AndroidHealthClinic

Het grote Afrika topic

Dat rassengedoe blijft sneu aldaar.

• Topic Starter Topic Starter
Jammer... Dat rassengedoe blijft sneu.
Viel wel mee toen ik er was, hoewel dat wel alweer een tijdje geleden was. Toen ik in Knysna een mountainbike huurde was de enige weg de bergen in langs een township. Hoewel ik met dichtgeknepen billen daarlangs fietste, waren de uitzinnig enthousiaste aanmoedigingen hetzelfde als in het vreedzame Malawi waar ik toen woonde.

In de grote steden moet je altijd uitkijken, maar ik kon in de miljoenenstad Blantyre in Malawi als bodybuilder gewoon 's nachts in mijn eentje de straat op als ik bijvoorbeeld nog met de bus wegmoest. Van de hangjongeren die ik dan tegenkwam kreeg ik dan vaak het compliment "Chuck Norris" (wisten zij veel dat Chuck 1m60 is). Een Nederlandse vriend van mij was een echte schlemiel en die werd nog beroofd bij een wandeling in de natuur.

Heb je ook leuke anekdotes over Mozes?

InB4: "Nee!"
Mozes ging soms mee mountainbiken, ik had er 2 (mountainbikes). Hij had het dan helemaal niet in de gaten als zijn zadel of zijn stuur onder een hoek van 20 graden naar bv. links stond.

Voordat we een echte wasmachine hadden, noemde hij zichzelf de wasmachine. Toen we er een tweedehands kochten om het huishouden makkelijker te maken voor hem, kreeg hij een enorme elektrische schok van dat rotding en kon hij niet meer loskomen, ik moest hem een enorme schop geven om hem te redden; nog nooit iemand zo dankbaar gezien voor een schop.

En toen we hem een bonus gaven voor zijn goede werk, liet hij net zo'n bankstel maken als wij zelf hadden in de woonkamer, alleen nog veel groter. Om zijn huisje binnen te komen, moest je dan over een sofa heenklimmen.

Toch maar een apart gebeuren zo'n houseboy. In veel gevallen is/was "boy" ook niet meteen een compliment voor een zwarte man.

Historically, in the United States and South Africa, "boy" was used not only for domestic servants but also more generally as a disparaging term for black men; the term implied a subservient status.

Toch maar een apart gebeuren zo'n houseboy. In veel gevallen is/was "boy" ook niet meteen een compliment voor een zwarte man.

Historically, in the United States and South Africa, "boy" was used not only for domestic servants but also more generally as a disparaging term for black men; the term implied a subservient status.
Zo noemde hij zichzelf, wij zouden dat nooit hebben gedaan. Omdat mijn vrouw zelf erg goed kon koken, was hij niet onze "cook", hoewel hij soms zijn specialiteit gnocchi voor ons maakte. "Male servant" (butler) vond hij zelf niet goed klinken. Met zijn gezin ging hij soms ook mee op lange weekends, bijvoorbeeld naar het meer van Malawi, als vrienden.

Viel wel mee toen ik er was, hoewel dat wel alweer een tijdje geleden was. Toen ik in Knysna een mountainbike huurde was de enige weg de bergen in langs een township. Hoewel ik met dichtgeknepen billen daarlangs fietste, waren de uitzinnig enthousiaste aanmoedigingen hetzelfde als in het vreedzame Malawi waar ik toen woonde.
Die weg ken ik volgens mij. :D Petje af als je daar naar boven bent gefietst, en ook heel zanderige stukken onderweg :eek:

Een mannetje een briefje van wat Rands in handen drukken werkt ook.
Ik maakte natuurlijk maar een grapje, maar het verhaal van de vergiftigde whisky is een urban legend in zuidelijk Afrika.

Je onderschat nu de slechtheid van de (stads)criminelen aldaar. Er zijn ook bendes gewapend met AK47s en in de wildparken werden er kleine oorlogen uitgevochten met goed georganiseerde stropers.

En in Lusaka heb ik eens flink moeten vechten met 2 zakkenrollers, nadat ik er 1 hard op zijn vingers had geslagen toen ik een poging tot beroving merkte.

Ik maakte natuurlijk maar een grapje, maar het verhaal van de vergiftigde whisky is een urban legend in zuidelijk Afrika.

Je onderschat nu de slechtheid van de (stads)criminelen aldaar. Er zijn ook bendes gewapend met AK47s en in de wildparken werden er kleine oorlogen uitgevochten met goed georganiseerde stropers.

En in Lusaka heb ik eens flink moeten vechten met 2 zakkenrollers, nadat ik er 1 hard op zijn vingers had geslagen toen ik een poging tot beroving merkte.
Wij van Kasanka National Park werkten samen met de Zambian Wildlife Authority (ZAWA), een paramilitaire eenheid die letterlijk het gevecht aanging met de stropersbendes. Ook onze eigen boswachters droegen AK47s en waren uitzonderlijk dapper. Soms had Zawa, net als onze locale politie, vervoer nodig. Wij konden dat bieden en op een keer had ik de overwerkte en bloednerveuze majoor Headly en zijn mannen in mijn grote Landcruiser. Elke keer dat we werden ingehaald door een ander voertuig moest ik de doorgedraaide Headly eraan herinneren dat er 6 tot de tanden gewapende mannen in mijn truck zaten. Blijkbaar was hij een keer klemgereden en bijna afgeknald.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven