AndroidHealthClinic

Ontwikkelingshulp is compleet zinloos

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Geen nieuwsbericht, gewoon een standpunt dat ik graag eens ter discussie wil brengen. Volgens mij is ontwikkelingshulp, meer specifiek geld en goederen sturen, compleet zinloos. Enkele argumenten:

- Het wordt al jarenlang gedaan, en die landen waar het gebeurd gaan er niet op vooruit. Het geld vloeit vaak zelfs in verkeerde handen.
- Andere landen die geen ontwikkelingshulp kregen, maar op een gegeven moment ook achter stonden hebben zich er zelfstandig uitgewerkt (China).
- Geld geven lost geen problemen op, het verandert niets aan de oorzaak van het probleem.
- Je kan landen die achterlopen op het Westen/Oosten niet in korte tijd doen evolueren naar eenzelfde niveau.
- Als Afrika op hetzelfde niveau gaat leven als het Westen dan moeten we ons pas echt ernstig zorgen gaan maken over het milieu en energietekort, terwijl het nu al ernstig dreigt te worden door de opkomst van China. De aarde kan dit simpelweg niet aan.
- Afrika moet niet industrialiseren, het laatste stukje aarde waar dieren nog vrij zijn, waar mensen niet kapot gaan van de stress door hoge werkdruk. Laat het land maar op eigen tempo en met eigen middelen bestaan zoals het is. Wij moeten ons met hen niet bemoeien, laat staan dat we hen onze gewoonten moeten opleggen.

Wat we volgens mij wél moeten doen is:

- eerlijke handel mogelijk maken voor de boeren daar.
- zorgen voor goed onderwijs ter plaatse, en raad geven is belangrijker dan geld en goederen sturen
- voorlichten over bepaalde zaken (bijv. gebruik voorbehoedmiddelen etc.)

Eens? Oneens?

Mee eens, daarbij wil ik toevoegen dat op zo'n manieren de culturen ook fijn in stand blijven.

Duidelijk mee eens.
Ik geef nooit aan goede doelen, niet omdat ik gierig ben ofzo.
Maar ik weet dat het toch fout terecht komt.
Precies zoasl je zegt je geeft een landontwikkelingshulp (geld) maar
daar gebruiken ze het vervolgens niet voor.
Kijk maar naar de tsunami miljoenen zijn daar gegeven.
Van het totale bedrag is 10% aangekomen waar het hoorde.
En 10% van dat bedrag is fatsoenlijk besteed.
Zonde dus

Gr.

Roep ik idd ook al lang , dus duidelijk mee eens !!!!

Geld heeft overduideljik geen tot weinig nut daar ! althans niet direct ! Stop het geld idd liever in subsidies voor bvb fabrieken om daar bij de plaatselijke boeren in te kopen idd.
Of Stimuleer bvb vrijgezelle leraren/leraressen om daar voor wat extra geld les te gaan geven !

Van die miljarden die erheen gaan per jaar zou idd bezuinigd kunnen worden terwijl je ze toch en wellicht nog beter kunt helpen,...... en tegelijkertijd ook door de bezuiniging hier weer wat last van de burger zn schouder kan nemen ( maar dat laatste zal wel niet,... ze vinden wel een ander potje wat belangrijker is dan de burger :mad: )

Tuurlijk de grootste onzin als je kijkt wat er mee gedaan word, (geld verdwijnt naar reclame, hoge bazen etc, en naar de oorlogen en wat voor andere doelen nog meer)

Mijn oma moest verplicht van school (80 jaar terug) elke week geld meenemen voor de Afrikaantjes. Tot heden zitten ze nog met hun hand op te wachten op geld en voedsel.

Kunnen ze niet gewoon die mensen naar 1 dorp leiden in de buurt, zodat er 1 stad onstaat waar ze zich kunnen ontwikkelen en helpen, volgens mij zijn die dorpen zo klein dat het onmogelijk is om zelf hun bestaan op te bouwen. En dan heb je ook nog 'ns die vage oorlogen.

Vergelijk het maar net als hier, kijk maar naar de eindeloze en vooral vaak doelloze subsidies, toch net hetzelfde?

Neem maar het voorbeeld van de tsunami in Indonesie, hoeveel geld is daar wel niet over de balk gesmeten.

Geld sturen is ook zinloos en ben het compleet met je eens over dat het probleem niet op word gelost en dat de aarde het niet meer aankan als iedereen leeft als in de westerse wereld.Wat ik wel belangrijk vind is dat die mensen medicijnen,voedsel en drinkwater krijgen.

Mooi ook hoe een kennis van mij trots vertelde dat hij er veel geld heen bracht, na mijn verhaal over het in verkeerde handen praatte hij het nog goed ook :roflol: Ben ook echt niet gierig maar gooi geen 1 cent meer in zo'n bus.

- zorgen voor goed onderwijs ter plaatse, en raad geven is belangrijker dan geld en goederen sturen

Eens? Oneens?

Dat zijn de zaken die nu her en der ook wel gebeuren en dat zijn de zaken die ook echt helpen (als in veel effect hebben relatief ten opzichte van de investering).

