AndroidHealthClinic

Open NK Prep

• Topic Starter Topic Starter
Hoe leg jij de link bolle rug deadlift start met je gebrek aan quads? Die zie ik totaal niet.
Zijn dat die nieuwe vangers trouwens in het filmpje?

Sterkere quads kunnen helpen met het gewicht van de vloer krijgen. En ja dat zijn de nieuwe vangers :D Prototype 2, maar ik ben er uit en laat ze snel fabriceren. :thumb:

Wanneer mijn squat zo langzaam gaat komt dat meer omdat ik teveel naar voren hang, zoals bij jou ook gebeurd, dan dat het aan mijn quads zou liggen. Als er iets echt sterker is dan de rest zijn het wel mijn quads.

Ik heb geen quads, dat komt omdat ik altijd posterior chain getraind hebt. Want hey; dat moest nu eenmaal. Daarnaast zijn mijn lichaamsverhoudingen iets anders dan bij jou. Ik zal altijd wel ene redelijke lean hebben met normale squats. Dat komt door mijn lange benen en korte torso.

Kan het niet ook door verloren tightness in de bottom positie gaan? Mobiliteit/activatie. Wat ik zie is dat je vertraagd omdat je heup/bekken weer terug in positie moeten komen na rotatie die gebeurde om voorbij parallel te zakken.

Mobiliteit en activatie is altijd een punt van aandacht bij squats, doe ik voor elke training. Maar zou nog altijd kunnen. Gewoon aan werken dus :)

Wat is je reden voor het squatten op platte schoenen en geen schoen met hak?

Omdat ik hamstring dominant bent, of daar in ieder geval veel sterker ben; voel ik me stabieler en sterker op platte schoenen.

Hmmmm... CZS...

Niemand heeft volgens mij ooit gezegd dat het afwisselen van max oefeningen de bedoeling heeft om je CZS fris te houden. Dat is helemaal niet de bedoeling daarvan. Het is een manier om elke week max lifts te doen op 90-105% (als je zo'n percentages al instinctief kan aanvoelen, want volgens mij zijn er veel novice lifters die nog nooit een max effort hebben gedaan..) en neurale adaptatie tegen te gaan.

Met andere woorden: je kan op deze manier elke week maxen en toch nog vooruitgang boeken in je trainingen. Als je elke week op dezelfde oefening zou maxen bvb conv DL dan kan je niet dezelfde vooruitgang boeken. Dan stagneert je lift.

Dus als je bijvoorbeeld (zoals mij :D ) --> een dikke egolifter bent. Dan komt deze manier van trainen heel goed uit. Ik wil namelijk elke training tot een max trainen en eventueel een pr halen op elke max training. En door het wisselen van de oefeningen is dit mogelijk en kan ik nog vooruitgang boeken.

En mijn CZS is nooit fris voor een max training en dat hoeft ook niet, sommige trainingen moest ik 30min opwarmen vooraleer ik terug een normale squat kon doen of vooraleer m'n erectors niet meer zo strak en stram waren als voor de training.

Gevolg is ook dat na een paar weken laat ons zeggen 5-6 weken maxen met allerhande oefeningen je lijf geen bar meer kan uitstaan op de schouders of je handen helemaal kapot zijn zodat je wenend een week lang enkel nog een sleetje kan trekken in de wei om daarna nog eens helemaal FRIS te zijn! (deload)

Ik wil besluiten met te zeggen dat Fortius harder moet trainen en niet teveel artikels of boeken moet lezen, potverdomme man?! :D;) Het internet vervuilen met zo'n nonsens, je moest je schamen! :klink:

Zegt de man die al 4 weken niet getraind heeft?! ??? VRIND! Nu moet je eens goed luisteren, ik kom je straks nog pakken!

