XXL Nutrition

Plank beter voor core dan crunch?

Hier in nederland zijn overal hele mooie straten waar je lichaam alleen maar op een recht stuk hoeft te lopen, laat een willekeurig persoon over van die parkeerdrempels lopen en je zal zien dat ze er verdomd veel moeite mee hebben. Dat mensen niet omvallen wil niet zeggen dat de balans er niet is, stabiliteits training helpt bijvoorbeeld ook voor mensen die vaak door hun enkels gaan. Dat ga je niet verhelpen door je benen alleen qua kracht sterker te maken. Als je trouwens dat artikel had gelezen wat ik in het begin stuurde zie je een voorbeeld waarbij zijn abs/onderrug/obliques uit balans zijn, dit komt steeds meer voor bij jongeren omdat het allemaal luie donders zijn die op hun reet blijven zitten achter de pc.

Ik ken geen mensen die moeite hebben met over een verkeersdrempel lopen, sorry...
Daarnaast zei ik net ook dat er uitzonderingen zijn zoals revalidatie of handicap...
Kortom, wat probeer je nou te bewijzen?

Definitie compound oefening:
Compound exercises work several muscle groups at once, and include movement around two or more joints.
Enige struikelblok word het joints gebeuren, maar dat is simpel opgelost door bijv squats op een bosu ball te doen of lunges op zo'n half doorgesneden bal. Voorbeelden zijn zo gek nog niet te bedenken.

Ik weet zo goed als elke oefening met een bal, ik hoef het dus zo gek nog niet te bedenken.
Zoals jij zegt is een compound gebasseerd op meer dan 1 gewricht.
Dus dat betekend niet balans oefeningen...
Ja je kan ze op een halve bal doen, maar zo zijn ze in eerste instantie niet bedoelt.
Jij mixed nu dingen door elkaar om je gelijk te halen.

Betere coordinatie> betere aansturing van je spieren > betere Mind Muscle Connection > je kan oefeningen beter uitvoeren, dude denk is na?? Ga met je NIET-schrijfhand eens tandenpoetsen, gaat moeilijker hè? Denk je dat met krachttraining je lichaam opeens wel precies zo doet zoals jij het wilt?

Mind muscle is niet het zelfde als coordinatie training, laten we dat voorop stellen.
Mind muscle gaat over dat je besef moet hebben welke spier je traint en wanneer je dat doet kan je die spier nuttiger belasten.
Dus daar hoef je geen speciale oefeningen voor te doen, het enige dat nodig is is besef van de spier die je traint op dat moment en weten welke beweging je wil maken om die zo goed mogelijk te belasten.

Als je met links wil leren schrijven moet je oefenen met links te schrijven, niet andere lame coordinatie oefeningen in de sportschool doen, denk eens na..

Meestal zijn het de vrouwelijke atleten die je het ziet doen in filmpjes, met wat simpel google werk kwam ik uit op een interview met dave

I remember seeing you use a stability ball, what king of routine do you follow on it.

DP: I do some core training on there for abdominal control onstage and for general strength in the abdominal and lower back region.
http://houseofbodybuilding.com/forum...hp?topic=769.0

Ja klopt, vrouwen doen dat vaker ja.
Vrouwen hebben over het algemeen ook een veel slechter motoriek dan mannen.
Maar wel leuk dat dave het vroeg aan haar, dat zegt genoeg.. hij vraagt het niet omdat het obvious is ;)
En haar antwoord gaat totaal nergens over, prima dat ze die oefeningen doet, maar als zij beter wil poseren kan ze beter een anatomie boek openslaan en kijken hoe de spieren lopen in der midsectie en proberen dat aan te spannen wat ze ziet.
Je gaat niet beter posen door een paar bal oefeningen..
Btw, dit had ik al uitgelegd.. Spier loopt van punt A naar punt B, je kan die spier alleen maar sterker maken in zjin functie maar je kan de spier geen trucjes leren.

Dat vind ik een lompe vergelijking. Dat is net zo een vergelijken als dat een bodybuilder de hele dag met zakken zou moeten tillen dat die het niet vol zou houden maar de schrale ecto die het werk al een tijdje doet houd het makkelijk vol. JIJ vind dat hij niks bereikt heeft, maar doe de balans oefeningen van hem is net zo na als hij ze doet? Hij heeft simpelweg een ander doel/expertise. Je gaat een hardloper toch ook niet vragen om evenveel te legpressen als een powerlifter?

