Fitness Seller

Pren's Powerlogje

• Topic Starter Topic Starter
Afgelopen week verder niet meer kunnen trainen door een combinatie van mislukt tijdmanagement, feestjes en een roeiwedstrijd. Voorlopig heb ik echter geen wedstrijden meer dus ik kan weer volop gebruikmaken van de sportschool.

Squat:
5x117,5
5x117,5
5x117,5
Viel weer zwaar, maar is ook niet gek na een weekje rust en een weekend weinig voer.

Bench:
5x80
5x80
5x80

Cleans:
3x60
3x60
3x60
3x60
3x60

Chins:
9xbw
6xbw
6xbw
4xbw

Nog wat planks.

Aangezien het allemaal wel zwaar begint te worden en ik de vorige keer ook al vastliep op 5x122,5 ga ik overstappen op het Advanced Novice Program van Starting Strength. Maandag en vrijdag wordt zwaar 3x5 gesquat maar woensdag is voortaan 2x5 op 80% van mijn 5rm. Tevens doe ik op maandag en vrijdag 3xF chins (vrijdag weighted). Deadlift en Powerclean wisselen elkaar af en vinden alleen op woensdag plaats. Qua presses blijft alles hetzelfde: iedere training afwisselen. De barbell rollouts blijf ik gwn doen na iedere training en op de woensdag voeg ik nog 3x12 facepulls toe om blessures te voorkomen. Bij kritiek of verbeterpunten hoor ik het graag :)

Ziet er dan als volgt uit:

Ma:
3x5 squat
3x5 bench/press
3xf chins
3x12 barbell rollouts

Wo:
2x5 squat 80% 5m
3x5 bench/press
1x5 DL/5x3 Clean
3x12 facepulls
3x12 barbell rollouts

Vri:
3x5 squat
3x5 bench/press
3xf weighted chins
3x12 barbell rollouts

Any thoughts?

Squat:
5x95
5x95

Press:
5x55
5x55
5x55

Deadlift:
5x140

Nog wat facepulls

Barbell Rollouts:
1x12
2x6 staand tegen de muur

Vrijdag was ik te brak om te trainen. Had nooit 120 kunnen squatten, dus maar niet geprobeerd. Ik ging er toen nog van uit dat ik zaterdag zou gaan trainen. Ik ging echter naar thuisthuis en daar werd ik aan het werk gezet met klusjes die mijn pa niet kan doen, omdat hij op het moment goed ziek is. Dat werd hem dus ook niet. Heb wel wat dips en chins gedaan, maar niets noemenswaardigs.

Vandaag daarentegen wel goed getraind:

Squat:
5x120
5x120
5x120 Ging maar net goed.

Bench:
5x82,5
5x82,5
5x82,5 Vieze grinder!

Weighted Chins:
8xbw+3
5xbw+5
4xbw+5

En nu lekker vreten en slapen :D

Squat:
5x95
5x95

Press:
5x57,5 PR!
5x57,5
5x57,5

Clean:
3x62,5
3x62,5
3x62,5
3x62,5
3x62,5
Merk dat ik moeite heb om onder de bar te komen. Daardoor vang ik hem steeds op met mijn handen en dat fuckt mijn ellebogen. Beter de techniek nog eens doornemen.

Nog wat facepulls en barbell rollouts gedaan.

Squat:
5x122,5 PR!
3x122,5 vreugde helaas maar van korte duur
3x122,5
Denk dat ik door mijn novice gains heen ben :(

Bench:
2x85
Kreeg soms pijnscheuten bij het locken tijdens de warming up. Bij 85 voelde het toch echt niet goed, dus toen ben ik maar gestopt :(

Chins:
10xbw
7xbw
6xbw

Ik denk dat ik nog doorbulk tot ik 3x5x122,5 kan afmaken en dan ga cutten.

Ik vind dat cutten en bulken maar niks eigenlijk. Zeker niet voor iemand die puur voor de kracht gaat.
Je kan beter gewoon eten zodat je de training lekker kan afwerken, spiermassa aanzet maar zeker niet te vet wordt. Zo kan je over tijd je voeding netjes aanpassen aan het volume dat je traint en de lean massa die je lichaam bezit.
Bij bulken kom je teveel vet aan, maar je nuttige massa groet niet sneller dan wanneer je gewoon genoeg eet. Bij cutten verlies je dan weer nuttige massa en verlies je kracht. Dat wil je helemaal niet.
Dus waarom niet altijd gewoon genoeg eten om constant op niveau te blijven. Dat over-eten tijdens een bulk is eigenlijk helemaal niet zo nuttig. En als je voor pure kracht gaat en niet voor een wedstrijd een gewichtsklasse lager wil deelnemen dan is cutten ook weinig nuttig, of je moet wel erg vet zijn.

