AndroidHealthClinic

Op welke partij ga jij stemmen? (Tweede Kamerverkiezingen 2012)

Peiling Peiling Op welke partij ga jij stemmen? (Tweede Kamerverkiezingen 2012)

• Totaal stemmers
    237
  • Peiling gesloten .
Ik snap de verwarring, maar het gaat uiteraard over waar dat cijfer 100 nu voor staat.

Opnieuw: iedereen mag blijven stemmen, maar niet iedereen moet op om het even welk moment in zijn leven kunnen stemmen. Net zoals nu kinderen en minderjarigen niet kunnen stemmen. Als leeftijd een factor is, dan kan iets anders dat ook zijn. Maar blijf vooral geloven dat de meerderheid altijd gelijk heeft.

Best goed punt op zich. Alleen mensen die wat bijbrengen aan de maatschappij mogen stemmen..

Aan de andere kant zit je wel met het feit dat mensen die niet kunnen werken of geen werk kunnen vinden wel ondersteund moeten worden. Wanneer ze niets aan willen nemen dan moeten ze gewoon gekort worden.

Laatst was er zo'n experiment waar ze in kassen moesten gaan werken alleen bijna iedereen wees het af. Mensen vergeten juist dat als je geen drol doet je steeds verder wegzakt uit de maatschappij. Het zou veel beter zijn om mensen die in de bijstand zitten een soort van 'taakstraf' te geven dat ze bij een bedrijf of bij de gemeente wel nuttige dingen uitvoeren. Het bedrijf kan dan bijvoorbeeld de helft van het minimum loon aan de staat geven en de mensen die daar dan werken behouden gewoon hun bijstand. Op die manier zullen veel meer bedrijven werk aan dat soort goedkope krachten aanbieden en met een beetje geluk bewijzen de mensen zich bij het bedrijf en worden ze aangenomen in loondienst.

Ik zie niet echt een mooie coalitie tot stand komen, zal wel weer maanden lang gezeur worden. En dan draaien we uiteindelijk uit op Paars.

En wat is jouw droomcoalitie dan? SP vind jij niets, en paars dus niets. Dus dan wil jij het liefst VVD+CDA+?

---------- Post toegevoegd Wed 29 Aug 2012 om 20:13 ----------

Best goed punt op zich. Alleen mensen die wat bijbrengen aan de maatschappij mogen stemmen..

Aan de andere kant zit je wel met het feit dat mensen die niet kunnen werken of geen werk kunnen vinden wel ondersteund moeten worden. Wanneer ze niets aan willen nemen dan moeten ze gewoon gekort worden.

Laatst was er zo'n experiment waar ze in kassen moesten gaan werken alleen bijna iedereen wees het af. Mensen vergeten juist dat als je geen drol doet je steeds verder wegzakt uit de maatschappij. Het zou veel beter zijn om mensen die in de bijstand zitten een soort van 'taakstraf' te geven dat ze bij een bedrijf of bij de gemeente wel nuttige dingen uitvoeren. Het bedrijf kan dan bijvoorbeeld de helft van het minimum loon aan de staat geven en de mensen die daar dan werken behouden gewoon hun bijstand. Op die manier zullen veel meer bedrijven werk aan dat soort goedkope krachten aanbieden en met een beetje geluk bewijzen de mensen zich bij het bedrijf en worden ze aangenomen in loondienst.

Alleen jammer dat dat waarschijnlijk meer kost dan het oplevert.

En wat is jouw droomcoalitie dan? SP vind jij niets, en paars dus niets. Dus dan wil jij het liefst VVD+CDA+?

Hoezo?

Als je ziet hoeveel mbo-ers stage doen.

Zie het gewoon als een stage voor volwassenen. Zij krijgen er niet betaald voor maar behouden hun bijstand. De staat krijgt 'stagevergoeding' en bedrijven hebben goedkope krachten. Er moeten dan wel regels komen aan hoeveel mensen een bedrijf mag aannemen en na hoeveel tijd ze iemand verplicht in vaste dienst moeten aannemen zodat ze niet vaste mensen gaan ontslaan voor de 'bijstandtrekkers'.

Ik zeg niet dat de meerderheid altijd gelijk heeft, integendeel. Het is alleen nou eenmaal zo dat het zo werkt in een democratische rechtsstaat.

