- Waardering
- 22.094
Deze is ook goed
De linkse ideologie als levensstijl leidt vrijwel automatisch tot een dubbele moraal. Zelden levert een linkse politicus ’s ochtends om kwart over acht de kinderschare af bij een zwarte school opdat de culturele verrijking aan den lijve kan worden ondervonden. En hoe graag pleit men voor vrije drugs, uiteraard in de hoop dat het junkiebestaan de eigen familie bespaard zal blijven. Ook openbaar vervoer is belangrijk, maar zelf stapt men liever in de stinkwagen. Middenschool? Graag, maar het stedelijk gymnasium moet wel blijven voor de eigen behoefte. Ik zwaai vrolijk als ik in de parkeergarage van de Kamer in mijn milieuvriendelijke, voor de gelegenheid gehuurde Greenwheels-auto Femke Halsema voorrang verleen in haar Mercedes. Ze moet waarschijnlijk snel naar huis voor een maaltijd met vlees, terwijl ik, dertig jaar vegetariër, mijn groenteburger prak. Daarna steekt ze misschien een sigaret op. Het café op de hoek zucht intussen onder het dankzij GroenLinks gevestigde rookverbod. Idealisme is voor linksen vooral iets wat ze andere mensen opleggen