Fitness Seller

Oorlog tussen Isreal en Libanon,Syrie ontketening mogelijk snel (Breaking News)

gast21 zei:
Nee, maar ze zijn wel bezig met het isoleren van Palestijnen, hun ontkennen van hun rechten enz.

Dit is in het begin ook gebeurd met de Joden. In het begin werden alle Joden opgesloten in getto’s en dat kan je nu ook relativeren met wat De joden nu doen.

Ze bouwen een muur om Palestina, ze zeggen wat zij mogen doen en wat niet, waar ze naar toe mogen gaan enz.

Het hogere doel van de Joodse staat is niet de uitroeing van de hele Palestijnse bevolking. Misschien wel bij een paar extremisten, maar het is zeker geen endlosung plan van de regering dat wordt uitgevoerd of bestaat.

Daarom is een vergelijking met WO II alleen maar een zwaktebod die een verdere discussie eigenlijk onmogelijk maakt.

De Palestijnse kwestie is zeer complex, echter moet niet vergeten worden dat er in 1948 al een burgeroorlog was waaraan niet alleen Israel debet was. Israel heeft echter wel alle oorlogen gevoerd tegen hen sinds die tijd gewonnen en in oorlogen is het meestal zo dat de overwinnaar bepaalt wat er gebeurd met gedeelten van grond van de verliezende partij.

Israel heeft een gedeelte bezet en verder maatregelen genomen om hun eigen bevolking te beschermen. Het probleem is dat de Palestijnen met de waardeloze stukken land overbleven en daardoor al lange tijd in armoede leven. Dat zet kwaad bloed en dan heb je al snel een escalerende situatie. Zeker als diezelfde Palestijnse bevolking in bijvoorbeeld Jordanie ook al het lid op de neus kregen omdat ze daar vermeend de macht in handen wilde krijgen.

Het is dus niet alleen Israel die heeft huisgehouden onder de Palestijnen, hun eigen broeders kennen er ook wat van.

Ben zelf zeker geen voorstander van hoe Israel bepaalde zaken aanpakt in Palestijnse gebieden, maar met een groep als Hamas en vroeger ook de P.L.O. kan je verwachten dat er van Israelische kant harde actie zal blijven gevoerd worden.

In dit geval gaat het overigens over Libanon, waarmee Israel ook al genoeg te stellen heeft gehad. Mede omdat de Syriers steun verleenden aan de Hezbollah die vanuit Libanon al menige aanval op Israel heeft uitgevoerd.

Hmm ja ik zie het
Beelden zijn angstaanjagend
Doet je alweer!! herinneren hoe erg oorlog is:(

Is idd zeer complex sooitje daarzo k weet niet precies waar het om gaat maar ze willen allebei niets toegeven... Volgens mij gaat het om jeruzalem + gebieden daar omheen? maar imo is het gewoon van israel?? of gaat het daar allang niet meer om? Maar het is niet gek dat israel die soldaat op gaat halen vind ik.. hoe zouden jullie reageren als er een NEDERLANDSE soldaat was gegijzeld en de NLse regering zou zeggen... ja joh laat em lekker wegrotten 1 nederlander minder?... kan ons het schelen!

maar als er nou 1 stopt met aanslagen dan stopt de andere toch ook vanzelf? of zie ik dat verkeerd.. want et zijn toch steeds vergeldingsacties?

p.s. geheel off-topic : spiertje je wilt niet zegge dat je met je 18 jaar bij de arrestatieteam zit?:P is dat je doel? wel vet trouwes....

jay_c zei:
Is idd zeer complex sooitje daarzo k weet niet precies waar het om gaat maar ze willen allebei niets toegeven... Volgens mij gaat het om jeruzalem + gebieden daar omheen? maar imo is het gewoon van israel?? of gaat het daar allang niet meer om? Maar het is niet gek dat israel die soldaat op gaat halen vind ik.. hoe zouden jullie reageren als er een NEDERLANDSE soldaat was gegijzeld en de NLse regering zou zeggen... ja joh laat em lekker wegrotten 1 nederlander minder?... kan ons het schelen!

maar als er nou 1 stopt met aanslagen dan stopt de andere toch ook vanzelf? of zie ik dat verkeerd.. want et zijn toch steeds vergeldingsacties?

p.s. geheel off-topic : spiertje je wilt niet zegge dat je met je 18 jaar bij de arrestatieteam zit?:P is dat je doel? wel vet trouwes....