Verder zijn mensen in een dorpje uiteraard erg geholpen met schoon drinkwater of eten om gewoon niet dood te gaan van de honger, maar ook het bouwen van scholen helpt mee aan de algemene educatie van de mensen in een streek (zodat ze nog sneller op het internet kunnen zien wat voor een leuke filmpjes ome Geert toch maakt over hun religie :)

Anyways, ontwikkelingshulp is niet zinloos, hoogstens niet effectief genoeg.

• Topic Starter Topic Starter
Tja je geeft hen dus schoon drinkwater. Maar wat als dat op is? Je leert hen niet te ontwikkelen, je gebruikt je eigen ontwikkeling, zij blijven dom. Volgende keer is het water op en weten ze opnieuw niet waar ze het moeten halen.

Klopt maar geld in hun klauwen duwen of geven
aan de overheid van dat land schiet je net zo weinig
mee op.

Gr.

Eens.

We zouden pas echt helpen als we ze compleet gerust lieten.
Dus ons daar niet gaan verrijken...

racistisch topic

(jk) :D

In Nederland hebben we al genoeg goede doelen die geld nodig hebben. Daar geef ik liever mijn geld aan uit dan aan hulp aan het buitenland, hoe schreinend de situatie daar ook mag zijn, over de jaren is er, ondanks giften, weinig tot niets veranderd.

Tja je geeft hen dus schoon drinkwater. Maar wat als dat op is? Je leert hen niet te ontwikkelen, je gebruikt je eigen ontwikkeling, zij blijven dom. Volgende keer is het water op en weten ze opnieuw niet waar ze het moeten halen.

klopt. of het moet door blanken worden gekoloniseerd. maar aan de andere kant zie ik dat ook weer niet zitten ivm de natuur die dan misschien verdoet wordt, beter houden ze die mooie dieren daar in stand

Geen nieuwsbericht, gewoon een standpunt dat ik graag eens ter discussie wil brengen. Volgens mij is ontwikkelingshulp, meer specifiek geld en goederen sturen, compleet zinloos. Enkele argumenten:

- Het wordt al jarenlang gedaan, en die landen waar het gebeurd gaan er niet op vooruit. Het geld vloeit vaak zelfs in verkeerde handen.
- Andere landen die geen ontwikkelingshulp kregen, maar op een gegeven moment ook achter stonden hebben zich er zelfstandig uitgewerkt (China).
- Geld geven lost geen problemen op, het verandert niets aan de oorzaak van het probleem.
- Je kan landen die achterlopen op het Westen/Oosten niet in korte tijd doen evolueren naar eenzelfde niveau.
- Als Afrika op hetzelfde niveau gaat leven als het Westen dan moeten we ons pas echt ernstig zorgen gaan maken over het milieu en energietekort, terwijl het nu al ernstig dreigt te worden door de opkomst van China. De aarde kan dit simpelweg niet aan.
- Afrika moet niet industrialiseren, het laatste stukje aarde waar dieren nog vrij zijn, waar mensen niet kapot gaan van de stress door hoge werkdruk. Laat het land maar op eigen tempo en met eigen middelen bestaan zoals het is. Wij moeten ons met hen niet bemoeien, laat staan dat we hen onze gewoonten moeten opleggen.

Eens? Oneens?
een land tot ontwikkeling brengen is gewoon godsgruwelijk moeilijk, dat is het punt. er zijn verschillende visies op hoe dit moet gebeuren en de visie die de afgelopen decennia het meest is toegepast bleek niet effectief (de vraag is of landen uberhaupt wel tot ontwikkeling kunnen komen)
vaak is de intentie er wel, maar tussen de intentie en werkelijkheid zit de uitvoering en hoe je dat doet kan verschillen en hoeft niet altijd effectief te zijn.

china is zich er inderdaad uit aan het werken... ten koste van afrika... ok heeft china een totaal andere geschiedenis en traditie als afrika en zijn zij niet zo zwaar getroffen door het imperialisme.
het is dus niet zo dat afrika eenzelfde ontwikkeling door zou kunnen maken.

imo is het gewoon een zero sum game, wat het westen rijker wordt wordt afrika armer, dan kun je er bakken geld heen sturen, maar nog steeds importeren die landen meer dan dat ze exporteren = schulden. geld lost dus idd de oorzaak niet op, dat deze landen door andere landen worden uitgebuit.

de normatieve aspecten ben ik het redelijk mee eens.

maarrr,
wat is eerlijke handel? alleen landen met een sterke economie hebben baat bij een zo
onderwijs helpt niet, als mensen echt slim worden dan trekken ze weg uit afrika, daar valt toch niks te verdienen.

imo moeten (westerse)bedrijven meer investeren in afrika en afrika niet alleen uitbuiten voor grondstoffen zoals nu gebeurt. alleen zo kan afrika ook groeien, het probleem is dat de regio politiek erg instabiel is vanwege de traditionele verhoudingen daar en dat maakt investeren niet erg aantrekkelijk.

het blijft een zeer ingewikkeld vraagstuk wat je niet 123 kunt uitleggen, imo moet je blijven proberen om de mensen in die landen allemaal een menswaardig bestaan te geven, helaas is het hoe nog erg onduidelijk.

zet er een mc donalds neer

Terug
Naar boven