FortiusFitness
Advanced Bodybuilder
- Waardering
- 61
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Daarmee bedoel ik dat je lange hersteltijd nodig hebt.Adaptatie is specifiek voor de belasting. Door te wisselen van oefening is je belasting elke keer anders en kun je wel elke training maximaal tillen.
Ja, dat snap ik nu, dat je dat denkt. Maar nu, waaruit blijkt dat het dikgedrukte daadwerkelijk zo is? In feite zeg je dus dat je per week niet meerdere keren zwaar kan gaan op conventionele DL (omdat je CZS dan gefrituurd raakt) maar wel als je een keer sumo, deficit en conventional trekt?

Op sumo kun je toch ook gewoon zwaar gaan? Ik zie echt niet in waarom je CNS bij een sumo stance ineens 'denkt' van: "hé, dit is echt compleet anders, laat ik die zware pull van gisteren maar vergeten".

Ik ben niet op de hoogte van wetenschappelijke onderzoeken hierover. Wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar ik ken ze niet.
Deze informatie staat in ieder geval in hoofdstuk 1, van Science and Practice of Strength Training geschreven door Zatsiorsky. En ongetwijfeld in meer detail in Supertraining van Sif, maar dat zou ik dan even moeten opzoeken.![]()
De verdeling van spanning is bij een sumo deadlift wel dusdanig anders dan bij een conventional deadlift dat ik me voor kan stellen dat je, ietwat vermoeid door eerdere conventional pulls, prima sumo kan pullen. Of dat dan met CNS te maken heeft laat ik dan nog wel even in het midden maar het resultaat is hetzelfde.
+1 zit totaal geen logica achter, dat OP dit zelf niet inziet zegt genoeg over zijn trainingskennis.
dat hele cns gezever wordt hogelijk overdreven imo
mark is het met me eens
http://www.youtube.com/watch?v=H4Sftq18SGg
Gaat mij er gewoon om dat bepaalde uitspraken doet, die tot nu toe nergens op gebaseerd zijn. Je eigen trainingen gaan ondertussen zwaar en moeizaam, misschien heeft dat er wel iets mee te maken. Mocht je ooit nog eens wetenschappelijke onderzoeken vinden, dan hoop ik dat je ze hier deelt, want ik ben vooralsnog niet overtuigd (in tegendeel zelfs).

Bewijzen doen we in de wiskunde, niet in wetenschappelijk onderzoek.

Zelf kom ik het verhaal vaak zat tegen...
Dat varianten op de lifts goed zijn als heavy - light - medium variatie.
Je kunt dan wel maximaal gaan, maar doordat gewicht lager is, is de belasting minder hevig.
Lijkt me toch gewoon vrij logisch allemaal.
Bench met press, incline bench, close-grip bench, dips
Deadlift met rows, chins/pulls, defecit, stiff-legged, conventional/sumo (afhankelijk van welke sterker is)
Squat met paused squat, front squat, lunges
Die latere kun je dan maximaal pakken, maar kunnen minder zwaar, dus minder belastend.
Je "CNS" ziet inderdaad geen verschil in oefening, maar wel qua gewicht en dus belasting...

Zelf kom ik het verhaal vaak zat tegen...
Dat varianten op de lifts goed zijn als heavy - light - medium variatie.
Je kunt dan wel maximaal gaan, maar doordat gewicht lager is, is de belasting minder hevig.
Lijkt me toch gewoon vrij logisch allemaal.
Bench met press, incline bench, close-grip bench, dips
Deadlift met rows, chins/pulls, defecit, stiff-legged, conventional/sumo (afhankelijk van welke sterker is)
Squat met paused squat, front squat, lunges
Die latere kun je dan maximaal pakken, maar kunnen minder zwaar, dus minder belastend.
Je "CNS" ziet inderdaad geen verschil in oefening, maar wel qua gewicht en dus belasting...
Laten we de hele discussie inderdaad nog eens dunnetjes over gaan doen.

Excuus er bleek geen duidelijk antwoord te zijn , enkel mijn reactie sinds ik hier al een tijdje over na aan het denken ben er niet veel over te vinden valt.Laten we de hele discussie inderdaad nog eens dunnetjes over gaan doen.
Ja maar daar gaat het niet over, dat de lagere load minder werkt op je CNS is gewoon duidelijk.
Waarom bijv een heavy load squat met daarop volgende heavy load squat (andere bar andere stance blabla) het CNS zou moeten ontwijken door de 'variatie'' bekijk bijvoorbeeld Lui Simmons zijn filmpjes hij zweert erbij maar legt er niks onderbouwend over uit behalve wat vage real life voorbeelden waar je niks aan hebt , respect voor deze man desalniettemin.