AndroidHealthClinic

Plank beter voor core dan crunch?

Wat ik belangrijk vind is dat het artikel laat zien dat de RA bij plank nog meer belast wordt dan bij crunches terwijl veel mensen denken dat plank meer gericht is op TVA ed (misconceptie dat de core alleen de "kleinere" spieren in de romp betreft.)en dat zowel plank als crunches de oblique behoorlijk belasten wat maar weer eens aantoond dat apparte oblique oefengen wel eens weggegooide energie kunen zijn.

Ik wou dat punt ook eerst maken maar in de studie wordt er toch geen rekening gehouden met de activiteit van de TVA. Je stelt toch nu niet zo dat er geen activiteit plaats vindt in de TVA, right? Overigens voorzie ik het wel dat het meten van die activiteit behoorlijk moeilijk zou kunnen zijn.

Maar is het voldoende om dergelijke oefeningen gewoon op onderhoud te doen, bijvoorbeeld 3 setjes van 30sec, of moet je ook echt progressie proberen boeken?

Ik wou dat punt ook eerst maken maar in de studie wordt er toch geen rekening gehouden met de activiteit van de TVA. Je stelt toch nu niet zo dat er geen activiteit plaats vindt in de TVA, right? Overigens voorzie ik het wel dat het meten van die activiteit behoorlijk moeilijk zou kunnen zijn.

Het gaat me er niet om of de TVA wel/niet gebruikt wordt, maar om het feit dat in tegenstelling van wat sommigen denken, de RA behoorlijk belast wordt (logisch ook als je kijkt functie van de RA)

Als je met links wil leren schrijven moet je oefenen met links te schrijven, niet andere lame coordinatie oefeningen in de sportschool doen, denk eens na..

De rest zal ik maar niet herhalen, maar ook dit is natuurlijk onzin. Als je alles in een keer met links zou gaan doen, tanden poetsen, eten etc. dan zal je uiteraard sneller en beter met links leren schrijven als dat je alleen maar schrijft...

Een bokser gaat toch ook niet alleen maar boksen? Hij gaat rennen, padwork doen, touwtjespringen etc. Allemaal oefeningen doen die ervoor zorgen dat hij beter, jawel, kan boksen!

Waarom zouden topfietsers en -schaatsers zoveel core-oefeningen doen denk je?

Planks en andere corestability oefeningen zorgen ervoor dat je core spieren beter gaan samenwerken en daardoor een oefening langer kan volhouden en beter kan uitvoeren en vooral om blessures te voorkomen.. Overal doen ze dit.. bij: defensie, overal in de topsport.. Ga dus niet zeggen dat je aan deadlift, squat etc genoeg hebt..

http://www.youtube.com/watch?v=QHRlicb47n4&feature=related

What a load of crap.

Je kan met deze oefeningen niet meer massa bouwen, statische contractie (isometrische oefeningen) zijn in geen geval superieur aan dynamische oefeningen. Ik heb verder prima massa kunnen bouwen met crunches, side bends, leg raises enz. zonder enige rugklachten. En zo ook elke prof en amateur BB in de geschiedenis van de sport.

Dat onderzoek zegt ook niets over spiergroei, laat staan spiergroei over lange termijn. Vervangen van basisoefeningen die altijd al prima gewerkt hebben, zoals in het artikel aanbevolen wordt, daar is dus geen enkele reden toe.

Dit is gewoon Ergogenics dat graag controversieel doet, want ze gaan toch zo graag in tegen de conventie.

What a load of crap.

Je kan met deze oefeningen niet meer massa bouwen, statische contractie (isometrische oefeningen) zijn in geen geval superieur aan dynamische oefeningen. Ik heb verder prima massa kunnen bouwen met crunches, side bends, leg raises enz. zonder enige rugklachten. En zo ook elke prof en amateur BB in de geschiedenis van de sport.

Dat onderzoek zegt ook niets over spiergroei, laat staan spiergroei over lange termijn. Vervangen van basisoefeningen die altijd al prima gewerkt hebben, zoals in het artikel aanbevolen wordt, daar is dus geen enkele reden toe.

Dit is gewoon Ergogenics dat graag controversieel doet, want ze gaan toch zo graag in tegen de conventie.

T gaat ook neit over spiergroei, t gaat over een goede core. Niet uit bb oogpunt

Bump :)

Pff je ziet de bomen niet meer door het bos zo, iedereen die iets anders roept. Ik heb core problemen bij deadliften dus alleen grote conpounds is niet genoeg, heb altijd leg raises oid gedaan maar heeft niet geholpen. Ik heb gisteren voor het eerst planks gedaan na dat ik zag dat Terry Hollands ze ook doet en dat is een hele beste deadlifter. Ze voelen heel goed, ik ben benieuwd of ik verschil merk over 2 maandjes ofzo.

Terug
Naar boven