MuscleMeat

Overtrainen en cutten

BobWorldwide

Novice
Waardering
0
Ik ben bezig met mijn vetpercentage te verlagen. Nou ben ik nu een maand of twee bezig en zie nog bijna geen resultaat, en al helemaal niet in mijn gewicht. Misschien dat ik dus aan het overtrainen ben, want ik las ergens dat een bekend kenmerk van overtrainen is dat je 's nachts niet goed kan slapen. Nou heb ik daar erg last van.

Misschien is een reden voor het overtrainen dat ik 3 keer in de week maar 20 min. cardio doe en vervolgens met een split-schema 1-1,5 uur aan het krachttrainen ben. Ik probeer goed te eten (wat ik erg lastig vind). Kan je overtrainen als je zo weinig cardio doet?

Ik ben student, en ben dus vaak in de weer (neem tegenwoordig de trap, zelfs naar de 14e verdieping!).

Heeft iemand nog tips of misschien andere redenen voor overtrainen om dit te voorkomen?

Post eens je voedingsschema, want ik krijg namelijk niet de indruk dat je teveel aan het trainen bent ofzo.

En zowieso cardiotraining moet je na je krachtraining doen. Krachtraining hoeft echt niet langer als een uur te duren sjaakie.

Misschien je voedingsschema zodanig instellen dat je minder kcal's en vetten binnenkrijgt. Of als je nog geen voedingsschema hebt, snel 1tje opstellen, want anders loop je indd de kans dat t cutten héél lang gaat duren! Waarom ben je nu eigenlijk al bezig met cutten? t is nog geeneens eind december:P

Zoals Jovani al zei, cardio na je krachttraining doen, alleen wel een warming up doen voor trainen.

overtraining komt dan eerder voort uit je krachttraining dan uit de 3x20 minuten cardio die je doet naast je trainingen. Kun je aangeven hoe je trainingen eruit zien en hoeveel sets/ reps je doet per oefening? Misschien doe je teveel en kan het CZ niet voldoende herstellen tussen de trainingen in.

Doe in elk geval een korte warming up van +-10 min voor de krachttraining en de cardio na de krachttraining. Zou wel mikken op minimaal 20 minuten redelijk intensief, dwz zweten maar niet buiten adem raken.

Goed eten kan lastig zijn, maak daarom ook een maaltijdplan. Plan samengestelde maaltijden en bereken wat je daarmee binnenkrijgt. Eet niet meer maar ook niet minder. Houd overzicht.

Dat je niet goed slaapt kan ook door andere dingen komen, drukke student ;)

Zou eerder je KT korte maken, ik train ong. 45min KT (split) laat bijna nooit geen tijd tussen mn reps en sets.
Die 3maal 20min gaan zeker geen kwaad doen!
Kan andere oorzaken heb ook

Idd volume laag houden en intensiteit hoog in de cut
wat training betrefd

Overtrainen is vooral een gevolg van te snel opvoeren van het volume en intensiteit. En zoals geschreven, je voeding is heel belangrijk om de trainingen vol te houden. ps een goede maat van overtraining is je ochtendpols, is die verhoogt EN krijg je met cardio je HF niet echt zo hoog als normaal dan heb je teveel gedaan. Voorbeeld van het laatste, op mijn racefiets haal ik de HF 185 als ik echt hard fiets maar als ik licht overtraind ben haal ik de 165 max daarna wil het niet hoger meer. Test het eens met traplopen net na een paar dagen rust en weer als je het gevoel hebt teveel gedaan te hebben in een week. Kan ook goedkoop met tellen en een horloge.

Als je in 2 maanden nog geen verschil in je gewicht ziet eet je te veel.

Terug
Naar boven