XXL Nutrition

Pleister coached by Cement Factory

Gefermenteerde groenten. Zuurkool, Kimchi, augurk (zuur en niet zoetzuur)etc.
Combucha, Miso, Natto, tempeh, Kefir (kan je ook zelf maken)

Je kan het ook zelf fermenteren.

Overigens gember is ook goed voor je spijsvertering. Als je van thee houdt verse gember in de thee. Ook lekker in je avondeten te verwerken. Pittig en goed te combineren met kerrie.

Kurkuma schijnt ook goed te werken voor mensen met maag- en darmproblemen. Ik moet zeggen dat ik het zelf nog niet heb geprobeerd, terwijl het mijn klachten (PDS) mogelijk ook zou kunnen verminderen. Ik weet dat Wesley Visser het heel regelmatig gebruikt in mijn maaltijden.
Kurkuma is obviously verkrijgbaar als specerij in de supermarkt, maar ook als supplement in pilvorm. Na het lezen van onderstaand artikel ben ik van plan om het eens te proberen. Leuke bijwerking is dat je maaltijden er een vrolijk geel kleurtje van krijgen. :D

https://1md.org/article/curcumin-gut-health-1md
Kurkuma is altijd goed, net als gember. :D Laos wordt gebruikt bij misselijkheid of maagkrampen.
Kefir, wat @marina1975 noemt, schijnt er goed te zijn en de bacteriënbalans in je maag te herstellen. Een maat van me kwam maar niet aan en alles wat ie at kwam er direct weer uitzetten (zat in een pittige opleiding bij het Korps Mariniers in Engeland). De dokter zei dat ie kefir moest gaan drinken en dat hielp.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.322
Ik heb de waardes terug van de bloed uitslagen. Iemand met meer verstand hierover?

11.png

22.png

33.png

Je HT is aan de hoge kant, eveneens je HB. Ik ken mensen met gelijkwaardige waarden die er een trombose aan over hebben gehouden, maar vermoedelijk zijn er nog andere factoren die ervoor zorgen of je daar een risico op loopt. Kreatinine zou ik hoger verwachten voor iemand die aan BB doet op jouw niveau en verder moet je vitamine D suppleren.

Je HT is aan de hoge kant, eveneens je HB. Ik ken mensen met gelijkwaardige waarden die er een trombose aan over hebben gehouden, maar vermoedelijk zijn er nog andere factoren die ervoor zorgen of je daar een risico op loopt. Ik vind kreatinine wat laag voor iemand die aan BB doet en verder moet je vitamine D suppleren.

DIT + je Hdl is te laag maar je LDL is ook laag waardoor het niet heel erg is. Je kan dit herstellen door je cruise/trt dosering te verminderen.

125mg per week is meer dan genoeg om tegen de bovengrens van een natuurlijk testosteronniveau te zitten, je cholesterol zal dan binnen een paar maandjes normaliseren (= hogere HDL) en het zal allicht hematocriet en hemoglobine ook binnen de referentiewaarden helpen.

Vit D tekort is gemakkelijk op te lossen.

• Like
Waarderingen: Vonk
Je LDL-cholesterol kan wat beter, je ziet vrijwel altijd lagere waardes bij gezonde sporters (<3 mmol/l). HDL-cholesterol is ook een beetje aan de lage kant.

Hematocriet is licht verhoogd, geen zorgen over. Het verhoogde tromboserisico dat dit met zich meebrengt is heel klein in de afwezigheid van andere risicofactoren. Je bent wel vitamine D-deficiënt. Begin maar gelijk vitamine D te suppleren (4000 IU per dag).

Je HT is aan de hoge kant, eveneens je HB. Ik ken mensen met gelijkwaardige waarden die er een trombose aan over hebben gehouden, maar vermoedelijk zijn er nog andere factoren die ervoor zorgen of je daar een risico op loopt. Kreatinine zou ik hoger verwachten voor iemand die aan BB doet op jouw niveau en verder moet je vitamine D suppleren.
Doneer jij af en toe bloed? Ik heb echt al lang dergelijke waarden (ook natty). Gelukkig geen trombose gehad maar daar wil ik niet op wachten ook:o

Doneer jij af en toe bloed? Ik heb echt al lang dergelijke waarden (ook natty). Gelukkig geen trombose gehad maar daar wil ik niet op wachten ook:o
Kleine moeite toch? Aanmelden bij Sanquin, testje en vervolgens op uitnodiging bloed doneren. Bovendien kan je bellen om te vragen of je weer mag doneren.

Je krijgt niet zomaar trombose hoor, maar je bevindt je met die waardes wel in de gevarenzone zegmaar. Ik doneer nooit bloed, behalve dan voor onderzoek, maar mijn HB en HT liggen rond respectievelijk 10 en 50-51, waarmee ik net buiten de gevarenzone val.

Kleine moeite toch? Aanmelden bij Sanquin, testje en vervolgens op uitnodiging bloed doneren. Bovendien kan je bellen om te vragen of je weer mag doneren.

