AndroidHealthClinic

PC valt steeds uit

Daniel1986

Competitive Bodybuilder
Waardering
71
Lengte
1m80
Massa
86kg
Nadat vorige week mijn videokaart al was doorgebrand, heb ik er een nieuwe ingegooid gisteren. Nu was ik toevallig (speel amper spellen, zo nu en dan eens..) een game aan het spelen (MW2), valt de pc opeens weer uit en start daarna automatisch op!

Hoe kan dit nou toch? Wordt de videokaart wellicht te warm? Via het Catalyst Control Center zie ik dat de videokaart toch wel bij de 90 graden komt als ik een spel aan het spelen ben. De videokaart is toch ingebouwd in een goed gekoelde kast (casefan voor, achter en de zijkant). Iemand een suggestie? Wordt er wel een beetje gestoord van..

Zal nog even mijn specs neerzetten, wellicht kan iemand daar nog wat mee dan:

Asus p5b
E6600 (niet overgeklocked)
2 gb ddr2
1 HD
Coolermaster 460 watt voeding
Audi XiFi Fatality
Ati Radeon HD4870 1 gb

en daarnaast natuurlijk nog de standaard hardware als een floppy-disk en een dvd brander. :o

Ja man, shit in je PC wordt gewoon te warm dan krijg je dit. Heb het ook is gehad met m'n CPU.

download siw eens (http://www.gtopala.com/siw-download.html)

Hier kun je alles checken wat er binnenin je pc gebeurd, kijk even wat er nog meer gebeurd naast de hitte.
En zoiezo 90graden is veel te veel, ik zou je kast eens schoonmaken, en misschien een nieuwe koeler erin zetten...
succes

zit er een kaart vlak naast je GFX kaart? die 3 fans, er is er toch minstens 1 die lucht zuigt en 1 die lucht blaast? is je voeding sterk genoeg?(hoeveel watt?)

is toch niet normaal ze, mijn radeon 4850 wordt maar 45 ° tijdens het gamen.

Via het Catalyst Control Center zie ik dat de videokaart toch wel bij de 90 graden komt als ik een spel aan het spelen ben. De videokaart is toch ingebouwd in een goed gekoelde kast (casefan voor, achter en de zijkant).

90 graden is normaal tijdens het spelen:
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/vaporhd4870/14.html

is toch niet normaal ze, mijn radeon 4850 wordt maar 45 ° tijdens het gamen.

dat is pas abnormaal, je kaart zou toch tegen de 70° aan moeten leunen.

• Topic Starter Topic Starter
download siw eens (http://www.gtopala.com/siw-download.html)

Hier kun je alles checken wat er binnenin je pc gebeurd, kijk even wat er nog meer gebeurd naast de hitte.
En zoiezo 90graden is veel te veel, ik zou je kast eens schoonmaken, en misschien een nieuwe koeler erin zetten...
succes

Je zou toch zeggen dat die standaardkoeler wel genoeg is? Mijn kast heb ik van de week volledig stofvrij gemaakt, dus dat kan het ook echt niet zijn. Zag wel (dmv Sisoft Sandra) dat mijn moederbord temperatuur vrij hoog is..

zit er een kaart vlak naast je GFX kaart? die 3 fans, er is er toch minstens 1 die lucht zuigt en 1 die lucht blaast? is je voeding sterk genoeg?(hoeveel watt?)

Onder mijn GFX zat mijn geluidskaart, maar aangezien die vrij groot is, heb ik deze helemaal naar onderen verplaatst. Anders zat er een paar milimeter tussen beide kaarten, lijkt me niet echt bevorderlijk. Nu zit er alleen nog een ander kaartje onder, maar die is maar heel smal, gaat nog niet eens over de helft van mijn GFX kaart. Heb geen plek meer om dit te verzetten helaas.

Ja, zijkant is intake, idem voor de voorkant, achterkant blaast eruit. Je zou toch zeggen dat de airflow wel goed is dan.

Hmm, daar zegt men van wel ja.. Wat zou het dan kunnen zijn? Ligt niet aan de voeding (te weinig watt) neem ik aan en volgens mij zit het met de airflow ook wel goed!

Voeding is niks mis mee, is prima voor jou setup !
mits ie stuk is natuurlijk maar daar ga ik niet van uit...

Wat is de fanspeed als ie een game draait ?
ik denk dat de fanspeed niet auto omhoog gaat als je in 3D geraakt (bekent probleem bij jou kaart),

dus zal je dat zelf moeten doen met rivatuner , mits dit het is natuurlijk..
link naar rivatuner http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner

Hmm, fanspeed is nooit 100%, maar zie hem toch regelmatig wel bovenin de 80% zitten! Kan die speed dmv het 'Catalyst Control Center' ook aanpassen zie ik, kan het eens proberen. Wanneer ik een spel aan het doen ben, de fan gewoon op 100% zetten en daarna gewoon weer op 'automatisch'.

Hmm, fanspeed is nooit 100%, maar zie hem toch regelmatig wel bovenin de 80% zitten! Kan die speed dmv het 'Catalyst Control Center' ook aanpassen zie ik, kan het eens proberen. Wanneer ik een spel aan het doen ben, de fan gewoon op 100% zetten en daarna gewoon weer op 'automatisch'.