Daarom ook afschaffen. De democratie zoals die nu bestaat is gewoon een fail. Het leidt keer op keer tot een ineenstorting van het systeem. Is het niet op ethisch vlak dan wel op financieel vlak. Europa is het perfecte voorbeeld. Amerika gaat nu ook in die richting.

Dus wie gaat er dan beslissen wie er wel en wie er niet mag stemmen? Op basis van inkomen, dan gaan we honderd jaar terug in de tijd. Jij zegt langdurig werklozen, omdat ze dan op de SP (bijv.) gaan stemmen. Tsja, er zijn ook genoeg mensen die om een legitieme reden landurig niet werken. En wie ben jij dan om te zeggen dat die niet mogen stemmen? Bovendien is dat in de praktijk natuurlijk niet realiseerbaar. Je moet eerst het algemeen kiesrecht aanpassen, en dan moet je gaan regelen wanneer iemand wel of niet mag stemmen? Dat gaat natuurlijk nooit werken.
Het heeft niets met partijbelang te maken, dat is wat jij ervan maakt. Ik heb het over misbruiken die ontstaan en zo het beleid negatief beïnvloeden.

Tuurlijk gaat het werken, het moet gewoon goed uitgelegd worden. Maar zoiets is wel makkelijker in te voeren bij het pas ontstaan van een land dan in en bestaand land, dat is zo.

Kijk ik ben helemaal niet blij met het openbare beleid gebaseerd op de meerderheid van het volk, omdat ik niet zo'n hoge achting heb van de meerderheid van het volk. Echter, de soevereiniteit ligt bij het volk, en het is de definitie van onze staat dat iedereen hier ook over kan meebeslissen, ongeacht sociale positie.
Sociale positie is het niet echt, want in mijn voorstel kan een arbeider met laag loon net zo goed stemmen als een rijke ondernemer. Waar het over gaat is dat je mensen die mee het beleid gaan bepalen onderwerpt aan bepaalde voorwaarden om een motivatie voor misbruik uit te sluiten. Wat nu niet het geval is met alle gevolgen van dien. De precieze uitwerking daar valt over te discussiëren.

Vind je het niet vreemd dat er voor de meeste beroepen allerlei voorwaarden en diploma's vereist zijn, maar zodra het over politiek en overheid gaat kan iedereen zomaar onvoorwaardelijk stemmen en kan iedereen zomaar politicus worden. Terwijl een stem juist een enorm effect heeft op iedereen, veel meer dan een individu die ergens gaat werken. Dat is gewoon niet logisch.

Ik zeg niet dat de meerderheid altijd gelijk heeft, integendeel. Het is alleen nou eenmaal zo dat het zo werkt in een democratische rechtsstaat. Dus wie gaat er dan beslissen wie er wel en wie er niet mag stemmen? Op basis van inkomen, dan gaan we honderd jaar terug in de tijd. Jij zegt langdurig werklozen, omdat ze dan op de SP (bijv.) gaan stemmen. Tsja, er zijn ook genoeg mensen die om een legitieme reden landurig niet werken. En wie ben jij dan om te zeggen dat die niet mogen stemmen? Bovendien is dat in de praktijk natuurlijk niet realiseerbaar. Je moet eerst het algemeen kiesrecht aanpassen, en dan moet je gaan regelen wanneer iemand wel of niet mag stemmen? Dat gaat natuurlijk nooit werken.

Kijk ik ben helemaal niet blij met het openbare beleid gebaseerd op de meerderheid van het volk, omdat ik niet zo'n hoge achting heb van de meerderheid van het volk. Echter, de soevereiniteit ligt bij het volk, en het is de definitie van onze staat dat iedereen hier ook over kan meebeslissen, ongeacht sociale positie.

Hoeft niet toch? Denk dat we t er allemaal over eens zijn als er een regel komt dat verstandelijk gehandicapten niet meer mogen stemmen, toch?

Verder vind ik ook dat je je stem niet meer mag "weggeven" dus iemand anders laten machtigen om voor jou je stem uit te brengen. Daarnaast iedereen die in t buitenland woont, dus niet in NL. Mensen die de praktijkschool gedaan hebben en niet verder zijn gekomen dan dat. :)

Hoeft niet toch? Denk dat we t er allemaal over eens zijn als er een regel komt dat verstandelijk gehandicapten niet meer mogen stemmen, toch?