Ik vind dat cutten en bulken maar niks eigenlijk. Zeker niet voor iemand die puur voor de kracht gaat.
Je kan beter gewoon eten zodat je de training lekker kan afwerken, spiermassa aanzet maar zeker niet te vet wordt. Zo kan je over tijd je voeding netjes aanpassen aan het volume dat je traint en de lean massa die je lichaam bezit.
Bij bulken kom je teveel vet aan, maar je nuttige massa groet niet sneller dan wanneer je gewoon genoeg eet. Bij cutten verlies je dan weer nuttige massa en verlies je kracht. Dat wil je helemaal niet.
Dus waarom niet altijd gewoon genoeg eten om constant op niveau te blijven. Dat over-eten tijdens een bulk is eigenlijk helemaal niet zo nuttig. En als je voor pure kracht gaat en niet voor een wedstrijd een gewichtsklasse lager wil deelnemen dan is cutten ook weinig nuttig, of je moet wel erg vet zijn.

Ondanks dat massa en aesthetics niet per se mijn doel is, wil ik natuurlijk ook niet al te dik rondlopen. Ben meestal 15-20% en dat vind ik wel echt de max. Ga komende zomer eens proberen mijn kracht te behouden en richting de 10%. Mede omdat ik komend jaar wat serieuzer wil gaan roeien en dan heeft al dat vet geen meerwaarde.

Had afgelopen weekend een hockeytoernooi en aangezien ik helemaal niet kan hockeyen, heb ik dus de hele dag maar heen en weer gerend. Dat voelde ik vandaag wel behoorlijk in mijn benen dus maximaal squatten vond ik geen goed idee.

Squat:
5x100
5x100

Press:
4x60
3x60
3x60
Hopelijk de volgende keer 5x60 :D

Chins:
7xbw+5
6xbw+5
6xbw+5

Ik zit zo rond de 20% en krijg eerlijk gezegd nooit de opmerking dat ik te vet zou staan.
Uit onderzoek blijkt ook dat voor powerlifters het ideale vetpercentage rond de 17% zou liggen. De meeste verliezen wat kracht als ze er onder duiken. 10% ligt daar toch ver onder vind ik.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voorelke lifter het geval is en ook niet dat je beter ver boven de 17% zou zitten of dat 14% zeker en vast PR's in de weg zou staan. Maar 15% a 20% lijkt me absoluut geen probleem voor een powerlifter.
Zeker als je wat spiermassa onder je beschermlaag/energiebuffer ;) hebt zitten zie je er zeker niet als een vetz*k uit.

Roeien en voor pure krachttrainen werkt niet echt lekker samen. Je roeien zal je kracht in de weg staan en andersom. Je gaat dus een keuze moeten maken en prioriteiten stellen.
Nu vind ik roeien best een coole sport, dus ik zal je dat zeker niet gaan afraden. :)
Maar je kan maar van zoveel herstellen als je lichaam toelaat.
Je zal trouwens rap wat vet kwijt geraken als je aan je roeitrainingen begint. Daar hoef je nu geen cut voor in te lassen lijkt me.

Ik zit zo rond de 20% en krijg eerlijk gezegd nooit de opmerking dat ik te vet zou staan.
Uit onderzoek blijkt ook dat voor powerlifters het ideale vetpercentage rond de 17% zou liggen. De meeste verliezen wat kracht als ze er onder duiken. 10% ligt daar toch ver onder vind ik.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voorelke lifter het geval is en ook niet dat je beter ver boven de 17% zou zitten of dat 14% zeker en vast PR's in de weg zou staan. Maar 15% a 20% lijkt me absoluut geen probleem voor een powerlifter.
Zeker als je wat spiermassa onder je beschermlaag/energiebuffer ;) hebt zitten zie je er zeker niet als een vetz*k uit.

Roeien en voor pure krachttrainen werkt niet echt lekker samen. Je roeien zal je kracht in de weg staan en andersom. Je gaat dus een keuze moeten maken en prioriteiten stellen.
Nu vind ik roeien best een coole sport, dus ik zal je dat zeker niet gaan afraden. :)
Maar je kan maar van zoveel herstellen als je lichaam toelaat.
Je zal trouwens rap wat vet kwijt geraken als je aan je roeitrainingen begint. Daar hoef je nu geen cut voor in te lassen lijkt me.

