MuscleMeat

Ontwikkelingshulp is compleet zinloos

Mensen in ontwikkelingslanden (voor het gemak nu even Afrika) zijn nu gecorrumpeerd door het westen. Hollywood, starbucks, coca cola het is overal. Zij willen dus gewoon een leven net als ons. Als ze die niet daar kunnen realiseren proberen ze om hierheen te komen, kost ons ook geld ;)

Ontwikkelingshulp zou inderdaad effectiever en gerichter kunnen zijn, daar ben ik het mee eens. Ze compleet met rust laten vind ik lastig. Het westen met zijn koloniale verleden dient zich toch wel enigszins verantwoordelijk te voelen voor de huidige situatie daar. Als je ook naar de kaart van Afrika kijkt zie je dat de grenzen van veel Afrikaanse landen letterlijk met een liniaal zijn getekend. Daardoor zitten verschillende volkeren samen in 1 land of hetzelfde volk is verspreid over meerdere landen. Dan is het niet vreemd dat er oorlogen ontstaan en vluchtelingen op onze deur kloppen.

Maar goed, simpelweg geld dumpen om een koloniaal geweten schoon te poetsen, is niet de oplossing. Ik mis een duidelijk plan waarbij de regering(en), samen met de mensen, daar een aantal toetsbare doelen opstellen betreffende infrastructuur, scholing, etc. en die ook daadwerkelijk streeft te behalen binnen bepaalde termijnen. Dit kan dan best een hard traject zijn waarbij er sancties zijn in het geval deadlines gemist worden of er corruptie blijkt te zijn.

Ik vind dat die lui de mogelijkheid moeten hebben om hun wensen te realiseren. Gerichte ontwikkelingshulp kan daarbij helpen om ervoor te zorgen dat ze dat ook in hun eigen omgeving kunnen doen. Anders komen ze hierheen..

Mensen in ontwikkelingslanden (voor het gemak nu even Afrika) zijn nu gecorrumpeerd door het westen. Hollywood, starbucks, coca cola het is overal. Zij willen dus gewoon een leven net als ons. Als ze die niet daar kunnen realiseren proberen ze om hierheen te komen, kost ons ook geld ;)

Ontwikkelingshulp zou inderdaad effectiever en gerichter kunnen zijn, daar ben ik het mee eens. Ze compleet met rust laten vind ik lastig. Het westen met zijn koloniale verleden dient zich toch wel enigszins verantwoordelijk te voelen voor de huidige situatie daar. Als je ook naar de kaart van Afrika kijkt zie je dat de grenzen van veel Afrikaanse landen letterlijk met een liniaal zijn getekend. Daardoor zitten verschillende volkeren samen in 1 land of hetzelfde volk is verspreid over meerdere landen. Dan is het niet vreemd dat er oorlogen ontstaan en vluchtelingen op onze deur kloppen.

Maar goed, simpelweg geld dumpen om een koloniaal geweten schoon te poetsen, is niet de oplossing. Ik mis een duidelijk plan waarbij de regering(en), samen met de mensen, daar een aantal toetsbare doelen opstellen betreffende infrastructuur, scholing, etc. en die ook daadwerkelijk streeft te behalen binnen bepaalde termijnen. Dit kan dan best een hard traject zijn waarbij er sancties zijn in het geval deadlines gemist worden of er corruptie blijkt te zijn.

Ik vind dat die lui de mogelijkheid moeten hebben om hun wensen te realiseren. Gerichte ontwikkelingshulp kan daarbij helpen om ervoor te zorgen dat ze dat ook in hun eigen omgeving kunnen doen. Anders komen ze hierheen..
zoek eens op bretton woods instellingen ;) imf etc. hebben wel duidelijke doelstellingen.

Vrije handel is een heikel punt. Als een boer in een ontwikkelingsland voor vrije handel kiest dan verkoopt hij zijn biefstukje aan de rijke, bulkende westerling en verhongert zijn buurman...

De enig echte manier om een onderontwikkeld land te helpen hoe radicaal het ook klinkt is de grondstoffen te laten voor wat het is die het land herbergt, iedereen eruit terug trekken (ook leraren en medischi) en er een grote muur omheen bouwen zodat het zichzelf op zijn tempo en op de eigen manier kan ontwikkelen.

jeej: [Link niet meer beschikbaar]

en wat zijn de gevolgen als de doelen niet gehaald worden?? moet ban ki-moon dan aftreden?
ik doelde meer op de voorwaarden die (tegenwoordig) worden gesteld voordat er een lening wordt verstrekt. die millenniumdoelen zijn nogal vaag ja :P

De enig echte manier om een onderontwikkeld land te helpen hoe radicaal het ook klinkt is de grondstoffen te laten voor wat het is die het land herbergt, iedereen eruit terug trekken (ook leraren en medischi) en er een grote muur omheen bouwen zodat het zichzelf op zijn tempo en op de eigen manier kan ontwikkelen.
ja, dat schiet op, laat ze techniek en kennis ontwikkelen waarover wij al 100en jaren beschikken.

ja, dat schiet op, laat ze techniek en kennis ontwikkelen waarover wij al 100en jaren beschikken.
Met onze techniek hangt ook onze economie en cultuur samen en daar waren jullie het toch over eens dat jullie hen dat gunden te behouden?