Verder vind ik ook dat je je stem niet meer mag "weggeven" dus iemand anders laten machtigen om voor jou je stem uit te brengen. Daarnaast iedereen die in t buitenland woont, dus niet in NL. Mensen die de praktijkschool gedaan hebben en niet verder zijn gekomen dan dat. :)

Dan krijgt links geen stemmen meer :roflol:

:trollface:

Daarom ook afschaffen. De democratie zoals die nu bestaat is gewoon een fail. Het leidt keer op keer tot een ineenstorting van het systeem. Is het niet op ethisch vlak dan wel op financieel vlak. Europa is het perfecte voorbeeld. Amerika gaat nu ook in die richting.

Het heeft niets met partijbelang te maken, dat is wat jij ervan maakt. Ik heb het over misbruiken die ontstaan en zo het beleid negatief beïnvloeden.

Tuurlijk gaat het werken, het moet gewoon goed uitgelegd worden. Maar zoiets is wel makkelijker in te voeren bij het pas ontstaan van een land dan in en bestaand land, dat is zo.

Sociale positie is het niet echt, want in mijn voorstel kan een arbeider met laag loon net zo goed stemmen als een rijke ondernemer. Waar het over gaat is dat je mensen die mee het beleid gaan bepalen onderwerpt aan bepaalde voorwaarden om een motivatie voor misbruik uit te sluiten. Wat nu niet het geval is met alle gevolgen van dien. De precieze uitwerking daar valt over te discussiëren.

Vind je het niet vreemd dat er voor de meeste beroepen allerlei voorwaarden en diploma's vereist zijn, maar zodra het over politiek en overheid gaat kan iedereen zomaar onvoorwaardelijk stemmen en kan iedereen zomaar politicus worden. Terwijl een stem juist een enorm effect heeft op iedereen, veel meer dan een individu die ergens gaat werken. Dat is gewoon niet logisch.

Als ik je goed begrijp bedoel je toch dat die werklozen dan zullen stemmen op beleid die hun situatie in stand houdt? Dat is dan toch hetzelfde als rijke mensen die stemmen op beleid die zorgt dat ze minder hoeven te betalen.

Ik vind het niet raar dat iedereen zomaar mag stemmen, of dat iedereen zomaar verkozen mag worden. Dat zijn verworven rechten. Dit neemt niet weg dat dit voor problemen zorgt. Hoeveel beleid er wel niet gebaseerd is op emotie ipv ratio, daar wordt je niet goed van. Dat zijn inderdaad minpunten van onze democratie, en ik heb daar geen oplossing voor. Toch zie ik een 'stemdiploma' niet zitten. Wel vind ik dat er op de basis en middelbare school veel meer aandacht moet zijn aan kritisch denken en een vak 'democratische samenleving' oid.
En het is een vaak aangehaalde quote: Democratie is het minst slechte systeem dat we hebben bedacht.

Ik ben wel tevreden met Paars hoor, veel meer zit er niet in.

VVD, CDA, PvdA eventueel D66

Ik snap de verwarring, maar het gaat uiteraard over waar dat cijfer 100 nu voor staat.

Opnieuw: iedereen mag blijven stemmen, maar niet iedereen moet op om het even welk moment in zijn leven kunnen stemmen. Net zoals nu kinderen en minderjarigen niet kunnen stemmen. Als leeftijd een factor is, dan kan iets anders dat ook zijn. Maar blijf vooral geloven dat de meerderheid altijd gelijk heeft.

wie heeft er dan wel gelijk?
Geef me een trouwens 1 goede reden waarom een willekeurige werkende een beter inzicht heeft op hoe een samenleving moet functioneren dan een werkloze. Terwijl het juist diegenen die in een maatschappelijk meer benarde situatie zitten, die het verdienen om gehoord te worden, omdat zij op de punten duiden waar het mis gaat in de samenleving.

---------- Post toegevoegd Wed 29 Aug 2012 om 22:30 ----------

Waar het over gaat is dat je mensen die mee het beleid gaan bepalen onderwerpt aan bepaalde voorwaarden om een motivatie voor misbruik uit te sluiten. Wat nu niet het geval is met alle gevolgen van dien. De precieze uitwerking daar valt over te discussiëren.

misbruik is in the eye of the beholder, praktisch elke stemmer zal een keuze maken die hem als individu het best uitkomt en praktisch nooit met het oog op het collectief belang. Vraag me serieus af wat je dan onder "misbruik" verstaat.

