de bekende gevallen van voetballers wel. Deze mensen kampen vaak met een aangeboren hartafwijking.
Ik weet dus niet welk type hartfalen de oorzaak is geweest bij worstelaars. Ik weet ook niet of er een lijst is met bekende voetballers die voor hun 50e zijn overleden maar dan zou deze dezelfde verhouding moeten weergeven als worstelaars. Dat er overal ter wereld veel hartfalen voorkomt in elke leeftijdscategorie zegt niet veel over de hoeveelheid % extra risico door gebruik van aas. Daarvoor moet je toch echt exact cijfers kunnen inlezen. Dat deze cijfers 0 zijn in veel landen zegt denk ik meer over de conclusies over de doodsoorzaak dan de onschuldigheid van aas. Dan had ik liever dat de cijfers voor bijv. de VS een getal in de 100-200 was. Dat zou zeer laag zijn en dan weet je wel dat er serieus met aas rekening wordt gehouden. Nu krijg ik sterk het vermoeden dat wanneer een bb'er in de bloei van zijn leven dood in bed ligt het woord aas niet eens genoemd zal worden, laat staan onderzocht. Waarom zou men ook.

Zo zou een onderzoek een goede vergelijking kunnen maken. Volg 20 jaar lang de carriere en gezondheid van 1000 sporters die aas gebruiken (als je ze zou kunnen vinden) en 1000 sporters zonder aas en kijk wat het verschil is qua gezondheid.

Laatst bewerkt:
De gevallen van de worstelaars zijn niet tijdens wedstrijden of trainingen gebeurt, de bekende gevallen van voetballers wel.

Antonio Puerta is een bekend voorbeeld van iemand welk niet gedurende de match kwam te overlijden, maar enkele dagen erna. Ook onlangs Christian Benitez is na de wedstrijd komen te overlijden, officieel de boeken in gegaan als hartfalen als doodsoorzaak. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden geweest in de geschiedenis van voetbal.

Ik weet ook niet of er een lijst is met bekende voetballers die voor hun 50e zijn overleden maar dan zou deze dezelfde verhouding moeten weergeven als worstelaars.

Zie o.a.: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_association_footballers_who_died_while_playing
Ook hierin hebben cardiale oorzaken een zeer prominente rol.

Een meer algemene compilatie kun je ook hier vinden: http://www.webimed.net/plotsedood.html

Geen van deze 2 lijsten zullen een volledig beeld geven overigens, maar geeft wel een goede indruk indruk dat onder sporters een cardiale doodsoorzaak veelvoorkomend is als doodsoorzaak, het in een zeer divers aanbod aan sporten een probleem vormt en het niet uitmaakt of je nu worstelt, voetbalt of zelfs kunstschaatsen doet als bijv. Sergei Grinkov.

Dat er overal ter wereld veel hartfalen voorkomt in elke leeftijdscategorie zegt niet veel over de hoeveelheid % extra risico door gebruik van aas. Daarvoor moet je toch echt exact cijfers kunnen inlezen. Dat deze cijfers 0 zijn in veel landen zegt denk ik meer over de conclusies over de doodsoorzaak dan de onschuldigheid van aas.

Zonder een correcte basis te hebben, kun je er inderdaad weinig over zeggen. Gezien de data over plotse hartdood bij sporters in de beginselen al vrij onvolledig is, valt er ook nog niet bepaald een nader onderscheid te maken tussen sporten, intensiteit, middelengebruik, etc.[/QUOTE]

Zo zou een onderzoek een goede vergelijking kunnen maken. Volg 20 jaar lang de carriere en gezondheid van 1000 sporters die aas gebruiken (als je ze zou kunnen vinden) en 1000 sporters zonder aas en kijk wat het verschil is qua gezondheid.

En inderdaad, een goed opgezette prospectieve studie zou een belangrijke stap in de goede richting zijn. Maar houd er rekening mee dat zeker op competitief niveau AAS gebruik bij lange na niet binnen iedere sport geaccepteerd wordt. Ook zul je tegen problemen lopen zoals sporters welk AAS tijdelijk gebruiken en stoppen, of sporters welk initieel niet gebruikt en vervolgens starten. Een diversiteit aan gebruikte middelen, etc.

Bij voorbaat ga je dus al tegen veel problemen aanlopen. Om nog een follow up van 20 jaar, financiële implicaties en loss of follow-up niet te spreken.

De komende decennia zal de invloed van AAS op het geheel dan ook waarschijnlijk gissen blijven.

Zelfs dan zit je naar mijn mening nog met een flink probleem gezien je niet willekeurig je testgroepen de onafhankelijke variabele aanwijst (wat uiteraard inherent is aan dit soort onderzoek), is immers nogal onethisch om dat wel te doen hehe. Desalniettemin kunnen hier flinke factoren insluipen; een factor zou kunnen zijn dat wellicht de sporters die AAS gaan gebruiken nu net ook het type zijn die geneigder zijn om bijv. drugs te gebruiken, etc.

Terug
Naar boven