Daarbij wie zegt dat onze technoogie voor hun van enig belang is? Mischien bedenken ze wel betere methoden dan wij nu gebruiken.

hoe wil je eerlijke handel maken voor de boeren als het land corrupt is en wordt geteisterd door terroristen?

voorlichting over voorbehoedsmiddelen gebeurt allang, maar je zult ook bepaalde cultuur-eigenschappen moeten doorbreken!
;)

Ontwikkelingshulp heeft nooit bestaan. Wel relatief kleine hoeveelheden geld waarmee het Westen tot op zekere hoogte zijn geweten kan schoonpoetsen.

Vanuit Westers perspectief is het feit dat het erheen gaat is misschien nog wel belangrijker dan of het daadwerkelijk goed beland.

De ondergrens van behoeften en luxe groeit evenredig mee aan het werkelijke bezit dat wij hier hebben. Op het moment dat wij hier in het Westen allemaal royaal wonen, tast het ons aan op het moment dat we een stapje terug moeten nemen.

Vrijwel niemand hier is bereid 20% van zijn gevestigde positie en opbouw af te staan om de rest v/d wereld er boven op te helpen.

Het is een logisch gevolg van hoe de mens in elkaar steekt.

Het feit alleen al dat het volk mekkerd over de stijgende benzineprijs is hier een concreet voorbeeld van. Of 'iets' merkt in zijn portemonee. Voor een daadwerkelijke opbouw, zouden we wel 50 x zoveel moeten inleveren of moeten aanpassen aan onze houding voordat er echt iets aan wereldwijde armoede te zien is qua verbetering.

Kortom, de wereld is door het koloniale verleden zo uit z'n verband gerukt dat het nog honderen jaren zal duren voordat de scheef getrokken verhoudingen zichtbare balans gaan vertonen.

Dit voor de komende generaties ten spijt.

Met onze techniek hangt ook onze economie en cultuur samen en daar waren jullie het toch over eens dat jullie hen dat gunden te behouden?

Daarbij wie zegt dat onze technoogie voor hun van enig belang is? Mischien bedenken ze wel betere methoden dan wij nu gebruiken.

Schud schud, wakker worden !
ohoh wat is er gebeurd...
Rustig joh het was maar een droom !

Het woord zegt het zelf ... Je moeten "onderontwikkelden" helpen om een economie op te bouwen en zelfvoorzienend te zijn voor hun primaire behoeftes. Door voeding & andere dingen te sturen zijn ze op korte termijn geholpen, maar op langere termijn worden ze alleen maar meer afhankelijk.

microkrediet schijnt een goed alternatief te zijn :)

vreemd, ik had sterk gelijkende punten in een ander topic gezet enkele maanden geleden en werd afgeblaft.

Nu wordt het precies wel aanvaard?

Schud schud, wakker worden !
ohoh wat is er gebeurd...
Rustig joh het was maar een droom !
Waarom zou het onzin zijn?

Gezien er onder andere omstandigheden geleefd wordt is het meer dan mogelijk dat voor dingen een andere oplossing wordt bedacht dan wij nu hebben, en bij definitie hoeft dat absoluut geen slechtere te zijn.

Geen nieuwsbericht, gewoon een standpunt dat ik graag eens ter discussie wil brengen. Volgens mij is ontwikkelingshulp, meer specifiek geld en goederen sturen, compleet zinloos. Enkele argumenten:

- Het wordt al jarenlang gedaan, en die landen waar het gebeurd gaan er niet op vooruit. Het geld vloeit vaak zelfs in verkeerde handen.
- Andere landen die geen ontwikkelingshulp kregen, maar op een gegeven moment ook achter stonden hebben zich er zelfstandig uitgewerkt (China).
- Geld geven lost geen problemen op, het verandert niets aan de oorzaak van het probleem.
- Je kan landen die achterlopen op het Westen/Oosten niet in korte tijd doen evolueren naar eenzelfde niveau.
- Als Afrika op hetzelfde niveau gaat leven als het Westen dan moeten we ons pas echt ernstig zorgen gaan maken over het milieu en energietekort, terwijl het nu al ernstig dreigt te worden door de opkomst van China. De aarde kan dit simpelweg niet aan.
- Afrika moet niet industrialiseren, het laatste stukje aarde waar dieren nog vrij zijn, waar mensen niet kapot gaan van de stress door hoge werkdruk. Laat het land maar op eigen tempo en met eigen middelen bestaan zoals het is. Wij moeten ons met hen niet bemoeien, laat staan dat we hen onze gewoonten moeten opleggen.

Wat we volgens mij wél moeten doen is:

- eerlijke handel mogelijk maken voor de boeren daar.
- zorgen voor goed onderwijs ter plaatse, en raad geven is belangrijker dan geld en goederen sturen
- voorlichten over bepaalde zaken (bijv. gebruik voorbehoedmiddelen etc.)