Laatst bewerkt:
Als ik je goed begrijp bedoel je toch dat die werklozen dan zullen stemmen op beleid die hun situatie in stand houdt? Dat is dan toch hetzelfde als rijke mensen die stemmen op beleid die zorgt dat ze minder hoeven te betalen.
Het gaat niet per se over werkloosheid. Het gaat over misbruiken, dingen die het systeem duidelijk aantasten.

Als mensen weten dat ze kunnen stemmen om hun uitkering zo lang mogelijk te houden, vaak van generatie op generatie, of anders gezegd als mensen weten dat ze kunnen stemmen om meer geld te krijgen om niets te doen, dan gaan mensen dat ook doen. Je creëert gewoon een situatie die automatisch uitnodigt om het systeem te vernietigen. Waarom denk je dat het financiële systeem in Europa in elkaar aan het storten is? Waarom denk je dat overal in de wereld schulden torenhoog zijn? We hebben het perfecte klimaat gecreëerd voor het electoraat om zichzelf geld te stemmen en voor politici om dat mechanisme uit te buiten.

Al wat ik zeg is: er moeten bepaalde voorwaarden verbonden zijn aan stemrecht. Een politieke partij hoeft dan niet te jagen naar de stem van iemand die lang werkloos is en er alle belang bij heeft om dat zo te houden, of een recidive crimineel die stemt voor de partij die hem het best uitkomt.

Ik vind het niet raar dat iedereen zomaar mag stemmen, of dat iedereen zomaar verkozen mag worden. Dat zijn verworven rechten.
Dat zegt mij weinig om eerlijk te zijn. Je kan letterlijk alles verdedigen met het argument verworven rechten. Mijn punt is dat aan rechten ook plichten verbonden moeten zijn. Dat vinden we normaal in alle takken van de samenleving, behalve de politiek. En ja dat is op zijn minst vreemd te noemen.

Dit neemt niet weg dat dit voor problemen zorgt. Hoeveel beleid er wel niet gebaseerd is op emotie ipv ratio, daar wordt je niet goed van. Dat zijn inderdaad minpunten van onze democratie, en ik heb daar geen oplossing voor. Toch zie ik een 'stemdiploma' niet zitten. Wel vind ik dat er op de basis en middelbare school veel meer aandacht moet zijn aan kritisch denken en een vak 'democratische samenleving' oid.
En het is een vaak aangehaalde quote: Democratie is het minst slechte systeem dat we hebben bedacht.

Een diploma daar dacht ik nog niet eens aan. Maar waar ik het helemaal mee eens ben is nieuwe vakken op school. Godsdienst ed eruit en idd meer focus op kritisch leren denken, economie, politiek...

Koppel dat aan enkele voorwaarden om te stemmen en je komt al een heel eind.

---------- Post toegevoegd Wed 29 Aug 2012 om 22:44 ----------

wie heeft er dan wel gelijk?
Geef me een trouwens 1 goede reden waarom een willekeurige werkende een beter inzicht heeft op hoe een samenleving moet functioneren dan een werkloze. Terwijl het juist diegenen die in een maatschappelijk meer benarde situatie zitten, die het verdienen om gehoord te worden, omdat zij op de punten duiden waar het mis gaat in de samenleving.
Lees de post hierboven want dit is niet de bewering.

misbruik is in the eye of the beholder, praktisch elke stemmer zal een keuze maken die hem als individu het best uitkomt en praktisch nooit met het oog op het collectief belang. Vraag me serieus af wat je dan onder "misbruik" verstaat.
Opnieuw, zie post hierboven. Er is niets subjectief aan.

Maar goed we drijven af van het topic van deze thread.

Terwijl het juist diegenen die in een maatschappelijk meer benarde situatie zitten, die het verdienen om gehoord te worden, omdat zij op de punten duiden waar het mis gaat in de samenleving.

This! Zie je vaak ook gewoon in de wetenschap: men leert immens veel van een bepaalde functie als men het niet naar behoren zien werken.

