XXL Nutrition

Plasma vs LCD vs LED

overigens is het maar de vraag of plasma blijft bestaan als we naar 4k resoluties gaan. Moet nog maar zien of zie die pixeldichtheid kunnen waarmaken bij plasma.

Dat is wel weer minder dan, raar dat het nog niet ECHT bekend is als het zo slecht is.

---------- Post toegevoegd Tue 1 Jan 2013 om 04:51 ----------

Blauw is the blauw en wit is lichtblauw?

Wtf heb jij dan voor een LCD scherm getest? heb zelf LCD en nog nooit wit voor lichtblauw aangezien:o ( zowel een goedkoop merk LG als Sony getest )

Er wordt regelmatig wel eens meer tegengehouden of afgezwakt voor $$$. Zoals bij 3D.

En hij bedoeld bij een LED tv dat blauw te blauw is en wit, lichtblauw ;)

Werk enkele maanden met een retina led scherm en heb nog nooit zo'n rustig en prettig/scherp beeld gehad. Dat blauw verhaal zie ik hierin niet terug, misschien is dit bij het goedkope spul het geval.
Pijn aan mijn ogen heb ik dan ook niet, ook niet bij mij led tv. Tot op heden ervaar ik het als het meest mooie en prettige beeld, anders had ik het ook niet gekocht.

Werk enkele maanden met een retina led scherm en heb nog nooit zo'n rustig en prettig/scherp beeld gehad. Dat blauw verhaal zie ik hierin niet terug, misschien is dit bij het goedkope spul het geval.
Pijn aan mijn ogen heb ik dan ook niet, ook niet bij mij led tv. Tot op heden ervaar ik het als het meest mooie en prettige beeld, anders had ik het ook niet gekocht.

Ik besteed wel een paar euro aan me TV, en haal het in Duitsland waar men vaak net iets verder is als in Nederland.

Ik praat ook over eind 2010, misschien is de techniek nu aangepast. ik heb een goede TV nu dus kijk ik niet voor iets nieuws.

Energieverbruik van een plasma scheelt je paar tientjes per jaar. Sowieso is dat een groenlinks hippie argument. Valt me beetje van je tegen Masters :p

Energieverbruik van een plasma scheelt je paar tientjes per jaar. Sowieso is dat een groenlinks hippie argument. Valt me beetje van je tegen Masters :p

Waarom heb ik het gevoel dat jij een plasma zou kopen alleen al om de groenlinkse hippies te irriteren? :D

Trouwens wel grappig dat ik tegenwoordig vaak films kijk op mijn iMac met LCD scherm terwijl de plasma er naast staat. :o

Zelfs zonder pijn aan je ogen kan er schade door LED ontstaan.

Zelfs zonder pijn aan je ogen kan er schade door LED ontstaan.
Info die ik kan vinden is allemaal flink verouderd, ontwikkelingen gaan snel. Mijn tv en laptop zijn beide van dit jaar en niet 2 a 3 jaar oud.

Daarnaast kun je maar beter dit soort berichten met een korrel zout nemen. Alles is zogenaamd slecht.

Info die ik kan vinden is allemaal flink verouderd, ontwikkelingen gaan snel. Mijn tv en laptop zijn beide van dit jaar en niet 2 a 3 jaar oud.

Daarnaast kun je maar beter dit soort berichten met een korrel zout nemen. Alles is zogenaamd slecht.

Gaat niet om de berichten, maar het onderzoek. En wat hebben ze dan verder ontwikkeld aan LED dat de schadelijkheid verminderd? Zou me verwonderen sinds ze hier niets van gezegd hebben. Dat alles zogenaamd slecht is zeggen mensen om wat ze hebben en slecht kan zijn toch te kunnen gebruiken.

Onderaan de link, referenties.
http://www.mdsupport.org/library/hazard.html#blue/

The key factors that determine whether or not a particular exposure to light from an LED causes permanent damage are the wavelength and intensity of the light, the length of the exposure occurs, and the distance from the light source to the eye.

Lasers and LEDs cause a thermal heating effect in proportion to the power density of the radiation, which can result in tissue damage to the retina. Shorter wavelength radiation causes a photochemical effect in the retina, changing the chemistry of the cells, and there are dual limits (thermal and photochemical) in IEC 60825-1 between 400 and 600 nm.

The IEC specification was written to apply to primarily to lasers , though it also applies to LEDs. A new standard, IEC TR 60825, is in development that promises that includes a section that is intended to address LEDs directly. You might want to check the web for drafts or summaries of this standard in the future.

Wavelengt LEDS
http://www.oksolar.com/led/led_color_chart.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

400–780 nm (visible) photochemical damage to the retina, retinal burn

Laatst bewerkt:
In theorie is het mogelijk bij een bepaalde intensiteit dat het schade kan aanbrengen. Maar daar blijf het dan ook bij, in de praktijk werk je nooit met die hoge intensiteiten en ligt de focus nooit op een bepaald blauw punt van het scherm.

Al die studies die je aandraagt geven aan dat het schadelijk kan zijn maar dat dit niet bewezen is.

Zelf laat ik de intensiteit van mijn beeld door de tv bepalen aan de hand van het omgevingslicht. Vind dat zelf erg prettig aan de ogen, zeker 's avonds.

Zou zeggen blijf zelf nadenken en laat je niet bang maken.

