AndroidHealthClinic

Oorlog in Oost-Oekraïne

• Topic Starter Topic Starter
Merkel wil blijven praten, Obama overweegt wapens

funny-obama-faces-strange-22.jpg

Na een meeting over Merkels vredesplan voor Oost-Oekraïne, sloot Obama tijdens de persconferentie achteraf niet uit dat de VS wapens zullen gebruiken om de situatie te bedwingen.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft maandagavond haar vredesplan voor Oost-Oekraïne - dat nog steeds een geheime inhoud heeft - besproken met Barack Obama. De Amerikaanse president wil naar eigen zeggen wel op één lijn raken met de visie van Merkel en de Europese partners, maar sluit het gebruik van wapens niet uit.

‘Het vooruitzicht van een militaire oplossing voor dit conflict is altijd klein geweest’, zei Obama tijdens een persconferentie na de meeting met Merkel. ‘Rusland heeft een immens wapenarsenaal ter beschikking aan de Oekraïense grens en in Oekraïne zelf.’

Toch sluit de Amerikaanse president een militaire interventie niet uit wanneer alle diplomatieke onderhandelingen tekort schieten: ‘De sancties tegen Rusland hebben Poetin nog niet overtuigd om een andere koers te varen. Het is dus nodig dat het team dat de onderhandelingen volgt naar alle opties kijkt, ook de militaire.’

Angela Merkel sprak dan weer enkel sussende woorden en benadrukte dat er in de eerste plaats een verbetering moet komen voor de burgers. ‘We blijven een diplomatieke oplossing nastreven, ook al hebben we veel tegenslag gehad tot nog toe. We hebben altijd gezegd - en we blijven dat zeggen - dat er geen militaire oplossing is voor dit conflict.’

Ondanks het meningsverschil wat betreft een mogelijke militaire interventie, benadrukten Merkel en Obama dat de Verenigde Staten en West-Europa nog altijd gelijkaardige belangen hebben wat Oost-Oekraïne betreft: ‘De Russische agressie heeft de samenwerking tussen de VS en West-Europa enkel versterkt. Er zal een sterke, eenduidige aanpak komen van de VS en West-Europa.’, aldus Obama.

Alle ogen zijn nu gericht op de geplande vredesgesprekken in de Wit-Russische hoofdstad Minsk, die aanstaande woensdag plaatsvinden.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150209_01519838

Laatst bewerkt:
Een dezer dagen Frej, Iran, Rusland.

826.gif

---------- Toegevoegd om 14:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:22 ----------

Oekraïne opent aanval nabij havenstad Marioepol

Oekraïense troepen zijn dinsdag bij de havenstad Marioepol in de aanval gegaan. De aanval wordt uitgevoerd door de Nationale Garde die wordt bijgestaan door het omstreden vrijwilligersregiment Asov.

Dit meldt de Nationale Veiligheidsraad in Kiev.

Het Azov-bataljon beweert op sociale media dat het zeven dorpen ten noordoosten van Marioepol heeft veroverd op de pro-Russische rebellen.

Het vrijwilligerskorps zou de opstandelingen verder van de strategisch gelegen havenstad en richting de Russische grens hebben teruggedrongen. Kiev spreekt van de herovering van drie dorpen op de rebellen.

De separatisten ontkennen de claim van het Azov-bataljon. Woordvoerder Edoeard Basoerin houdt vol dat de strijd in de regio doorgaat en dat er van een aftocht van de opstandelingen geen sprake is.
Kramatorsk

De Oekraïense president Petro Porosjenko laat weten dat rebellen het hoofdkwartier van de Oekraïense strijdkrachten in het oosten van het land, in de plaats Kramatorsk, met hebben raketten aangevallen. Kramatorsk ligt relatief ver van het front.

Volgens Porosjenko trof een raket het militaire hoofdkwartier en een andere raket een flat met woningen. Volgens de autoriteiten zijn er vijf doden en circa 25 gewonden gevallen. De raketten zouden zijn afgevuurd door pro-Russische rebellen in de buurt van Horlivka, circa 40 kilometer ten zuidoosten van Kramatorsk.

De pro-Russische rebellen zeggen dinsdag geen raketten te hebben afgevuurd op Kramatorsk. Ze zijn in de aanval bij Debaltseve, een stad en verkeersknooppunt ten oosten van Horlivka. Regeringstroepen zijn daar omsingeld.
Russische oefeningen

Russische media melden dat dinsdag ook ruim tweeduizend verkenners van de Russische strijdkrachten met oefeningen begonnen in het zuiden van het land. Op De Krim zijn circa zeshonderd man begonnen met een oefening voor de kustverdediging.

De acties komen een dag voordat opnieuw zal worden gesproken over het bloedvergieten in Oekraïne. Gastheer president Aleksander Loekasjenko organiseert een bijeenkomst voor zijn ambtgenoten Poetin, Porosjenko en François Hollande uit Frankrijk en de Duitse bondskanselier Angela Merkel.

De vier hopen een einde te kunnen maken aan de felle strijd in de Oost-Oekraïense regio Donbass tussen leger en milities van Porosjenko en pro-Russische rebellen. Gehoopt wordt dat zij op zijn minst een bestand tot stand weten te brengen dat de strijdende partijen respecteren.

Er zijn duizenden doden gevallen sinds het afzetten van de pro-Russische president Viktor Janoekovitsj op 22 februari vorig jaar.
Nu.nl

Leuk spul:
ukraine-nazi-emblems.jpg

oYSPOCYhtB0.jpg

Is geen oud nieuws
Gepubliceerd: 10 februari 2015 09:49
Laatste update: 10 februari 2015 14:44

Edit: oh was voor de onwetende die niet weten wat het Azov-bataljon is.

