Fitness Seller

Problemen met mealpreppen en de gewichten ervan

caffo666

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m71
Massa
90kg
Vetpercentage
17%
Hallo mede sporters,

Vanaf 2 weken ben ik bezig met het preppen van mijn meals op zondag zodat ik de rest van de week niet meer de keuken in hoef, nu zit ik met een probleem.

Van te voren bereken ik netjes wat ik nodig heb, bv 150gr magere gehakt per portie, dus dan koop ik in totaal 150x6 = 900 gram. Nou slinkt het wel een beetje in dus ik denk ik haal een kilo. Hetzelfde met zoete aardappels, heb ik uitgerekend dat ik 1,2 kilo nodig was voor de week, dus ik haal netjes 1,3kilo. Nou kom ik tijdens het wegen echter heel veel te kort en kom ik maar tot 5 bakjes die magertjes gevuld zijn met 150gram zoete aardappel en 100 gram gehakt. Hebben jullie deze problemenen ook? Wat doen jullie als je tekort komt, netjes afwegen tot 200 gram en 150 gram, dan maar minder bakjes? Heeft dit invloed op de voedingswaarden die ik binnenkrijg, of is het allemaal vocht?

Ik bereken alles met myfitnesspall.

Hallo mede sporters,

Vanaf 2 weken ben ik bezig met het preppen van mijn meals op zondag zodat ik de rest van de week niet meer de keuken in hoef, nu zit ik met een probleem.

Van te voren bereken ik netjes wat ik nodig heb, bv 150gr magere gehakt per portie, dus dan koop ik in totaal 150x6 = 900 gram. Nou slinkt het wel een beetje in dus ik denk ik haal een kilo. Hetzelfde met zoete aardappels, heb ik uitgerekend dat ik 1,2 kilo nodig was voor de week, dus ik haal netjes 1,3kilo. Nou kom ik tijdens het wegen echter heel veel te kort en kom ik maar tot 5 bakjes die magertjes gevuld zijn met 150gram zoete aardappel en 100 gram gehakt. Hebben jullie deze problemenen ook? Wat doen jullie als je tekort komt, netjes afwegen tot 200 gram en 150 gram, dan maar minder bakjes? Heeft dit invloed op de voedingswaarden die ik binnenkrijg, of is het allemaal vocht?

Ik bereken alles met myfitnesspall.
je berekend de voedingswaarde van het niet bereide product, met bakken verliest het natuurlijk gewicht maar de voedingswaarde blijft hetzelfde. Je komt dus niks te kort.

je berekend de voedingswaarde van het niet bereide product, met bakken verliest het natuurlijk gewicht maar de voedingswaarde blijft hetzelfde. Je komt dus niks te kort.
Dit!

Als je het bakt, kookt, nuked, etc verdampt een deel van het water. Dit scheelt gewicht.

• Topic Starter Topic Starter
Dus dan zou ik het na die tijd ook niet meer af hoeven te wegen, op rijst na dan? sorry ik ben nog nieuw met het preppen

Maak je voor 7 dagen, dan weeg je op het eind je bereidde product en deel je het door 7.

Hoezo is kipfilet onbereid 20gr eiwitten per 100gr en kipfilet bereid 25-30 gr per 100? rijst heeft onbereid 70 gr carbs per 100 en bereid volgens mij maar 30 gr carbs per 100gr. Volgens mij veranderen dr voedingswaaren tijdens het bereiden wel degelijk! chemische reactie ofzo dunno?

https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=795

https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=796

sowieso zit er veel vocht in vlees om het lekker duur te verkopen. uit 500gr vlees haal ik maar 300-350gr bereid vlees :(

Hoezo is kipfilet onbereid 20gr eiwitten per 100gr en kipfilet bereid 25-30 gr per 100? rijst heeft onbereid 70 gr carbs per 100 en bereid volgens mij maar 30 gr carbs per 100gr. Volgens mij veranderen dr voedingswaaren tijdens het bereiden wel degelijk! chemische reactie ofzo dunno?

https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=795

https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=796

sowieso zit er veel vocht in vlees om het lekker duur te verkopen. uit 500gr vlees haal ik maar 300-350gr bereid vlees :(

Oei! Ik ga dit meteen voor je uitleggen anders gaan je macro's (indien je hier mee rekent / voedingsschema hebt) mis. Het antwoord is hierboven eigenlijk al gegeven maar ik heb het een keer heel uitgebreid uitgetypt. Ik copy paste het even. Klik op de spoiler.

