AndroidHealthClinic

Pijnlijke dood, doktoren

Zouden hardlopers een pijnlijke dood meemaken?

• Topic Starter Topic Starter
het zijn professionele mensen, ze kunnen niet bij iedereen die pijn heeft gaan zitten janken. en doktoren die een pijnlijke dood zijn gestorven zullen er gerust zijn. maar who cares?
De mensen wie dit kunnen schelen zijn vaak de familieleden die hun familielid behandelt zien worden door een dokter die heel makkelijk praat over alles. Relativeren is goed, net zoals rationaliseren, maar een empathisch vermogen en emotie is ook goed, want mensen hebben gevoel.

Verwachten van een dokter dat ze het emphatisch vermogen hebben van een stervensbegeleider is het zelfde dan de verwachting hebben dat een piloot van een 747 je ook helpt bij het uitstappen.

De mensen wie dit kunnen schelen zijn vaak de familieleden die hun familielid behandelt zien worden door een dokter die heel makkelijk praat over alles. Relativeren is goed, net zoals rationaliseren, maar een empathisch vermogen en emotie is ook goed, want mensen hebben gevoel.

daarvoor moet je niet naar een dokter gaan, daar heb je familie voor........

palliatieve terminale zorg heet dat kalehardloper.

Jullie missen mijn punt:(

Doktoren vinden het ook best k*t als er iemand doodgaat, maar als ze de hele dag een beetje zielig gaan lopen doen wordt het zo lastig voor hen om hun werk uit te voeren he.

Oke, concrete vragen/stelling(en):

1. Sommige doktoren leggen zelf niet dezelfde lijdensweg af als menig mens, omdat ze kennis hebben van de zogenaamde (clichématig) "perfecte dood".

2. Sommige doktoren hebben na een jarenlange ervaring met mensen die langzaam en pijnlijk sterven, een afgestompte vorm van empathie (het vermogen om je in iemand in te leven).

3. Doktoren die betrokken raken bij mensen die heel veel pijn lijden, sluiten zich af voor hun eigen gevoel om rationeler te handelen, maar hierdoor lijkt het net alsof ze geen empathie tonen en hun patiënt behandelen alsof het een robot is.

Ik heb zelf meegemaakt hoe een dokter zei tegen mij en mijn familie dat opa moet wachten tot er bloedingen ontstaan in zijn maag, waardoor hij stikt in bloed. Hij moet niet in paniek raken, want dat is nergens voor nodig.....................(nee precies, het is hartstikke normaal dat je stikt in je eigen bloed. Ik zou heel Nederland bij elkaar schreeuwen verdomme..)

Of nog een vermakelijke situatie: komt een dokter de kamer binnen lopen, stelt wat rationele vragen en begint mijn oma´s te onderzoeken door haar keihard op haar gezwel te drukken, terwijl oma half al ligt te sterven en zelf helemaal onder de morfine zit. Belachelijk toch?
Natuurlijk begrijp ik het helemaal van de dokters zijn kant, hoe het kan dat hij zo handelt. Toch vind ik betrokkenheid en meelevendheid zeer belangrijk in zulke gevallen, en ik wou dat die verdomde euthanasiewet eens wat vrijer werd..Alhoewel dat ook geen pretje is. Lekker wachten op de dood...

BuilderB, EricR, en Klauschwitz ook?:(

Of nog een vermakelijke situatie: komt een dokter de kamer binnen lopen, stelt wat rationele vragen en begint mijn oma´s te onderzoeken door haar keihard op haar gezwel te drukken, terwijl oma half al ligt te sterven en zelf helemaal onder de morfine zit. Belachelijk toch?

Bedoel je dat die dokter aan je halfdode oma haar tiet zat?
Ze voelde het toch niet meer, laat de doc ook zijn pleziertje hebben...

He, de provocatieve sT; i like that!

Nee, dat zeg ik niet. Ik vraag me af of doktoren er alles aan doen om zelf niet te eindigen als de meest rampzalige gevallen wat hun mee hebben gemaakt in de praktijk, en die rampzalige gevallen zelf niet de dood geven wat ze zich zelf wel uiteindelijk geven als ze dezelfde ziekte hebben.

Voor zover ik weet krijgen terminale patienten altijd zoveel morfine en andere pijnstillers als ze maar willen. Heb je een concreet voorbeeld?

