MuscleMeat

Paardrijden als cardio training?

Trinity

Novice
Waardering
0
Hey ladies,

Ik weet niet of ik het hier goed zet of dat het onder een ander subforum thuis hoort.
Door mijn drukke werkschema komt het de laatste tijd vaker voor dat ik wel tijd heb om een uurtje aan de gewichten te hangen maar de cardio na de kracht schiet er dan bij in.
Volgens mijn vriend maakt het niets uit omdat ik zoveel paarden rijd en dit al genoeg cardio training is. Ik zou dus graag willen weten of ik nog goed bezig ben en mijn cardio voldoende is voor vetverlies en conditie.
Mijn cardio bestaat momenteel uit het volgende:
Maandag: 1 uur paardrijden en 30 min hardlopen
Dinsdag: 2.5 uur paardrijden
Woensdag: 3.5 uur paardrijden en 30 min hardlopen
Donderdag: 3 uur paardrijden
Vrijdag: 3.5 uur paardrijden en 60 min hardlopen
Zaterdag: 5.5 uur paardrijden
Zondag: 2 uur paardrijden en 60 min hardlopen

Krachttraining doe ik op maandag, donderdag (soms sla ik deze wel eens over) en vrijdag en zondag doe ik nog Kung Fu training.
Het gaat mij er meer om dat ik wil weten of het rijden een volwaardige cardio is, want daarnaast heb ik alleen maar tijd om 3-4 keer te gaan lopen per week. Ik wil uiteindelijk niet het risico lopen om vetter te worden omdat ik naar verhouding te weinig vetverbrandende cardio beoefen.

Ik hoor het graag van jullie!

De paardensport is de verbastering van de woorden "het paard sport". Ongeveer hetzelfde idee als jezelf op de fiets zit en de "hond uitlaat". Loop eens 'n uurtje naast het paard mee en kijk dan of je even moe bent dan als je erop zit!

De paardensport is de verbastering van de woorden "het paard sport". Ongeveer hetzelfde idee als jezelf op de fiets zit en de "hond uitlaat". Loop eens 'n uurtje naast het paard mee en kijk dan of je even moe bent dan als je erop zit!

Paardrijders vinden het nooit zo leuk als je dit soort dingen zegt :D`

Los van het feit dat je paardrijdt: je loopt vier keer per week hard, dat is toch ook goede cardio?

• Topic Starter Topic Starter
Oh, die grapjes ben ik al gewend ;-) Geeft niks. Zijn mensen die nog nooit hebben paardgereden maar wel vooroordelen hebben ;-)
Ze mogen best eens een uurtje les bij me komen volgen.

Maar ja dus, het is gruwelijk vermoeiend. Misschien niet eentje maar wel 5-6 op een dag.
Dit zijn ook geen manegepaarden maar jonge en frisse sportpaarden die je letterlijk tussen de benen moet houden ;-)
Ik ben ook echt op als ik er 4-5 gereden heb en dan baal ik dat ik geen energie meer heb om te gaan lopen. Bij het paardrijden gebruik je veel spieren maar voornamelijk rug, benen en buik en die voel ik dus ook overduidelijk ;-)
Dus, het is niet wat doelloos rondhobbelen op die knollen maar er wordt echt wat werk verzet om ze op te leiden. Zeker de galopreprises zijn intensief voor paard en ruiter. Dus ik voel me wel degelijk moe na het rijden maar het voelt uiteraard anders dan wanneer je gaat hardlopen, daarbij gebruik je ook andere spieren natuurlijk. Ik kan dus moeilijk inschatten of de intenseit voldoende is om ook op de langere termijn te kunnen spreken van een goede vetverbrandende cardio. Het is bovendien ook niet alleen het rijden maar ook alles er omheen, je loopt de hele dag door, opzadelen, afzadelen en dergelijke ;-)
Ik ben de afgelopen maanden volgens mijn omgeving wat afgevallen door al het rijden, maar dat vind ik zelf wel meevallen... . Nooit tevreden he ;-)

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf gereden en ik vind dat je het zeker wel kan meetellen als cardio (conditioneel). Maar na verloop van tijd is je lichaam er wel aan gewend en ik betwijfel dan ook dat je er echt vet van verliest.

