Als ik je goed begrijp bedoel je toch dat die werklozen dan zullen stemmen op beleid die hun situatie in stand houdt? Dat is dan toch hetzelfde als rijke mensen die stemmen op beleid die zorgt dat ze minder hoeven te betalen.
Het gaat niet per se over werkloosheid. Het gaat over misbruiken, dingen die het systeem duidelijk aantasten.
Als mensen weten dat ze kunnen stemmen om hun uitkering zo lang mogelijk te houden, vaak van generatie op generatie, of anders gezegd als mensen weten dat ze kunnen stemmen om meer geld te krijgen om niets te doen, dan gaan mensen dat ook doen. Je creëert gewoon een situatie die automatisch uitnodigt om het systeem te vernietigen. Waarom denk je dat het financiële systeem in Europa in elkaar aan het storten is? Waarom denk je dat overal in de wereld schulden torenhoog zijn? We hebben het perfecte klimaat gecreëerd voor het electoraat om zichzelf geld te stemmen en voor politici om dat mechanisme uit te buiten.
Al wat ik zeg is: er moeten bepaalde voorwaarden verbonden zijn aan stemrecht. Een politieke partij hoeft dan niet te jagen naar de stem van iemand die lang werkloos is en er alle belang bij heeft om dat zo te houden, of een recidive crimineel die stemt voor de partij die hem het best uitkomt.
Ik vind het niet raar dat iedereen zomaar mag stemmen, of dat iedereen zomaar verkozen mag worden. Dat zijn verworven rechten.
Dat zegt mij weinig om eerlijk te zijn. Je kan letterlijk alles verdedigen met het argument verworven rechten. Mijn punt is dat aan rechten ook plichten verbonden moeten zijn. Dat vinden we normaal in alle takken van de samenleving, behalve de politiek. En ja dat is op zijn minst vreemd te noemen.
Dit neemt niet weg dat dit voor problemen zorgt. Hoeveel beleid er wel niet gebaseerd is op emotie ipv ratio, daar wordt je niet goed van. Dat zijn inderdaad minpunten van onze democratie, en ik heb daar geen oplossing voor. Toch zie ik een 'stemdiploma' niet zitten. Wel vind ik dat er op de basis en middelbare school veel meer aandacht moet zijn aan kritisch denken en een vak 'democratische samenleving' oid.
En het is een vaak aangehaalde quote: Democratie is het minst slechte systeem dat we hebben bedacht.
Een diploma daar dacht ik nog niet eens aan. Maar waar ik het helemaal mee eens ben is nieuwe vakken op school. Godsdienst ed eruit en idd meer focus op kritisch leren denken, economie, politiek...
Koppel dat aan enkele voorwaarden om te stemmen en je komt al een heel eind.
---------- Post toegevoegd Wed 29 Aug 2012 om 22:44 ----------
wie heeft er dan wel gelijk?
Geef me een trouwens 1 goede reden waarom een willekeurige werkende een beter inzicht heeft op hoe een samenleving moet functioneren dan een werkloze. Terwijl het juist diegenen die in een maatschappelijk meer benarde situatie zitten, die het verdienen om gehoord te worden, omdat zij op de punten duiden waar het mis gaat in de samenleving.
Lees de post hierboven want dit is niet de bewering.
misbruik is in the eye of the beholder, praktisch elke stemmer zal een keuze maken die hem als individu het best uitkomt en praktisch nooit met het oog op het collectief belang. Vraag me serieus af wat je dan onder "misbruik" verstaat.
Opnieuw, zie post hierboven. Er is niets subjectief aan.
Maar goed we drijven af van het topic van deze thread.