XXL Nutrition

Ontwikkelingshulp is compleet zinloos

mee eens kost alleen bergen met geld en de arme mensen blijven arm
en de overheid gaat ermee aan de haal

Alleen gaat China wel de grondstoffen halen uit Afrika. Niet dat de Afrikaanse machtshebbers daar nou echt mee zitten. Waarschijnlijk is het op termijn zelfs voordelig voor Afrika omdat deze vorm van hulp de handel stimuleert van Afrikaanse landen. Ook al is de handelsstroom vrij eenzijdig. Grondstoffen naar China, bewerkte producten terug naar Afrika. Daarbij worden de schulden van de Afrikaanse landen aan China gedeeltelijk kwijtgescholden.

Handel zal denk ik meer stimulans bieden dan zomaar hulp bieden. Ook al zijn kleinschalige projecten qua hulp soms wel noodzakelijk om gebieden uit het slop te trekken. Maar dan moet het niet zoals nu gaan dat een waterput wordt geslagen of een school wordt gebouwd en er dan na een aantal jaar niks meer mee wordt gedaan omdat er geen geld is voor onderhoud. Meestal ook omdat grote hulporganisaties beter scoren met nieuwe projecten dan door het onderhouden van reeds bestaande projecten.
Natuurlijk halen ze de grondstoffen uit Afrika. Waar anders? Er is geen andere plek op aarde die zoveel troep in de bodem heeft zitten als Afrika.

Zolang het netjes gebeurt, who cares?

De enig echte manier om een onderontwikkeld land te helpen hoe radicaal het ook klinkt is de grondstoffen te laten voor wat het is die het land herbergt, iedereen eruit terug trekken (ook leraren en medischi) en er een grote muur omheen bouwen zodat het zichzelf op zijn tempo en op de eigen manier kan ontwikkelen.
goed standpunt:o

Natuurlijk halen ze de grondstoffen uit Afrika. Waar anders? Er is geen andere plek op aarde die zoveel troep in de bodem heeft zitten als Afrika.

Zolang het netjes gebeurt, who cares?

Het is de vraag of het netjes gebeurt. Ook al worden schulden nu kwijtgescholden, tegelijkertijd worden er wel nieuwe leningen door China verstrekt aan landen die zich al zwaar in de schulden hebben gestoken. Dan ontwikkelt zo'n land zich misschien wel op korte termijn, maar dan wel als een soort wingewest van China.

Die politiek van China verschilt overigens op sommige punten niet veel van hoe het Westen omging met Afrikaanse landen tot voor kort en in sommige gevallen nog doet. Dus echt veel kritiek op China vanuit het Westen valt niet te rechtvaardigen.

Niet mee eens, maar, ik ben wel voor verlagen van de ontwikkelingshulp op zich, omdat we in Nederlands zelf genoeg problemen hebben, en ook omdat ze echt niet overal altijd van de honger omkomen daar in de derde wereld.

Voorbeelden: Elke 30 jaar verdubbelt de bevolking van Afrika. Hoe kan dat nu? Wij zien konstant hongerende kinders??

Een van de nieuwe grote gezondheidsproblemen in Afrika is overgewicht en suikerziekte.

allAfrica.com: Africa: Cancer, Diabetes, Heart Disease Rise to Western Levels (Page 1 of 1)

Hoe kan dat nu? Wij zien konstant hongerende kinders op de TV??

Tja hoe kan dit nu, dit kan omdat liefdadigheids organisaties ook rond moeten komen. Die mensen willen ook hun werk doen, en ze zoeken de zieligste beelden en tonen die om geld te bedelen. Maar die zieligste beelden zijn de hele derde wereld niet. Ik las ooit bij de arts het Novib krantje. Stond een leuke opmerking in van een Indier. Die noemde de Novib de westerse zieligheidsmultinational. Overigens wel opvallend dat ze dan zulke hevige kritiek in hun eigen krantje drukken dat getuigd toch wel van westerse zelfreflectie.

Maar goed, ik heb het er niet zo op, bij deze. Geef het geld hier maar aan de onderwijzers of de politieagenten.

De enig echte manier om een onderontwikkeld land te helpen hoe radicaal het ook klinkt is de grondstoffen te laten voor wat het is die het land herbergt, iedereen eruit terug trekken (ook leraren en medischi) en er een grote muur omheen bouwen zodat het zichzelf op zijn tempo en op de eigen manier kan ontwikkelen.

Deze hele 'oplossing' van je laat overduidelijk zien hoe weinig kaas je hebt gegeten van totstandkoming en ontwikkeling van moderne samenlevingen.