Ik houd zumba nauwelijks vol terwijl het een flutles is, dus ja.. iedereen word goed in wat ie veel doet.
Hey!!! nu komen we dus terug op wat ik al zei.. je word goed in wat je traint.
Grappig...
Daarnaast komt dat ik ook al had gezegt dat het voor bijna niemand nodig is..
Bijna niemand in de sportschool traint om er uit te zien of ze out of shape zijn maar wel goed te zijn in "core oefeningen" op een bal.
Maar elke sportschool heeft wel 1 gekkie rondlopen die wel traint zonder dat ie zichtbare resultaten wil behalen.

Maar je balans word dan wel op de proef gesteld en dat kan je dus vergelijken met een verzwaring qua gewicht.

Ja je balans zal absoluut beter worden, succes er mee!
Komt misschien een keer van pas als je nog eens het circus in gaat
:D

Zeuuuuuu en nu ben ik er wel klaar mee...:)

---------- Post added 1 July 2012 at 18:12 ----------

Ik persoonlijk zeker maar dat komt door de hypermobiliteit :cool: Maar over het algemeen ben ik van mening dat iedereen minstens stabiliteits oefeningen zou moeten doen, puur ter voorkoming van blessures.

Maar kijk, dan noem je ook wat.
Dat is gewoon een uitzondering en daar stemde ik dus ook in mee.
Maar ik denk dat jij onderschat hoe makkelijk het is om gewoon nergens problemen mee te hebben als je een "normaal" werkend lichaam hebt.
Of ik ben gewoon gezegend met een heel goede balans en coordinatie dat ik het gewoon absoluut niet kan inzien dat iedereen het eigenlijk zou moeten doen :cool:

plank brengt meer op imo dan crunches.
dan brandt echt heel je buik ipv een deel als je crunches doet.
krijg je toch wel dikke abs van
+ je hebt minder last van je rug ondervind ik toch.
stabiliteit is ook erg belangrijk vandaar dat ik dus alleen met vrije
gewichten train en dus geen machines gebruik.
achja, ieder zn ding zeker ?

Heb plank en hanging leg raises al altijd leuker/beter gevonden dan crunches :D.

Tuurlijk zijn squat & deadlift de beste oefeningen voor kracht en stabiliteit in je core. Maar planks en leg raises zijn zeker een goeie toevoeging.

En als je het niet uitdagend genoeg vindt, trek je op, pak met je voeten een halter en ga dan hanging knee raises doen.

Heb nooit echt graag crunches gedaan eigenlijk. Doe ze ook al een jaar niet meer :D.

Weet iemand of deze oefening daar dan ook onder valt en slecht voor je rug is :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Heb plank en hanging leg raises al altijd leuker/beter gevonden dan crunches :D.

Tuurlijk zijn squat & deadlift de beste oefeningen voor kracht en stabiliteit in je core. Maar planks en leg raises zijn zeker een goeie toevoeging.

En als je het niet uitdagend genoeg vindt, trek je op, pak met je voeten een halter en ga dan hanging knee raises doen.

Heb nooit echt graag crunches gedaan eigenlijk. Doe ze ook al een jaar niet meer :D.

nice nog nooit gedaan, ziet er wel leuk uit om te doen :p
crunches zijn echt zooo ****ed up saai

Okay jij hebt het blijkbaar dus wel nodig... :rolleyes:

---------- Post added 1 July 2012 at 17:39 ----------

Dan heb jij volgens mij niet alles gelezen wat ik zei.
Want ik zei namelijk ook dat er uitzonderingen zijn zoals een toevoeging op een andere sport. ;)

I stand corrected.

"Core spieren"... zucht...
Serieus, denk je dat powerlifters op de grond superman oefeningen liggen te doen?
Als er iemand een sterke core heeft is het een powerlifter wel.
Gewoon zware compounds doen, dat overtreft elke crunch of superman oefening.
Daarbij komt kijken dat een crunch of superman niet eens in gewicht omhoog kunnen dus waarom hebben we het nog over die 2 oefeningen?

de meeste powerlifters hebben een waardeloze core. Ja sterke mobilizers, maar motorische controle over stabilizers, kort weg waardeloos. Ik heb dit zelf terug gezien in een onderzoek, + eric cressey en Mike Robertson hebben hier over geschreven.