Maar het lijkt wel of Israel de ontvoering van de soldaten ziet als een reden ziet om Libanon aan te vallen. Net alweer op het nieuws 26 BURGER slachtoffers (lees: onschuldige slachtoffers). En dat vind ik niet kunnen, tuurlijk is het logisch dat ze de ontvoerde soldaten terugwillen maar dat is geen reden om bombardementen uit te voeren op de infrastructuur zoals Israel doet, zoals door het bombarderen van het vliegveld van Beiroet, of door het bombarderen van bruggen en wegen.

En Israel snijd zichzelf alleen maar in de vingers want de Libanezen zullen alleen maar meer haat gaan koesteren tegen de joden.

• Topic Starter Topic Starter
Waaom is er geen tegenaanval dan van de regering van Libanon? Het hele land zijn ze aan het plat gooien.

daar is al ellende sins israel bestaat man plat gooien die k*t landen gaat daar toch alleen maar om geloof niet om het gewone leven

jay_c zei:
Is idd zeer complex sooitje daarzo k weet niet precies waar het om gaat ....
Volgens mij is het zo gegaan:
Ten tijde van w.o. 1 waren er in engeland een aantal joden die zich sterk maakten voor een eigen staat, en dan het liefst op de plek die ook in de thora beschreven staat (thora? Zo heet het heilige leeswerkje van de joden toch? ben te lui om te googlen). De reden was dat de joden toen al niet echt heel geliefd waren, en er was een religieuze drijfveer om een eigen staat te willen (want er staat in dat boekje dat de joden een stuk land is beloofd door god, het beloofde land). Dat beloofde land is het huidige Israël (nu heb ik het einde van het verhaal al verklapt maargoed). Omdat de Engelse in de tijd zeggenschap hadden over grote delen van het beloofde land, konden ze de engelse joden een stuk land toezeggen. Echter, tegelijkertijd zegden de Engelsen ook de palestijnen een lap grond toe (als ik me niet vergis de huidige gazastrook) voor hun hulp in de oorlog tegen de turken.

Al voor w.o. 2 waren er kleine joodse nederzettingen in het huidige israël, en toen al was de sfeer tussen de joodse nederzettingen en de arabieren niet best. Pas na w.o. 2 trokken de joden massaal naar het beloofde land. Want in Nazi-Duitsland waren ze massaal over de kling gejaagd, en ze merkten dat ze ondanks het aangedane leed (6 miljoen vermoorde joden) als vluchteling niet echt welkom waren in de rest van de wereld, de meeste landen wilden maar een beperkt aantal joodse vluchtelingen opnemen.
Dus het logische gevolg wat dat de joden naar het land trokken waar ze wel welkom waren, Israël. Om hun bestaansrecht te verzekeren joegen ze de palestijnen met grof geweld weg, en pikten ze flinke stukken land in. En toen begon het geouwehoer pas echt.

Je kan de Joden niet kwalijk nemen dat ze letterlijk voor hun bestaansrecht knokken, en je kan de palestijnen niet kwalijk nemen dat ze boos zijn omdat ze zijn verdreven en tot op de dag van vandaag als derde rangs burgers worden behandeld. Beide partijen hebben imho flinke fouten gemaakt.

Een lichtpuntje vind ik dat de orthodoxe joden in Israël zelf snel aan macht en populariteit inboeten. Dat betekent in ieder geval dat er een oplossing is voor het probleem Tempelberg (daar staat nu een moskee op, maar de orthodoxe joden vinden dat de oude synagoge in ere moet worden hersteld, een idee waarvan de meeste moslims weer een rolberoerte krijgen).

De gazastrook is teruggegeven, de moskee op de tempelberg laten we staan, de palestijnen worden normaal behandeld door de joden, de hamas erkent israel en houdt op met raketbeschietingen en dan bombardeert israel geen palestijnse huizen meer, en dan is het probleem opgelost. Makkie. :)

Lauw zei:
Volgens mij is het zo gegaan:
Ten tijde van w.o. 1 waren er in engeland een aantal joden die zich sterk maakten voor een eigen staat, en dan het liefst op de plek die ook in de thora beschreven staat (thora? Zo heet het heilige leeswerkje van de joden toch? ben te lui om te googlen). De reden was dat de joden toen al niet echt heel geliefd waren, en er was een religieuze drijfveer om een eigen staat te willen (want er staat in dat boekje dat de joden een stuk land is beloofd door god, het beloofde land). Dat beloofde land is het huidige Israël (nu heb ik het einde van het verhaal al verklapt maargoed). Omdat de Engelse in de tijd zeggenschap hadden over grote delen van het beloofde land, konden ze de engelse joden een stuk land toezeggen. Echter, tegelijkertijd zegden de Engelsen ook de palestijnen een lap grond toe (als ik me niet vergis de huidige gazastrook) voor hun hulp in de oorlog tegen de turken.