Lol, geopolitics not even once, oekraine is een fucking belangrijk schaakstuk.

Het is strategisch gezien indd een belangrijk land.

Daarom dat europe dit land van in het begin had moeten meedelen dat ze niet zijn geïnteresseerd in hun deelname in de unie.. Niemand (bevolking van de eu) vraagt aan een deelname van naar mijn mening derdewereld landen in de unie. Zo hebben we er stillaan genoeg van die in mijn ogen..

Oekranie was daarom enkel interessant als tactische zet tegenover rusland. Mijn vraag is dan; wtf heeft europa in z'n hoofd om rusland te provoceren met oekraïne tot de unie uit te nodigen..

Rusland is gekend om sterke maatregelen te nemen bij soms kleine provocaties. Dit is in mijn ogen een best grote provocatie tegenover Rusland van Europa/vs.

Ik zeg niet dat ik pro Rusland ben, maar ik begrijp maar al te goed de reactie van Rusland.

Heres the thing.

Zowel vs als eu wilt oekraine in eu.
Rusland ziet dat als amerikaans imperialisme.
Oekraine zelf is gesplitst. Dus geeft west oekraine aan eu en oost oekraine aan rusland. Klaar.

Heres the thing. Zowel vs als eu wilt oekraine in eu. Rusland ziet dat als amerikaans imperialisme. Oekraine zelf is gesplitst. Dus geeft west oekraine aan eu en oost oekraine aan rusland. Klaar.

Dat punt zijn we wellicht al voorbij. Het is nu volgens mij een alles of niets denkwijze van beide kanten.
Rusland is niet bepaald gekend om plots af te geven, dus als er al iemand zal moeten plooien zal het wellicht eerder de EU zijn dan rusland. Wat voor mij zeker geen probleem is..

Livemape van de toestand: http://liveuamap.com/

---------- Toegevoegd om 19:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:52 ----------

Artillery raakt ammo dump;

[Link niet meer beschikbaar]

Rusland zal zwichten, want eu en vs zijn zowel militair als economisch sterker. Maar ik geloof dat er wel een compromis zal gevonden worden. Er komt altijd wel een konijn uit een hoed.

Russen die zwichten, in het jaar aardappel wellicht.

Laatst bewerkt:
Wat een flapdrol die Hollande, openlijk verkondigen dat het oorlog zal worden als de onderhandelingen mislukken. Alsof hij het over picknicken aan het strand heeft, in de Noordzee gooien die idioot.

Laatst bewerkt:
Gasleidingen en grote vloot van Rusland. ;)

wat wilt da zeggen? Je zegt dat rusland gans oekraine wil?

Ook al moest oekraine tot eu behoren, de gasleidingen blijven nog steeds v rusland toch. Tis nie da gazprom van hun inkomsten moeten vrezen.

Grote vloot no idea wat ik me daarbij moe voorstellen.

Eu of vs gaan oekraine nie in steek laten. En putin is niet op een suicide mission, dus putin moet plooien.
Kijk eens naar de ecomisische sancties v eu en vs. Rusland zit in een zware recessie en hun roebel is aan het crashen. Hij kan het wel paar jaar uitzingen, maar dan ist gedaan. gezien putin geen dommerik is, gaat hij moeten plooien. Das wat ik verwacht.

lol. Just lol.

Wut. Zelfs een leek als ik weet dat toch. Of is dat inmiddels alweer jaren 90 koek dat Rusland technologisch en in manschappen enorm achterloopt? Het laatste wat ik me kon herinneren was dat de us meer geld uitgaf aan defensie dan de hele top 10 bigspender naties bij elkaar

ja man zelfs een lijk als hij weet het, ik ben je onzin helemaal zat frej ik maak er een einde aan, tot hier en niet meer verder.
je denkt echt dat je een god bent me je arrogante wikipedia termen, nu is het genoeg geweest!!

Nee Rusland zou wel akkoord gaan met oost Oekraïne, echter Kiev/EU/VS zal er niet mee akkoord gaan.

Konijn uit hoed komt eraan voor putin. ze zullen hem wel een koekje aanbieden.
5 jaar lang gratis vodka voor gans rusland en putin bindt in :D

Konijn uit hoed komt eraan voor putin. ze zullen hem wel een koekje aanbieden.
5 jaar lang gratis vodka voor gans rusland en putin bindt in :D

:D:D

Russen snijden in prijs vodka
De prijs van wodka is in Rusland met 16% teruggeschroefd. Moskou voert de forse prijsverlaging in omdat het vreest dat Russen anders massaal illegaal gaan stoken, nu hun kosten van levensonderhoud dramatisch zijn gestegen na de wereldwijde sancties.

De veelgebruikte halveliterfles wordt nu voor 185 roebel verkocht, zo'n €2,36 per fles, tegen 220 roebel eerder. Dat meldt de Moscow Times.

De autoriteiten verwachtten aloude praktijken waarin illegale stokers veel meer alcohol toevoegen en de Russen uit de band springen.

Topprijzen legale wodka

In 2010 voerde Moskou een minimumprijs in om het grote drankgebruik te beperken. Sinds de economie door de boycots van de VS en de Europese Unie in het slop is geraakt, kopen steeds meer mensen hun geliefde wodka illegaal op straat.

Russen hebben sinds de invoering van de sanctie te maken met een munt die 41% is gedaald ten opzichte van de dollar, waardoor ze veel minder kunnen uitgeven en hun kosten hoog blijven.

Andere prijzen stijgen

Volgens sceptische twitteraars in Rusland is wodka het enige artikel dat in prijs is gedaald.

Terug
Naar boven