Het doneren van bloed heeft echt maar heel erg tijdelijk effect op je waardes als je door blijft kuren. Als je natty bent kan het zeker bijdragen, echter kun je je ook afvragen waarom je überhaupt als natty met zulke waardes rondloopt, zou toch wel graag de oorzaak willen weten en die wegnemen in plaats van symptoombestrijding op dit gebied.

Het doneren van bloed heeft echt maar heel erg tijdelijk effect op je waardes als je door blijft kuren. Als je natty bent kan het zeker bijdragen, echter kun je je ook afvragen waarom je überhaupt als natty met zulke waardes rondloopt, zou toch wel graag de oorzaak willen weten en die wegnemen in plaats van symptoombestrijding op dit gebied.
Een aantal weken, voor zover ik weet. Groot gedeelte is erfelijkheid, lijkt me. Of je moet slaapapneu hebben.

Je krijgt niet zomaar trombose hoor, maar je bevindt je met die waardes wel in de gevarenzone zegmaar. Ik doneer nooit bloed, behalve dan voor onderzoek, maar mijn HB en HT liggen rond respectievelijk 10 en 50-51, waarmee ik net buiten de gevarenzone val.
Valt wel mee, in de afwezigheid van andere risicofactoren is de absolute kans op trombose in de komende 10 jaar circa 0,28% bij een waarde tussen de 53 en 56%. Bij een waarde tussen de 48 en 51% is dit 0,21%.

Er is in principe ook niet echt een gevarenzone bekend. Het is een glijdende schaal en het risico lijkt lineair toe te nemen (in elk geval bij redelijk 'normale' waardes). Per 5% stijging van het hematocriet is er een risicostijging van 33%. Het risico op trombose in de komende 10 jaar bij een normaal hematocriet (43-46%) is 0,16%.

Edit: ik baseer mij op de gegevens van deze studie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19833630

Valt wel mee, in de afwezigheid van andere risicofactoren is de absolute kans op trombose in de komende 10 jaar circa 0,28% bij een waarde tussen de 53 en 56%. Bij een waarde tussen de 48 en 51% is dit 0,21%.

Kijk duiding bij mijn nuancering ;)

Er is in principe ook niet echt een gevarenzone bekend. Het is een glijdende schaal en het risico lijkt lineair toe te nemen (in elk geval bij redelijk 'normale' waardes). Per 5% stijging van het hematocriet is er een risicostijging van 33%. Het risico op trombose in de komende 10 jaar bij een normaal hematocriet (43-46%) is 0,16%.
Stelt me weer enigszins gerust met mijn hematocrietwaarde van 53%:o.
Doch, voldoende aanleiding om bloed te doneren.

Stelt me weer enigszins gerust met mijn hematocrietwaarde van 53%:o.
Doch, voldoende aanleiding om bloed te doneren.
Mijn hematocriet varieert (natty) ook van 50 tot 54%. Is toen genetisch onderzoek gedaan, maar kwam niets uit. Zowel huisarts als internist gaven toen ook aan dat ik me in principe niet zoveel zorgen erom hoefde te maken, want het risico blijft gering.

Je kunt overigens met HIIT-training (of gewoon voldoende aerobe training) het bloedvolume wat vergroten, waardoor het hematocriet wat daalt.

Laatst bewerkt:
Kleine moeite idd maar het korte effect valt me er wel wat van tegen. Eigenlijk heb ik ook wat schrik dat ik zo in een vicieuze cirkel ga belanden, steeds bloeddoneren en na x aantal weken weer op hetzelfde niveau zitten :(

Ik vraag mij eigenlijk af of er een soort supercompensatie mechanisme in werking treedt nadien, heb er eigenlijk nog niet actief naar gezocht.

Kan je bijvoorbeeld dubbele rbc doneren zoals ze dat bv in US kunnen?

Mijn hematocriet varieert (natty) ook van 50 tot 54%. Is toen genetisch onderzoek gedaan, maar kwam niets uit. Zowel huisarts als internist gaven toen ook aan dat ik me in principe niet zoveel zorgde erom hoefde te maken, want het risico blijft gering.
Dit stelt me serieus gerust. Mijn natty waardes lagen ook al op 50-51%. Nu met AAS gestegen naar 53%. Nooit aan gedacht om genetisch onderzoek te laten doen, eerlijk gezegd.
Kun jij duiding geven aan in hoeverre bloeddonatie bijdraagt aan verlaging van hematocriet en hemoglobine en voor hoelang dat effect heeft?

Kleine moeite idd maar het korte effect valt me er wel wat van tegen. Eigenlijk heb ik ook wat schrik dat ik zo in een vicieuze cirkel ga belanden, steeds bloeddoneren en na x aantal weken weer op hetzelfde niveau zitten :(

Ik vraag mij eigenlijk af of er een soort supercompensatie mechanisme in werking treedt nadien, heb er eigenlijk nog niet actief naar gezocht.

Kan je bijvoorbeeld dubbele rbc doneren zoals ze dat bv in US kunnen?
Tsja, onderdeel van het kuren denk ik dan. Daarnaast doe je de mensheid een groot plezier, je kunt levens redden.
Geen idee of er sprake is van een rebound effect/supercompensatie.
Dat laatste zou ik ook niet weten:o.

Terug
Naar boven