Context van de vraag:
Blauwe leds die tegenwoordig veel toegepast worden bij elektronische aparaten geven een zeer fel licht af.
Is dit licht schadelijk voor de ogen?
Dag Pascal,

Het is natuurlijk maar licht ... bovendien zijn de LED's in kwestie zeer klein, waardoor het extreem moeilijk is om ze continu op dezelfde plek op het netvlies geconcentreerd te houden.
Een LED zendt meestal ook maar 1 kleur licht uit - als je het licht van een LED splitst in zijn componenten met een prisma, zal je merken dat je geen kleurenspectrum krijgt (voor witte LEDs wel, omdat daar meerdere electroluminiscente materialen inzitten die samen wit licht maken) Dat betekent twee dingen :
1. Het licht van dergelijke LEDs bevat geen "extra" onzichtbare schadelijke componenten die je netvies kunenn verbranden (zoals UV in zonlicht), en
2. Je zal al lang, geconcentreerd en van erg dichtbij naar een blauwe LED moeten staren om er een "blinde vlek" op je netvlies door op te lopen (je ziet dan achteraf een tijdje een "spookbeeld" van het lichtpuntje als een donkere vlek in je gezichtsveld, maar dit is volledig omkeerbaar en na een minuutje alweer weg). Dit werkt het best in een donkere omgeving, omdat iris in je oog zich dan openzet om zo veel mogelijk licht op te vangen, en een heel klein helder punt laat de iris niet samentrekken, waardoor er voor dat bepaald punt zeer veel licht in het oog terechtkomt.

Maar al bij al denk ik niet dat je schrik moet hebben voor gezichtsschade als het op blauwe LEDs in electronische apparatuur aankomt. Met laserpointers (ongeacht welke kleur) kan je wel je netvlies onherstelbaar beschadigen...

Deze vraag werd beantwoord door:
dr. Christophe Vande Velde
wetenschappelijk medewerker

Het gaat spijtig genoeg niet alleen om de intensiteit maar ook en vooral om de frequentie. En dat is een feit.

Ik denk altijd zelf na en laat me nooit bang maken ;) Ik kijk naar de feiten en mogelijkheden en maak zelf mijn conclusies.

Dr, Vande Velde denk iets, maar zonder al de feiten.

Laatst bewerkt:

wees niet ongerust. Toen ik mijn tv kocht (eind 2009) was mijn samsung led ongeveer het beste wat je kon krijgen voor die prijs. Plasma was er op dat moment niet echt een model wat aan mijn eisen voldeed. Heb em dus niet gekocht omdat ie zuiniger is ;)

Voorlopig koop ik niets nieuws omdat nieuwe tv's op dit moment vrijwel niets meer bieden dan dat ik nu al heb. Ja groter misschien maar dat doe ik niet aangezien je dan pixels begint te zien. Maatje van me heeft een 56" en dat doet op fullhd gewoon aan alsof je 10 jaar terug gezet word in de tijd. 3d heb ik ook niet, maar daar zie ik de meerwaarde niet van in + ik ga niet met zo'n bagger brilletje op zitten.

Ik wacht op 4k (ultra hd) en dan ga ik gewoon weer een selectie maken en kijken in de shops. Dus er is zomaar een kans dat dat een plasma gaat worden. Denk alleen dat het erg lastig gaat worden om 4k op een plasma te krijgen, maar misschien gaat de ontwikkeling wel sneller dan ik denk.

Wel jammer dat je steeds minder plasma tv's ziet. In welke winkel met een tv afdeling je ook loopt, je wordt altijd overweldigend met lcd en full led tv's. De plasma's die er staan, maken met de binnenverlichting zo'n schemerige indruk, dat je er vaak niemand bij ziet kijken.

Wel jammer dat je steeds minder plasma tv's ziet. In welke winkel met een tv afdeling je ook loopt, je wordt altijd overweldigend met lcd en full led tv's. De plasma's die er staan, maken met de binnenverlichting zo'n schemerige indruk, dat je er vaak niemand bij ziet kijken.

+de instellingen staat helemaal fout.

Zelf ook gebruiker van een Panasonic Vierra 50". Mooi scherm en goed beeld.
Is nu 2,5 jaar oud en nooit problemen gehad en als je het wel zou hebben heeft Panasonic super service en een goede garantie.

Als ik nu een scherm zou moeten kopen ga ik met Rob G mee. 65" zou toch weer een betere beleving zijn, ook op 3,5 meter kijkafstand.

Dus als ik op me plasma bij Beeldmodus THX Bioscoop kies dan is dit gewoon bullshit?
Een andere stand maar eigenlijk niks te maken met THX ?

Nou ze beweren dat je dan een beeld krijgt wat het dichstbij de werkelijkheid komt. Dat kan, maar er zijn teveel variabelen die weer een afwijking van THX-instellingen bewerkstelligen. Diverse regisseuren gebruiken verschillende filters tijdens de opnames, bovendien is de bron van invloed is op de weergave. Calibratie dient altijd in combinatie met de bron te gebeuren.

:)

Laatst bewerkt:

Waar ik 'm kocht (zaak met wat meer klasse) stonden de toestellen in een speciaal ingerichte kamer waar het licht uit kon. Toestellen waren ook allemaal perfect afgesteld. Dit is voor de goedkopere shops niet praktisch maar zo krijgen veel mensen een verkeerde indruk.

Gaaf idd. Dan heb je de 3 zeker met 12 megapixels? Heb je al gefilmd in 4k met 15bps tijdens actie momenten? Hoe beviel jou dat en heb je er iets aan? Denk dat 1080p met 50/60 bps beter bevalt..of in 720p tot 120bps als je veel snelbewegende beelden hebt (auto/motor e.d). De 2 kon dit alleen met VGA dus wel verbetering.

jep de hero 3 black. Ga morgen op wintersport dus dan ga ik em ff grondig testen. Met actie beelden (motor, auto, wintersport) staat ie op 1080P 60fps of met stunts op 720P 120fps. Zal 2,7k en 4k vooral bij relatief stilstaande en rustige opnamens eens testen. Heb de hero 3 pas een week nu. Had een hero 2 hiervoor en dat beviel al super!!!!

Terug
Naar boven