Ohw ja gisteren ook nog medium hard getraind! ;)

Ging wel goed, ik ben nu ook veel thoracic moblity aan het doen. Dan lijkt ik weer wat rechter op te kunnen blijven onderin de squat. :) Verder vanaf volgende week op volume dag 3 setjes wijde benches en 2 setjes met de slingshot close grip. Want op close grips kan ik niet meer vooruit nu, en medium greep pakt teveel op mijn schouders. Met close grips en slingshot kan ik toch nog zwaar gaan en triceps trainen, en met de normale bench train ik ook nog de nodige kracht onderin.

Squats
120kg x 5 x 2
115kg x 5 x 3

Slingshot Bench
90kg x 5 x 5

Deadlift
120kg + dbl. minis x 1 x 9

Staat helemaal niks haaks in mijn verhaal... Ik ga mijn verhaal illustreren met voorbeelden om het duidelijk te maken.

Week 1-1: box squat tot max 280kg pr (stalen onderbroek) ging goed!
week 1-2: 8x2reps Speed box squat 160kg + choked strong bands raw --> licht kan nog bij!!

week 2-1: front squat tot 190kg pr ( yes, wel even strainen in de bottom)
week 2-2: 10*2reps Sp box squat 170kg + choked strong bands (+ max pull sumo 260kg) raw

week 3-1: good morning from chains tot 240x3 pr ( moe, maar tevreden, erectors fried)
week 3-2: 6*2reps Sp box squat 180kg-200kg + choked average bands --> zwaar, voelde eigenlijk als max effort...

week 4-1: box squat reverse bands 340kg pr --> half uur moeten stretchen en opwarmen voelde potverdomme zwaar en licht tegelijk!!
week 4-2: 6*2reps sp box squat 160kg average bands (pfff zwaar en traag...)

week 5-1: conv 2-block pull 260kg --> pfffrt slecht pr was 310kg hierop, voel me helemaal leeg en wil wenen...
week 5-2: 4*2 sp box squat 140kg + strong bands --> gaat niet goed, ik moet rusten + wenen...

Week 6: wenen en sleetje trekken pr op wenen + internet checken

Week 7: vergeten te trainen...

Week 8-1: Box squat: 300kg pr (stalen onderbroek) Waauw!! Niet meer wenen. + Ik denk dat 310-320kg ook wel gelukt was. Mental boost!!

Staat helemaal niks haaks in mijn verhaal... Ik ga mijn verhaal illustreren met voorbeelden om het duidelijk te maken.

week 1-2: 8x2reps Speed box squat 160kg + choked strong bands raw --> licht kan nog bij!!

week 2-2: 10*2reps Sp box squat 170kg + choked strong bands (+ max pull sumo 260kg) raw

week 3-1: good morning from chains tot 240x3 pr ( moe, maar tevreden, erectors fried)
week 3-2: 6*2reps Sp box squat 180kg-200kg + choked average bands --> zwaar, voelde eigenlijk als max effort...

week 4-1: box squat reverse bands 340kg pr --> half uur moeten stretchen en opwarmen voelde potverdomme zwaar en licht tegelijk!!

week 5-1: conv 2-block pull 260kg --> pfffrt slecht pr was 310kg hierop, voel me helemaal leeg en wil wenen...
week 5-2: 4*2 sp box squat 140kg + strong bands --> gaat niet goed, ik moet rusten + wenen...

Week 8-1: Box squat: 300kg pr (stalen onderbroek) Waauw!! Niet meer wenen. + Ik denk dat 310-320kg ook wel gelukt was. Mental boost!!

:roflol: heb hardop gelachen bij je PR op wenen. :thumbup:

Zowiezo een vergeten nazi trainingsschema waar je een berg in tibet voor moest beklimmen om aan deze te geraken!

Dus wat ga je nu dan doen om je quads sterker te krijgen?

Auto's trekken en zwaar yoke lopen werkt ook goed.