Ik heb zelf gereden en ik vind dat je het zeker wel kan meetellen als cardio (conditioneel). Maar na verloop van tijd is je lichaam er wel aan gewend en ik betwijfel dan ook dat je er echt vet van verliest.

Ja, dat dacht ik dus ook. Het zal uiteindelijk meer mijn conditie op peil houden dan dat het echt vet zal verbranden. Dan zal ik toch moeten proberen om 4-5 keer per week te blijven lopen al is het soms lastig in te plannen met al die jonge beesten die getraind moeten worden :D

Als je alleen al naar het hardlopen kijkt zou ik wel zeggen dat je genoeg cardio hebt... Dat paardrijden is dan mooi meegenomen als je daar nog wat extra mee verbrand lijkt me.

Maar absoluut geen volwaardige cardio denk ik!

OK thanx! Dat was ook echt de kern van mijn vraag. Ook omdat mijn vriend vindt dat ik naast al dat rijden eigenlijk niet zo veel meer hoef te doen. Daar ben ik het dus niet mee eens! Ik blijf dus netjes 3-4 keer per week hardlopen en wat er met het rijden extra vanaf gaat is inderdaad mooi meegenomen. Ik let bovendien ook goed op mijn voeding, dus ik zal door dit activiteitsniveau ook niet zo snel vervetten denk ik.

Heb voor de zekerheid zonet nog even mijn taille gemeten en die was begin februari 67 cm en nu was die 65 cm. Dat wil natuurlijk niks zeggen want ik weet helemaal niet meer op welk tijdstip ik deze in feb heb gemeten en onder welke omstandigheden. Maar ik kan er denk ik wel vanuit gaan dat ik in ieder geval redelijk in shape blijf op deze manier ;-)

Ik heb net ff opgezocht en volgens een calculator zou je met paardrijden haast 400kcal per uur verbranden.. Dat lijkt me nogal sterk eerlijk gezegd, dat zou betekenen dat je alleen met paardrijden al 8000kcal per week kwijt zou zijn.

Als het wel klopt kun je het natuurlijk wel cardio noemen, maar toch denk ik dat door de lagere intensiteit de ratio vet-spier verlies anders ligt dan bij joggen oid en joggen voor vetverbranding daardoor wel effectiever is.

Ik heb zelf ruim 8 jaar lang paard gereden,ook met dravers veel gedaan.Het is best vermoeiend,maar ik denk dat het rijden voornamelijk veel concentratie vraagt.En uiteraard: je bent heel de dag bezig in de stal.

Het lijkt me echt sterk als je er 400 kcal per uur mee zou verbranden,ik denk ook dat het paardrijden te weinig met je hartslag doet.Bij voltige kan ik het me nog voorstellen.

Oh, die grapjes ben ik al gewend ;-) Geeft niks. Zijn mensen die nog nooit hebben paardgereden maar wel vooroordelen hebben ;-)
Ze mogen best eens een uurtje les bij me komen volgen.

Mijn vrouw heeft vroeger nationaal meegedraaid in de paardensport, dus ik weet precies waar ik het over heb.

Maar eigenlijk geef je het zelf ook al aan.

Vrijdag: 3.5 uur paardrijden en 60 min hardlopen

Als je na 3,5 uur paardrijden nog 'n uur kunt hardlopen, valt de impac van het paardrijden reuze mee.

Haha ga er zelf maar eens goed op rijden, en met goed bedoel ik ook gewoon echt trainen met je paard... ga je voelen de komende dagen in je benen als een gek en zeker weten wel dat dit vermoeiend is.

OT: Je doet aardig veel, ook hardlopen erbij en dan kt en vechtsport. Zeker niet verkeerd. Let daarnaast goed ook op je voeding, moet vast goed komen.

Vraagje, waarom rijd je zoveel paard? Ben je van beroep iets in de paardenwereld? of heb je gewoon veel paarden?

Als je na 3,5 uur paardrijden nog 'n uur kunt hardlopen, valt de impac van het paardrijden reuze mee.

