Fahrenheit 9/11 is eigenlijk een gemiste kans geweest.
Moore heeft zich namelijk min of meer verlaagd tot een bedenkelijk niveau door Bush belachelijk te maken, terwijl er inhoudelijk veel dieper op de materie in had kunnen worden gegaan.
Het is echt heel interessante shit om te bekijken.
onderstaand een voorbeeld/kernpunt. verder te veel om allemaal hier te typen, maar je mond valt open van verbazing
Door het wegvallen van grote wereldmachten zou er voor de V.S. als militaire wereldmacht weinig meer in de pap te brokkelen zijn. (je hebt natuurlijk wel china, india etc, maar die zijn niet echt vijandig t.o.v. de vs, kunnen de vs eerder te vriend houden als afzetmarkt...)
Toch moet de defensie industrie in de vs - waar echt heel veel geld in omgaat - blijven draaien willen de werkelijke machthebbers geld blijven verdienen.
Er moest dus een nieuwe vijand bedacht worden. geen landen voorhanden, dus maar de oorlog op terrorisme bedacht. Terrorisme is er altijd geweest, dus dat is niet veel nieuws. Het grote publiek zou hier eventueel wel voor zijn te pochen, maar dat zou allemaal veel te lang duren, met als gevolg dat de vs al door de opkomende aziatische machten onder de voet zou zijn gelopen.
In een adviesrapport (d.d. 1999 geloof ik) aan de regering Bush (die toen nog geen regering was jaja) is opgenomen dat om het grote publiek achter de war on terrorism te krijgen, er een apocalyptische aanslag vergelijkbaar met Pearl Harbour moest komen tegen de westerse wereld die de amerikaanse - en tegelijk ook de westerse - bevolking en masse achter de war on terrorism zou krijgen. en zie, wat gebeurt op 9-11? de aanslagen op het wtc.
hele westerse wereld in rep en roer, want de terroristen komen eraan. men wijst met de vinger naar Bin Laden, die destijds door de amerikanen in het zadel is geholpen
Het wordt een beetje vaag allemaal, want ik kan er allerlei punten bijhalen, maar daar heb ik geen tijd voor/zin in nu, maar de moraal van het verhaal blijft dat money talks.
De titel van dit draadje is precies hoe men het wil hebben. angst dus, want stel nou dat iran Israel, het bolwerk van de westerse wereld in het midden oosten wil aanvallen? Dat moet toch ten koste van alles worden voorkomen?
Gevolg, inval in Iran en achteraf blijkt dat het allemaal zo erg niet was... maar de amerikanen verdienen eraan...