IronMinded
Cool Novice
- Waardering
- 10
Dat is allemaal leuk in theorie, maar suiker (of koffie of sigaretten) vergelijken met drugs, daar kan ik helemaal niks mee. Mensen die dat zeggen zijn waarschijnlijk nog nooit aan drugs verslaafd geweest.
Dat is dan omdat je te veel in hokjes denkt (voedingsmiddelen, medicijnen, drugs, alcohol, tabak etc.). Primair zijn het allemaal stoffen met slechte en goede eigenschappen, alleen het gebruiksmotief is anders (medicijn > pijn, drugs > recreatief). Zodra je het doel als onderscheidend criterium laat vervallen kun je wat objectiever kijken naar de stof ansich (minder bevooroordeeld door maatschappelijk sentiment). Zo heeft elke stof een eigen mate van verslavingspotentieel, de één een hele sterke, de andere een middelmatige tot zwakke of zelfs helemaal geen potentieel.
Suiker heeft volgens de stukken die ik daarover heb gelezen een hoger verslavingspotentieel dan cocaïne (althans, op ratten dan). Ik zou er dus niet meteen te licht over denken.
Kijk ook eens om je heen: Diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten (al is die laatste wat indirect in verhouding tot suiker). Suiker is echt wel een probleem, vermoedelijk groter dan de drugsproblematiek.

) 
lol