Deze hele 'oplossing' van je laat overduidelijk zien hoe weinig kaas je hebt gegeten van totstandkoming en ontwikkeling van moderne samenlevingen.
Wat is een moderne samenleving voor jou, een meerhoofdige dictatuur waarin iedereen met de vinger naar elkaar wijst wanneer er iets fout gaat zoals in dit land?

Ik zou zeggen wees zeer selectief in waar en hoe je ontwikkelingshulp biedt.

Ik zou ook onderscheid maken tussen hulpverlening van een medische aard[denk aan medicijnen verstrekken aan de vele aids lijders in bijv. Africa] en hulpverlening die als doelstelling heeft de levensstandaard te verbeteren door basisvoorzieningen zoals scholing en infrastructuur te upgraden.

Wat betreft de eerste zou ik geen grenzen stellen maar wat betreft de laatste zou ik als criteria een stabiele politieke situatie stellen.

Persoonlijk gebruik ik kiva.org om mijn steentje bij te dragen. :D

Prachtig initiatief waar je mensen een kans geeft om hun eigen situatie te verbeteren zonder dat je meteen op geld geven overgaat. Dat laatste is iets wat veel corruptie en incompetentie in de hand heeft gewerkt met al die vrijwilligers organisatie die in theorie ontwikkelingshulp hadden moeten bieden op een zo'n efficient mogelijke manier, maar omdat de druk van buiten af om de besteding van het binnen komende bedrag te verantwoorden ontbrak dus vaak bijzonder inefficient overweg gingen met het geld. En ja, dan raken mensen gedesillusioneerd met de magere resultaten.

Een bijkoment voordeel van ontwikkelingshulp in de vorm van microfinancing is dat je de vaak corrupte overheid uit de weg gaat. Het geld gaat dus mooi direct daar naar toe waar het nodig is en een solide bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van the man on the street. Toch mooi waar het allemaal om te doen is.

Een ander bijkomend voordeel is dat het enorm empowering is voor de vrouwen, die het meest gebruik maken van microfinancing, en dat je nou al een verschuiving ziet in hoe vrouwen in veel van de ontwikkelingsgebieden waar microfinancing zich solide gesettled heeft, behandeld worden met meer respect door de mannen. Go Microfinancing! :)

Voor geintereseerden: Kiva - Loans that change lives

dikke BS, heb eens ergens gelezen dat van 100€ ontwikkelingsgeld slechts 1€ op z'n bestemming terecht komt... go figure

hier nog een artikeltje
Zwendel met ontwikkelingshulp, miljarden Euro's 'vermist' | Mijn kijk op: Mens en samenleving

Na jaren van torenhoge investeringen in ontwikkelingslanden zijn er nauwelijks resultaten zichtbaar. De miljarden aan steun zijn op geen enkele manier te verantwoorden; niet op papier maar ook niet in morele zin. Daar waar men bij donatie aan een ‘hulporganisatie’ zelf de keus maakt voor dit goede doel en de kans neemt dat een groot gedeelte van de gift niet goed terecht komt, wordt men door de eigen regering gedwongen om geld af te staan aan dure projecten die te weinig opleveren. Dezelfde regering legt geen enkele verantwoordelijkheid af tegenover haar eigen bevolking over de miljarden die door hardwerkende Nederlanders moeten worden ingeleverd. Daar waar in de begroting elke stuiver moet worden omgedraaid, gaan miljarden Euro’s aan belastinggeld op in rook.

Ontwikkelingshulp; het kost klauwen met geld en er wordt totaal niks ontwikkeld. Tenzij je de portemonnaie van de organisaties bekijkt, die aan "ontwikkelingshulp" doen....:D

dikke BS, heb eens ergens gelezen dat van 100€ ontwikkelingsgeld slechts 1€ op z'n bestemming terecht komt... go figure

Ja, daar is onlangs een boek over verschenen. Het ging om de 11.11.11 actie in het bijzonder, een Belgische "ontwikkelingsorganisatie." Ze hebben de publicatie van dat boek met alle mogelijke middelen proberen tegen te houden en toen dat niet lukte hebben ze de titel proberen te veranderen maar dat is ook niet gelukt. Laatst nog heeft de ontwikkelingsorganisatie een peperdure advocaat ingehuurd om de schrijver van het boek een proces aan te doen:rolleyes:

Ik heb me vroeger ook nog laten verleiden om donor te worden van Unicef. Er werden allerlei mooie praatjes verkocht en ik heb toen in een onvankelijke bui een papier ondertekend dat er elke maand een klein bedragje van mijn rekening ging. Niet lang daarna regende het schandalen over Unicef. Ik heb die betalingen toen maar stopgezet.

als je kijkt hoeveel onze beste koning Leopold daar wel niet gestolen heeft, dan valt dit allemaal nogal mee volgens mij...