Dat went ook op een gegeven moment, je kan nou niet bepaald de training zwaarder maken voor je beenspieren bijv. Blijft toch het zelfde als je al lang rijd.

Je kunt beter zelf gaan sporten lijkt me?

He Pilatesmeisje.

Ik heb een parttime kantoorbaan en een parttime baan als trainer van jonge spring-en dressuurpaarden. Ik heb dus gedeeltelijk van mijn hobby mijn werk gemaakt.
Op dit moment rijd ik op wekelijkse (maandag-zondag) basis 40-45 paarden!
En zeker weten dat je dit in de benen voelt! Het is zeker niet zo dat ik na het rijden van 4-5 paarden nog vol energie zit, absoluut niet!
Het is ook wel grappig dat Mailman impliceert dat ik met gemak nog een uur kan gaan hardlopen na 3.5 uur rijden. Nou, dat gaat me dus niet zo makkelijk af. Mijn benen verzuren vrij snel maar ik probeer na het rijden goed te eten en wat te rusten alvorens te gaan lopen. Maar ik ga wel, omdat ik het lekker vind en het maakt mijn hoofd leeg. Naast het rijden geeft hardlopen mij een voldaan gevoel en het is tevens weer een andere belasting van mijn spieren wat ik wel heel belangrijk vind. Anders zou ik echt alleen maar rijden en dat wordt een te eenzijdige belasting.
Daarnaast vind ik het ook verbazend dat Mailman aangeeft te weten waar hij het over heeft aangezien zijn vrouw nationaal heeft gereden. Dit zegt natuurlijk niets. De hele basissport is nationaal georiënteerd en dat niveau is vaak bedroevend.
Daarnaast wil ik dan wel eens weten in welke discipline van de paardensport en op welk niveau je vrouw heeft meegedraaid. Kijk, als je 1 paard hebt waarmee je B-L-M rijdt en die het kunstje wel kent dan is dat niet zo spannend. Dan werk je op de automatische piloot maar dat zijn dan ook ruiters die zelf niet de skills hebben om een paard ‘extra’ rond te sturen noch dat ze weten hoe ze met hun zit en benen moeten rijden. Er zijn maar weinig ruiters die dat kunnen. Er zijn er meer dan genoeg die de voorkant van het paard in de krul krijgen maar de achterkant laten hangen en juist die ruiters vertegenwoordigen in de basissport 70-80%. Je kan je dus voorstellen dat die vanaf de zwaardere klassen niet meer mee kunnen draaien. Waarom denk je dat onze subtop zo dun bezaaid is?
Ik heb daar zelfs een keer een discussie over gehad met een vriendin van mij. Waarom komen er in de basissport nog zo vaak mensen voor met overgewicht die wel op wedstrijdniveau willen meedraaien? En waarom zie je in de hogere klassen en vanaf subtop niveau absoluut geen dikke mensen meer?
Als jurylid mag je tegenwoordig ook een combinatie weigeren als je denkt dat het paard te lijden heeft onder het gewicht van de ruiter. Vroeger was dat echt een no go. Het is lullig voor die mensen maar ze kunnen beter eerst wat gaan fietsen of lopen om overtollig gewicht kwijt te raken. Daarnaast is er ook het esthetische aspect. De paardensport is niet meer de elitaire sport zoals het vroeger was maar het is nog steeds heel erg op het uiterlijk georiënteerd.
Een mooie combinatie scoort nog steeds beter dan een ‘minder bedeelde’. Helaas zijn dat de feiten en die liegen er niet om. Heb er dagelijks mee te maken.
Bij ons op stal zijn we met 2 ruiters, ik en een man. Maar voor de promo video’s voor het buitenland of wanneer er klanten komen, rijd ik altijd de paarden voor. Een vrouw op een paard verkoopt dan net wat makkelijker ;-)

Als het je hartslag verhoogt tot ongeveer 160 bij jou leeftijd volgens mij, is het wel goede cardio volgens mij, maar het lijkt me alsnog beter om gewoon zelf te sporten natuurlijk : )

mss als t paard op jou gaat rijden is het 'n goeie cardio oefening :-/

Terug
Naar boven