Aan het eind van mij bulk vind ik mezelf toch altijd net iets te dik. Ik begin dan ook altijd heel erg te snurken. Zo erg dat ik er zelf regelmatig wakker van schrik. Dat is ook niet echt fijn voor logés e.d. En een beetje slanker kan sowieso geen kwaad. Hoef niet per se 10% te halen. Ergens tussen de 10-15% vind ik prima!

Qua roeien en krachttraining... Daar moet ik idd een middenweg gaan vinden. Ik ga clubacht roeien dus dat betekent zo'n 5x per week trainen. Daar kan sowieso één fb-training bij. Misschien wel een tweede. Als die tweede niet helemaal lukt, kan ik wellicht een UB-training toevoegen, aangezien roeien toch echt vooral om benen draait. Of ik roei gwn één keer per week wat minder omdat ik de dag ervoor een fb heb gedaan. Als dat een technische training is, maakt dat sowieso niet veel uit. Maar goed... dat zie ik dan allemaal wel :)

1x per week krachttraining gaat je niets opleveren.
2x per week lijkt me zwaar als je nog 5x per week gaat roeien.

De combinatie is gewoon erg slecht. Je moet geen middenweg zoeken. Je moet links of rechts afslaan. ;)

1x per week krachttraining gaat je niets opleveren.
2x per week lijkt me zwaar als je nog 5x per week gaat roeien.

De combinatie is gewoon erg slecht. Je moet geen middenweg zoeken. Je moet links of rechts afslaan. ;)

Met 1x kan ik de boel een beetje onderhouden ;)

Anyway, training van gisteren:

Squat:
5x122,5 Was ff niet op aan het letten en spande mijn abs niet goed aan bij de laatste rep. Heb toen mijn rug verrekt :(
3x122,5 Nog ff geprobeerd, maar voelde niet lekker dus ben toen maar gestopt

Bench:
4x85
3x85
3x85

Deadlift heel voorzichtig geprobeerd:
5x60
5x80
3x100
3x120
1x140
5x145
Ging allemaal pijnvrij dus gewoon voor de reguliere set gegaan

Nog wat facepulls en planks.

Op het moment wat last van mijn rug, maar aangezien ik alles nog kan en geen last had tijdens de deadlifts, zal het wel overgaan. Maandag maar weer kijken wat ik allemaal kan trainen.

Als je verder geen progressie beoogd gedurende je roei-periode dan zou je die 1x per week inderdaad als onderhoud kunnen zien.
Natuurlijk kan het ook gewoon leuk zijn om toch 1x in de week in de gym te zijn. En da's ook belangrijk.
Maar progressie op kracht lijkt me zo ongeveer uitgesloten.

Ik heb het ook ooit meegemaakt. Heel lekker aan het squatten. Zo goed zelfs dat alles als vanzelf leek te gaan. Concentratie verloren. Alle spanning weg en naar onderen gestuikt.
Soms loopt het niet zoals je verwacht.
Hopelijk is de blessure niet te erg en herstel je er vlot van.

• Like
Waarderingen: Pren
Thx!

Herstel gaat vrij goed. Ik voel het zo nu en dan nog wel, maar het gaat al stukken beter. Heb vandaag dan ook voorzichtig gesquat en dat ging prima!

Squat:
5x95
5x95
Ging allemaal vrij makkelijk, maar ik wil niks forceren.

Press:
5x60
5x60
5x60 :D

Chins:
10/11xbw tel kwijt geraakt :p
7xbw
6xbw

Nog wat planks

Ja, die squat zal nu ff wat aftasten zijn.
Als je bezig kan blijven dan verlies je de techniek niet. Een goede doorbloeding kan het herstel zelfs bevorderen.

• Like
Waarderingen: Pren
Squat:
5x110
5x110
Ging goed! Denk dat ik volgende keer weer voor 122,5 kan gaan

Bench:
4x85
3x85
4x85

Deadlift (omdat ik geen clean wilde doen omdat het gewicht dat ongecontroleerd op mijn core knalt, terwijl ik bij deadlift gwn los kan laten, zodra ik iets voel)
5x150 PR! :D

Goeie DL, zeker in verhouding met je squat en bench.

Gaat de goeie kant op Pren!

Terug
Naar boven