Eens? Oneens?

Ik denk ook dat veel geld aan de strijkstok blijft hangen, maar 1 punt ga je volgens mij te snel overheen:
hulp die humanitaire crises moet voorkomen dient niet in je verhaal te worden opgenomen imo, dat dient een heel ander doel. Dat onderscheid mis ik.

Voorlichting en educatie zijn voor zover ik weet ook onderdeel van de ontwikkelingshulp, helaas zijn de plaatselijke medicijnman of de katholieke kerk het nogal eens oneens met bijvoorbeeld het nut van condooms of vaccinaties... Daarnaast gedijdt educatie niet zomaar. Goed voedsel en een veilige omgeving lijken me minimale vereisten. Met een dikke buik van hongeroedeem kan pythagoras je gestolen worden.

Eerlijke handel... Tja... Ain't gonna happen als het aan het westen ligt denk ik.

Je laatste twee argumenten waarom ontw. hulp zinloos is, zijn eigenlijk geen argumenten voor de zinloosheid ervan. Het is een reden die je geeft om het niet te doen (ontw. hulp) en die reden vind ik wel heel banaal. Omdat wij een onwijs hoge levensstandaard nastreven, moeten zij het maar niet doen, omdat we anders uiteindelijk een volslagen verziekte aardkloot hebben en niet meer op safari kunnen. Kwestie van collateral damage?

Heb niet alle reacties doorgelezen maar onze vorm van ontwikkelingshulp is inderdaad zinloos. Ik ben het niet helemaal eens met je argumenten of standpunten.

China is trouwens op het moment overal in Afrika infrastructuren aan't neerleggen en creert gigantische werkgelegenheid in behoorlijk grote delen van Afrika. Financiele hulp gaat helemaal niks oplossen. Ze kunnen niet met het geld om, dat hebben we al kunnen zien in veel Afrikaanse landen aangezien veel landen in Afrika behoren tot de rijkste geologische ter wereld. Ze hebben het gewoon meerdere malen fout aangepakt.

Om te beginnen hadden wij, Europa, helemaal niet met Afrika moeten bemoeien. De slavernij heeft niet alleen slechte dingen teweeggebracht maar ook veel goede dingen, jammer genoeg is er niks meer van die goede dingen over sinds veel landen hun eigen regering claimden en wij ze aan hun lot overlieten. Ze hadden weinig, wij pakten alles van ze af, wij zorgen voor "beschaving", voldoende voedsel, scholen, ziekenhuizen, werkgelegenheid, orde en rust (danwel met lijfstraffen), vervolgens geven we ze alles (verbeterd) terug en laten we hen een beetje aan hun lot over.

Net een zwerver die de loterij wint.

Sommige mensen zeggen ook dat we Afrika helemaal met rust moeten laten en het ze zelf allemaal moeten laten uitzoeken. Hoe meer ik van Afrika leer, hoe meer ik het daarmee eens ben.

**** generalisering

Edit: Nog iets. Ik word altijd schijtziek van de Westerse mentaliteit over onze cultuur en het opdringen daarvan. Als een land klaar is voor democratie en de beschaving zoals wij die kennen was het daar zelf al terechtgekomen. Opdringen heeft tot nu toe in geen enkel land gewerkt.

China is trouwens op het moment overal in Afrika infrastructuren aan't neerleggen en creert gigantische werkgelegenheid in behoorlijk grote delen van Afrika.

China is zich aan het voorbereiden om Afrika voor een 2e keer te koloniseren. Ze zullen het contintent leeghalen om aan hun enorme vraag naar grondstoffen te kunnen voldoen in de komende jaren.

China is zich aan het voorbereiden om Afrika voor een 2e keer te koloniseren. Ze zullen het contintent leeghalen om aan hun enorme vraag naar grondstoffen te kunnen voldoen in de komende jaren.
Yeah, right.. :roflol:

Sinds de mensenrechten is de tijd van kolonisatie voorbij.

Alleen gaat China wel de grondstoffen halen uit Afrika. Niet dat de Afrikaanse machtshebbers daar nou echt mee zitten. Waarschijnlijk is het op termijn zelfs voordelig voor Afrika omdat deze vorm van hulp de handel stimuleert van Afrikaanse landen. Ook al is de handelsstroom vrij eenzijdig. Grondstoffen naar China, bewerkte producten terug naar Afrika. Daarbij worden de schulden van de Afrikaanse landen aan China gedeeltelijk kwijtgescholden.

Handel zal denk ik meer stimulans bieden dan zomaar hulp bieden. Ook al zijn kleinschalige projecten qua hulp soms wel noodzakelijk om gebieden uit het slop te trekken. Maar dan moet het niet zoals nu gaan dat een waterput wordt geslagen of een school wordt gebouwd en er dan na een aantal jaar niks meer mee wordt gedaan omdat er geen geld is voor onderhoud. Meestal ook omdat grote hulporganisaties beter scoren met nieuwe projecten dan door het onderhouden van reeds bestaande projecten.

Terug
Naar boven