Al voor w.o. 2 waren er kleine joodse nederzettingen in het huidige israël, en toen al was de sfeer tussen de joodse nederzettingen en de arabieren niet best. Pas na w.o. 2 trokken de joden massaal naar het beloofde land. Want in Nazi-Duitsland waren ze massaal over de kling gejaagd, en ze merkten dat ze ondanks het aangedane leed (6 miljoen vermoorde joden) als vluchteling niet echt welkom waren in de rest van de wereld, de meeste landen wilden maar een beperkt aantal joodse vluchtelingen opnemen.
Dus het logische gevolg wat dat de joden naar het land trokken waar ze wel welkom waren, Israël. Om hun bestaansrecht te verzekeren joegen ze de palestijnen met grof geweld weg, en pikten ze flinke stukken land in. En toen begon het geouwehoer pas echt.

Je kan de Joden niet kwalijk nemen dat ze letterlijk voor hun bestaansrecht knokken, en je kan de palestijnen niet kwalijk nemen dat ze boos zijn omdat ze zijn verdreven en tot op de dag van vandaag als derde rangs burgers worden behandeld. Beide partijen hebben imho flinke fouten gemaakt.

Een lichtpuntje vind ik dat de orthodoxe joden in Israël zelf snel aan macht en populariteit inboeten. Dat betekent in ieder geval dat er een oplossing is voor het probleem Tempelberg (daar staat nu een moskee op, maar de orthodoxe joden vinden dat de oude synagoge in ere moet worden hersteld, een idee waarvan de meeste moslims weer een rolberoerte krijgen).

De gazastrook is teruggegeven, de moskee op de tempelberg laten we staan, de palestijnen worden normaal behandeld door de joden, de hamas erkent israel en houdt op met raketbeschietingen en dan bombardeert israel geen palestijnse huizen meer, en dan is het probleem opgelost. Makkie. :)

Maar het probleem gaat verder dan het stukje gazastrook en een Moskee, Volgens mij is ook een punt van discussie Jeruzalem

Voor bepaalde groeperingen is de het bestaan van Israël een probleem an sich.

iran zou hier wel eens in verwikkeld kunnen geraken....

spiertje16 zei:
Ik ga het niet kijken, dan word ik er weer depressief van..
Idd. same old same old. Zodra er oorlog uitbreekt gaat de mens als een beest tekeer. Een nog deprimerender gedachte is dat 99% van de mensen als een beest tekeer gaat als de omstandigheden dat toelaten. maar dat is denk ik wat off-topic. :o

Lauw zei:
Idd. same old same old. Zodra er oorlog uitbreekt gaat de mens als een beest tekeer. Een nog deprimerender gedachte is dat 99% van de mensen als een beest tekeer gaat als de omstandigheden dat toelaten. maar dat is denk ik wat off-topic. :o
Precies, als er oorlog is gaan ze idd tekeer en lijkt het geweten te verdwijnen...
Eerlijk gezegd ik zou het wel begrijpen als die man die zn vrouw heeft verloren een paar isrealie soldaten zou opblazen/doden
Maar onschuldige burgers moeten er altijd uit blijfen....
Vraag me trouwens af hoeveel onnoemelijke beelden zoals dat zijn gecensureerd zowel van de palestijnse kant als van de joodse

tot op heden is elk 'anti-Israel besluit' door het amerikaanse Congress met overweldigende meerderheid afgekeurd. VS steunen natuurlijk Israel op alle fronten. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot China (misschien wel India)het wereldleiderschap naar zich toetrekt en de VS in mineur achterlaat..

klempic zei:
tot op heden is elk 'anti-Israel besluit' door het amerikaanse Congress met overweldigende meerderheid afgekeurd. VS steunen natuurlijk Israel op alle fronten. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot China (misschien wel India)het wereldleiderschap naar zich toetrekt en de VS in mineur achterlaat..

Ahja dan gaat de wereld ineens wel in de goede richting gaan ? :rolleyes:

Grootmachten zullen steeds regeren naar hoe het hun past en niet anders .

Terug
Naar boven