Terwijl het juist diegenen die in een maatschappelijk meer benarde situatie zitten, die het verdienen om gehoord te worden, omdat zij op de punten duiden waar het mis gaat in de samenleving.

Ja dat zegt wilders toch? Of moeten we ze in plaats van het land uit fl*kkeren bakken met geld geven zodat ze geen overvallen meer plegen :roflol:

En ja er moet hulp zijn voor mensen die werkloos zijn of wat dan ook maar op het moment dat ze werk aangeboden krijgen en dat zonder te proberen weigeren moeten ze gewoon gekort worden op hun bijstand.

Jaja, ik weet nog goed dat het bedrijf waar ik werkte failliet ging, en ik uitgestrekt op de bank lag te genieten van de dikke uitkering die ik al na drie maanden - toen ik allang weer aan het werk was - op mijn rekening kreeg gestort, onder het genot van een lekker bakje koffie met de deurwaarders die elke dag langs kwamen omdat ik mijn vaste lasten niet meer kon betalen terwijl ik door het CWI overstelpt werd met de vacatures die ik allemaal zorgeloos naast mij neer legde... begrijpelijk in mijn riante positie op dat moment. Zat ik nog maar in de uitkering, dat was nog eens even genieten!

Jaja, ik weet nog goed dat het bedrijf waar ik werkte failliet ging, en ik uitgestrekt op de bank lag te genieten van de dikke uitkering die ik al na drie maanden - toen ik allang weer aan het werk was - op mijn rekening kreeg gestort, onder het genot van een lekker bakje koffie met de deurwaarders die elke dag langs kwamen omdat ik mijn vaste lasten niet meer kon betalen terwijl ik door het CWI overstelpt werd met de vacatures die ik allemaal zorgeloos naast mij neer legde... begrijpelijk in mijn riante positie op dat moment. Zat ik nog maar in de uitkering, dat was nog eens even genieten!
Dit zou ook prima aangepakt kunnen worden. Verhoog het bedrag bij de start naar gelijke hoogte met loon, en maak het bedrag veel kleiner na 6-8 maanden. Dan functioneert het pas echt als een verzekering tegen werkloosheid. Je hebt genoeg geld om na ontslag jezelf te redden maar je weet dat dit tijdelijk is, dus mensen worden gestimuleerd om zsm werk te zoeken.

Een alternatief is: stort meteen het hele bedrag van 6-8 maanden op de rekening na ontslag van werk met contract van onbepaalde duur. Men krijgt geen uitkering meer daarna. Mensen mogen dit hele bedrag houden maar omdat de betalingen niet per maand gebeuren is de motivatie om direct te zoeken naar ander vast werk. Dit zou natuurlijk erg strikt gereguleerd moeten worden om misbruiken te voorkomen.

Maar nog beter: privatiseer de werkloosheidsuitkeringen en ga het zien als een echte verzekering (verz. tegen loonverlies) waar mensen vrijwillig aan bijdragen. Dan krijg je een transparant systeem dat gezond, efficiënt en winstgevend is, en dus goed voor de economie.

Pvv

Dit zou ook prima aangepakt kunnen worden. Verhoog het bedrag bij de start naar gelijke hoogte met loon, en maak het bedrag veel kleiner na 6-8 maanden. Dan functioneert het pas echt als een verzekering tegen werkloosheid. Je hebt genoeg geld om na ontslag jezelf te redden maar je weet dat dit tijdelijk is, dus mensen worden gestimuleerd om zsm werk te zoeken.

Een alternatief is: stort meteen het hele bedrag van 6-8 maanden op de rekening na ontslag van werk met contract van onbepaalde duur. Men krijgt geen uitkering meer daarna. Mensen mogen dit hele bedrag houden maar omdat de betalingen niet per maand gebeuren is de motivatie om direct te zoeken naar ander vast werk. Dit zou natuurlijk erg strikt gereguleerd moeten worden om misbruiken te voorkomen.

Maar nog beter: privatiseer de werkloosheidsuitkeringen en ga het zien als een echte verzekering (verz. tegen loonverlies) waar mensen vrijwillig aan bijdragen. Dan krijg je een transparant systeem dat gezond, efficiënt en winstgevend is, en dus goed voor de economie.