Dat van het schoon drinkwater... op rhodos eiland is ook geen drinkwater en dat laten ze dan afkomen met tankers, dat gaat in afrika niet lukken, en als het niet regent, geen drinkwater... dus daar zou oplossing voor gevonden moeten worden. Enige oplossing is volgens mij als je zou kunnen zorgen dat de luchtvochtigheid verhoogt wordt zodat er geleidelijk aan steeds meer en meer regen begint te vallen en bijgevolg dus ook meer begroeiing... en meer voedsel...

Voedselhulp is wel aan te raden in geval van: sprinkhanenplaag, uitzonderlijke droogte etc, daar kunnen ze weinig aan doen en waarschijnlijk zijn wij verantwoordelijk voor die uitzonderlijke droogtes....

Wapenhandel zou hard aangepakt moeten worden, waaronder BE dat wapens levert...

Verder zit het in hun cultuur om te vechten, het zijn tenslotte dan ook krijgers, dus weet niet of je dat gaat kunnen verhelpen. Werken zit er echter ook niet ingebakken in...

Aids, in een land waar de mannen al héél vroeg (en dan echt wel héél vroeg) meisjes beginnen te verkrachten, ga je niet ver komen met voorlichting...

Ontwikkelingshulp; het kost klauwen met geld en er wordt totaal niks ontwikkeld. Tenzij je de portemonnaie van de organisaties bekijkt, die aan "ontwikkelingshulp" doen....:D
hetzelfde wanneer iemand onder curatele komt te staan om zijn schulden af te betalen..............eerst gaat het geld naar de curator, en wat er van overblijft wordt je openstaande schuld van betaald...........
:o

Ik denk zelfs dat ontwikkelingshulp averechts werkt. Je houdt er landen afhankelijk mee, stimuleert corruptie, wapenverkoop, economische ongelijkheid en instabiliteit. Investeren in onderwijs lijkt me wel goed, maar dan moet je het wel zelf opzetten en niet het geld ervoor weggeven.

Ontwikkelingshulp werkt niet,het enige wat ontwikkelt is de portefuille van de organisatie's ! Dit is in het verleden al meerdere malen gebleken.
Het enige wat we kunnen doen om deze mensen te helpen is ze werkwijzen leren om bv. voedsel te produceren,onderwijs geven enz...

Immers,geef een hongerige een vis dan heeft hij eten voor 1 dag,leer hem vissen en hij kan voor zijn eigen eten zorgen !

Ikzelf schenk nooit aan dergelijke organisatie's,maar kom ik in de metro een zwerver tegen zal ik deze man altijd wat geld geven

Ik denk zelfs dat ontwikkelingshulp averechts werkt. Je houdt er landen afhankelijk mee, stimuleert corruptie, wapenverkoop, economische ongelijkheid en instabiliteit. Investeren in onderwijs lijkt me wel goed, maar dan moet je het wel zelf opzetten en niet het geld ervoor weggeven.

Ben het eens met de stelling en ook met deze post.

Altijd fijn om gelijk te krijgen. :D

[Link niet meer beschikbaar]

Geven is goed. Jezus zei: het is zaliger te geven dan te ontvangen. Voorspoed is je deel als je vrijgevig en barmhartig bent. Er staan veel bijbelteksten die hierover gaan. Geld is belangrijk om Gods Koninkrijk te bouwen. 500 schriftgedeelten gaan over geloof, 500 gaan over gebed en 2000 schriftgedeelten gaan over financiën. De Bijbel is het door God geïnspireerde Woord en nemen we serieus.
:rolleyes:

er zijn heel veel christelijke stichtingen die zelf met mensen en goederen naar ontwikkelingslanden gaan om zodoende de hulp te kunnen geven die men zo hard nodig heeft!

helaas is dat schijnbaar ook de enigste manier van effectief hulp geven!
;)

• Topic Starter Topic Starter
ontwikkelingshulp zinloos? vertel dat maar aan alle heldhaftige medici, opvoeders en anderen met het hart op de juiste plaats, die dagelijks hun leven riskeren om toch maar bepaalde mensen een kans te bieden op een leven. altijd grappig om dergelijke uitspraken te horen uit de mond van mensen die enkel eens hun slaafs ritme van slapen, werken, kopen, stress, ... op zijzetten om een keer per jaar naar turkije te trekken en dan durven zeggen dat ze iets van de wereld hebben gezien.
.
Tjah, en toch is het allemaal zinloos. Mensen riskeren inderdaad hun leven, en voor wat? Zodat iemand daar een jaar langer kan leven? Als je de grond van het probleem wilt aanpakken moet je met veel complexere oplossingen komen. Verder zou men best eens het condoomgebruik wat meer stimuleren in bepaalde landen, er is ook zoiets als overpopulatie.

Terug
Naar boven