Zie nu pas je filmpje.
Imo begint t al bij je startpositie, je ellebogen staan bijna horizontaal naar achteren tov je polsen, je doet echt een soort rippetoe squat waarbij je bijna dubbelvouwt onderin en dat komt grotendeels doordat je je borst niet laat leiden en geen spanning zet op je rug. Duw je ellebogen naar voren toe, onder de halter en zet je boven- en middenrug daarmee veel meer op spanning.
Daarnaast ga je veel te overdreven met je kont naar achteren waardoor je nooit een upright positie van je torso kunt behouden en trouwens ook heel moeilijk op of onder parallel komt. Meer "tussen je benen in" zakken met je kont en je knieën hard naar buiten duwen.
Als ik dit zo zie zou ik je ook echt aanraden veel paused werk te gaan doen en misschien ook front squats en/of ssb squats, zoals bryan al zei op je fb status, en dan echt goed focussen op bovenstaand.

Dus wat ga je nu dan doen om je quads sterker te krijgen?

Auto's trekken en zwaar yoke lopen werkt ook goed.

Thanks Boss, goeie tips denk ik. Strongman onderdelen zou ik dan wel apart moeten inplannen. Verder ga ik komende periode (voor de wedstrijd) zo min mogelijk aanpassen. 1 Ding tegelijk, en dat is voor nu worden aan de mobiliteit van mijn rug en heupen. Dan power ik het op die meet er wel uit. Kan ik daarna eens rustig de tijd nemen om verstandig te doen :)

Zie nu pas je filmpje.
Imo begint t al bij je startpositie, je ellebogen staan bijna horizontaal naar achteren tov je polsen, je doet echt een soort rippetoe squat waarbij je bijna dubbelvouwt onderin en dat komt grotendeels doordat je je borst niet laat leiden en geen spanning zet op je rug. Duw je ellebogen naar voren toe, onder de halter en zet je boven- en middenrug daarmee veel meer op spanning.
Daarnaast ga je veel te overdreven met je kont naar achteren waardoor je nooit een upright positie van je torso kunt behouden en trouwens ook heel moeilijk op of onder parallel komt. Meer "tussen je benen in" zakken met je kont en je knieën hard naar buiten duwen.
Als ik dit zo zie zou ik je ook echt aanraden veel paused werk te gaan doen en misschien ook front squats en/of ssb squats, zoals bryan al zei op je fb status, en dan echt goed focussen op bovenstaand.

Bedankt voor de tips Tymen.Je hebt gelijk m.b.t. de ellebogen. Daar werk ik nu hard aan. Front squat heb ik nooit echt gedaan en gekund. Juist vanwege het feit dat ik onderin helemaal naar voren kom, dat is denk ik echt de mobiliteit van mijn rug. Dus ik ga er aan werken en kijken of het wat oplevert!

Gisteren rustige herstel training gedaan. Ik merk trouwens wel dat ik rechter op kan blijven nu ik werk aan de mobiliteit van mij bovenrug.

Alleen zorgt dat er weer voor dat mijn heupen natuurlijk weer meer opgerekt worden. Dus daar heb ik weer wat werk aan

Verder heel lichte en korte training.

Squats
100kg x 3 x 3

OH Press
52.5kg x 5 x 3

Inverted rows
BW x 12 x 3

Zaterdag naar Powerbase denk ik :)

Thanks Boss, goeie tips denk ik. Strongman onderdelen zou ik dan wel apart moeten inplannen. Verder ga ik komende periode (voor de wedstrijd) zo min mogelijk aanpassen. 1 Ding tegelijk, en dat is voor nu worden aan de mobiliteit van mijn rug en heupen. Dan power ik het op die meet er wel uit. Kan ik daarna eens rustig de tijd nemen om verstandig te doen :)

Bedankt voor de tips Tymen.Je hebt gelijk m.b.t. de ellebogen. Daar werk ik nu hard aan. Front squat heb ik nooit echt gedaan en gekund. Juist vanwege het feit dat ik onderin helemaal naar voren kom, dat is denk ik echt de mobiliteit van mijn rug. Dus ik ga er aan werken en kijken of het wat oplevert!