Wat zijn volgens jou dan wel goeie oefeningen voor een sterke core? Heb tijdje terug een topic geopent met deze vraag. maar alleen dl en squat als tip gekregen...

• Topic Starter Topic Starter
Wat zijn volgens jou dan wel goeie oefeningen voor een sterke core? Heb tijdje terug een topic geopent met deze vraag. maar alleen dl en squat als tip gekregen...

Zoals ze in dit topic voorkomen: Planks, Side Planks, Ab Wheels. Als je specifiek je core aan wil pakken tijdens de bench of de squat zou je op van die luchtzakjes kunnen staan of op een bal gaan liggen.

andy bolton zweert op planks.. ik doe ze zelf ook als toevoeging op mn oefeningen en ik ben van mening dat het wel helpt.

Dit heet tractie of distraction in english. Bij deze houding gaan de wervellichamen uit elkaar waardoor de druk op de rug verminderd wordt. Dit kan bij sommige mensen heel veel deugd doen, na bvb een zware deadlift sessie om je tussenwervelschijven even rust te geven. Het wordt ook gebruikt als behandeling bij mensen met rugklachten maar dan via een tilt tafel of andere varianten. Zeker niet slecht voor je rug om het te doen, ontspant vrijwel altijd.

de ab-wheel werkt voor mij gevoel 10 keer beter dan crushes en planks.

"Core spieren"... zucht...
Serieus, denk je dat powerlifters op de grond superman oefeningen liggen te doen?
Als er iemand een sterke core heeft is het een powerlifter wel.
Gewoon zware compounds doen, dat overtreft elke crunch of superman oefening.
Daarbij komt kijken dat een crunch of superman niet eens in gewicht omhoog kunnen dus waarom hebben we het nog over die 2 oefeningen?
Zonder goede core zal je waarschijnlijk nooit lang zwaar kunnen squaten of deadliften, blessuregevoeligheid neemt nu eenmaal snel toe als je alleen maar je grote spieren traint. Het is waar dat de oefeningen zelf al goede oefeningen zijn voor je grote buikspieren maar voor al die kleine stabilisatiespiertjes zijn oefeningen zoals de plank bijna onmisbaar. Het zorgt er ook voor dat je minder blessures oploopt dan wanneer je niet die kleine spiertjes traint. Zeker voor mensen met hypermobiliteit zoals ik. Genetic freaks uitgezonderd zal iedere powerlifter er wat aan hebben als die z'n core ook op een andere manier aanpakt dan alleen door compounds. En dan niet crunches maar inderdaad dingen als plank.

Wat ik belangrijk vind is dat het artikel laat zien dat de RA bij plank nog meer belast wordt dan bij crunches terwijl veel mensen denken dat plank meer gericht is op TVA ed (misconceptie dat de core alleen de "kleinere" spieren in de romp betreft.)en dat zowel plank als crunches de oblique behoorlijk belasten wat maar weer eens aantoond dat apparte oblique oefengen wel eens weggegooide energie kunen zijn.

de meeste powerlifters hebben een waardeloze core. Ja sterke mobilizers, maar motorische controle over stabilizers, kort weg waardeloos. Ik heb dit zelf terug gezien in een onderzoek, + eric cressey en Mike Robertson hebben hier over geschreven.

Ik heb wel interesse in deze statement, ik was onder de indruk dat het omgekeerde waar was

Ik vind niet direct iets terug van cressey/robertson die dat staaft, help me out will you?

Planken is dus voor een sterkere core, maar zorgt het ook voor meer spiermassa?

• Topic Starter Topic Starter
als je rugproblemen hebt, zal je die enkel verergeren door zwaar te squatten en deadliften. Je moet dan specifieke oefeningen doen die bepaalde spieren rond je ruggewervels gaan versterken. Het heeft dus wel zin om speciale coreoefeningen zoals de plank te doen want die versterken niet enkel de grote spieren maar andere stabiliteitsspieren die niet aangesproken worden door die zware compoundoefeningen. Nadat die spieren ook versterkt zijn, kan je terug je grote rugspieren zwaarder beginnen te trainen.

Terug
Naar boven