Dat laatste punt ben ik het niet mee eens, privatisering leidt alleen maar tot meer ellende, die andere twee punten zijn misschien nog niet eens verkeerde gedachtes.
Maar ik postte het meer om het beeld hier van "uitkeringstrekkers" wat te nuanceren. De overgrote meerderheid van mensen die in de WW of in de bijstand zitten, zitten daar niet voor hun lolletje en liggen elke dag krom van ellende om rond te komen en een baan te vinden. Als je een bepaald inkomen gewend bent, en daar valt ineens 30 procent of meer van weg... ik moet nog zien hoeveel mensen hier dan nog elke maand hun rekeningetjes kunnen betalen.
En toen ik werkloos was kon ik gelukkig vrij snel weer een baan vinden, omdat we nog niet in een crisis zaten, maar nu liggen er gewoon hele sectoren plat. Ga er maar aan staan.

Dat laatste punt ben ik het niet mee eens, privatisering leidt alleen maar tot meer ellende, die andere twee punten zijn misschien nog niet eens verkeerde gedachtes.
Maar ik postte het meer om het beeld hier van "uitkeringstrekkers" wat te nuanceren. De overgrote meerderheid van mensen die in de WW of in de bijstand zitten, zitten daar niet voor hun lolletje en liggen elke dag krom van ellende om rond te komen en een baan te vinden. Als je een bepaald inkomen gewend bent, en daar valt ineens 30 procent of meer van weg... ik moet nog zien hoeveel mensen hier dan nog elke maand hun rekeningetjes kunnen betalen.
En toen ik werkloos was kon ik gelukkig vrij snel weer een baan vinden, omdat we nog niet in een crisis zaten, maar nu liggen er gewoon hele sectoren plat. Ga er maar aan staan.
Zou niet weten waarom, maar goed laten we dat houden voor een ander topic.

En inderdaad het beeld dat iedereen die uitkeringen krijgt een profiteur is die het makkelijk heeft, is complete onzin, maar helaas is dat het gevolg van de misbruiken die dat beeld scheppen. Voor mensen met daarvoor een goede baan is het meestal niet iets wat als prettig wordt ervaren.

In een crisis is het vinden van werk uiteraard veel moeilijker, je gaat gewoon veel minder kritisch moeten zijn en werk aanvaarden dat eigenlijk beneden je niveau ligt. Of je gaat moeten herscholen. Maar dat mensen zeggen dat ze gewoon geen werk kunnen vinden aanvaard ik niet, werk is er zelfs in een crisis altijd. Maar je zal misschien de handen eens moeten vuilmaken of wat minder aangenaam werk moeten doen tot je iets beters vindt.

Zouden ze inderdaad in moeten voeren. Nu ben je als zelfstandige gewoon zwaar de lul als je geen werk krijgt, kom je in de bijstand en moet je eerst alles verkopen voor je überhaupt geld krijgt dus kun je weer vanaf 0 beginnen.

In een crisis is het vinden van werk uiteraard veel moeilijker, je gaat gewoon veel minder kritisch moeten zijn en werk aanvaarden dat eigenlijk beneden je niveau ligt. Of je gaat moeten herscholen. Maar dat mensen zeggen dat ze gewoon geen werk kunnen vinden aanvaard ik niet, werk is er zelfs in een crisis altijd. Maar je zal misschien de handen eens moeten vuilmaken of wat minder aangenaam werk moeten doen tot je iets beters vindt.

In dit oude topic zijn er toch een aantal die het niet met je eens zijn :

http://forum.dutchbodybuilding.com/f15/schoolverlater-ww-286290/

Zelf vind ik ook dat je met een uitkering niks te willen hebt, gewoon alles aanpakken wat voorhanden is.

Als je in de richting waarin je afgestudeerd bent structureel geen of amper werk kunt vinden heb je duidelijk de verkeerde keuze gemaakt qua studie.

Ben wel tegen privatiseren van uitkeringen, bedrijven zullen nog veel meer kiezen voor werknemers met een laag risico op een eventuele uitkering en de risico's voor het failliet gaan van een private uitkeringsinstantie zijn te groot. Zou toch lullig zijn als je tig jaar premie hebt betaald, ontslagen wordt en daarna door ten onder gaan uitkeringsinstantie zonder inkomen komt te staan.

Terug
Naar boven