Gisteren rustige herstel training gedaan. Ik merk trouwens wel dat ik rechter op kan blijven nu ik werk aan de mobiliteit van mij bovenrug.

Alleen zorgt dat er weer voor dat mijn heupen natuurlijk weer meer opgerekt worden. Dus daar heb ik weer wat werk aan

Verder heel lichte en korte training.

Squats
100kg x 3 x 3

OH Press
52.5kg x 5 x 3

Inverted rows
BW x 12 x 3

Zaterdag naar Powerbase denk ik :)
Denk je niet dat het feit dat je geen Front SQs kunt doen gewoon niet aan je enkel mobiliteit ligt?
Hoezo zou het je rug zijn?

Ben benieuwd hoe je het gaat doen op het NK man , wel filmen hé!

Hopelijk is er iemand die het wilt filmen John :)

Mijn enkel stretch ik ook, dus dat kan het niet zijn. Ik kan mijn ellebogen niet hoog genoeg houden, en ik denk dat het te maken heeft met mijn ruggewervels :)

Ik had het wat druk de afgelopen dagen, maar hier is de training van afgelopen zaterdag.

Squat
tot 145 x 1 x 3

SSB Squat
70kg x 8 x 3

Bench
102,5kg x 1 x 5

Deadlift
tot 190kg + 2 chains (ergens tussen de 20 en 30kg) x 1

Wat houdt zo'n recovery training nou in?
Mooie bench.

Thanks man, een recovery training/lichte training is voornamelijk om wat bloed door de spieren te krijgen en op techniek te werken. Voor de main lifts dan. Je kunt (indien nodig) op die dagen m.i. ook lekker werken aan je zwakke punten d.m.v. isolatie oefeningen op hoog volume. Bijv. rolling extenstions voor je triceps :)

Gaat goed man.

Thanks JP! Je hebt het gejinxed :p

Vandaag maar eens een grote pot tijgerbalsem halen! Ik weet niet wat ik gedaan heb, maar mijn rug en schouders zijn goed gaar.

Dat was voor het trainen gisteren al zo, en als echte #beastmode #alphamale dacht ik door te trainen alles lekker te doorbloeden en er meteen vanaf te zijn.... BAD IDEA! Dus dit is het geworden:

Squats
120kg x 5
107,5kg x 5
107,5kg x 5

Bench, met reactive slingshot
90kg x 5 x 5

Deadlift
130kg + shorty mini bands x 1 x 6

Hoeveel weken nu nog tot de NK?

Nog 5 ofzo :)

Zorg dat je heel blijft dan! Bovenrug/schouders pijn begin dan met elke dag pullaparts. Doe het voor mij. ;)

Martijn, waar kan ik wat meer info vinen over het NK?
Kan nergens wat vinden, heb zin om wel even te komen kijken. Motivatie boost :D.

Het Open NK is 15 juni bij Topfit in Geldrop. Veel meer info is er ook niet. :|

je hebt trouwens nog wat trainingen te goed!

Eerst de recovery day van vorige week. Dat was een goede lichte training. Behalve de OH press, die was toch wel pittig. Maar dat gaat beter met mijn schouder dan banken of optrekken :O

Squats waren zwaar. Maar dat is logisch, 147,5kg was mijn 3e beurt in December op de wedstrijd, en nu doe ik er 3 singles mee :). Benchen met de slingshot vanwege mijn schouder... :( En bij het deadliften was ik toch nog redelijk gaar van de squats. Dus niet te hard gepushed.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Squat
100kg x 5 x 3

OH Press
50kg x 8 x 3

Inverted ring rows
BW x 12 x 3

Intensity day!
Squat
147,5kg x 1 x 3

Slingshot benhc
100kg x 5

Deadlift
180kg x 2

Je foto laat je heup probleem goed zien.

Terug
Naar boven