Hmm dan is dat het probleem niet (denk ik),
ik moet nu werken ik hoor(zie) later wel... ik hoop toch dat het helpt :)

Hmm dan is dat het probleem niet (denk ik),
ik moet nu werken ik hoor(zie) later wel... ik hoop toch dat het helpt :)

Nou, had de fan op 100% gezet, maar toch viel het systeem net weer uit. Moet zeggen dat ik eigenlijk nooit een spel speel, maar nu toevallig Modern Warfare 2 en daardoor komen al die problemen! Al doe ik dit nu niet, dan is er niks aan de hand! Maar het gaat natuurlijk nergens over, want een spel spelen moet ook gewoon kunnen op een pc!

Volgens mij is het toch een temperatuurprobleem op de één of andere manier, of denk je van niet? Wanneer ik Sisoft Sandra opstart, dan geeft hij wel de volgende melding (zie bijlage). Die waarde bij CPU2 is wel erg hoog, zal wel niet kloppen.. en dan staat er onderaan nog 'Warning: mainboard temperature is too high'

Zal de pc wel even normaal gebruiken totdat je misschien nog wat weet. Heb geen zin om een tweede doorgebrande videokaart te krijgen.. :o

Sisoft.JPG

Wat zijn je voltages? wijken die veel af?
Zou ff een andere voeding proberen,

Can je realtemp eventjes gebruiken en melden wat dat programma aan temp meld ?
http://www.techpowerup.com/realtemp/

als die de zelfde temp melding geeft zou ik de heatsink is goed nakijken !!
BTW is het de default heatsink aka met pushpins ??

Pushpins zijn die zwarte dingetjes die je dus door moet drukken (moederbord) en zijn werkelijk k*t dingen IMO...

imo is het je voeding die je gfx kaart niet kan bijhouden in stroomverbruik, bij een zware gfx load heeft je kaart meer stroom nodig, te veel voor je voeding dus valt je pc uit

ATI's spec calls for a 500W minimum psu, probably to ensure enough power on the 12V rails:
500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
http://www.amd.com/us/products/desk...s/ati-radeon-hd-4870-system-requirements.aspx

Laatst bewerkt:
imo is het je voeding die je gfx kaart niet kan bijhouden in stroomverbruik, bij een zware gfx load heeft je kaart meer stroom nodig, te veel voor je voeding dus valt je pc uit

ATI's spec calls for a 500W minimum psu, probably to ensure enough power on the 12V rails:

http://www.amd.com/us/products/desk...s/ati-radeon-hd-4870-system-requirements.aspx

Dat is voor mensen die dan denken: Hey een sweex 500W voeding, ik neem deze even. De 460W die meneer heeft is prima ;) (mits deze niet stuk is). Het uitvallen is eerder temp-gerelateerd. Wat SnW hierboven vermeldt zou ik even doen.

Can je realtemp eventjes gebruiken en melden wat dat programma aan temp meld ?
http://www.techpowerup.com/realtemp/

als die de zelfde temp melding geeft zou ik de heatsink is goed nakijken !!
BTW is het de default heatsink aka met pushpins ??

Pushpins zijn die zwarte dingetjes die je dus door moet drukken (moederbord) en zijn werkelijk k*t dingen IMO...

Tijdens het spelen van dat spel wordt core 1 59 graden en core 2 wordt 53 graden. Als ik gewoon wat in Windows doe, dan liggen deze temperaturen lager. Wat dat betreft zit het daarmee dan wel goed denk ik, toch?

Weet niet goed je bedoelt met een defeault heatsink met pushpins.. :p

Ja dat heb ik inderdaad ook gezien, maar na enig research kwam ik erachter dat deze voeding het toch makkelijk moet trekken. Die andere videokaart is twee weken geleden natuurlijk doorgebrand en nu weer problemen met wanneer ik een spel speel. Denk dan inderdaad dat het eerder een temp. probleem is dan een voedingsprobleem.

Het is overigens deze kast:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zou het niet zo zijn dat wanneer ik een andere kast zou kopen (230 mm fan aan de zijkant ipv een 80 mm fan nu, 200 mm fan voorkant ipv 120 mm nu en achterkant een 140 mm fan ipv een 120 mm nu) dit probleem verholpen is? Wel een beetje drastische maatregel eigenlijk. Je zou zeggen dat de koeling nu ook wel goed is.. :o

Iemand nog een idee? Heb er nog steeds last van als ik dat spel speel.. :o

Hij heeft gelijk.

Je videokaart heeft meer Watt nodig dan je voeding levert. Dus hij gaat meer trekken van de voeding. Een goed beveiligde voeding slaat dan af. Koop een voeding met minimaal 600Watt dan is je probleem opgelost

Dat is voor mensen die dan denken: Hey een sweex 500W voeding, ik neem deze even. De 460W die meneer heeft is prima ;) (mits deze niet stuk is). Het uitvallen is eerder temp-gerelateerd. Wat SnW hierboven vermeldt zou ik even doen.

en wat Spuitelf zegt dan? Coolermaster is opzich geen B/C-merk zoals Sweex, maar zou het hem dan echt daarin zitten? Hmm.. dus het is eigenlijk zo goed als zeker dat het geen temperatuur probleem is volgens jou Welluh?

Terug
Naar boven