Er zullen wel dokteren zijn die hard mee leven met hun patienten.

Die houden het alleen niet lang vol, kappen ermee en gaan iets anders doen.

Je moet dat kunnen afzetten.

Voor zover ik weet krijgen terminale patienten altijd zoveel morfine en andere pijnstillers als ze maar willen. Heb je een concreet voorbeeld?
Een voorbeeld van één van de dingen die ik bedoel:

Een dokter ziet elke week wel mensen vergaan aan een ziekte. Hij kent de symptomen, hij weet hoe het kan eindigen zoals hij dat vaak genoeg heeft gezien in de praktijk. Dan opeens krijgt hij dezelfde ziekte wat bij zijn patiënten, uit zijn carrière, zorgde voor een zeer pijnlijke en dodelijke afloop, omdat die pijn van die ziekte niet goed bestreden kon worden, zelfs niet met morfine. Bij zijn patiënten gaat het zo dat ze op ten duur komen te overlijden aan een overdosis morfine (vaak) en dat na een hoop pijn, angst en geworstel. Wat ik mij nou afvraag:

Zou de zieke dokter in kwestie op tijd kunnen zorgen voor een rustige afloop? Omdat hij meer kennis heeft rond dit thema; doodgaan. En hij weet hoe het ook kan vergaan, omdat hij zelf jarenlang mensen heeft behandeld met de dezelfde ziekte die hij nu ook heeft.

Sorry voor zo´n rot onderwerp, maar ik vraag me dit gewoon af.

Een voorbeeld van één van de dingen die ik bedoel:

Een dokter ziet elke week wel mensen vergaan aan een ziekte. Hij kent de symptomen, hij weet hoe het kan eindigen zoals hij dat vaak genoeg heeft gezien in de praktijk. Dan opeens krijgt hij dezelfde ziekte wat bij zijn patiënten, uit zijn carrière, zorgde voor een zeer pijnlijke en dodelijke afloop, omdat die pijn van die ziekte niet goed bestreden kon worden, zelfs niet met morfine. Bij zijn patiënten gaat het zo dat ze op ten duur komen te overlijden aan een overdosis morfine (vaak) en dat na een hoop pijn, angst en geworstel. Wat ik mij nou afvraag:

Zou de zieke dokter in kwestie op tijd kunnen zorgen voor een rustige afloop? Omdat hij meer kennis heeft rond dit thema; doodgaan. En hij weet hoe het ook kan vergaan, omdat hij zelf jarenlang mensen heeft behandeld met de dezelfde ziekte die hij nu ook heeft.

Sorry voor zo´n rot onderwerp, maar ik vraag me dit gewoon af.
eigelijk vraag je je dus hoe dokters zelfmoord zouden plegen?

Nee, ik vraag me af of het wel rechtvaardig is dat doktoren mogelijk niet lijden en een rustige dood tegemoet gaan met dezelfde ziekte.

Ik zeg niet dat doktoren moet lijden, maar waarom moeten hun patiënten dat wel? Juist, omdat ze volgens de wet moeten handelen en daardoor beperkter zijn in hun kunnen.

Daarom vraag ik me af of jullie weleens doktoren een pijnlijke lijdensweg hebben zien afleggen, tot het einde?

Laatst bewerkt:
ik snap het niet echt nee dus

Nee, ik vraag me af of het wel rechtvaardig is dat doktoren mogelijk niet lijden en een rustige dood tegemoet gaan met dezelfde ziekte.

Studeer dan ook minstens 7jaar he. Dan mag jij jezelf ook doodspuiten als je een pijnlijke dood tegemoet gaat :thumbs:

Niemand zegt trouwens dat je er zelf niet vroeger een einde aan mag maken.

Studeer dan ook minstens 7jaar he. Dan mag jij jezelf ook doodspuiten als je een pijnlijke dood tegemoet gaat :thumbs:

Niemand zegt trouwens dat je er zelf niet vroeger een einde aan mag maken.
Ik vind het gewoon jammer dat hun mogelijk wel die kennis hebben, en veel kennis niet mogen gebruiken voor in de praktijk, terwijl veel van hun patiënten daar wel behoefte aan zouden hebben.

Dit veronderstel ik trouwens alleen maar. Ben gewoon benieuwd naar hoe doktoren zouden handelen als ze wisten dat ze over ene paar weken een hele lijdensweg tegemoet gaan.

Terug
Naar boven