Kipfilet
Een kipfilet bestaat gemiddeld uit 75% vocht, 23% eiwit en 1-2% vet (afhankelijk hoe schoongemaakt het is). Het is daardoor geen wonder dat je vocht verlies hebt tijdens het ontdooien (bij elk voedingsproduct dat je invriest en ontdooit treed er vocht naar buiten) en tijdens het bakken een deel verdampt. Dat is heel normaal, bij elk voedingsproduct dat er is verdampt er vocht tijdens het bereiden. Bij een rauwe hele kipfilet is het ontdooi vochtverlies rond de 5% (mits bloot in water ontdooit wat de beste manier is) en bij gesneden rauwe kipblokjes is dit meer, rond de 7.6-10% , omdat het oppervlak namelijk vergroot waar het natuurlijke vocht meer naar buiten kan treden. Wanneer je kipfilet normaal bakt (dus niet bv 30min op het vuur), verlies je altijd rond de 20% vocht, dat is normaal. Leg je het in de oven, dan kan het al gauw richting de 30% gaan omdat de kipfilet niet zo snel dichtgeschroeid wordt zoals in de pan.

Maakt vocht verlies uit? Ja en nee. Wanneer er niet met een kipfilet 'gerommeld' is, is er niks aan de hand. Met gerommeld bedoelen wij bv dat de kipfilets getumbeld of geinjecteerd zijn met water, het geen wat ik je kan beloven dat wij bij Muscle Meat niet doen. Het punt is dat je vocht verliest, geen eiwitten, hetgeen waarom je kipfilet vooral eet. Dit is ook het principe waarop beef jerky( http://musclemeat.nl/non-diepvries/beef-turkey-jerky ) op gebaseerd. Hier worden 150gr rauwe biefstukken in lagen gesneden, gekruid en in de over gelegd tot het 50gr weegt. Deze 50gr bereid heeft de eiwit waarde van de 150gr rauwe biefstuk en maakt het daardoor een ideale meeneem snack. Dat dit zo is, is aangetoond met labtesten, de voedingswaarde zijn dan ook lab tested (zie bv Original, de 50gr heeft 30.4gr eiwit). Vocht verlies maakt wel uit wanneer er bv vocht geïnjecteerd is. Wanneer je achter op de zak van de LIDL diepvries kip kijkt, staat er vermeld: ''8% water toevoeging''. Wanneer je dus een 200gr kipfilet van hun bakt, dien je eerst die 8% water hier van af te trekken, en van dat aantal grammen, krijg je de eiwitten binnen.

Het is daarom ook van belang als je bv met eiwitten werkt (hoeveel gr je binnen krijgt per dag of per maaltijd), altijd van het rauw gewicht uit gaat, in ons geval het bevroren gewicht bij Muscle Meat. Want als je 200gr rauwe(bevroren) kipfilet, ontdooit, bereid en binnen krijgt (welk eind gewicht het ook heeft daarna), maakt dat 46gr eiwit (23gr eiwit per 100gr kipfilet). Bij bereid gewicht bak je het soms een minuut langer dan de ander en kan het zo 10gr anders wegen, terwijl het eiwit in grammen dus hetzelfde blijft. Dit zelfde geld voor de manier van ontdooien. Kipfilets ontdooien in water (bloot) werkt het beste (minste vocht verliest) en open bloot in de koelkast het slechts. Werken met rauw gewichten is stabiel, ontdooi en bereid gewicht niet. Vind je vocht verlies echt vervelend, ondanks dat het voor de voedingswaarde niet uitmaakt, dan kan ik je onze bereide producten aanraden. Omdat deze al dichtgeschroeid zijn, zullen ze bij het opwarmen nauwelijks tot geen vocht meer verliezen: http://musclemeat.nl/kant-en-klare-kipfilet-blokjes-naturel

Rijst
Rijst gaat de andere kant op, het zuigt water op in plaats dat het water/vocht verliest. Hierdoor gaan de voedingswaarde bij bereidt gewicht omlaag ipv omhoog, omdat water geen voedingswaarde bevat. Neem 100gr rauwe basmati rijst. Kook dit 10minuten en het weegt bv 250gr. Kook dit 15 minuten en het weeg 300gr. Het is vocht dat het opzuigt i.p.v. verliest. Je krijgt bij zowel de 250gr als 300gr bereid gewicht dezelfde 100gr rauwe voedingswaarde binnen, alleen dan met extra water erbij wat geen voedingswaarde bevat.

Bij het bereiden van (de meeste producten) verandert alleen de voedingswaarde per 100 gram (omdat het product vocht verliest of vocht opneemt). De totale voedingswaarde blijft echter (nagenoeg) gelijk. Stel je hebt een onbereide kipfilet ter waarde van circa 300 kcal, die 250 gram weeg, dan is die kipfilet na het bakken nog steeds dezelfde 300 kcal (+ eventueel wat kcal extra voor de olie die je gebruikte om te bakken), alleen weegt de kipfilet nu waarschijnlijk nog maar iets van 180-200 gram ofzo, omdat er een hoop vocht uit is. Dat maakt echter dus neits uit voor je totale voedingswaarde.

Praktisch gezien: Voor je macro's weeg je vantevoren af hoeveel je moet hebben voor 6 of 7 dagen. Voor het verdelen in porties weeg je na afloop het totaal gewicht en doe je dat gewoon door 6 of 7. Het gewicht is voor en na bereiding inderdaad veranderd maar de (totale) voedingswaarde van het product dat je bereid hebt niet (of nauwelijks)

Terug
Naar boven